Niszczenie wyrobów akcyzowych - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.237.2022.1.MK

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.237.2022.1.MK

Temat interpretacji

Niszczenie wyrobów akcyzowych

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące niszczenia wyrobów akcyzowych, jest prawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia i uznania za podmiot wysyłający/odbierający (pytanie nr 1 i 2) oraz nieprawidłowe w zakresie braku uznania za podmiot zużywający (pytanie nr 3).

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 20 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący niszczenia wyrobów akcyzowych, wpłynął 20 października 2022 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego 

[…] (dalej: […] lub Spółka) jest Spółką [...] zajmującego się produkcją napojów alkoholowych i bezalkoholowych.

Przedmiotem działalności [...] jest produkcja napojów bezalkoholowych i alkoholowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Spółka produkuje wyroby akcyzowe w składzie podatkowym. Ze względu na charakter prowadzonej działalności, [...] jest podatnikiem podatku akcyzowego, który w toku działalności wykonuje szereg obowiązków określonych w przepisach akcyzowych. Między innymi Spółka składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięczne deklaracje akcyzowe i uiszcza akcyzę.

[...] nabywa do swojego składu podatkowego z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy aromaty smakowe o kodach CN 3302 10 10, 3302 10 40, 2106 90 20, 2106 90 98 zawierające w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości. Aromaty te są magazynowane i zużywane w składzie podatkowym do celów produkcji wyrobów akcyzowych. Jednakże, gdy przedmiotowe wyroby staną się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, Spółka zamierza przeznaczyć je do zniszczenia poza terenem składu podatkowego w prowadzonej przez [...] oczyszczalni spełniającej warunki niszczenia na podstawie przepisów odrębnych. Niszczenie aromatów w oczyszczalni będzie wykonywane poprzez ich bezpośrednie dozowanie do procesów biologicznego oczyszczania ścieków w okresach o zmniejszonym dopływie ładunku węgla organicznego, jako jednego z czynników pożądanych do redukcji azotu w ściekach oczyszczonych.

Spółka rozważa czy w określonym powyżej opisie zdarzenia przyszłego będzie uprawniona do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie.

Pytania

1)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym [...] będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy akcyzowej dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni przy założeniu, że Spółka uzyska zgodę organu na niszczenie i wypełni pozostałe warunki formalne związane ze stosowaniem tego zwolnienia?

2)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, jeżeli [...] będzie stosował zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy akcyzowej dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni, to czy przemieszczając te wyroby w systemie EMCS PL 2 Spółka będzie zarówno podmiotem wysyłającym, jak i podmiotem odbierającym w rozumieniu ustawy akcyzowej?

3)Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, jeżeli [...] będzie stosował zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy akcyzowej dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni, to czy Spółka będzie podmiotem zużywającym w rozumieniu ustawy akcyzowej?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zdaniem Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym [...] będzie uprawniony do zastosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy akcyzowej dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni przy założeniu, że Spółka uzyska zgodę organu na niszczenie i wypełni pozostałe warunki formalne związane ze stosowaniem tego zwolnienia.

Ad. 2

Zdaniem Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym, jeżeli [...] będzie stosował zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy akcyzowej dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni to przemieszczając te wyroby w systemie EMCSPL 2 Spółka będzie zarówno podmiotem wysyłającym, jak i podmiotem odbierającym w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Ad. 3

Zdaniem Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym, jeżeli [...] będzie stosował zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy akcyzowej dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni to Spółka nie będzie podmiotem zużywającym w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Uzasadnienie stanowiska Spółki:

Ad. 1

Zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie: „wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i po przemieszczeniu ze składu podatkowego do miejsca niszczenia spełniającego warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych zostały tam zniszczone”.

Alkohol etylowy zawarty w aromatach o kodach CN 3302 10 10, 3302 10 40, 2106 90 20, 2106 90 98, zawierających w swoim składzie alkohol etylowy o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, zgodnie z art. 99 ust. 1 pkt 1 [winno być art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy – przypis Organu] ustawy akcyzowej jest alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy akcyzowej. Przepis ten wskazuje bowiem, że do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy akcyzowej zalicza się m.in. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej. Z kolei alkohol etylowy jest jednym z napojów alkoholowych, a więc wyrobów akcyzowych w rozumieniu ustawy akcyzowej. Jeżeli posiadane przez Spółkę aromaty (a więc również alkohol etylowy zawarty w tych aromatach znajdujący się w procedurze zawieszenia poboru akcyzy), staną się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, to [...] będzie musiał je zutylizować lub przekazać do utylizacji.

W analizowanym przypadku [...] posiada własną oczyszczalnię zlokalizowaną poza terenem składu podatkowego, w której Spółka będzie mogła zniszczyć przedmiotowe aromaty i zawarty w nich alkohol etylowy, dlatego Spółka zamierza skorzystać z tej możliwości.

Zgodnie z art. 32 ust. 6c ustawy akcyzowej, warunkiem zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w ust. 4 pkt 1a, jest złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o zamiarze zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w tym przepisie, oraz jego zgoda na zniszczenie tych wyrobów. Zniszczenie odbywa się w obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego. Przepisy art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, art. 83a ust. 2a, 4 i 5, art. 138m oraz przepisy wydane na podstawie art. 138s stosuje się odpowiednio.

Spółka zamierza uzyskać zgodę na niszczenie od właściwego naczelnika urzędu skarbowego oraz wypełnić pozostałe warunki formalne zastosowania tego zwolnienia tj. przemieścić wyroby na podstawie e-DD do miejsca niszczenia, złożyć zabezpieczenie akcyzowe, jak również być zarejestrowaną jako podmiot prowadzący miejsce niszczenia itd.

W świetle powyższego, zdaniem [...], Spółka będzie mogła zastosować zwolnienie z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy akcyzowej.

Ad. 2

W zdarzeniu przyszłym, które jest przedmiotem niniejszego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, podmiotem prowadzącym skład podatkowy oraz podmiotem prowadzącym miejsce niszczenia będzie ten sam podmiot tj. […].

W ocenie Spółki okoliczność ta nie ma znaczenia dla możliwości zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, a [...] będzie występował w tym przypadku zarówno jako „podmiot wysyłający” zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy akcyzowej oraz jako „podmiot odbierający” zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. d ustawy akcyzowej.

Art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b ustawy akcyzowej wskazuje bowiem, że „podmiotem wysyłającym” jest m.in. podmiot prowadzący skład podatkowy, który wysyła wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem systemu EMCS PL 2. Przemieszczenie wyrobów do miejsca niszczenia będzie wykonywane ze składu podatkowego [...] z zastosowaniem systemu EMCS PL 2, tym samym Spółka spełnia definicję podmiotu wysyłającego.

Natomiast art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. d ustawy akcyzowej wskazuje, że „podmiot odbierający” jest to podmiot prowadzący miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a. Zdaniem [...], Spółka będzie spełniała również definicję podmiotu odbierającego.

W konsekwencji, w analizowanej sytuacji Spółka będzie zarówno podmiotem wysyłającym, jak i podmiotem odbierającym w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Ad. 3

Pewne wątpliwości powoduje to, czy poprzez dokonanie zniszczenia aromatów zawierających alkohol etylowy [...] będzie podmiotem zużywającym w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 ustawy akcyzowej, „podmiot zużywający” jest to podmiot:

„a)mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

b)niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:

-art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stale zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej

-art. 32 ust. 1 pkt 3”.

[...] dokonując niszczenia wyrobów akcyzowych jako podmiot prowadzący miejsce niszczenia nie będzie „zużywał” tych wyrobów. Jednocześnie, przedmiotem niszczenia będzie alkohol etylowy więc art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. b nie będzie miał zastosowania.

W świetle powyższego, zdaniem [...] w analizowanym zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie podmiotem zużywającym.

Potwierdzeniem powyższej literalnej wykładni jest wykładnia systemowa. Mianowicie, w art. 16 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy akcyzowej ustawodawca przewidział odrębne podstawy prawne do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego dla podmiotu zużywającego oraz podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów. Artykuł ten wskazuje, że zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:

„2)podmiot zużywający nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący osobą fizyczną, zamierzający zużywać wyroby akcyzowe, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1-3 - przed dniem pierwszego nabycia tych wyrobów;

3)podmiot, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a - przed dniem wykonania pierwszej czynności w ramach niszczenia wyrobów akcyzowych”.

Jak więc wynika z powyższego ustawodawca nie utożsamia podmiotu zużywającego z podmiotem prowadzącym miejsce niszczenia wyrobów.

Podsumowując więc, jeżeli [...] będzie stosował zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy akcyzowej dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni to Spółka nie będzie podmiotem zużywającym w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia i uznania za podmiot wysyłający/odbierający (pytanie nr 1 i 2) oraz nieprawidłowe w zakresie braku uznania za podmiot zużywający (pytanie nr 3).

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1, 10, 11, 12, 18b lit. a, 22 lit. a, 26 lit. b, 27, 31 lit. b, 32 lit. b i d ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

- wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

- skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego;

- podmiot prowadzący skład podatkowy - podmiot, któremu wydano zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego;

- procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedurę stosowaną podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe;

- e-DD - elektroniczny dokument, na podstawie którego przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- podmiot zużywający - podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia;

- System - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w szczególności do przesyłania e-DD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-DD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia;

- raport odbioru - raport składany za pośrednictwem Systemu, stanowiący dowód, że zostało zakończone przemieszczanie wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przemieszczanie poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- podmiot wysyłający - podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący, którzy wysyłają wyroby akcyzowe przemieszczane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy z użyciem Systemu, przy czym za podmiot wysyłający uznaje się podmiot prowadzący skład podatkowy lub podmiot pośredniczący również w przypadku, gdy wyroby takie są zwracane do składu podatkowego lub podmiotu pośredniczącego przez podmiot zużywający albo przemieszczane do składu podatkowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

·podmiot odbierający:

b)podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, podmiot upoważniony do odbioru wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe, oraz zużywający podmiot gospodarczy, do których są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie,

d)podmiot prowadzący miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych, do którego są wysyłane poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a.

W myśl art. 92 ustawy:

Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Zgodnie z art. 93 ust. 1 ustawy:

Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

1)wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;

2)wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;

3)napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

Jak stanowi art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy:

Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również wyroby akcyzowe objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia i po przemieszczeniu ze składu podatkowego do miejsca niszczenia spełniającego warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych zostały tam zniszczone.

Stosownie do art. 32 ust. 6c ustawy:

Warunkiem zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w ust. 4 pkt 1a, jest złożenie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o zamiarze zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w tym przepisie, oraz jego zgoda na zniszczenie tych wyrobów. Zniszczenie odbywa się w obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego. Przepisy ust. 5 pkt 1 i 2, ust. 6, art. 83a ust. 2a, 4 i 5, art. 138m oraz przepisy wydane na podstawie art. 138s stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 pkt 1 i 2 ustawy:

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

1)objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

2)przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

W myśl art. 83a ust. 2a, 4 i 5 ustawy:

2a.W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, właściwy naczelnik urzędu skarbowego po otrzymaniu zawiadomienia podatnika o zamiarze zniszczenia wyrobów akcyzowych może udzielić zgody na zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 94 ust. 1 i art. 95 ust. 1, bez obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego.

4.W przypadku udzielenia zgody na zniszczenie wyrobów akcyzowych bez obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego podatnik, w terminie 3 dni roboczych, składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie potwierdzające zniszczenie wyrobów akcyzowych.

5.Oświadczenie, o którym mowa w ust. 4, powinno zawierać w szczególności:

1)datę zniszczenia wyrobów akcyzowych;

2)ilość zniszczonych wyrobów akcyzowych;

3)czytelny podpis składającego oświadczenie.

Jak stanowi art. 46a pkt 1 lit. j ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy odbywa się z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD, jeżeli wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie są przemieszczane ze składu podatkowego do podmiotu prowadzącego miejsce niszczenia wyrobów akcyzowych spełniające warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych - w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a.

Stosownie do art. 46b ust. 1 pkt 1 ustawy:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy rozpoczyna się z chwilą wyprowadzenia wyrobów akcyzowych ze składu podatkowego lub innego miejsca wysyłki - w przypadkach, o których mowa w art. 46a pkt 1 lit. a-j i pkt 2 lit. a-c i e.

W myśl art. 46b ust. 2 pkt 1 ustawy:

Zakończenie przemieszczania wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wymaga odbioru wyrobów akcyzowych przez podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. b, d lub e, i następuje z chwilą przesłania do Systemu raportu odbioru zawierającego kompletne i prawidłowe dane.

Art. 46b ust. 3 ustawy stanowi z kolei:

Przemieszczanie wyrobów akcyzowych poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy powinno zostać zakończone w terminie 30 dni od dnia wysłania wyrobów akcyzowych wskazanego w e-DD albo dokumencie zastępującym e-DD.

Mając na uwadze cytowane wyżej przepisy oraz okoliczności przedstawionego zdarzenia przyszłego, na wstępnie oceny stanowiska Wnioskodawcy względem sformułowanych we wniosku wątpliwości wskazać należy, że w wyniku nowelizacji ustawy (ustawa z dnia 10 grudnia 2020 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2021 r. poz. 72), dotychczasowe zwolnienie dotyczące wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, które stały się nieprzydatne do spożycia, dalszego przerobu lub zużycia, w związku z objęciem tych wyrobów przemieszczeniem w Systemie EMCS PL2 (jako warunku zwolnienia), przeniesiono z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, do ustawy.

Zwolnienie to zostało ponadto uwarunkowane złożeniem do właściwego naczelnika urzędu skarbowego zawiadomienia o zamiarze zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w tym przepisie oraz uzyskania od niego zgody na to zniszczenie. Zniszczenie powinno ponadto odbyć się w obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego. Przy czym właściwy naczelnik urzędu skarbowego, po otrzymaniu zawiadomienia o zamiarze zniszczenia wyrobów akcyzowych, może udzielić zgody na ich zniszczenie bez obecności przedstawiciela naczelnika urzędu celno-skarbowego. W takim przypadku, zgodnie z art. 83a ust. 4 ustawy, podatnik powinien złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie potwierdzające zniszczenie wyrobów akcyzowych, które powinno zawierać datę zniszczenia wyrobów akcyzowych, ilość zniszczonych wyrobów akcyzowych oraz czytelny podpis składającego oświadczenie. Z czynności zniszczenia wyrobów akcyzowych należy sporządzić również protokół zniszczenia wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 138m ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy. Protokół powinien spełniać wymogi, o których mowa w § 41 rozporządzenia Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r. poz. 1150).

Mając na uwadze powyższe oraz okoliczności zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę w kontekście treści pytania oznaczonego nr 1, zgodzić się należy z Wnioskodawcą, że będzie on uprawniony do zastosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni przy założeniu, że Spółka uzyska zgodę organu na niszczenie tych wyrobów i wypełni pozostałe warunki formalne związane ze stosowaniem tego zwolnienia.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Odnosząc się do pytania oznaczonego nr 2, w którym Wnioskodawca dąży do ustalenia czy w przedstawianych okolicznościach sprawy będzie posiadał status podmiotu wysyłającego jak i status podmioty odbierającego w rozumieniu ustawy, zaznaczyć należy że jednym z warunków zastosowania zwolnienia jest przemieszczenie wyrobów akcyzowych do miejsca niszczenia, na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Takie przemieszczenie jak i jego zakończenie wiąże się co do zasady, nieodłącznie ze ściśle określonymi statusami podmiotów uczestniczących w przemieszczaniu na terytorium kraju wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, z użyciem Systemu na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD i odbiorze tak przemieszczanych wyrobów. Statusy te są zatem przypisane konkretnej roli jaką dany podmiot pełni w obrocie wyrobami objętymi zwolnieniem ze względu na przeznaczenie.

W analizowanej sprawie, przy zastosowaniu zwolnienia wynikającego z art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, wyroby będą przemieszczane ze składu podatkowego Wnioskodawcy do miejsca niszczenia wyrobów (oczyszczalni, spełniającej warunki niszczenia wyrobów na podstawie przepisów odrębnych), które będzie należało do Wnioskodawcy.

W przestawianych zatem okolicznościach sprawy Spółka będzie występowała zarówno jako podmiot wysyłający o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 31 lit. b jak i podmiot odbierający, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 32 lit. d ustawy. Możliwe bowiem jest aby w niektórych okolicznościach, jednemu podmiotowi przypisać kilka (więcej niż jeden) różnych statusów akcyzowych, z uwagi na specyfikę prowadzonej przez niego działalności w zakresie wyrobów akcyzowych i roli jaką na danym etapie ten podmiot pełni.

Organ podziela zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, w myśl którego w przedstawionych okolicznościach zdarzania przyszłego, w sytuacji w której Wnioskodawca będzie stosował zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy, dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni, to przemieszczając te wyroby w systemie EMCS PL 2, Spółka będzie zarówno podmiotem wysyłającym, jak i podmiotem odbierającym w rozumieniu ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest zatem prawidłowe.

Przechodząc do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3, tj. do określenia czy w sytuacji w której Wnioskodawca będzie stosował zwolnienie z akcyzy, o którym mowa w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy dla alkoholu etylowego zawartego w aromatach i niszczonego w prowadzonej przez Spółkę oczyszczalni, to czy Spółka będzie podmiotem zużywającym w rozumieniu ustawy, podkreślić należy, że status podmiotu zużywającego jest ściśle związany ze zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie. 

Zgodnie z definicją podmiotu zużywającego (w zakresie dotyczącym niniejszej sprawy), podmiotem zużywającym jest podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Wskazana definicja kładzie nacisk na fakt zużycia wyrobu akcyzowego przez podmiot zużywający do celów uprawniających do zwolnienia od akcyzy. Głównym zatem kryterium wg którego danemu podmiotowi należy przypisać status podmiotu zużywającego jest zużywanie wyrobów do ściśle określonych celów, dla jakich ustawodawca wprowadził określone zwolnienie.

Co prawda ustawodawca nie definiuje pojęcia „zużycie”, niemniej w orzecznictwie sądów administracyjnych, odwołując się do definicji słownikowych, jednolicie podkreśla się, że pojęcie „zużycie” oznacza definitywne wykorzystanie wyrobu akcyzowego, w tym poprzez zniszczenie – por. m.in. wyrok NSA z 17 września 2019 r., sygn. akt I GSK 229/17.

Nie budzi zatem wątpliwości Organu, że objęte wnioskiem niszczenie wyrobów w ramach zwolnienia określonego w art. 32 ust. 4 pkt 1a ustawy (zwolnienia od akcyzy ze względu na przeznaczenie), wypełnia przesłanki do uznania tej czynności jako zużycie i w konsekwencji przypisanie Wnioskodawcy, jako podmiotowi dokonującemu zużycia objętych wnioskiem wyrobów, statusu podmiotu zużywającego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy.

Jak wskazano bowiem wyżej (w zakresie pytania nr 2), możliwe jest aby w niektórych okolicznościach, jednemu podmiotowi przypisać więcej niż jeden różnych statusów akcyzowych, z uwagi na specyfikę prowadzonej przez niego działalności w zakresie wyrobów akcyzowych i roli jaką na danym etapie ten podmiot pełni.

Takiej oceny nie podważa argument Wnioskodawcy dotyczący rejestracji. Także bowiem w tym przypadku możliwe jest dokonanie rejestracji przez jeden podmiot w zakresie kilku czynności, wobec których ustawodawca wymaga dokonania zgłoszenia rejestracyjnego lub jego aktualizacji.

W świetle powyższego Organ nie podziela stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3, uznając je za nieprawidłowe.  

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu objętego sformułowanymi pytaniami i została wydana w oparciu o przedstawione okoliczności sprawy.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy  z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

- Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

- Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […].  Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).  

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).