Interpretacja indywidualna z dnia 14 września 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.134.2022.1.MAZ
Temat interpretacji
Brak opodatkowania akcyzą brzeczki piwnej oraz prawo do stosowania zwolnienia od akcyzy piwa produkowanego przez browary współpracujące ze sobą, które umowę o współpracy rozszerzyły o sprzedaż brzeczki piwnej
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek wspólny z 9 czerwca 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania akcyzą brzeczki piwnej oraz prawa do stosowania zwolnienia od akcyzy piwa produkowanego przez browary współpracujące ze sobą, które umowę o współpracy rozszerzyły o sprzedaż brzeczki piwnej, wpłynął 14 czerwca 2022 r. Treść wniosku wspólnego jest następująca:
Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem
1) Zainteresowany będący stroną postępowania: ABC (ul. …; NIP: …);
2) Zainteresowani niebędący stroną postępowania: CDE (ul. …; NIP: …);
(oba podmioty dalej jako: „Zainteresowani” lub „Wnioskodawcy”).
Opis zdarzenia przyszłego
ABC Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego oraz posiada zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest produkcja piwa w rozumieniu art. 94 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 [r.] poz. 143 z późn. zm.). Roczna ilość wyprodukowanego piwa nie przekracza 200 000 hl piwa. Skład podatkowy jest zlokalizowany w zakładzie produkcyjnym znajdującym się w miejscowości … (woj. …, powiat …, gmina …). Na terenie zakładu produkcją piwa zajmuje się tylko Wnioskodawca. Piwo jest produkowane przez Wnioskodawcę na podstawie własnych receptur i pod własną marką. Wnioskodawca nie produkuje piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych podmiotów.
Wnioskodawca jest powiązany kapitałowo i osobowo z kilkoma spółkami, w tym ze spółką CDE (dalej jako: „Zainteresowany” lub „Spółka powiązana”), która również produkuje piwo zgodnie z przepisami ustawy o podatku akcyzowym. Zainteresowany posiada rejestrację dla celów podatku akcyzowego oraz zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego. Skład podatkowy Zainteresowanego jest zlokalizowany na terenie tejże nieruchomości należącej do Wnioskodawcy. Spółka powiązana zawarła z Wnioskodawcą umowę dzierżawy części nieruchomości. Piwo jest warzone pod własną marką Zainteresowanego, w innym budynku aniżeli budynek, w którym znajduje się browar Wnioskodawcy. Wyprodukowane przez Zainteresowanego piwo jest magazynowane również w innym budynku aniżeli magazyn Wnioskodawcy. Roczna produkcja piwa przez Zainteresowanego również nie przekracza 200 000 hl piwa.
Wnioskodawca wraz ze Spółką powiązaną zawarły pisemną umowę o współpracy. Zgodnie z umową Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją piw wyprodukowanych przez Spółkę powiązaną (handel i wysyłka). Umowa określa również kwestie związane z przesunięciem towarów pomiędzy składami podatkowymi obu podmiotów, a także kwestie związane z korzystaniem z części wspólnych na nieruchomości, tj. parkingu oraz placu manewrowego. W roku kalendarzowym ilość wyprodukowanego piwa przez oba podmioty nie przekracza łącznie 200 000 hl. W miejscu, gdzie produkowane jest piwo, za wyjątkiem Wnioskodawcy i Zainteresowanego nie działa inny podmiot warzący piwo. Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka powiązana produkują piwo pod własnymi markami. Oba podmioty są prawnie i ekonomicznie niezależne od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo. Prowadzą swoją działalność w zakładach odrębnych od siebie, a także od innych przedsiębiorców zajmujących się produkcją piwa. Zarówno Wnioskodawca, jak i Spółka powiązana nie wytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców. Wnioskodawca i Zainteresowany posiadają certyfikaty małego producenta.
Wnioskodawca i Zainteresowany korzystają ze zwolnienia od podatku akcyzowego na podstawie § 12 ust. 1, w związku z ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm. ). Prawidłowość stosowania przedmiotowego zwolnienia została Wnioskodawcy i Zainteresowanemu potwierdzona w interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2021 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.2020.220.1.MAZ.
Obecnie Wnioskodawca i Zainteresowany zamierzają podpisać aneks do umowy o współpracy, rozszerzając jej zakres. Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez siebie działalności produkuje brzeczkę piwną słodową (dalej jako: „brzeczka”), którą zamierza w ramach rozszerzonej umowy o współpracy sprzedawać na rzecz Zainteresowanego. Zapotrzebowanie Spółki powiązanej na brzeczkę będzie zgłaszane w formie zamówień kierowanych do Wnioskodawcy. Z chwilą akceptacji poszczególnych zamówień będzie dochodziło do zawarcia pomiędzy stronami umowy sprzedaży brzeczki określonej w zamówieniu. Cena sprzedaży będzie uiszczana przez Spółkę powiązaną w określonym terminie po wydaniu towaru.
W pozostałym zakresie umowa o współpracy pozostaje bez zmian.
Przedmiotem sprzedaży będzie brzeczka piwna. Brzeczka piwna to ekstrakt (słodowy/niesłodowy), z którego dopiero po poddaniu go procesowi fermentacji powstaje napój alkoholowy. Przed procesem fermentacji produkt ten nie zawiera w ogóle alkoholu w rozumieniu ustawy. Dopiero po sprzedaży i wydaniu brzeczki do składu podatkowego Spółki powiązanej, w ramach własnej działalności tejże Spółki powiązanej zostaną zaszczepione drożdże piwne i zostanie przeprowadzona fermentacja alkoholowa.
Pytania
1.Czy w świetle opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego sprzedaż produktu (a raczej półproduktu do produkcji piwa) – brzeczki piwnej słodowej – podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?
2.Czy w świetle opisu przedstawionego zdarzenia przyszłego, w przypadku podpisania przez Wnioskodawcę ze Spółką powiązaną aneksu do umowy o współpracy i rozszerzeniu współpracy między ww. podmiotami o sprzedaż brzeczki piwnej słodowej przez Wnioskodawcę na rzecz Zainteresowanego, i pod warunkiem, że roczna produkcja piwa nie przekroczy łącznie 200 000 hl, oba podmioty, tj. Wnioskodawca i Zainteresowany, będą nadal uprawnieni do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1, w związku z ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.)?
Stanowisko Zainteresowanych w sprawie
Stanowisko w zakresie pytania nr 1
Zgodnie [z] definicjami zawartymi w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym (dalej jako: „u.p.a.”), wyrobami akcyzowymi objętymi podatkiem akcyzowym są określone w załączniku nr 1 do u.p.a.: wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie.
Przenosząc się natomiast do załącznika nr 1 – Wykazu wyrobów akcyzowych, pod pozycjami od 13-18 widnieją:
- 2203 00 - Piwo otrzymywane ze słodu;
- 2204 - Wino ze świeżych winogron, włącznie z winami wzmocnionymi; moszcz gronowy, inny niż ten objęty pozycją 2009;
- 2205 - Wermut i pozostałe wina ze świeżych winogron aromatyzowane roślinami lub substancjami aromatycznymi;
- 2206 - Pozostałe napoje fermentowane (na przykład cydr (cidr), perry i miód pitny); mieszanki napojów fermentowanych oraz mieszanki napojów fermentowanych i napojów bezalkoholowych, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone;
- 2207 - Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% obj. lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone;
- 2208 - Alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu mniejszej niż 80% obj.; wódki, likiery i pozostałe napoje spirytusowe.
W dalszej kolejności, zgodnie z art. 93 u.p.a., do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Kierując się natomiast definicją piwa zawartą w art. 94 ust. 1 u.p.a., piwem są „wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości”.
Mając na względzie wykładnię językową (dominującą w przepisach ustaw podatkowych) powyższych definicji zawartych w poszczególnych artykułach u.p.a., wnioskować należy, że aby produkt mógł zostać uznany za alkoholowy, dotyczy to również piwa, musi on zawierać jakikolwiek procent alkoholu etylowego.
Brzeczka piwna stanowi ekstrakt, z którego dopiero po poddaniu go procesowi fermentacji powstaje napój alkoholowy. Ekstrakt ten, zgodnie z wykładnią językową u.p.a., przed poddaniem go procesowi fermentacji, w ogóle nie zawiera alkoholu. W konsekwencji, brzeczka piwna nie jest kwalifikowana do kodu CN 2203 00, tudzież któregokolwiek kodu CN, który powoduje obowiązek zapłaty akcyzy. Brzeczka piwna może być natomiast kwalifikowana jako ekstrakt słodu lub chmielu (odpowiednio: CN 1901 oraz CN 1302).
Potwierdzenie takiej sytuacji znajdujemy chociażby w:
- interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z 23 czerwca 2021 r., sygn. 0111-KDSB1-1. 4019.64.2021.2.KP, w której znajdujemy opis procesu technologicznego dla piwa bezalkoholowego oraz alkoholowego, zgodnie z którym to opisem proces produkcji piwa składa się z następujących etapów:
1. warzenie - gdzie podlegają zmieszaniu surowce do produkcji piwa, tj. woda, słód i (zazwyczaj) chmiel oraz następuje ich warzenie. Słód zawiera cukry. Podczas zacierania słodu i warzenia cukry zawarte w słodzie ekstrahują (przechodzą) do wody. Ciecz opuszczająca warzelnie nosi nazwę brzeczki i jest kierowana do fermentacji;
2. fermentacja - na tym etapie do brzeczki dodawane są drożdże i następuje proces fermentacji, w trakcie którego część cukrów zawarta w brzeczce jest przez drożdże zmieniana min. na alkohol, dwutlenek węgla;
3. dojrzewanie piwa (leżakowanie) - ma on na celu przeprowadzenie procesu klarowania i dojrzewania piw;
4. filtracja - piwo podlega filtrowaniu. Na tym etapie - w przypadku piwa bezalkoholowego smakowego - dodawane są jeszcze takie składniki/komponenty jak (np. aromaty, cukry), które wpływają na smak, klarowność czy barwę wyrobu gotowego;
5. rozlew - do opakowań jednostkowych, np. butelek, puszek czy kegów.
Zgodnie z przedstawionym opisem, przemiana części zawartych w brzeczce cukrów przemienia się w alkohol dopiero w trakcie fermentacji.
- interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Bydgoszczy z dnia 14.01.2013r., ITPP3/443-190a/12/JK, zawierającej analogiczny proces technologiczny jak powyżej, gdzie wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży brzeczki piwnej. Wnioskodawca zadał organowi pytanie, czy brzeczka piwna zmieszana z naturalnym aromatem smakowym sprzedawana jako wyrób gotowy bez zawartości alkoholu etylowego - będzie wyrobem akcyzowym? Zdaniem spółki, otrzymany produkt nie będzie wyrobem akcyzowym, ponieważ nie będzie zawierał alkoholu etylowego. Organ uznał stanowisko podatnika za prawidłowe:
„Biorąc pod uwagę opisane we wniosku zdarzenie oraz przytoczone przepisy prawa, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy. W opisanym zdarzeniu otrzymany wyrób nie będzie wyrobem akcyzowym - piwem lub alkoholem etylowym. Przedmiotem opodatkowania mogłaby być produkcja piwa, która kończy się w momencie uzyskania wyrobu finalnego, gdy wytworzone piwo może zostać skierowane do konsumpcji (sprzedaży) lub produkcja alkoholu etylowego. Zatem sprzedaż brzeczki piwnej zmieszanej z naturalnym aromatem smakowym, która nie zawiera alkoholu etylowego - jako wyrobu gotowego - nie podlega opodatkowaniu akcyzą”.
- interpretacji indywidualnej Dyrektora IS w Bydgoszczy z 22 października 2010 r., sygn. ITPP3/443-128a/10/JK:
„Sprzedawana brzeczka nie będzie zawierała alkoholu etylowego. W ocenie Zainteresowanego, sprzedawany wyrób nie jest wyrobem gotowym, a jedynie półproduktem, zatem nie będzie podlegał akcyzie”.
Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, sprzedaż brzeczki piwnej jako produktu/półproduktu niezawierającego alkoholu etylowego, nie jest objęta podatkiem akcyzowym.
Stanowisko w zakresie pytania nr 2
Zdaniem Wnioskodawcy, jak i Zainteresowanego, oba wymienione podmioty nadal będą uprawnione do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 12 ust. 1, w związku z ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r, poz. 1178, ze zm.), pomimo rozszerzenia zakresu umowy o współpracy o sprzedaż przez Wnioskodawcę na rzecz Zainteresowanego półproduktu do produkcji piwa - brzeczki piwnej słodowej, pod warunkiem, że roczna produkcja piwa nie przekroczy łącznie 200 000 hl.
Zgodnie z § 12 rozporządzenia:
1. Zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w poprzednim roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 000 hl piwa - w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.
2. Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, jest realizowane przez obniżenie należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy wyłącznie rozlewają piwo wytworzone przez innych producentów.
4. Przepis ust. 1 stosuje się do podatników:
1) prawnie i ekonomicznie niezależnych od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
2) posiadających miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
3) niewytwarzających piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.
5. Ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, mogą korzystać także podatnicy produkujący piwo lub podatnicy posiadający zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, którzy współpracują ze sobą na podstawie pisemnej umowy i w poprzednim roku kalendarzowym łącznie wyprodukowali do 200 000 hl piwa.
6. Przepis ust. 5 stosuje się, jeżeli współpracujący ze sobą podatnicy spełniający warunki z ust. 5:
1) są prawnie i ekonomicznie niezależni od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
2) posiadają miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
3) nie wytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.
7. Przy obliczaniu limitu produkcji określonego dla zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, podatnicy rozlewający piwo nie uwzględniają ilości rozlanego piwa wytworzonego przez innych producentów, przemieszczonego od tych producentów do podmiotu rozlewającego piwo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli piwo to po rozlaniu zostało przemieszczone między podmiotem dokonującym jego rozlewu i podmiotem wytwarzającym piwo w tej procedurze.
9. Warunkiem stosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest posiadanie przez producenta piwa certyfikatu małego producenta, którego wzór określa akt wykonawczy Komisji Europejskiej wydany na podstawie art. 23a ust. 4 lit. a dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz.Urz. WE L 316 z 31.10.1992, str. 21 - Dz.Urz.UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 206, z późn. zm.). W przypadku, o którym mowa w ust. 5, warunkiem stosowania zwolnienia jest posiadanie certyfikatu małego producenta przez każdego ze współpracujących ze sobą podatników. Przepisy art. 97a ust. 2- 12 ustawy stosuje się odpowiednio.
W przypadku gdy w roku podatkowym podatnicy przekroczą produkcję 200 000 hl piwa, do całości wyprodukowanego piwa w danym roku stosuje się stawkę akcyzy dla piwa określoną w ustawie, bez możliwości obniżenia należnej kwoty akcyzy o kwotę przysługującego zwolnienia.
Jak wynika z powyższych przepisów, możliwość zwolnienia z podatku akcyzowego w przypadku podmiotów współpracujących ze sobą na podstawie pisemnej umowy uzależniona jest od spełnienia następujących warunków:
1. prawna i ekonomiczna niezależność tych podmiotów od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
2. w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej oprócz tych podmiotów żaden inny podmiot nie zajmuje się produkcją piwa;
3. podmioty nie wytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanej od innych podmiotów.
Tym samym podmioty, które są stroną porozumienia o współpracy, mogą być powiązane ze sobą (prawnie i ekonomicznie mogą być od siebie zależne) oraz mogą produkować piwo w tym samym miejscu. Ograniczenia, o których mowa w § 12 ust. 4 rozporządzenia, odnoszą się bowiem do „innych” podmiotów, tj. takich, które nie są stroną porozumienia o współpracy. Spełnienie przedmiotowych warunków uzależnione jest od wykazania niezależności względem innych – innych aniżeli współpracujące – browarów, a w analizowanej sytuacji, uzależnienie takie nie występuje. Przewidywane rozszerzenie zakresu umowy o współpracę o sprzedaż brzeczki piwnej, co de facto oznacza zwiększenie zakresu współpracy Wnioskodawcy i Spółki powiązanej, pozostaje neutralne i nie będzie skutkowało utratą prawa do korzystania ze zwolnienia, o którym mowa w analizowanych wyżej przepisach.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Pod pozycją 13 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2203 00, zostało wymienione:
Piwo otrzymywane ze słodu.
Zgodnie z art. 92 ustawy:
Do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.
Stosownie do art. 93 ust. 1 ustawy:
Do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:
1) wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej;
2) wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
3) napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.
Jak stanowi art. 94 ust. 1 ustawy:
Piwem w rozumieniu ustawy są wszelkie wyroby objęte pozycją CN 2203 00 oraz wszelkie wyroby zawierające mieszaninę piwa z napojami bezalkoholowymi, objęte pozycją CN 2206 00, jeżeli rzeczywista objętościowa moc alkoholu w tych wyrobach przekracza 0,5% objętości.
W myśl art. 94 ust. 2 ustawy:
Produkcją piwa w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew.
Zgodnie z art. 94 ust. 3 ustawy:
Podstawą opodatkowania piwa jest liczba hektolitrów gotowego wyrobu na 1 stopień Plato.
Stosownie do art. 94 ust. 3a ustawy:
Do celów pomiaru w stopniach Plato uwzględnia się wszystkie składniki piwa, w tym składniki dodane po zakończeniu fermentacji.
Stawka akcyzy na piwo wynosi 12,04 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu.
Jak stanowi art. 165a ust. 1 pkt 2 ustawy:
W latach 2022-2026 stawki akcyzy na napoje alkoholowe wynoszą – stawka akcyzy na piwo, o której mowa w art. 94 ust. 4, w:
a) 2022 r. - 9,43 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
b) 2023 r. - 9,90 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
c) 2024 r. - 10,40 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
d) 2025 r. - 10,92 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu,
e) 2026 r. - 11,47 zł od 1 hektolitra za każdy stopień Plato gotowego wyrobu.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Jak stanowi art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
W myśl art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z § 12 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r., poz. 1178, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie”):
Zwalnia się od akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w poprzednim roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 000 hl piwa - w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy.
Stosownie do § 12 ust. 5 rozporządzenia:
Ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, mogą korzystać także podatnicy produkujący piwo lub podatnicy posiadający zezwolenie wyprowadzenia, o którym mowa w art. 54 ust. 1 ustawy, którzy współpracują ze sobą na podstawie pisemnej umowy i w poprzednim roku kalendarzowym łącznie wyprodukowali do 200 000 hl piwa.
Jak stanowi § 12 ust. 6 rozporządzenia:
Przepis ust. 5 stosuje się, jeżeli współpracujący ze sobą podatnicy spełniający warunki z ust. 5:
1) są prawnie i ekonomicznie niezależni od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo;
2) posiadają miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w odrębnym miejscu niż inni przedsiębiorcy zajmujący się produkcją piwa;
3) nie wytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców.
W myśl § 12 ust. 7 rozporządzenia:
Przy obliczaniu limitu produkcji określonego dla zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, podatnicy rozlewający piwo nie uwzględniają ilości rozlanego piwa wytworzonego przez innych producentów, przemieszczonego od tych producentów do podmiotu rozlewającego piwo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli piwo to po rozlaniu zostało przemieszczone między podmiotem dokonującym jego rozlewu i podmiotem wytwarzającym piwo w tej procedurze.
Zgodnie z § 12 ust. 9 rozporządzenia:
Warunkiem stosowania zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest posiadanie przez producenta piwa certyfikatu małego producenta, którego wzór określa akt wykonawczy Komisji Europejskiej wydany na podstawie art. 23a ust. 4 lit. a dyrektywy Rady 92/83/EWG z dnia 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz.Urz. WE L 316 z 31.10.1992, str. 21 - Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 9, t. 1, str. 206, z późn. zm.). W przypadku, o którym mowa w ust. 5, warunkiem stosowania zwolnienia jest posiadanie certyfikatu małego producenta przez każdego ze współpracujących ze sobą podatników. Przepisy art. 97a ust. 2-12 ustawy stosuje się odpowiednio.
Wątpliwości Wnioskodawców dotyczą rozpoznania, czy:
- sprzedaż brzeczki piwnej podlega opodatkowaniu akcyzą,
- Wnioskodawcy będą uprawnieni do stosowania zwolnienia od akcyzy piwa produkowanego w ramach umowy współpracy w sytuacji sprzedaży brzeczki piwnej przez Wnioskodawcę na rzecz Zainteresowanego.
W opisie zdarzenia przyszłego Wnioskodawca podał, że produkuje brzeczkę piwną słodową, którą zamierza sprzedawać Spółce powiązanej w ramach rozszerzonej pisemnej umowy o współpracy. Jak wskazał Wnioskodawca, brzeczka piwna to ekstrakt, z którego dopiero po poddaniu go procesowi fermentacji powstaje napój alkoholowy. Przed procesem fermentacji brzeczka nie zawiera alkoholu. Sam proces fermentacji – w sprawie objętej wnioskiem – będzie następował dopiero u Zainteresowanego, który brzeczkę nabędzie od Spółki. Oznacza to, że brzeczka piwna produkowana przez Wnioskodawcę, skoro nie zawiera alkoholu to nie jest napojem alkoholowym, a tym samym nie spełnia definicji wyrobu akcyzowego, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy. W konsekwencji sprzedaż tej brzeczki piwnej jako wyrobu nieakcyzowego nie podlega opodatkowaniu akcyzą.
Wnioskodawca i Spółka powiązana zawarli pisemną umowę o współpracy dotyczacą produkcji piwa. Łączna ilość piwa wyprodukowanego w roku kalendarzowym przez oba podmioty nie przekracza 200 000 hl. W miejscu produkcji piwa przez Wnioskodawcę i Zainteresowanego nie działa inny podmiot wytwarzający piwo. Oba podmioty są prawnie i ekonomicznie niezależne od innych przedsiębiorców wytwarzających piwo, a ponadto nie wytwarzają piwa na podstawie licencji uzyskanych od innych przedsiębiorców. Wnioskodawca i Spółka powiązana posiadają certyfikaty małego producenta.
Powyższe informacje – podane w opisie zdarzenia przyszłego – wskazują, że Wnioskodawca i Zainteresowany jako podmioty produkujące piwo, współpracujące na podstawie pisemnej umowy, spełniają warunki uprawniające do korzystania ze zwolnienia od akcyzy, wskazanego w § 12 ust. 1 rozporządzenia. W tych okolicznościach rozszerzenie umowy o współpracy o sprzedaż brzeczki piwnej przez Wnioskodawcę na rzecz Zainteresowanego – z tej racji, że brzeczka nie jest wyrobem akcyzowym – nie będzie miało wpływu na możliwość korzystania przez oba podmioty ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 12 ust. 1, w zw. z ust. 5 rozporządzenia. Przy tym zauważyć należy, że przepisy rozporządzenia w zakresie objętym § 12 odnoszą się do produkcji piwa, warunków stosowania zwolnienia od akcyzy, sposobu obliczania limitu produkcji określonego dla zwolnienia, a nie do wyrobów nieakcyzowych. Natomiast w momencie, gdy brzeczka piwna zostanie u Spółki powiązanej poddana fermentacji, w wyniku czego zostanie wyprodukowane piwo, wówczas dopiero ilość tego piwa należy uwzględnić w limicie 200 000 hl, wskazanym w § 12 ust. 1 rozporządzenia.
Tym samym – oceniając całościowo w zakresie obu zadanych pytań – stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanego jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawców i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko spraw będących przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących te sprawy wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania
ABC spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (Zainteresowany będący stroną postępowania – art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) ma prawo wnieść skargę na tę interpretację indywidualną do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a, art. 14b § 1 i art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540, ze zm.).