Interpretacja indywidualna z dnia 18 października 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.189.2022.2.MK
Temat interpretacji
Zwolnienie od akcyzy rozlewanych do butli gazowych w składzie podatkowym pozostałych węglowodorów gazowych w stanie skroplonym
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące zwolnienia od akcyzy rozlewanych do butli gazowych w składzie podatkowym pozostałych węglowodorów gazowych w stanie skroplonym, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 10 sierpnia 2022 r., o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zwolnienia od akcyzy rozlewanych do butli gazowych w składzie podatkowym pozostałych węglowodorów gazowych w stanie skroplonym, wpłynął 19 sierpnia 2022 r. Uzupełnili go Państwo pismem z 5 października 2022 r. (data wpływu 10 października 2022 r.), w odpowiedzi na wezwanie z 23 września 2022 r. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)
Wnioskodawca jest […].
W ramach omawianego przedsięwzięcia planowane jest utworzenie:
-[…];
-[…];
-[…];
-[…].
[…]
Wnioskodawca pragnie nadmienić, iż całość Kompleksu ma zostać objęta składem podatkowym.
Na terenie Kompleksu, na obszarze składu podatkowego, Spółka planuje również budowę zbiornika, w którym magazynowany będzie gaz płynny propan-butan, klasyfikowany do pozycji CN 2711 (dalej: "gaz" lub "LPG"). Przedmiotowy gaz służył będzie napędzaniu wózków widłowych, które w rozumieniu art. 2 ust. 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 988 z póżn. zm.), nie stanowią pojazdów samochodowych.
Przedmiotowy gaz nabywany będzie przez Spółkę od podmiotu prowadzącego skład podatkowy, transportowany autocysterną, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy na podstawie dokumentu e-AD i przeładowany do zbiornika mieszczącego się na terenie składu podatkowego w ramach Kompleksu.
Wózki widłowe napędzane są gazem LPG, znajdującym się w zbiornikach (butlach) gazowych, które stanowią integralną i niedemontowalną część instalacji napędowej wózka. Wózki te będą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz.U. z 1999 r. nr 75. poz. 846 ze zm.).
Wnioskodawca zamierza przyjmować gaz do wybudowanego zbiornika, a następnie dokonywać jego rozlewu do zbiorników gazowych stanowiących integralną częścią wózków widłowych. Wózki te poruszać się będą po terenie Kompleksu, stanowiącego skład podatkowy.
Nadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że objęte wnioskiem wyroby to węglowodory gazowe w stanie skroplonym mieszczące się w zakresie kodów CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.
Pytanie
Czy rozlewanie gazu LPG ze zbiornika znajdującego się na terenie prowadzonego przez Wnioskodawcę składu podatkowego do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych oraz przeznaczenie tego gazu do napędu przedmiotowych wózków widłowych będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 4 Rozporządzenia w sprawie zwolnień?
Państwa stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż rozlewanie gazu ze zbiornika znajdującego się na terenie prowadzonego przez niego składu podatkowego do zbiorników gazowych, stanowiących integralną częścią wózków widłowych oraz zużycie przedmiotowego gazu do napędu tychże wózków, korzystało będzie ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 4 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z treścią § 4 Rozporządzenia w sprawie zwolnień: „Zwalnia się od akcyzy rozlewane do butli gazowych w składzie podatkowym i przeznaczone do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2021 r. poz. 450, 463, 694 i 720) pozostałe węglowodory gazowe w stanie skroplonym o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.”
Powyższy przepis narzuca zatem cztery warunki, których spełnienie jest konieczne, aby skorzystać z przedmiotowego zwolnienia, tj.:
1) rozlewane węglowodory gazowe są klasyfikowane do kodów CN od 2711 12 11 do 2711 19 00;
2) rozlewanie gazu odbywa się w składzie podatkowym;
3) gaz jest rozlewany do butli gazowych;
4) gaz jest przeznaczony do użycia w urządzeniach, maszynach oraz pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
W ocenie Spółki, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym spełnia ona wszystkie powyższe warunki.
Ad 1. Klasyfikacja gazu
Gaz, który rozlewany będzie do butli przez Spółkę, będzie typowym gazem LPG na cele grzewcze lub napędowe. Typowo będzie to mieszanka gazów propan i butan, niemniej zakłada się pewną zmienność w proporcjach składników. Spółka przyjmuje, że kody CN właściwe dla przedmiotowego gazu to 2711 12 97 oraz 2711 13 97, chociaż możliwe jest, że dostawca może określić również inny kod CN tego produktu. Natomiast kody CN tego gazu każdorazowo będą mieścić się w przedziale od 2711 12 11 do 2711 19 00. Należy zatem uznać warunek pierwszy za spełniony.
Ad 2. Rozlew gazu w składzie podatkowym
Zbiornik, z którego dokonywany będzie rozlew przedmiotowego gazu, znajdował się będzie na obszarze prowadzonego przez Wnioskodawcę składu podatkowego. Wobec tego, warunek drugi również będzie spełniony.
Ad 3. Rozlew gazu do butli gazowych
Jak zostało to wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, gaz LPG rozlewany będzie do butli gazowych, będących integralną częścią wózków widłowych. W świetle obowiązujących przepisów, rozlew węglowodorów gazowych do tego rodzaju zbiorników powinien zostać uznany za rozlew do butli gazowych. Trzeci warunek zwolnienia będzie zatem spełniony.
Ad 4. Przeznaczenie gazu
Na wstępnie należy wskazać, iż przepisy prawa akcyzowego nie zawierają definicji pojazdu samochodowego. Rozporządzenie odnosi się w tym zakresie bezpośrednio do ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 33 tejże ustawy, pojazdem samochodowym jest pojazd silnikowy, którego konstrukcja umożliwia jazdę z prędkością przekraczającą 25 km/h, przy czym określenie to nie obejmuje ciągnika rolniczego.
Mając na uwadze powyższe, Spółka pragnie wskazać, iż użytkowane przez nią w przedstawionym zdarzeniu przyszłym wózki widłowe, nie będą miały technicznej możliwości rozwinięcia prędkości przekraczającej 25 km/h. Nie można zatem uznać, że są one pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym.
W związku z powyższym, rozlewany gaz przeznaczony będzie do użycia w pojazdach niebędących pojazdami samochodowymi. Czwarty warunek zwolnienia będzie, wobec tego spełniony.
Reasumując, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca spełniać będzie wszystkie wymienione w §4 Rozporządzenia warunki stosowania zwolnienia.
Końcowo, Spółka pragnie wskazać, iż w interpretacji indywidualnej z dnia 16 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.20.2020.2.MK, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”) przedstawił swoje stanowisko w sprawie zbieżnej, jeśli chodzi o zasadnicze zagadnienie będące przedmiotem wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego: „Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że gaz propan-butan będący przedmiotem wniosku mieści się w klasyfikacji określonej w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Nadto gaz będzie wykorzystywany przez wózki widłowe (do ich napędu), które nie są pojazdami samochodowymi w rozumieniu ustawy Prawo o ruchu drogowym, a butle gazowe w które Wnioskodawca zamierza wyposażyć wózki widłowe, będą stanowić integralną część tych wózków i będą spełniać wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Gospodarki z dnia 6 września 1999 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy magazynowaniu, napełnianiu i rozprowadzaniu gazów płynnych (Dz.U. z 1999 r. nr 75. poz. 846).
Wnioskodawca spełnia zatem trzy z powołanych wyżej warunków do zastosowania zwolnienia.
Kluczowe zatem dla sprawy jest określenie czy Wnioskodawca spełnia ostatni - najistotniejszy z warunków - czy rozlew gazu nastąpi w składzie podatkowym.
Jaka wynika z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, Wnioskodawca nie jest na chwilę obecną i nie będzie w przyszłości podmiotem prowadzącym skład podatkowy. Oznacza to w konsekwencji, że Wnioskodawca nie spełnia w istocie najważniejszego warunku do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień - rozlew do butli gazowych nie nastąpi w składzie podatkowym.
Organ nie może zatem podzielić poglądu Wnioskodawcy, że rozlewanie gazu propan-butan na terenie Firmy do zbiorników gazowych będących integralną częścią wózków widłowych i przeznaczenie tego gazu do użycia w przedmiotowych wózkach widłowych będzie korzystało ze zwolnienia od akcyzy określonego w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego”.
Spółka pragnie wskazać, iż w przytoczonym fragmencie interpretacji indywidualnej, Dyrektor KIS potwierdza spełnienie przez wnioskodawcę trzech warunków zwolnienia, w sytuacji gdy gaz klasyfikowany do kodów CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 rozlewany jest do butli gazowych, będących integralną częścią wózków widłowych, niespełniających definicji pojazdów samochodowych. Jednocześnie, Dyrektor stwierdza, iż wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia z § 4 Rozporządzenia, z uwagi na brak spełnienia wymogu dokonywania rozlewu w składzie podatkowym.
Natomiast, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie dokonywała rozlewu w prowadzonym przez nią składzie podatkowym, zatem i ten warunek zostanie spełniony.
Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, rozlew gazu klasyfikowanego do kodów CN 2711 12 97 oraz CN 2711 13 97, ze zbiornika znajdującego się na obszarze składu podatkowego do butli gazowych, integralnie zespolonych z wózkami widłowymi niebędącymi pojazdami samochodowymi, uprawnia do stosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, określonego w § 4 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.
Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego w opisanej powyżej sprawie.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, w zakresie objętym treścią opisu zdarzenia przyszłego oraz sformułowanego pytania, jest prawidłowe.
Odstępuję od uzasadnienia prawnego tej oceny.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz w oparciu o obowiązujące przepisy ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […]. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej.