Obowiązki związane z importem oraz nabyciem na terytorium kraju oraz zużyciem olejów smarowych przez podmiot zużywający - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.218.2022.2.JS

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.218.2022.2.JS

Temat interpretacji

Obowiązki związane z importem oraz nabyciem na terytorium kraju oraz zużyciem olejów smarowych przez podmiot zużywający

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące obowiązków związanych z importem oraz nabyciem na terytorium kraju oraz zużyciem olejów smarowych przez podmiot zużywający jest:

- prawidłowe w zakresie pytań oznaczonych nr 1-6 oraz 9 i 10;

- nieprawidłowe w zakresie pytań oznaczonych nr 7, 8 oraz 11.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący obowiązków związanych z importem, nabyciem na terytorium kraju oraz zużyciem olejów smarowych, wpłynął 22 września 2022 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 16 listopada 2022 r. (data wpływu 16 listopada 2022 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 8 listopada 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.218.2022.1.JS. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik akcyzowy w obszarze wyrobów energetycznych.

Spółka zamierza sprowadzać oleje smarowe z zagranicy (przede wszystkim w ramach importu). Oleje smarowe będą wykorzystane jako surowiec do produkcji wyrobów, które nie są wyrobami akcyzowymi.

Biorąc pod uwagę sposób przeznaczenia wyrobów, jak również fakt, że Spółka dodatkowo jest zarejestrowana jako podmiot zużywający, a oleje smarowe do Spółki z miejsca importu będą przemieszczane na podstawie elektronicznego dokumentu dostawy przez nią wystawionego, importowane oleje smarowe będą korzystać ze zwolnienia akcyzowego ze względu na przeznaczenie.

Dodatkowo Wnioskodawca zamierza sprowadzać oleje smarowe za pośrednictwem krajowego składu podatkowego. W takiej sytuacji e-DD wystawi podmiot prowadzący skład podatkowy.

Poza standardowym procesem, w którym oleje smarowe zostaną wykorzystane do celów produkcji wyrobów nieakcyzowych. Spółka podkreśla, wyrobów nieakcyzowych, które nie są również wykorzystywane do celów napędowych lub opałowych, może mieć miejsce sytuacja nadzwyczajna/losowa, w wyniku której zakupiony olej smarowy nie będzie mógł zostać zużyty do celów produkcyjnych, ponieważ np. nastąpi rozszczelnienie instalacji magazynowej, czy też dojdzie do zabrudzenia oleju w wyniku działania czynników zewnętrznych.

W takiej sytuacji jak wyżej opisana olej jako odpad zostanie przekazany następnie do utylizacji firmie zajmującej się profesjonalnie gospodarką odpadami.

Może się w końcu zdarzyć taka sytuacja, że olej smarowy zostanie wykorzystany do czyszczenia instalacji produkcyjnej.

Ponadto, w uzupełnieniu wskazali Państwo, że w odniesieniu do:

- pytania 3 z wniosku o interpretację odnoszą się następujące przepisy – § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz art. 2 ust. 1 pkt 25 oraz art. 32 ustawy o podatku akcyzowym, dalej zwanej ustawą akcyzową (uwaga Spółki – nie ma w przepisach prawa zakazu na wskazany sposób importu wyrobów, zakaz jest jeszcze ciągle w przypadku składu podatkowego);

- pytania 4 z wniosku o interpretację odnoszą się następujące przepisy – § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz art. 32 ustawy o podatku akcyzowym na wzór § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia składu podatkowego (uwaga Spółki – nie ma w przepisach prawa określonych warunków sposobu oznaczenia miejsca przez podmiot zużywający);

- pytania 5 z wniosku o interpretację odnoszą się następujące przepisy – art. 2 ust. 1 pkt 20, art. 8 ust. 4, art. 32 ust. 4, art. 85 ustawy akcyzowej, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2019 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych, rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2019 r. w sprawie norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych;

- pytania 6 z wniosku o interpretację odnoszą się następujące przepisy – § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz art. 32 ustawy o podatku akcyzowym (uwaga Spółki – chodzi o wykorzystanie inne niż do celów napędowych, celów opałowych, czy też olej silnikowy);

- pytania 7 z wniosku o interpretację odnoszą się następujące przepisy – art. 8 ustawy akcyzowej w związku z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz art. 32 ustawy o podatku akcyzowym (uwaga Spółki – oleje zostały zakupione do celów zwolnionych, zdarzenie losowe nie stanowi zmiany przeznaczenia wyrobu akcyzowego);

- pytania 11 z wniosku o interpretację odnoszą się następujące przepisy – art. 8 ustawy akcyzowej.

Spółka zauważa również, że oleje smarowe, które będą importowane przez Wnioskodawcę, mają kod CN 2710 19 99.

Oleje smarowe wskazane we wniosku podlegają zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego w związku z art. 32 ustawy akcyzowej.

Jeżeli chodzi o zgłoszenie importowe to wysokość akcyzy zostanie w zgłoszeniu celnym wskazana, jednocześnie w polu 37 zgłoszenia celnego zostanie wskazany symbol 7A6 wskazujący na zastosowanie zwolnienia akcyzowego, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego.

Mając na uwadze powyższe, zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 27 ustawy akcyzowej, w szczególności wynikające z ust. 3 tego artykułu.

Na koniec Spółka wskazuje, że oleje odpadowe, o których mowa w pytaniu nr 11 mają kod CN 2710 99 00.

Pytania (oznaczone we wniosku nr 1-11­)

1. Czy Spółka importując oleje smarowe do kraju jako podmiot zużywający w związku z przemieszczeniem wyrobów akcyzowych z miejsca importu do miejsca zużycia za elektronicznym dokumentem dostawy ma obowiązek złożyć zabezpieczenie akcyzowe?

2. Czy Spółka jako podmiot zużywający korzystająca ze zwolnienia akcyzowego powinna złożyć zabezpieczenie akcyzowe od magazynowanych przez siebie olejów smarowych, których jeszcze nie zdążyła zużyć do produkcji wyrobu nieakcyzowego?

3. Czy przeszkodą do zastosowania zwolnienia akcyzowego może być sytuacja, że oleje smarowe zostaną dopuszczone do obrotu w miejscu uznanym w rozumieniu przepisów prawa celnego zlokalizowanym pod tym samym adresem, gdzie będzie następować zużycie wyrobów akcyzowych do celów zwolnionych ze względu na przeznaczenie?

4. Czy miejsce zużycia olejów smarowych do celów zwolnionych powinno być oznaczone, czy też wyodrębnione tak jak to ma miejsce, np. w przypadku składu podatkowego (tabliczka, ogrodzenie)?

5. Czy ustala się normy zużycia dla strat produkcyjnych oleju smarowego wykorzystywanego przez podmiot zużywający do produkcji wyrobu nieakcyzowego?

6. Czy użycie oleju smarowego do czyszczenia instalacji produkcyjnej wykorzystywanej podczas produkcji wyrobu nieakcyzowego korzysta ze zwolnienia akcyzowego, czy też powinno zostać opodatkowane akcyzą?

7. Czy straty oleju smarowego zakupionego do celów zwolnionych spowodowane zdarzeniem losowym, np. pęknięciem węża w instalacji, korzystają ze zwolnienia od podatku akcyzowego?

8. Czy zanieczyszczenie oleju smarowego nabytego do celów zwolnionych od akcyzy skutkujące koniecznością utylizacji odpadu skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie z uwagi na zmianę przeznaczenia wyrobu?

9. Czy Spółka jako podmiot zużywający, importująca oleje smarowe do celów zwolnionych musi składać deklaracje akcyzowe?

10. Czy Spółka jako podmiot zużywający nabywająca oleje smarowe ze składu podatkowego w kraju musi składać deklaracje akcyzowe?

11. Czy przekazanie oleju odpadowego (zebranego w wyniku awarii infrastruktury, zanieczyszczonego oleju smarowego lub pozostającego w zbiornikach transportowych) do utylizacji powoduje powstanie obowiązku podatkowego w akcyzie, kiedy Spółka wcześniej spełniła wszystkie warunki, żeby nabyć olej smarowy do celów zwolnionych? W konsekwencji, czy wydanie oleju odpadowego do utylizacji skutkuje koniecznością zapłaty akcyzy?

Państwa stanowisko w sprawie (w odniesieniu do pytań oznaczonych we wniosku nr 1-11)

Ad 1.

Spółka zarejestrowana jako podmiot zużywający nie jest obowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego na poczet przemieszczania olejów smarowych z miejsca importu do miejsca zużycia olejów smarowych wskazanego podczas rejestracji Spółki do Centralnego Rejestru Podmiotów Akcyzowych.

Ad 2.

Spółka jako podmiot zużywający przechowująca oleje smarowe do celów zużycia w ramach produkcji wyrobów nieakcyzowych nie jest obowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Ad 3.

Lokalizacja miejsca uznanego pod tym samym adresem co miejsce zużycia wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający (Wnioskodawcę), nie jest przeszkodą do zastosowania zwolnienia akcyzowego, oczywiście, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki zastosowania zwolnienia akcyzowego.

Ad 4.

Miejsce zużycia olejów smarowych przez podmiot zużywający nie podlega takim regulacjom jak te dotyczące np. składów podatkowych. W związku z tym miejsce zużycia olejów smarowych nie musi być w sposób szczególny oznaczony, czy też ogrodzony tak jak to ma miejsce w przypadku miejsca odbioru wyrobów przez zarejestrowanego odbiorcę, czy też lokalizacji składu podatkowego.

Ad 5.

Planowana przez Spółkę działalność polegająca na zużyciu oleju smarowego do produkcji wyrobów nieakcyzowych nie podlega pod przepisy normujące normy ubytków, czy też normy zużycia. W związku z tym straty produkcyjne są neutralne podatkowo, nie skutkują powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie.

Ad 6.

Użycie oleju smarowego do czyszczenia instalacji produkcyjnej stanowi użycie zwolnione od podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie. W związku z tym użycie oleju smarowego w opisany sposób nie rodzi konieczności zapłaty akcyzy.

Ad 7.

Straty oleju smarowego spowodowane zdarzeniem losowym, np. awarią instalacji, nie skutkują powstaniem obowiązku podatkowego. Komentowane straty, kiedy wyroby zostały nabyte do celów zwolnionych ze względu na przeznaczenie są zwolnione od podatku akcyzowego.

Ad 8.

Zanieczyszczenie oleju smarowego przez czynniki zewnętrzne, które powoduje konieczność jego utylizacji, nie jest zmianą przeznaczenia wyrobu. W związku z tym taka utylizacja oleju jest neutralna podatkowo.

Ad 9.

Wnioskodawca jako podmiot zużywający, importujący oleje smarowe i je zużywający do celów zwolnionych nie ma obowiązku składania deklaracji akcyzowej, ponieważ akcyza została już rozliczona w zgłoszeniu celnym.

Ad 10.

Również nabycie wyrobów akcyzowych zwolnionych ze składu podatkowego u Wnioskodawcy jako podmiotu zużywającego nie będzie rodzić obowiązku podatkowego w akcyzie.

Ad 11.

Przekazanie oleju zebranego w wyniku wystąpienia awarii infrastruktury, czy też zanieczyszczenia oleju smarowego, do utylizacji profesjonalnemu podmiotowi nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w akcyzie z tytułu wydania oleju firmie utylizującej.

Uzasadnienie:

Ad 1.

Katalog podmiotów zobowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego określa art. 63 ustawy akcyzowej. Katalog ten nie wskazuje, że podmiot zużywający, tj. Wnioskodawca, jest obowiązany do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Patrząc również na warunki zastosowania zwolnienia akcyzowego, w szczególności art. 32 ust. 5 ustawy akcyzowej na podmiot zużywający, który wystawia e-DD w przypadku importu nie nakłada się obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego. A przepis ten znajduje również zastosowanie w przypadku zwolnienia od podatku akcyzowego przewidzianego dla olejów smarowych.

Ad 2.

Mając na uwadze uzasadnienie do pkt 1 podmiot zużywający jako niewskazany w katalogu podmiotów zobowiązanych do składania zabezpieczenia akcyzowego nie będzie musiał składać zabezpieczenia akcyzowego nie tylko na etapie przemieszczania wyrobów akcyzowych zwolnionych za e-DD, ale również kiedy te wyroby będą przez Spółkę magazynowane i sukcesywnie w działalności gospodarczej zużywane na cele zwolnione od akcyzy.

Ad 3.

Przepisy ustawy akcyzowej nie stoją na przeszkodzie, żeby zastosować zwolnienie od akcyzy dla olejów smarowych importowanych, również w sytuacji, gdy miejsce zużycia wyrobów akcyzowych znajduje się pod tym samym adresem, co miejsce uznane pozwalające na dopuszczenie do obrotu olejów smarowych z importu.

Oczywiście warunkiem zastosowania zwolnienia od akcyzy jest przeznaczenie olejów smarowych do innych celów niż napędowe, opałowe, czy też oleje smarowe do silników, czy też produkcji paliw, opału, czy też olejów smarowych do silników, o ile dodatkowo zostaną spełnione również warunki formalne zastosowania takiego zwolnienia.

Mając na uwadze powyższe, jak i fakt, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako podmiot zużywający w zakresie olejów smarowych, same oleje po imporcie będzie przemieszczać do miejsca zużycia na podstawie e-DD należy wskazać, że będzie można zastosować w omawianym przypadku zwolnienie akcyzowe. Sam zaś status miejsca zużycia również uznawanego w rozumieniu prawa celnego za miejsce uznane nie ma wpływu na możliwość zastosowania zwolnienia akcyzowego.

Ad 4.

Podmiot zużywający przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych do celów zwolnionych podlega obowiązkowi rejestracji do celów akcyzowych.

Planowany profil działalności nie podlega jednak weryfikacji w ramach urzędowego sprawdzenia tak jak to ma miejsce, np. w przypadku ubiegania się o zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. W związku z tym miejsce zużycia wyrobów akcyzowych do celów zwolnionych od akcyzy nie musi być dodatkowo oznaczone, czy też wydzielone.

Ad 5.

Oleje smarowe, które Wnioskodawca zamierza zużywać do celów zwolnionych, są wyrobami akcyzowymi wskazanymi wyłącznie w zał. nr 1 do ustawy akcyzowej.

Oleje smarowe, które Wnioskodawca zamierza zużywać nie są objęte zakresem definicji ubytków na potrzeby ustawy akcyzowej. Samo zaś zużycie wyrobów akcyzowych wykazanych wyłącznie w zał. nr 1 do ustawy akcyzowej wyłącza ewentualny obowiązek ustalania norm zużycia dla olejów smarowych.

Ad 6.

Należy powtórzyć, że zgodnie z przepisami wykonawczymi do ustawy akcyzowej, dokładnie chodzi o § 6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy oleje smarowe, pozostałe oleje o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, oleje smarowe o kodzie CN 2710 20 90 przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników, w przypadkach, o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy.

Niewątpliwie przeznaczenie oleju smarowego do czyszczenia instalacji produkcyjnej stanowi wykorzystanie wyrobu inne niż do celów napędowych, opałowych, czy też jako olej silnikowy.

W związku z tym wykorzystanie oleju smarowego do czyszczenia linii produkcyjnej jest niewątpliwie przeznaczeniem umożliwiającym zastosowaniem zwolnienia akcyzowego.

Ad 7.

Straty oleju smarowego spowodowane zdarzeniem losowym będą korzystać ze zwolnienia akcyzowego.

Powyższe wynika z faktu, że Wnioskodawca bezspornie zakupił oleje smarowe do celów zwolnionych od akcyzy, sama zaś utrata oleju smarowego, która następuje wskutek awarii instalacji nie stanowi zmiany przeznaczenia wyrobu, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit a ustawy akcyzowej, ponieważ wyroby zakupione na cele zwolnione wskutek awarii instalacji zostaną bezspornie utracone, a co kluczowe dla sprawy opodatkowania, nikt oleju smarowego, który wyciekł z instalacji wskutek awarii nie wykorzysta ponownie, w tym do celów opodatkowanych.

Utraty olejów smarowych wskutek awarii Spółka nie może również potraktować jako całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, które również, stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy akcyzowej rodzi obowiązek podatkowy w akcyzie. Oleje smarowe Wnioskodawcy co zostało już wyżej wskazane nie są bowiem objęte zakresem definicji ubytków wyrobów akcyzowych.

Ad 8.

Również sytuacja, w której dojdzie do zanieczyszczenia olejów smarowych przez czynniki zewnętrzne, wykluczająca je z procesu produkcji i powodująca konieczność ich utylizacji jest neutralna podatkowo.

Niewątpliwie bowiem, Spółka nie potraktuje konieczności utylizacji zanieczyszczonych olejów smarowych, które zostały zakupione do celów zwolnionych, jako zmiana ich przeznaczenia, która skutkowałaby powstaniem obowiązku podatkowego, o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy akcyzowej.

O całkowitym zniszczeniu, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy akcyzowej również tutaj nie możemy mówić, ponieważ potencjalne zanieczyszczenie, o którym mówimy powstaje już na etapie po przemieszczeniu wyrobów do podmiotu zużywającego, kiedy nie są one objęte zakresem pojęcia ubytków wyrobów akcyzowych.

W podobnym duchu oceniono zniszczenie wyrobów akcyzowych w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0111-KDIB3-3.4013.119.2018.1.MAZ z dnia 13 lipca 2018 r. oraz nr 0111-KDIB3-3.4013.32.2022.2.MAZ z dnia 30 maja 2022 r., w których Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyznał, że utylizacja wyrobów akcyzowych zakupionych do celów zwolnionych nie może być potraktowana jako zmiana ich przeznaczenia.

Ad 9.

Spółka jako importer nie musi składać deklaracji akcyzowej, ponieważ składa na etapie przywozu zgłoszenie celne. Art. 21 ust. 3 pkt 4 ustawy akcyzowej wprost wyklucza składanie deklaracji podatkowych w przypadku, gdy mamy do czynienia z importem wyrobów akcyzowych.

Ad 10.

Spółka nie będzie musiała składać również deklaracji akcyzowych, kiedy jako podmiot zużywający nabywa oleje smarowe ze składu podatkowego. Wykluczając przypadek zmiany przeznaczenia wyrobów zwolnionych, Wnioskodawca nigdy nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego. Faktycznym beneficjentem zwolnienia akcyzowego jest podmiot prowadzący skład podatkowy.

W związku z tym Wnioskodawca jedynie zużywa wyroby akcyzowe, a zatem nie dokonuje żadnej czynności, która stosownie do art. 8 ustawy akcyzowej skutkowałaby powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie.

Brak obowiązku podatkowego w akcyzie, oznacza zatem, że Wnioskodawca nie jest podatnikiem akcyzowym.

Jeżeli zatem Wnioskodawca nie jest podatnikiem akcyzowym, to nie musi również składać deklaracji podatkowych.

Ad 11.

Przekazanie oleju odpadowego do utylizacji nie skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego. Olej smarowy został zakupiony przez Wnioskodawcę do celów zwolnionych. Jego wyciek wskutek awarii, czy też zanieczyszczenie sprawiają, że staje się on bezużyteczny dla Wnioskodawcy, taki wyrób jest traktowany przez Wnioskodawcę jako odpad i wymaga zniszczenia.

W związku z tym, jak również mając na uwadze udzielone odpowiedzi na pytania nr 7 i nr 8 we wniosku o interpretację należy wskazać, że wydanie spółce zewnętrznej oleju do utylizacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie.

W omawianym przypadku oleje smarowe zostały zakupione do celów zwolnionych. Deklaracja w tym zakresie została złożona w zgłoszeniu celnym (w przypadku importu) lub w deklaracji podatkowej sporządzonej przez podmiot prowadzący skład podatkowy), kiedy Wnioskodawca jako podmiot zużywający sprowadza oleje z kraju, z konkretnego składu podatkowego.

Biorąc pod uwagę zasadę jednofazowości podatku akcyzowego, jak również fakt, że oleje z uwagi na ich zanieczyszczenie są przeznaczone do utylizacji, przekazanie olejów firmie zajmującej się utylizacją nie rodzi obowiązku podatkowego w akcyzie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań nr 1-11 jest:

- prawidłowe w zakresie pytań oznaczonych nr 1-6 oraz 9 i 10;

- nieprawidłowe w zakresie pytań oznaczonych nr 7, 8 oraz 11.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie Organ informuje, że w zakresie pytań nr 12 i 13 postawionych we wniosku zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 2, 7 lit. b, 18b lit. a, 20, 21, 22 lit. a, 25, 31 lit. f, 32 lit. e ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

   - wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;

    - terytorium kraju - terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;

    - import - przywóz:

  b) wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

   - jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,  

   - jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny;

- e-DD - elektroniczny dokument, na podstawie którego:

 a) przemieszcza się na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- ubytki wyrobów akcyzowych - wszelkie straty:

 a) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji wyrobów energetycznych, piwa, wina, napojów fermentowanych, wyrobów pośrednich lub wyrobów tytoniowych,

  b) objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie:

- napojów alkoholowych,

-  wyrobów energetycznych, z wyjątkiem wyrobów węglowych, przemieszczanych, a w przypadku podmiotu pośredniczącego, również magazynowanych,

 c) wyrobów węglowych powstałe w trakcie ich przemieszczania na terytorium kraju w związku z wykonaniem czynności stanowiącej przedmiot opodatkowania akcyzą,

 d) wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, powstałe podczas stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,

 e) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, powstałe podczas:

- stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy, z wyłączeniem strat powstałych podczas produkcji,

- przemieszczania poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

- sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot;

- podmiot zużywający - podmiot:

 a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia;

   - miejsce importu - miejsce inne niż skład podatkowy, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego;

   - podmiot wysyłający:

 f)  podmiot pośredniczący, podmiot zużywający lub zużywający podmiot gospodarczy, który dokonał importu odpowiednio wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

- podmiot odbierający:

 e) podmiot pośredniczący, podmiot zużywający lub zużywający podmiot gospodarczy, który dokonał importu odpowiednio wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Na podstawie art. 8 ust. 1, 2 i 3 ustawy:

1. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

   1) produkcja wyrobów akcyzowych;

   2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

   3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

   4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

  5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

   6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

2. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

  3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

  4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

  3. Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.

Stosownie do art. 10 ust. 1 i 2 ustawy:

1. Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

2. Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego.

W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby:

2) objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 i 3 ustawy:

 2. Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

 3. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W załączniku nr 1 do ustawy, w poz. 27 wskazano: Oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe, oznaczone kodem CN 2710.

W przedmiotowej sprawie, Spółka zarejestrowana jako podatnik akcyzy, prowadzi działalność polegającą m.in. na imporcie olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99. Oleje smarowe będą przez nią wykorzystywane jako surowiec do produkcji innych wyrobów, niebędących wyrobami akcyzowymi, które to wyroby nie są również wykorzystywane do celów napędowych lub opałowych.

Spółka jest zarejestrowana jako podmiot zużywający, a przedmiotowe oleje smarowe będą przemieszczane z miejsca importu do Spółki na podstawie wystawionego przez nią e-DD. Dodatkowo, Wnioskodawca zamierza sprowadzać oleje smarowe za pośrednictwem krajowego składu podatkowego. W takiej sytuacji, e-DD wystawi podmiot prowadzący skład podatkowy.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), oleje smarowe podlegają zwolnieniu od akcyzy ze względu na przeznaczenie, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Ad 1.

Pierwsze z pytań Wnioskodawcy dotyczy obowiązku złożenia przez niego jako podmiot zużywający zabezpieczenia akcyzowego, w związku przemieszczeniem importowanych wyrobów akcyzowych, tj. olejów smarowych zwolnionych od akcyzy, z miejsca importu do miejsca zużycia na podstawie wystawionego elektronicznego dokumentu dostawy (e-DD).

W odniesieniu do powyższego należy wskazać, że stosownie do § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r., poz. 1178 ze zm., dalej: „rozporządzenie w sprawie zwolnień”):

W myśl art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 ustawy:

Jak stanowi art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy:

5. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie jest również:

 1) objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu – zabezpieczeniem złożonym w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku użycia tych wyrobów niezgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy lub naruszenia warunków zwolnienia – do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;

1a)w przypadku wyrobów energetycznych, o których mowa w ust. 1 pkt 3, dostarczanych do zbiornika, z którego są zasilane zbiorcze instalacje licznikowe - potwierdzenie odbioru, w sposób określony w art. 46j ust. 3, przez podmiot upoważniony do odbioru tych wyrobów i złożenie oświadczenia przez ten podmiot o ich przeznaczeniu uprawniającym do zwolnienia;

  2) przemieszczanie wyrobów akcyzowych na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD oraz zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3;

2a)w przypadku przemieszczeń, o których mowa w art. 46na ust. 1, 2, 5 i 7 - sporządzenie i przesłanie do Systemu projektu e-DD w terminach określonych w tych przepisach oraz uzyskanie z Systemu e-DD z nadanym numerem referencyjnym, sprawdzonego pod względem kompletności i prawidłowości danych zawartych w tym dokumencie, zgodnie z art. 46na ust. 8.

  3) (uchylony).

 6. Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1-3 i 5-7, jest dokonanie przez podmiot odbierający, podlegający obowiązkowi rejestracji, zgłoszenia rejestracyjnego na podstawie art. 16 ust. 1.

12. Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości.

13. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Zgodnie natomiast z art. 63 ust. 1 ustawy:

 1. Do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe albo powstałe lub mogące powstać zobowiązanie podatkowe oraz opłatę paliwową, której obowiązek zapłaty powstał albo może powstać, są obowiązane następujące podmioty:

1) podmiot prowadzący skład podatkowy;

2) zarejestrowany odbiorca;

3) zarejestrowany wysyłający;

4) podatnik, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

5) podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, z zastrzeżeniem art. 78 ust. 2a;

6) podmiot pośredniczący;

7) przedstawiciel podatkowy;

8) pośredniczący podmiot tytoniowy, z wyłączeniem przedsiębiorcy zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c;

9) podmiot reprezentujący przedsiębiorcę zagranicznego, o którym mowa w art. 20d pkt 1 lit. c.

Jednocześnie, jak stanowi art. 27 ust. 1 i 3 ustawy:

1. W przypadku importu podatnik jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy:

1) w zgłoszeniu celnym;

2) w przypadku stosowania uproszczeń, o których mowa w art. 166 i art. 182 unijnego kodeksu celnego, w:

a) zgłoszeniu uproszczonym lub

b) wpisie do rejestru zgłaszającego

- oraz w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów prawa celnego;

 3) w rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 1, z późn. zm.20)), zwanego dalej "rozporządzeniem 2015/2446".

 3. W przypadku objęcia importowanych wyrobów akcyzowych procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub w przypadku importu wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, podatnik jest obowiązany zamieścić w dokumentach, o których mowa w ust. 1, informację o kwocie akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby akcyzowe nie zostały objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub zwolnieniem od akcyzy.

Natomiast stosownie do art. 28 ust. 1-3 ustawy:

  1. W zakresie nieuregulowanym w ustawie, w odniesieniu do terminów i sposobu zapłaty akcyzy z tytułu importu stosuje się odpowiednio przepisy prawa celnego o terminach i sposobach uiszczania należności celnych, z wyjątkiem przepisów dotyczących zawieszenia biegu terminu zapłaty, przedłużenia terminu zapłaty, odroczenia terminu płatności oraz innych ułatwień płatniczych określonych tymi przepisami.

  2. Podatnik jest obowiązany do zapłaty akcyzy również wtedy, gdy wyroby akcyzowe zostały zwolnione od należności celnych przywozowych lub stawki celne zostały zawieszone albo obniżone do stawki celnej zerowej.

 3. Właściwy naczelnik urzędu celno-skarbowego zabezpiecza kwotę akcyzy lub opłaty paliwowej, jeżeli nie zostały one zapłacone, w przypadkach i trybie stosowanych przy zabezpieczaniu należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, z wyjątkiem przypadków, gdy wyroby akcyzowe zostały:

  1) objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i zostało złożone zabezpieczenie akcyzowe, z zastrzeżeniem art. 63 ust. 1a;

  2) objęte czasowym składowaniem lub procedurą: składowania celnego, uszlachetniania czynnego lub odprawy czasowej, a podmiot zobowiązany do złożenia zabezpieczenia należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego spełnia warunki określone w art. 64 ust. 1 pkt 1 i 4.

Jak wynika z § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnieniu podlegają wyroby akcyzowe, w tym przedmiotowe oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 99, przeznaczone do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników – m.in. w przypadku, o którym mowa w art. 32 ust. 3 pkt 7 ustawy, tj. importu przez podmiot zużywający; jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Należy zauważyć, że co do zasady art. 32 ust. 5 pkt 1 ustawy wymaga złożenia zabezpieczenia akcyzowego względem wyrobów zwolnionych od akcyzy, przemieszczanych na podstawie e-DD, złożonym przez odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego odbiorcę, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca.

Jednocześnie należy wskazać, że podmiot zużywający nie został wymieniony w art. 63 ust. 1 ustawy, wśród podmiotów zobowiązanych do złożenia zabezpieczenia akcyzowego.

Tym samym, mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego przedstawiony we wniosku, należy wskazać, że Spółka jako podmiot zużywający, który dokonuje importu olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99 z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy na mocy § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień – nie będzie zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego względem przemieszczanych olejów smarowych z miejsca importu do miejsca zużycia na podstawie e-DD.

Stanowisko Spółki w odpowiedzi na pytanie nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Ad 2.

Drugie pytanie Spółki dotyczy kwestii, czy jako podmiot zużywający oleje smarowe zwolnione na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, powinna złożyć zabezpieczenie akcyzowe od magazynowanych przez siebie olejów, których jeszcze nie zdążyła zużyć do produkcji wyrobu nieakcyzowego.

W odniesieniu do powyższego należy zauważyć, że samo magazynowanie nabytych ramach zwolnienia wyrobów akcyzowych (olejów smarowych), przy zachowaniu warunków tego zwolnienia, w miejscu ich zużycia przez podmiot zużywający, który te wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia – nie stanowi czynności, w związku z którą powstaje lub może powstać zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym.

Zatem w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka jako podmiot zużywający przedmiotowe oleje smarowe o kodzie CN 2710 19 99 do celów zwolnionych, nie będzie zobowiązana do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w związku z magazynowaniem tych olejów w miejscu ich zużycia przez Spółkę do celów zwolnionych.

Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 2 należało zatem uznać za prawidłowe.

Ad 3.

Pytanie nr 3 Wnioskodawcy dotyczy kwestii, czy dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, przedmiotowe oleje smarowe mogą zostać dopuszczone do obrotu w miejscu uznanym w rozumieniu przepisów prawa celnego, zlokalizowanym pod tym samym adresem, gdzie będzie następować zużycie wyrobów akcyzowych.

W odniesieniu do powyższych wątpliwości, raz jeszcze należy wskazać, że zwolnienie od akcyzy olejów smarowych o kodzie CN 2710 19 99 na mocy § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień stosuje się m.in. w przypadku importu tych olejów smarowych przez podmiot zużywający. Warunki tego zwolnienia zostały jednoznacznie wskazane w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy, miejscem importu w rozumieniu ustawy jest miejsce inne niż skład podatkowy, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Jednocześnie, zgodnie z art. 139 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz.UE.L 2013 Nr 269, str. 1):

Z kolei zgodnie z art. 46a pkt 1 lit. k ustawy:

Mając powyższe na uwadze, należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku akcyzowym oraz aktów wykonawczych nie stoją na przeszkodzie, by miejsce importu wyrobów akcyzowych (olejów smarowych) przez podmiot zużywający te wyroby do celów zwolnionych na mocy § 6 pkt 2 ustawy, znajdowało się pod tym samym adresem co miejsce uznane w rozumieniu prawa celnego, w którym wyroby te będą dopuszczone do obrotu, o ile zostaną spełnione pozostałe warunki zwolnienia, w tym określone w art. 32 ust. 5 pkt 2 ustawy. Przy czym, jak wynika wprost z art. 2 ust. 1 pkt 25 ustawy – miejscem importu wyrobów akcyzowych, w którym znajdują się importowane wyroby akcyzowe w momencie dopuszczenia do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego nie może być skład podatkowy.

Oceniając stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 3, należało zatem uznać je za prawidłowe.

Ad 4.

Kolejne, czwarte pytanie Spółki dotyczy kwestii, czy miejsce zużycia olejów smarowych do celów zwolnionych powinno być przez nią oznaczone, bądź wyodrębnione, tak jak to ma miejsce w przypadku składu podatkowego (tabliczka, ogrodzenie).

Przy czym, zgodnie z uzupełnieniem wniosku – pytanie nr 4 odnosi się do przepisów § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego oraz art. 32 ustawy o podatku akcyzowym, na wzór § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia składu podatkowego.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, że powołane przez Spółkę rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia składu podatkowego (Dz. U. z 2018 r., poz. 55 ze zm.) określa:

Stwierdzenia zatem wymaga, że warunki prowadzenia działalności, wynikające z tego rozporządzenia – nie znajdują zastosowania w stosunku do miejsca zużycia wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający.

Z kolei przepisy § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, w zw. z art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9 oraz ust. 5, 6, 12 i 13 nie zawierają regulacji odnośnie miejsca zużycia wyrobów akcyzowych przez podmiot zużywający. Przepisy te co do zasady wymagają zużycia wyrobów akcyzowych zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia oraz spełnienia warunków formalnych wskazanych w ustawie.

W konsekwencji, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, w myśl którego w świetle powołanych przepisów § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, art. 32 ustawy oraz § 3 rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia składu podatkowego – miejsce zużycia przez Spółkę, jako podmiot zużywający, olejów smarowych do celów objętych zwolnieniem, nie musi być dodatkowo oznaczone czy wydzielone.

Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania nr 4 należało uznać za prawidłowe.

Ad 5.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 85 ust. 1 i 2 ustawy:

1. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, ustala, w drodze decyzji, dla poszczególnych podmiotów, na ich wniosek:

1) normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych;

2) dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych:

a) objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w przypadku ich użycia do produkcji innych wyrobów,

b) o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

2. Właściwy naczelnik urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 7, w drodze decyzji wydanej z urzędu dla poszczególnych podmiotów:

1) może ustalić:

a) normy dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych,

b) dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych

- o których mowa w ust. 1;

2) ustala dopuszczalne normy zużycia wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy i objętych zerową stawką akcyzy, w przypadku ich zużycia do produkcji innych wyrobów;

 3) ustala dopuszczalne normy zużycia napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, w przypadku ich użycia przez podmiot zużywający.

5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

 1) wysokość maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków niektórych wyrobów akcyzowych powstających w czasie wykonywania niektórych czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych;

 2) szczegółowy zakres i sposób ustalania norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych lub dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych;

 3) sposób rozliczania ubytków wyrobów akcyzowych, w szczególności w przypadkach rozpoczęcia czynności, w trakcie których może dojść do powstania ubytków wyrobów akcyzowych, lub zmiany warunków technicznych i technologicznych przy dokonywaniu tych czynności, do czasu ustalenia w tych przypadkach przez właściwego naczelnika urzędu skarbowego norm dopuszczalnych ubytków wyrobów akcyzowych.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 września 2019 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1791).

Należy zauważyć, że oleje smarowe, o których mowa we wniosku, oznaczone kodem CN 2710 19 99, nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy. Jednocześnie, ewentualne straty olejów smarowych objętych wnioskiem, powstałe na etapie zużycia – produkcji wyrobów nieakcyzowych, nie wypełniają definicji ubytków, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20 ustawy, jak i nie wpisują się w przepisy art. 85 ustawy, regulującego normy zużycia wyrobów akcyzowych.

Tym samym, mając na uwadze powyższe, dla przedmiotowych olejów smarowych, wykorzystywanych przez Spółkę jako podmiot zużywający te wyroby do celów objętych zwolnieniem od akcyzy – nie są ustalane normy zużycia, o których mowa w art. 85 ustawy o podatku akcyzowym oraz w rozporządzeniu z 19 września 2019 r. w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych.

Stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 5 należało uznać za prawidłowe.

Ad 6.

Wątpliwości Spółki wyrażone w szóstym pytaniu dotyczą kwestii, czy użycie oleju smarowego do czyszczenia instalacji produkcyjnej wykorzystywanej podczas produkcji wyrobu nieakcyzowego powinno zostać opodatkowane akcyzą.

Należy raz jeszcze podkreślić, że możliwość zastosowania zwolnienia wynikającego z § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień względem olejów smarowych (w tym olejów oznaczonych kodem CN 2710 19 99) została przez ustawodawcę uwarunkowana odpowiednim przeznaczeniem tych wyrobów akcyzowych, a także spełnieniem warunków formalnych wyszczególnionych w ustawie. Przy czym, zgodnie z art. 32 ust. 3 pkt 1 i 7 ustawy, zwolnienie to znajduje zastosowanie m.in. w przypadku dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub importu olejów przez podmiot zużywający. Stosownie natomiast do art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiotem zużywającym jest taki podmiot, który te wyroby akcyzowe, objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

Powyższe oznacza, że – w okolicznościach opisanej sprawy – warunkiem zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień będzie zużycie przez Wnioskodawcę, występującego jako podmiot zużywający, nabywanych olejów smarowych do celów objętych zwolnieniem, tj. celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników; przy spełnieniu odpowiednio warunków, o których mowa w art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 ustawy.

W ocenie Organu, opisane w pytaniu oznaczonym nr 6 wykorzystanie przez Wnioskodawcę (będącego podmiotem zużywającym) olejów smarowych nabytych do produkcji wyrobów nieakcyzowych, do czyszczenia instalacji produkcyjnej wykorzystywanej podczas tej produkcji wyrobu nieakcyzowego – nie stanowi przedmiotu opodatkowania akcyzą.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do zwolnienia od akcyzy na mocy § 6 pkt 2 rozporządzenia przedmiotowych olejów smarowych, wykorzystanych do czyszczenia linii produkcyjnej w ramach dokonywanej produkcji wyrobów nieakcyzowych – należało uznać za prawidłowe.

Ad 7, 8 i 11

W odniesieniu do pytań oznaczonych nr 7, 8 oraz 11 należy zauważyć, że zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego – dotyczą one sytuacji nadzwyczajnej/losowej, w wyniku której zakupiony olej smarowy nie będzie mógł zostać zużyty do celów produkcyjnych, ponieważ np. nastąpi rozszczelnienie instalacji magazynowej, czy też dojdzie do zabrudzenia oleju w wyniku działania czynników zewnętrznych. W takiej sytuacji jak wyżej opisana, olej jako odpad zostanie przekazany następnie do utylizacji firmie zajmującej się profesjonalnie gospodarką odpadami. Sytuacje, o których mowa w tych pytaniach, zgodnie ze stwierdzeniem Spółki występują poza standardowym procesem, w którym oleje smarowe zostaną wykorzystane do celów produkcji wyrobów nieakcyzowych.

W odniesieniu do powyższego, należy zauważyć, że przepisy ustawy oraz rozporządzenia w sprawie zwolnień nie przewidują preferencji podatkowej w postaci zwolnienia od akcyzy, dla olejów smarowych utraconych (rozlanych), np. w wyniku pęknięcia węża w instalacji.

Jak już wskazywano powyżej, zwolnienie, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia, w zw. z warunkami określonymi w art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9, art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 oraz definicją podmiotu zużywającego zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy – znajduje zastosowanie wyłącznie w przypadku rzeczywistego zużycia olejów smarowych przez podmiot zużywający do celów objętych zwolnieniem (zgodnie z przeznaczeniem uprawniającym do tego zwolnienia).

Przy czym, jak wynika wprost z treści wniosku, opisana strata oleju smarowego w wyniku awarii instalacji powoduje, że ten olej smarowy nie będzie mógł zostać zużyty przez Spółkę (jako podmiot zużywający) do celów zwolnionych.

W konsekwencji, nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że opisane straty olejów smarowych, o których mowa w pytaniu nr 7, będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego.

Z kolei w przypadku opisanym w pytaniu nr 8, zanieczyszczenie oleju smarowego przez czynniki zewnętrzne skutkuje koniecznością jego utylizacji. W tej sytuacji, Wnioskodawca będzie przekazywać wyroby akcyzowe podmiotowi zajmującemu się ich utylizacją.

Wymaga zatem zauważenia, w tym przypadku również nie dochodzi do zużycia przez Spółkę jako podmiot zużywający, przedmiotowych olejów smarowych nabytych do celów zwolnionych (do produkcji wyrobów nieakcyzowych). Wnioskodawca dokona natomiast przekazania tych wyrobów innemu podmiotowi – co w świetle art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy uznawane jest za sprzedaż wyrobów akcyzowych. W sprawie będzie mieć zatem miejsce użycie tych wyrobów akcyzowych (olejów smarowych), nabytych do celów zwolnionych, niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do tego zwolnienia – które z kolei stanowi czynność opodatkowaną, o której mowa w art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy.

Tym samym, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że w sytuacji opisanej w pytaniu nr 8 utylizacja oleju jest „neutralna podatkowo”.

Podobnie, opisane w pytaniu nr 11 przekazanie oleju odpadowego (zebranego w wyniku awarii infrastruktury, zanieczyszczonego oleju smarowego lub pozostającego w zbiornikach transportowych) o kodzie CN 2710 99 00, do utylizacji innemu podmiotowi – nie będzie objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia.

Jak wynika z wniosku, pytanie to odnosi się do sytuacji, w której pierwotnie olej smarowy został zakupiony przez Spółkę do celów zwolnionych, ale wskutek wycieku bądź zanieczyszczenia powstaje olej odpadowy o kodzie CN 2710 99 00 – który staje się bezużyteczny dla Wnioskodawcy i jest traktowany przez niego jako odpad przekazywany do zniszczenia podmiotowi zajmującemu się utylizacją.

Mając zatem na uwadze powyższy opis, stwierdzić należy że w przypadku opisanym w pytaniu nr 11 także nie dochodzi do zużycia przez Spółkę nabywanego oleju smarowego zgodnie z jego przeznaczeniem do celów zwolnionych.

W sprawie będzie mieć natomiast miejsce przekazanie (sprzedaż) wyrobów akcyzowych innemu podmiotowi, stanowiące użycie tych wyrobów akcyzowych przez Spółkę niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy.

W konsekwencji, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że „wydanie spółce zewnętrznej oleju do utylizacji nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego w akcyzie”. Przekazanie ww. olejów innemu podmiotowi, w sytuacji, gdy z uwagi na ich zanieczyszczenie nie mogą i nie zostaną zużyte do celów objętych zwolnieniem, stanowi natomiast czynność opodatkowaną na mocy art. 8 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy. Tym samym, przekazanie olejów do utylizacji nie wchodzi w zakres zwolnienia, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w zw. z art. 32 ust. 3 pkt 1-3 i 6-9, art. 32 ust. 5, 6, 12 i 13 oraz art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 7, 8 i 11 należało zatem uznać za nieprawidłowe.

Ad 9.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy:

Jednocześnie, stosownie do art. 21 ust. 3 pkt 4 ustawy:

Jak Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu wniosku: „Jeżeli chodzi o zgłoszenie importowe to wysokość akcyzy zostanie w zgłoszeniu celnym wskazana, jednocześnie w polu 37 zgłoszenia celnego zostanie wskazany zostanie symbol 7A6 wskazujący na zastosowanie zwolnienia akcyzowego, o którym mowa w § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Mając na uwadze powyższe, zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 27 ustawy, w szczególności wynikające z ust. 3 tego artykułu”.

Tym samym, mając na uwadze brzmienie art. 21 ust. 3 pkt 4 ustawy w zw. z art. 27 ustawy – należy zgodzić się ze Spółką, że jako podmiot zużywający, który importuje oleje smarowe i zużywa je do celów zwolnionych, wykazując w zgłoszeniu celnym kwotę akcyzy, która byłaby należna, gdyby wyroby te nie obyły objęte zwolnieniem – nie ma on obowiązku składania deklaracji podatkowych, o których mowa w art. 21 ustawy.

Stanowisko Wnioskodawcy, w odniesieniu do braku obowiązku składania deklaracji podatkowych na podstawie art. 21 ustawy należało zatem uznać za prawidłowe.

Ad 10.

Pytanie oznaczone nr 10 dotyczy obowiązku składania deklaracji podatkowych przez Wnioskodawcę sytuacji, w której nabywa on oleje smarowe zwolnione od akcyzy ze składu podatkowego w kraju.

Jak wskazano w zdarzeniu przyszłym, Spółka zamierza sprowadzać oleje smarowe za pośrednictwem krajowego składu podatkowego. W takiej sytuacji e-DD wystawia podmiot prowadzący skład podatkowy. Przy czym, zgodnie z opisem sprawy, oleje smarowe wskazane we wniosku podlegają zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień w zw. art. 32 ustawy.

Należy w tym miejscu podkreślić, że obowiązek składania deklaracji dotyczy podatników – w związku z dokonywanymi przez nich czynnościami, których przedmiotem są wyroby akcyzowe.

W sytuacji, w której oleje smarowe podlegające zwolnieniu od akcyzy będą dostarczane ze składu podatkowego na terytorium kraju do Wnioskodawcy, który jako podmiot zużywający będzie zużywał je wyłącznie do celów zwolnionych (tj. do produkcji wyrobów nieakcyzowych) – Spółka nie będzie dokonywać żadnej z czynności podlegających opodatkowaniu i nie będzie podatnikiem akcyzy w stosunku do tych wyrobów. Tak długo zatem, jak Spółka będzie zużywać przedmiotowe oleje smarowe (nabyte ze składu podatkowego z przeznaczeniem uprawniającym do zastosowania zwolnienia z § 6 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, po spełnieniu warunków dla tego zwolnienia, wskazanych odpowiednio w przepisach ustawy), do celów zwolnionych – tak długo nie będzie ona zobowiązana do składania deklaracji podatkowych.

Stanowisko Spółki w odniesieniu do pytania oznaczonego nr 10 należało uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ raz jeszcze informuje, że w zakresie pytań oznaczonych nr 12 i 13 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zastrzegamy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionych pytań oznaczonych nr 1-11, ściśle w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzeń przyszłych. Inne kwestie nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Końcowo, w odniesieniu do powołanych przez Państwa we własnym stanowisku interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla Organu wydającego przedmiotową interpretację. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i wiążą strony w konkretnych, indywidualnych sprawach – a zawartego w nich stanowiska organu podatkowego nie można wprost przenosić na grunt innej sprawy. Każdą sprawę tut. Organ jest zobowiązany rozpatrywać indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).

W szczególności należy zauważyć, że interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 lipca 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.119.2018.1.MAZ dotyczyła m.in. utylizacji w związku z przeterminowaniem ekstraktów ziołowych jako produktów leczniczych, zawierających w składzie alkohol etylowy, który podlegał obligatoryjnemu zwolnieniu od akcyzy na mocy art. 30 ust. 9 pkt 4 ustawy oraz art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy. Rozstrzygnięcie to dotyczyło zatem nie tylko innego wyrobu akcyzowego (alkoholu etylowego), ale także odmiennego zwolnienia od akcyzy, na mocy odrebnych przepisów, które nie znajdują w ogóle zastosowania w przypadku olejów smarowych.

Również interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 30 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.32.2022.2.MAZ (także powołana przez Wnioskodawcę) – dotyczyła zupełnie innych okoliczności sprawy i odmiennych przepisów ustawy o podatku akcyzowym. Odnosiła się ona bowiem do utylizacji (zniszczenia) próbek, półproduktów i wyrobów gotowych, do wytwarzania których użyto alkoholu etylowego zwolnionego od akcyzy ze względu na przeznaczenie na mocy art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. b ustawy oraz § 9 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. Przy czym, opisana w tej sprawie produkcja wyrobów, które następnie miały zostać zniszczone, miała miejsce w procedurze zawieszenia poboru akcyzy w składzie podatkowym prowadzonym przez spółkę. Regulacje te nie mają zatem zastosowania w przedmiotowej sprawie, w której Wnioskodawca jako podmiot zużywający prowadzi działalność, w której wykorzystuje oleje smarowe poza składem podatkowym, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Zaznaczamy również, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).