Interpretacja indywidualna z dnia 2 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.197.2022.3.MAZ
Temat interpretacji
Powstawanie oleju jako produktu ubocznego w procesie przetwarzania odpadów będzie wyłączone od opodatkowania akcyzą; brak możliwości deklarowania przychodów ze sprzedaży niewielkiej ilości wyrobów energetycznych stanowiących produkt uboczny w procesie destylacji odpadów, w przypadku rozpoczęcia działalności w tym zakresie
Interpretacja indywidualna – stanowisko jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest:
- prawidłowe w zakresie uznania, że powstawanie oleju jako produktu ubocznego w procesie przetwarzania odpadów będzie wyłączone od opodatkowania akcyzą (pytanie nr 1);
- nieprawidłowe w zakresie możliwości deklarowania przychodów ze sprzedaży niewielkiej ilości wyrobów energetycznych stanowiących produkt uboczny w procesie destylacji odpadów, w przypadku rozpoczęcia działalności w tym zakresie (pytanie nr 2).
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania, że powstawanie oleju jako produktu ubocznego w procesie przetwarzania odpadów będzie wyłączone od opodatkowania akcyzą, a także możliwości deklarowania przychodów ze sprzedaży niewielkiej ilości wyrobów energetycznych stanowiących produkt uboczny w procesie destylacji odpadów, w przypadku rozpoczęcia działalności w tym zakresie, wpłynął 1 września 2022 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 25 października 2022 r. (wpływ 31 października 2022 r.) oraz z 23 listopada 2022 r. (wpływ 25 listopada 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)
ABC (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest spółką prawa handlowego, której przeważającym przedmiotem działalności jest sprzedaż hurtowa odpadów i złomu. Dodatkowo Spółka zajmuje się odzyskiem surowców z materiałów segregowanych, zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne, sprzedażą hurtową metali i rud metali.
W ramach rozwoju firmy w trakcie projektu jest inwestycja, której głównym celem jest zakup instalacji do próżniowej destylacji odpadów – emulsje chłodząco-smarujące. Z procesu destylacji powstawać będą woda technologiczna oraz kondensat, które zdaniem Spółki nie są produktami akcyzowymi. W wyniku tej produkcji powstanie również produkt uboczny w postaci oleju, który zdaniem Spółki może być wykorzystany jako zastępcze paliwo opałowe lub komponent do jego produkcji/wzbogacenia. Będzie to zatem produkt uboczny z procesu przetwarzania odpadów.
Po procesie ilość wody sięgała będzie około 95%, pozostałe produkty uboczne stanowią od 3-5%. Przy założeniu, że wyparka będzie miała wydajność 400 l/h, to ilość tego oleju sięgała będzie w granicach 500-1000 I w skali roku. Zdaniem Spółki olej z wyparki sklasyfikowany powinien zostać jako wyrób energetyczny, określony jako pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN, sklasyfikowany w art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy.
Z kolei jak wynika z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.
Działalność Spółki, efektem której będzie powstanie „olejów”, jest dopiero planowana. Potencjalny przychód ze sprzedaży olejów będzie wynosił … zł (tj. maksymalnie … I), a przychód osiągany przez Spółkę wynosi w ostatnich trzech latach: … [zł] – 2019 [r.], … [zł] – 2020 [r.], … [zł] – 2021 [r.].
Zgodnie z dyspozycją art. 87 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, nie uznaje się za produkcję wyrobów energetycznych uzyskiwania niewielkiej ilości wyrobów energetycznych jako produktu ubocznego w procesie wytwarzania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi. Za niewielką ilość uważa się ilość wyrobów energetycznych, jeżeli przychód osiągnięty z ich sprzedaży stanowi nie więcej niż 0,1% całości przychodu, w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r. poz. 1800, 1927, 2105, 2106, 2269 i 2427), uzyskanego z prowadzonej działalności gospodarczej za poprzedni rok obrotowy lub deklarowanego w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej.
W przedmiotowej sprawie szacowany przychód z tytułu sprzedaży olejów z wyparki wyniesie nie więcej niż 0,1%, czyli ok. … [zł] rocznie.
Kondensat otrzymany w procesie destylacji odpadów (emulsji chłodząco-smarujących) będzie posiadał kod CN Nomenklatury Scalonej 2710. Po procesie będzie powstawał kondensat jako produkt uboczny, ale nie będzie materiałem przeznaczonym do dalszej odsprzedaży, w związku z tym Spółka nie będzie otrzymywała przychodu z jego sprzedaży.
Olej w procesie będzie powstawał na etapie wstępnego przygotowania (swego rodzaju dekantacja w zbiornikach magazynowych) oraz przed beltfiltrem w separatorze koalescencyjnym. Olej o kodzie CN 2710 będzie produktem ubocznym. Produkt uboczny w postaci oleju otrzymany w procesie destylacji odpadów (emulsji chłodząco-smarujących) będzie posiadał kod CN Nomenklatury Scalonej CN 2710.
Przychód osiągnięty ze sprzedaży kondensatu o kodzie CN 2710 oraz oleju o kodzie CN 2710 będzie stanowił nie więcej niż 0,1% całości przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Spółka złoży powiadomienie na piśmie [do] właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rodzaju prowadzonej działalności i rodzaju uzyskiwanych wyrobów energetycznych (produktów ubocznych w postaci oleju o kodzie CN 2710 i kondensatu o kodzie CN 2710) – w terminie 14 dni od dnia uzyskania po raz pierwszy tych wyrobów. Spółka przedstawi właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informację na piśmie o uzyskanym przychodzie, z wyszczególnieniem ilości uzyskanych wyrobów energetycznych (produktów w postaci oleju o kodzie CN 2710 oraz kondensatu o kodzie CN 2710, w przypadku, gdy będą stanowiły produkty uboczne destylacji), a także o wysokości przychodu osiągniętego ze sprzedaży tych wyrobów – na zakończenie każdego roku obrotowego.
Pytania
1. Czy w opisanym stanie faktycznym, w zakresie oleju powstałego jako produkt uboczny w procesie przetwarzania odpadów, Spółka będzie podlegała pod wyłączenie z podatku akcyzowego opisane w art. 87 ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym?
2. Czy rozpoczęcie działalności gospodarczej jest rozumiane w tej sytuacji szeroko, i w tym wypadku Spółka jako podmiot, który prowadzi już działalność gospodarczą od 2012 roku, ale planuje dopiero jej rozszerzenie w opisanym powyżej zakresie, będzie mogła skorzystać z możliwości zadeklarowania przychodów, o czym mowa w treści art. 87 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym? Czy możliwość deklaracji dotyczy wyłącznie nowych przedsiębiorców?
Zdaniem Spółki, w zakresie oleju powstałego w opisanym stanie faktycznym [zdarzeniu przyszłym], Wnioskodawca będzie podlegał pod wyłączenie z podatku akcyzowego, z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostały przesłanki, o których mowa w art. 87 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Po pierwsze – produkt właściwy, powstający w procesie, nie jest produktem akcyzowym. Po drugie – powstały olej jest wyłącznie produktem ubocznym, który wytwarzany będzie w niewielkiej ilości, zatem nie będzie to produkcja wyrobów energetycznych.
Spółka deklaruje bowiem, że przychód osiągnięty ze sprzedaży oleju stanowić będzie nie więcej niż 0,1% całości przychodu, w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanego z prowadzonej działalności gospodarczej.
Zdaniem Spółki, przez rozpoczęcie działalności gospodarczej w tym przypadku należy rozumieć rozpoczęcie produkcji oleju, który może być potencjalnym produktem akcyzowym, gdyż tak wynika z literalnego brzmienia przepisu art. 87 ust. 2. Wobec powyższego możliwość zastosowania deklaracji nie dotyczy tylko nowych przedsiębiorców, a każdego podmiotu, który planuje działalność mogącą powodować powstanie produktów akcyzowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod pozycją 27 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2710 zostały wymieniony:
Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.
W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:
1) objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715;
3) objęte pozycjami CN 2901 i 2902;
4) oznaczone kodem CN 2905 11 00, niebędące pochodzenia syntetycznego, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
8) oznaczone kodami CN: 3824 99 86, 3824 99 92, 3824 99 93, 3824 99 96, 3826 00 10 oraz 3826 00 90, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych;
9) pozostałe wyroby, z wyłączeniem substancji stosowanych do znakowania i barwienia, o którym mowa w art. 90 ust. 1, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa silnikowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych - bez względu na kod CN;
10) pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN.
Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy:
Produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.
Stosownie do art. 87 ust. 2 ustawy:
Nie uznaje się za produkcję wyrobów energetycznych uzyskiwania niewielkiej ilości wyrobów energetycznych jako produktu ubocznego w procesie wytwarzania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi. Za niewielką ilość uważa się ilość wyrobów energetycznych, jeżeli przychód osiągnięty z ich sprzedaży stanowi nie więcej niż 0,1% całości przychodu, w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, uzyskanego z prowadzonej działalności gospodarczej za poprzedni rok obrotowy lub deklarowanego w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Pojęcie przychodu zostało określone w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2021 r., poz. 1800, ze zm.).
W myśl art. 87 ust. 3 ustawy:
Podmiot uzyskujący jako produkt uboczny niewielką ilość wyrobów energetycznych, o której mowa w ust. 2, jest obowiązany do:
1) powiadomienia na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rodzaju prowadzonej działalności i rodzaju uzyskiwanych wyrobów - w terminie 14 dni od dnia uzyskania po raz pierwszy tych wyrobów;
2) przedstawienia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informacji na piśmie o uzyskanym przychodzie, z wyszczególnieniem ilości uzyskanych wyrobów, o których mowa w ust. 2, a także o wysokości przychodu osiągniętego ze sprzedaży tych wyrobów - na zakończenie każdego roku obrotowego.
Państwa wątpliwości dotyczą:
- uznania, że powstawanie oleju jako produktu ubocznego w procesie przetwarzania odpadów będzie wyłączone od opodatkowania akcyzą,
- możliwości deklarowania przychodów ze sprzedaży niewielkiej ilości wyrobów energetycznych stanowiących produkt uboczny w procesie destylacji odpadów, w przypadku rozpoczęcia działalności w tym zakresie.
W opisie zdarzenia przyszłego Spółka podała, że w trakcie projektu jest inwestycja, której głównym celem jest zakup instalacji do próżniowej destylacji odpadów – emulsje chłodząco-smarujące. Z procesu destylacji powstawać będą woda technologiczna oraz kondensat, które zdaniem Spółki nie są produktami akcyzowymi. Przy tym w uzupełnieniu wniosku Spółka podała, że kondensat będzie posiadał kod CN Nomenklatury Scalonej 2710. W wyniku produkcji powstanie również produkt uboczny w postaci oleju, który zdaniem Spółki może być wykorzystany jako zastępcze paliwo opałowe lub komponent do jego produkcji/wzbogacenia. Olej powinien zostać sklasyfikowany jako wyrób energetyczny, określony jako pozostałe wyroby będące węglowodorami, z wyłączeniem torfu, przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane jako paliwa opałowe lub jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych - bez względu na kod CN, sklasyfikowany w art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy. Z kolei w uzupełnieniu wniosku Spółka podała, że produkt uboczny w postaci oleju będzie posiadał kod CN Nomenklatury Scalonej CN 2710. Po procesie destylacji ilość wody sięgała będzie około 95%, pozostałe produkty uboczne stanowią od 3-5%. Kondensat jako produkt uboczny nie będzie materiałem przeznczonym do dalszej odsprzedaży, w związku z tym Spółka nie będzie otrzymywała przychodu z jego sprzedaży. Jednak Spółka wskazała również, że przychód osiągnięty ze sprzedaży kondensatu o kodzie CN 2710 oraz oleju o kodzie CN 2710 będzie stanowił nie więcej niż 0,1% całości przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych.
Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, że kondensat oraz olej, które będą otrzymywane jako produkty uboczne w wyniku destylacji odpadów (emulsji chłodząco-smarujących), będą wyrobami energetycznymi o kodzie CN 2710, wymienionymi w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy. Będą to więc wyroby akcyzowe, wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy – ujęte w poz. 27 załącznika nr 1.
Co do zasady wynikającej z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest produkcja wyrobów akcyzowych. W przepisie art. 87 ust. 1 ustawy określone zostało, co stanowi produkcję wyrobów energetycznych. Przy tym w art. 87 ust. 2 ustawy wskazane zostało, że za produkcję wyrobów energetycznych nie jest uznawane otrzymywanie niewielkiej ilości wyrobów energetycznych jako produktu ubocznego w procesie wytwarzania wyrobów, które nie są wyrobami akcyzowymi. Przy tym niewielka ilość wyrobów energetycznych to taka, gdy przychód z ich sprzedaży stanowi nie więcej niż 0,1% całości przychodu, uzyskanego z prowadzonej działalności gospodarczej za poprzedni rok obrotowy lub deklarowanego w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Odnosząc powyższe przepisy ustawy o podatku akcyzowym do opisu zdarzenia przyszłego należy zauważyć, że podstawowym produktem otrzymywanym w procesie destylacji odpadów będzie woda technologiczna, która nie jest wyrobem akcyzowym. Natomiast kondensat i olej o kodach CN 2710, uzyskiwane jako produkty uboczne w tym procesie destylacji, będą stanowiły niewielkie ilości wyrobów akcyzowych w rozumieniu art. 87 ust. 2 ustawy. Jak bowiem podała Spółka, zadeklarowany przychód ze sprzedaży kondensatu i oleju będzie wynosił nie więcej niż 0,1% całości przychodu w rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Przy czym wskazana wielkość przychodu ze sprzedaży kondensatu i oleju stanowi założenie Spółki wobec faktu, że Wnioskodawca planuje realizację inwestycji, czyli zakup instalacji do próżniowej destylacji odpadów. Zatem uzyskiwanie kondensatu i oleju w procesie destylacji odpadów nie będzie – w myśl art. 87 ust. 2 ustawy – produkcją wyrobów energetycznych.
W tych okolicznościach, odnosząc się wprost do opisu zdarzenia przyszłego i pytania nr 1 zadanego przez Wnioskodawcę, należy zauważyć, że uzyskiwanie niewielkiej ilości oleju jako produktu ubocznego destylacji nie będzie produkcją wyrobów energetycznych. Zatem uzyskiwanie oleju jako produktu ubocznego destylacji nie będzie produkcją wyrobu akcyzowego, a więc nie będzie to czynność opodatkowana na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym – nie jest czynnością wymienioną w art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy.
Zauważyć przy tym należy – mając na uwadze, że w procesie destylacji uzyskiwana będzie niewielka ilość wyrobów energetycznych (kondensatu i oleju) – że przy obliczaniu udziału wartości sprzedaży tej niewielkiej ilości wyrobów energetycznych należy uwzględniać sprzedaż łączną kondensatu i oleju o kodach CN 2710, bez względu na to, czy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wyłącznie oleju. Przepis art. 87 ust. 2 ustawy odnosi się bowiem do obliczania udziału przychodu ze sprzedaży wszystkich wyrobów energetycznych, uzyskiwanych jako produkt uboczny w danym procesie wytwarzania wyrobów niebędących wyrobami akcyzowymi, a nie do jednego wybranego wyrobu energetycznego. Potwierdzeniem prawidłowości takiego rozumowania jest treść art. 87 ust. 3 pkt 1 ustawy, który wskazuje na obowiązek powiadomienia na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rodzaju prowadzonej działalności i rodzaju uzyskiwanych wyrobów energetycznych (niewielkiej ilości wyrobów energetycznych uzyskanych jako produkt uboczny).
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.
W art. 87 ust. 2 ustawy jest mowa m.in. o deklarowanym przychodzie ze sprzedaży niewielkiej ilości wyrobów energetycznych, w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej, stosowanym przy obliczaniu udziału przychodu osiągniętego ze sprzedaży produktów ubocznych. Z kolei przepis art. 87 ust. 3 pkt 1 ustawy odnosi się do powiadomienia na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rodzaju prowadzonej działalności i rodzaju uzyskiwanych po raz pierwszy wyrobów energetycznych będących produktami ubocznymi.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że przepis art. 87 ust. 2 ustawy nie odnosi się wyłącznie do nowych przedsiębiorców rozpoczynających działalność. Przyjęcie takiego rozumowania prowadziłoby bowiem do wykluczenia tych przedsiębiorców, którzy działalność gospodarczą już prowadzą, ale podjęli decyzję o jej rozszerzeniu, i będą uzyskiwali jako produkty uboczne niewielką ilość wyrobów energetycznych, o której mowa w art. 87 ust. 2 ustawy. Jednakże już sama czynność deklarowania przychodu ze sprzedaży niewielkiej ilości wyrobów energetycznych dotyczy wyłącznie podmiotów, które planują rozpoczęcie działalności gospodarczej, a przedmiotem tej działalności będzie m.in. uzyskiwanie wyrobów energetycznych. Na taki sposób odczytywania treści art. 87 ust. 2 ustawy wskazuje literalne brzmienie tego przepisu. W przepisie tym nie ma bowiem odniesienia do działalności gospodarczej rozpoczynanej w danym, nowym, dotychczas nieprowadzonym zakresie.
Natomiast, jak wynika z opisu zdarzenia, Spółka jest podmiotem, który już prowadzi działalność gospodarczą, choć nie w zakresie próżniowej destylacji odpadów. Zatem Spółka osiągnęła przychód w poprzednim roku obrotowy w stosunku do roku, w którym rozpocznie destylację odpadów. W tej sytuacji Spółka nie będzie deklarowała wielkości planowanego przychodu ze sprzedaży niewielkiej ilości wyrobów energetycznych uzyskanych jako produkt uboczny (kondensat i olej o kodach CN 2710), o której mowa w art. 87 ust. 2 ustawy, ponieważ nie będzie rozpoczynała działalności gospodarczej. Wnioskodawca będzie rozpoczynał działalność w nowym zakresie, więc dla ustalenia czy będzie w danym roku uzyskiwał w wyniku destylacji odpadów niewielkie ilości wyrobów energetycznych, powinien oszacować planowany przychód ze sprzedaży tej niewielkiej ilości wyrobów energetycznych i odnieść go do przychodu uzyskanego z działalności gospodarczej za poprzedni rok obrotowy.
Odnosząc powyższe do opisu zdarzenia i zadanego pytania nr 2 należy zauważyć, że rozpoczęcie przez Wnioskodawcę destylacji odpadów, w wyniku której będzie uzyskiwał jako produkty uboczne niewielką ilość wyrobów energetycznych (kondensat i olej), będzie pozwalało na zastosowanie przez Spółkę art. 87 ust. 2 ustawy. Przepisy art. 87 ust. 1-3 ustawy nie ograniczają się tylko do nowych przedsiębiorców, ale dotyczą także tych, którzy rozszerzają zakres swojej działalności, w wyniku której będą otrzymywali jako produkty uboczne niewielką ilość wyrobów energetycznych, o której mowa w art. 87 ust. 2 ustawy. Zatem rozpoczynając działalność w zakresie destylacji odpadów Spółka powinna przepisy art. 87 ust. 2 i 3 ustawy stosować łącznie do obu wskazanych we wniosku produktów ubocznych, tj. kondensatu i oleju o kodach CN 2710. Nie można zatem zgodzić się z Wnioskodawcą, który stwierdził, że: „Zdaniem Spółki, przez rozpoczęcie działalności gospodarczej w tym przypadku należy rozumieć rozpoczęcie produkcji oleju, który może być potencjalnym produktem akcyzowym, gdyż tak wynika z literalnego brzmienia przepisu art. 87 ust. 2”. Z opisu zdarzenia przyszłego wynika bowiem, że zarówno kondensat o kodzie CN 2710, jak i olej o kodzie CN 2710 są wyrobami akcyzowymi. Przez rozpoczęcie działalności gospodarczej w nowym zakresie próżniowej destylacji odpadów, w wyniku której będą powstawały produkty uboczne, należy rozumieć nie tylko rozpoczęcie produkcji oleju, ale również rozpoczęcie produkcji kondensatu.
Ponadto, jak to podał w opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca, Spółka będzie wypełniała obowiązki wynikające z art. 87 ust. 3 ustawy, w odniesieniu do produktów ubocznych stanowiących niewielkie ilości wyrobów energetycznych, tzn. będzie:
- powiadamiała na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rodzaju prowadzonej działalności i rodzaju uzyskiwanych wyrobów - w terminie 14 dni od dnia uzyskania po raz pierwszy tych wyrobów (kondensatu i oleju o kodach CN 2710);
- przedstawiała właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego informację na piśmie o uzyskanym przychodzie, z wyszczególnieniem ilości uzyskanych wyrobów (kondensatu i oleju o kodach CN 2710), a także o wysokości przychodu osiągniętego ze sprzedaży tych wyrobów - na zakończenie każdego roku obrotowego.
Reasumując należy stwierdzić, że rozpoczynając działalność gospodarczą w zakresie destylacji odpadów, w wyniku której poza wodą technologiczną będą powstawały produkty uboczne w postaci wyrobów energetycznych, tj. kondensatu o kodzie CN 2710 oraz oleju o kodzie CN 2710, Spółka powinna oszacować łączny przewidywany udział sprzedaży obu tych produktów ubocznych w całości przychodu uzyskanego z działalności gospodarczej za poprzedni rok obrotowy. Natomiast możliwość deklaracji przychodów będzie odnosiła się do nowych przedsiębiorców, a nie przedsiębiorców, którzy już prowadzą działalność gospodarczą i ją rozszerzają w nowym zakresie, jak to planuje uczynić Spółka.
Tym samym, oceniając całościowo, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, ściśle w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA) albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).