Temat interpretacji
Oznaczanie wyrobów winiarskich znakami akcyzy
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 czerwca 2020 r. (data wpływu 4 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie oznaczania wyrobów winiarskich znakami akcyzy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 czerwca 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie oznaczania wyrobów winiarskich znakami akcyzy.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:
Wnioskodawca nanosi znak akcyzy na typowe jednostkowe opakowania wyrobów winiarskich (butelki) o pojemności 0,75 l (typowe butelki o poj. 0,75 l). Butelki o poj. 0,75 l posiadają nałożoną na szyjkę butelki kapkę termokurczliwa o długości ok. 65-70 mm. Producenci nakładają kapki termokurczliwe ze względów estetycznych, na które następnie nakładane są znaki akcyzy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy. Nałożenie znaku akcyzy na kapkę, nie zapewnia w 100% zgodności z art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ w szczególnych przypadkach można zdjąć banderolę razem z kapką. Wprawdzie banderoli nie da się zdjąć z kapki bez uszkodzenia, ale przy braku ogólnej interpretacji Ministra Finansów można dopatrzyć się niezgodności takiego banderolowania z art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym.
Zdaniem Wnioskodawcy, statystycznie zdarza się możliwość otwarcia butelki bez uszkodzenia znaku akcyzy - zdejmując kapkę razem z banderolą. Nawet w takim przypadku ponowne użycie banderoli można uznać za mało prawdopodobne, gdyż banderola nanoszona prawidłowo - trwale, przy pomocy odpowiedniego kleju (zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy), ulegnie zniszczeniu podczas próby jej odłączenia od fragmentu opakowania, do którego została przytwierdzona.
W związku z taką sytuacją, aby ustrzec się sytuacji, w których osoby kontrolujące uznają, że taka nałożona banderola jest niezgodna z art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca podjął decyzję, aby w takich przypadkach sposób nakładania banderol był z jednym ramieniem naklejonym na kapce, a drugim ramieniem naklejony na kapce i szyjce butelki (jak na załączonym zdjęciu), przy czym:
- długość kapki maksymalnie 70 mm,
- długość naklejania znaku akcyzy na szyjce butelki od 5 mm do 10 mm.
Spowoduje to niesymetryczne naklejenie banderoli w kształcie odwróconej litery U. Niesymetryczność będzie na granicy od 5 mm do 10 mm.
Na koniec Wnioskodawca wyjaśnia, że w interpretacji indywidulanej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 października 2017 r., 0111-KDIB3-3.4013.156.2017.MAZ wydanej pod rządami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U z 2015 r. poz. 2283), organ interpretacyjny przychylił się do takiego nanoszenia znaków akcyzy. Z uwagi, iż rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U z 2015 r. poz. 2283) zostało uchylone i zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U z 2019 r. poz. 1147), Wnioskodawca składa niniejszy wniosek.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy sposób nanoszenia banderol na typowe opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich - butelka o poj. 0,75 l wyrobu winiarskiego - jest zgodny z przytoczonymi przepisami, jeżeli jedno ramię banderoli naklejane jest na kapce (opakowaniu), a drugie ramię naklejane jest na kapce i szyjce butelki (jak na załączonym zdjęciu)?
Zdaniem Wnioskodawcy:
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722), zwana dalej "ustawą, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, użyte w ustawie wyroby akcyzowe oznaczają - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W myśl art. 92 ustawy, do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
W załączniku nr 1 do ustawy określono m in. następujące napoje alkoholowe:
- poz. 14 - CN 2204 - wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
- poz. 15 - CN 2205 - wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
- poz. 16 - CN 2206 00 - pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.
Zgodnie z art. 114 ustawy, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy. Wymienione wyżej napoje alkoholowe zostały wymienione w powołanym załączniku nr 3.
Stosownie do art. 120 ust. 1 ustawy, znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci. Zgodnie z ust. 2 cytowanego artykułu znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały. W myśl ust. 3 art. 120 ustawy, opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:
- jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
- przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
- posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
- przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.
W myśl art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia: postacie znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe.
Na podstawie ww. delegacji ustawowej Minister Finansów wydał, w dniu 7 czerwca 2019 r. rozporządzenie w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U z 2019 r. poz. 1147), zwane dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 1 pkt 2 rozporządzenia - rozporządzenie określa: szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe.
Przepis § 2 ust. 1 rozporządzenia, stanowi, że wprowadza się postacie znaków akcyzy:
- podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;
- legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.
Natomiast § 2 ust. 2 rozporządzenia mówi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o banderolach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć banderole podatkowe i legalizacyjne.
Wreszcie zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, banderole są nanoszone na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim te opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
Na koniec wskazać należy, że na rysunku nr 5 załącznika nr 4 rozporządzenia, wskazany został opis słowny, który mówi, że: rysunek 5 przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 110 mm × 14 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie, oraz banderoli podatkowej i legalizacyjnej o wymiarach 160 mm × 16 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery U).
W świetle powołanych przepisów zdaniem Wnioskodawcy, naklejenie banderoli na typowym opakowaniu jednostkowym wyrobu winiarskiego - butelka o poj. 0,75 l wyrobu winiarskiego - jest zgodne z przytoczonymi przepisami z następujących powodów.
Po pierwsze zapewnia w 100% zgodność z art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, ponieważ zdajecie kapki w każdym przypadku spowoduje zniszczenie banderoli.
Zgodnie bowiem z art. 120 ust. 2 ustawy, w przypadku wyrobów winiarskich w typowych opakowaniach jednostkowych, znaki akcyzy są nanoszone na opakowanie w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie. Zgodnie z art. 120 ust. 3 pkt 3 ustawy, opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne, bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu.
Po drugie jest zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U z 2019 r. poz. 1147).
Zgodnie załącznikiem nr 4 do rozporządzenia z dnia 7 czerwca 2019 r., mocowanie banderol powinno być dokonane bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery U).
W przedmiotowym stanie faktycznym, opakowaniem jednostkowym jest butelka szklana o pojemności 0,75 l. Nakładana na szyjkę butelki kapka termokurczliwa zakrywa korek, a tym samym stanowi element zamknięcia butelki i całego opakowania jednostkowego. Znak akcyzy naklejony jest w kształcie odwróconej litery U - wprawdzie niesymetrycznie (od 5 mm do 10 mm), ale ww. rozporządzenie nie wymaga, by naklejenie miało charakter symetryczny. Taki sposób naklejenia banderoli spowoduje osiągnięcie podstawowego skutku wymaganego przez ustawę tj. trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie przy otwarciu opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania (art. 120 ust. 2 ustawy).
Przepisy ustawy mają bowiem charakter nadrzędny nad przepisami rozporządzenia i ten sposób nanoszenie powoduje, zostanie osiągnięty skutek wymagany ustawą (art. 120 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym).
Takie stanowisko potwierdza interpretacja indywidulana Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 października 2017 r., 0111-KDIB3-3.4013.156.2017.MAZ wydana pod rządami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2015 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U z 2015 r. poz. 2283), w której organ interpretacyjny przychylił się do takiego stanowiska Wnioskodawcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 722; zwanej dalej ustawą lub ustawą o podatku akcyzowym), ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy wymieniono:
- w poz. 14 pod kodem CN 2204 - wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
- w poz. 15 pod kodem CN 2205 - wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
- w poz. 16 pod kodem CN 2206 00 - pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy, za znaki akcyzy rozumie się znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
- podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
- legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
Do napojów alkoholowych w rozumieniu art. 92 ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy - art. 114 ustawy.
W załączniku nr 3 do ustawy wymieniono:
- w poz. 2 pod kodem CN 2204 - wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
- w poz. 3 pod kodem CN 2205 - wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
- w poz. 4 pod kodem CN 2206 00 - pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone.
Zgodnie z art. 117 ustawy:
- Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, a w przypadkach, o których mowa w art. 9b ust. 1 pkt 2 oraz w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, odpowiednio przed dokonaniem ich sprzedaży lub przekazaniem do magazynu wyrobów gotowych.
- Wyroby
akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą
być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi
podatkowymi znakami akcyzy:
- importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego albo do składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
- przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
- przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.
- Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
W myśl art. 120 ust. 1-3 ustawy:
- Znaki akcyzy mogą mieć w szczególności postać banderol, znaków cechowych lub odcisków pieczęci.
- Znak akcyzy jest nanoszony na opakowanie jednostkowe wyrobu akcyzowego lub bezpośrednio na wyrób akcyzowy w taki sposób, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie, chyba że znak akcyzy jest nanoszony bezpośrednio na wyrób akcyzowy w sposób trwały.
- Opakowanie
jednostkowe wyrobu akcyzowego jest to opakowanie samodzielne,
bezpośrednio chroniące wyrób akcyzowy:
- jednorazowego lub wielokrotnego użytku oraz
- przystosowane lub umożliwiające jego przystosowanie do przechowywania, eksponowania i sprzedaży w nim lub z niego wyrobu akcyzowego, oraz
- posiadające zamknięcie lub wskazane miejsce i sposób otwierania, które jest lub może być przystosowane do bezpośredniego lub pośredniego spożycia wyrobu albo umożliwia bezpośrednie lub pośrednie spożycie wyrobu, a także
- przystosowane do pakowania, przechowywania i przewożenia go w opakowaniach zbiorczych lub transportowych.
Zgodnie z art. 122 ust. 1 pkt 1 ustawy minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia postacie znaków akcyzy i ich wzory, kryteria jakościowe znaków akcyzy, elementy znaków akcyzy oraz szczegółowe sposoby ich nanoszenia na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe.
Na podstawie powyższej delegacji ustawowej wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz.U. z 2019 r. poz. 1147; dalej jako: rozporządzenie), które określa m.in. szczegółowe sposoby nanoszenia znaków akcyzy na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe (§ 1 pkt 2 rozporządzenia).
Banderole są nanoszone na typowe dla danego rodzaju wyrobów akcyzowych opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych w sposób określony w załączniku nr 4 do rozporządzenia, z tym że banderole legalizacyjne mogą być również nanoszone na opakowania jednostkowe w stanie, w jakim te opakowania występują poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy - § 4 ust. 1 rozporządzenia.
W załączniku nr 4 do rozporządzenia, rysunek 5 przedstawia sposób umocowania odpowiednim klejem banderoli podatkowej i legalizacyjnej, o wymiarach 110 × 14 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) do 0,5 l włącznie oraz banderoli podatkowej i legalizacyjnej, o wymiarach 160 × 16 mm, bezpośrednio na opakowaniu jednostkowym (butelce) wyrobu winiarskiego o pojemności (zawartości) powyżej 0,5 l (od góry na zamknięciu i szyjce opakowania, w kształcie odwróconej litery U).
Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego oraz obowiązujące przepisy zdaniem Organu zaproponowany przez Wnioskodawcę sposób nanoszenia znaków akcyzy, gdy banderole mocowane są w przeważającej części na kapce oraz w granicach od 5 do 10 mm bezpośrednio na szyjce butelki i przypominają swoim kształtem odwróconą literę U, należy uznać za zgodny z zapisami ustawy i rozporządzenia. Taki sposób nanoszenia znaku akcyzy na opakowanie jednostkowe ma spowodować, aby zdjęcie znaku lub otwarcie opakowania w miejscu przeznaczonym do jego otwierania albo użycie wyrobu powodowały trwałe i widoczne uszkodzenie znaku w sposób uniemożliwiający jego powtórne użycie.
W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego we wniosku pytania uznać należy za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Końcowo zastrzega się, że w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej Organ opiera się wyłącznie na przedstawionym opisie stanu faktycznego (zdarzenie przyszłego) i obowiązujących przepisach prawa podatkowego. Nie jest równocześnie uprawniony do oceny i analizy m.in. zdjęć czy innych dokumentów dołączonych do wniosku, gdyż taka ocena i analiza wymagałaby przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w sprawach o wydanie interpretacji indywidualnych nie ma zastosowania.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będący przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
- z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).
Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej