Brak obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii. - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.220.2022.3.MW

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 29 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.220.2022.3.MW

Temat interpretacji

Brak obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii.

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym, w zakresie braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący m.in. obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii wpłynął 30 września 2022 r.

Ww. wniosek uzupełnił Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 22 listopada 2022 r. (data wpływu 24 listopada 2022 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Firma (...) prowadzi działalnością gastronomiczną. Firma nie jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy i wybudowała instalację fotowoltaiczną na jednym z swoich budynków restauracyjnych. Przedmiotowa instalacja fotowoltaiczna o mocy 30,15 kWp jest urządzeniem wytwarzającym prąd elektryczny korzystając jedynie z energii promieniowania słonecznego. Energia elektryczna uzyskiwana z instalacji wykorzystującej energię promieniowania słonecznego jest zaliczana do odnawialnego źródła energii w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r. poz. 478 ze zm.). Energia elektryczna w całości jest i w przyszłości będzie zużywana jedynie na własne potrzeby związane z prowadzeniem podstawowej działalności gospodarczej. Firma nie posiada koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne. Przedmiotowa instalacja jest pierwszą tego typu instalacją zainstalowaną przez przedsiębiorcę. W związku z zakończeniem prac instalacyjnych nastąpiło pierwsze zużycie wyprodukowanej z instalacji energii. W związku z powyższym firma (...) powzięła wątpliwość co do obowiązków leżących po jej stronie, wynikających z ustawy o podatku akcyzowym z 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 752 ze zm.).

Pytanie (oznaczone we wniosku nr 1)

Czy powstaje obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego w trybie, o którym mowa w art. 16 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, z tytułu zużywania przez Wnioskodawcę energii elektrycznej, biorąc pod uwagę, że energia elektryczna produkowana jest przez Wnioskodawcę z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW i nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)

Brak jest obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego. Energia wytwarzania jest na potrzeby własne. Brak jest dystrybucji i sprzedaży wytworzonej energii.

Nie korzysta Pan ze zwolnienia od akcyzy – brak obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego.

Energia elektryczna wytwarzana na potrzeby własne, nie jest dostarczana do instalacji zewnętrznych i nie służy do przesyłania tej energii. Nie ma aktów dystrybucji i sprzedaży wykorzystanej energii.

Deklaracje za okresy miesięczne ze stawką wyrobów zwolnionych składać będzie Pan za własną wytworzoną energię.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, ściśle w zakresie braku obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w związku ze zużyciem energii elektrycznej z odnawialnego źródła energii (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19 ustawy:

Nabywca końcowy - podmiot nabywający energię elektryczną, nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2021 r. poz. 716, z późn. zm.), z wyłączeniem:

a) spółki prowadzącej giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 312 oraz z 2021 r. poz. 1505) nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

b) towarowych domów maklerskich i domów maklerskich w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywających energię elektryczną na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2021 r. poz. 328, 355, 680, 1505, 1595 i 2140),

c) giełdowej izby rozrachunkowej, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych S.A. lub spółki, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywających energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych,

d) spółki prowadzącej jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi nabywającej energię elektryczną z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

 1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;

 3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;

 4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;

 5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

 6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy:

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.

W myśl art. 9 ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Obrót energią elektryczną i jej zużycie w ww. okolicznościach podlega zatem z zasady opodatkowaniu akcyzą.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy:

W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;

2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;

3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;

4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą ( ).

Stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:

Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.

Na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:

Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 1378, ze zm.; dalej jako: „ustawa o OZE”):

Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.

Wątpliwości Pana - wyrażone we wniosku w pytaniu oznaczonym nr 1 - dotyczą ustalenia, czy powstaje obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego w trybie, o którym mowa w art. 16 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, z tytułu zużywania energii elektrycznej produkowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą.

Jak wskazał Pan we wniosku, prowadzi Pan działalnością gastronomiczną. Wybudował Pan instalację fotowoltaiczną na jednym z swoich budynków restauracyjnych o mocy 30.15 kWp. Energia elektryczna w całości jest i w przyszłości będzie zużywana jedynie na własne potrzeby, związane z prowadzeniem podstawowej działalności gospodarczej. Firma nie posiada koncesji w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne i nie jest zarejestrowanym podatnikiem akcyzy.

Mając na uwadze powyższe okoliczności i Pana wątpliwości wyrażone w treści pytania (oznaczonego we wniosku nr 1) należy wskazać, że co do zasady zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji – w sprawie wytwarzanej w instalacji fotowoltaicznej - stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Tym samym dokonując zużycia wytworzonej energii elektrycznej, staje się Pan podatnikiem podatku akcyzowego, zgodnie art. 13 ust. 1 ustawy, który przed dniem wykonania pierwszej czynności (zużycia energii elektrycznej) powinien dokonać także zgłoszenia rejestracyjnego o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy.

Niemniej jak wynika z opisu stanu faktycznego i treści pytania moc instalacji nie przekracza 1 MW. Tym samym w okolicznościach przedawnionego stanu faktycznego znajdzie zastosowanie wyłączenie z obowiązku rejestracji, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Pana w zakresie pytania oznaczonego w wniosku nr 1 -zgodnie z którym w opisanym stanie faktycznym nie ma Pan obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego na potrzeby podatku akcyzowego - należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się równocześnie, że obowiązek zgłoszenia rejestracyjnego co do zasady wynika z art. 16 ust. 1 ustawy, a nie z art. 16 ust. 4 ustawy, który przywołał Pan w pytaniu oznaczonym nr 1. Art. 16 ust. 4 ustawy dotyczy jedynie obowiązku aktualizacji zgłoszenia rejestracyjnego w przypadku zmiany danych zawartych w złożonym już zgłoszeniu rejestracyjnym, którego jak wynika z opisu stanu faktycznego nie dokonano.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

W zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 2 i 3 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1. z zastosowaniem art. 119a;

2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651).