Termin roczny na złożenie wniosku o uzyskanie zwrotu akcyzy biegnie od czynności faktycznej, którą jest dostawa wewnątrzwspólnotowa, tj. przemieszczen... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.293.2022.1.PJ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.293.2022.1.PJ

Temat interpretacji

Termin roczny na złożenie wniosku o uzyskanie zwrotu akcyzy biegnie od czynności faktycznej, którą jest dostawa wewnątrzwspólnotowa, tj. przemieszczenie samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot akcyzy w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą zaimportowanych pojazdów, wpłynął 28 grudnia 2022 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Podatnik odpowiednio według zgłoszeń celnych importował trzy samochody, będące tematem niniejszego zgłoszenia, z kraju trzeciego (Białorusi):

1.(...) X1 - zgłoszenie z dnia (...) września 2021 r.

2.(...) X2 oraz nr X3 - zgłoszenie z dnia (...) lipca 2021 r.

Samochody zostały zakwalifikowane w trakcie zgłoszenia celnego jako samochody ciężarowe pod kodem klasyfikacji towaru CN 8704 31 91. W związku z czym nie został naliczony podatek akcyzowy. Pojazdy nie zostały zarejestrowane na terenie kraju i dwa z nich zostały dostarczone wewnątrzwspólnotowo do nowych nabywców odpowiednio:

X1 - data dostarczenia pojazdu do klienta (...).10.2021 r.

X2 - data dostarczenia pojazdu do klienta (...).10.2021 r.

X3 - nie został sprzedany.

co zostało o udokumentowane listem przewozowym CMR oraz odpowiednio fakturami sprzedaży o numerach:

X1 – (...) oraz

X2 – (...).

W dniu (...) listopada 2022 r. został wystawiony protokół kontroli celnej znak sprawy (...), przedmiotem której było sprawdzenie prawidłowości zastosowania przepisów ustawy o podatku akcyzowym i podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów dokonanych w procedurze dopuszczenia do obrotu w zgłoszeniach celnych. W wyniku kontroli stwierdzono, że pojazdy należy sklasyfikować do kodu CN 8703 23 19 00 czyli jako samochody osobowo-towarowe. W związku z ustaleniami naliczona stawka podatku akcyzowego oraz VAT w kwocie łącznej (...) zł akcyzy oraz (...) zł podatku od towaru i usług. Podatnik zgadza się z protokołem i złoży wniosek o korektę zgłoszeń celnych do odpowiednich organów celnych oraz uiści naliczone podatki.

Pytanie

Czy podatnikowi przysługuje prawo do zwrotu akcyzy na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Wedle art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym: Podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego. Odnosząc się do zaistniałej sytuacji pojazdy zostały zakupione i wprowadzone do obrotu na terenie UE jako pojazdy ciężarowe sklasyfikowane pod kodem CN 8704 31 91. W wyniku kontroli celno-skarbowej klasyfikacja została zmieniona na CN 8703 23 19 zmieniając ich przeznaczenie na osobowo-towarowe. W momencie wprowadzenia ich do obrotu na terenie UE były pojazdami ciężarowymi niepodlegającymi opłatom akcyzowym. Ich klasyfikacja nastąpiła w wyniku kontroli i bieg roczny do możliwości złożenia wniosku o zwrot akcyzy powinien nastąpić w momencie uzyskania korekty deklaracji celnej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Jak stanowi art. 107 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”):

Podmiot, który nabył prawo rozporządzania jak właściciel samochodem osobowym niezarejestrowanym wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego, lub jeżeli w jego imieniu ta dostawa albo eksport są realizowane, ma prawo do zwrotu akcyzy na wniosek złożony właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu tego samochodu osobowego.

Stosownie do art. 107 ust. 2

Zwrotowi nie podlega akcyza w kwocie niższej niż minimalna kwota zwrotu.

Zgodnie z art. 107 ust. 3 ustawy:

Podmiot, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany posiadać dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową albo eksportem.

W myśl art. 107 ust. 4 ustawy:

Do wniosku o zwrot załącza się dowód zapłaty akcyzy na terytorium kraju lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu, o których mowa w ust. 3.

Jednocześnie zgodnie z art. 107 ust. 5-5c ustawy:

5.Organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego lub pierwszej sprzedaży na terytorium kraju została zapłacona na terytorium kraju, są naczelnik urzędu skarbowego, któremu została złożona deklaracja podatkowa w sprawie tej akcyzy lub który wydał decyzję określającą wysokość tej akcyzy, i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej.

5a.Organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, obliczonej i wykazanej w zgłoszeniu celnym lub określonej w wydanej przez naczelnika urzędu celno-skarbowego decyzji, są dla: osób fizycznych - naczelnik urzędu skarbowego właściwy w zakresie akcyzy ze względu na adres ich zamieszkania i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej; osób prawnych i jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej - naczelnik urzędu skarbowego właściwy w zakresie akcyzy ze względu na adres ich siedziby i właściwy dla tego naczelnika w zakresie akcyzy dyrektor izby administracji skarbowej.

5b.Jeżeli nie można ustalić właściwości w sposób określony w ust. 5 i 5a, organami podatkowymi właściwymi do orzekania w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju, są Naczelnik Trzeciego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście w Warszawie i Dyrektor Izby Administracji Skarbowej w Warszawie.

5c.Właściwy naczelnik urzędu skarbowego dokonuje wypłaty kwoty z tytułu zwrotu akcyzy na wniosek organu podatkowego, który określił wysokość kwoty zwrotu akcyzy.

Stosownie do art. 107 ust. 6 ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb zwrotu akcyzy od samochodu osobowego, minimalną kwotę zwrotu akcyzy, wzór wniosku o zwrot akcyzy oraz terminy zwrotu akcyzy, uwzględniając konieczność prawidłowego określenia kwot zwracanej akcyzy oraz ekonomiczną opłacalność dokonania zwrotu akcyzy.

Na podstawie powyższej delegacji ustawowej wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1891).

Zgodnie z § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu akcyzy

1.Warunkiem otrzymania zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego realizowanego bez udziału przewoźnika lub spedytora, przy użyciu własnego środka transportu, jest złożenie przez podmiot, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, pisemnego oświadczenia o terminie i sposobie wywozu oraz miejscu dostarczenia samochodu osobowego poza terytorium kraju.

2.W przypadku gdy oświadczenia, o których mowa w ust. 1, oraz dokumenty wymienione w art. 107 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, nie potwierdzają wykonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego, podmiot obowiązany jest do przedłożenia innych dokumentów wskazujących na ich wykonanie, w szczególności:

1)korespondencji handlowej;

2)dokumentu dotyczącego ubezpieczenia lub frachtu;

3)dokumentu potwierdzającego zapłatę za wykonaną dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport.

W myśl § 3 ust. 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu akcyzy:

1.Zwrot akcyzy jest dokonywany:

1)w kasie właściwego organu podatkowego, o którym mowa w art. 107 ust. 5-5b ustawy, lub

2)przelewem na rachunek bankowy albo rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej podmiotu, wskazany we wniosku o zwrot akcyzy, o którym mowa w art. 107 ust. 1 ustawy

- w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku wraz z oświadczeniami, o których mowa w § 2 ust. 1, lub dokumentami wymienionymi w art. 107 ust. 3 ustawy.

2.W przypadku gdy zasadność zwrotu akcyzy wymaga przeprowadzenia dodatkowego postępowania wyjaśniającego, zwrot akcyzy następuje w terminie 90 dni od dnia złożenia wniosku wraz z oświadczeniami, o których mowa w § 2 ust. 1, lub dokumentami wymienionymi w art. 107 ust. 3 ustawy.

Zgodnie z § 4 www. rozporządzenia:

Kwota wnioskowanego zwrotu akcyzy z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego nie może być niższa niż kwota stanowiąca równowartość w złotych polskich 10 euro według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia złożenia wniosku.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

dostawa wewnątrzwspólnotowa - przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Stosownie do art. 100 ust. 4 ustawy:

Samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Przedmiotem Państwa wątpliwości jest prawo do uzyskania zwrotu akcyzy w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą pojazdów, zaimportowanych jako samochody ciężarowe, co do których w wyniku kontroli celno-skarbowej stwierdzono, że należy je sklasyfikować jako samochody osobowo-towarowe.

Mając na uwadze powyższe Organ na wstępie zaznacza, że postępowanie interpretacyjne w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa nie wiąże się z przyznaniem uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa podatkowego, lecz tylko się o nich wypowiada. Interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego polega bowiem wyłącznie na udzieleniu informacji, w zakresie rozumienia treści określonych przepisów prawa (por. wyrok NSA z 3 czerwca 2014 r., sygn. akt II FSK 1550/12, prawomocny wyrok WSA w Poznaniu z 15 września 2021 r., sygn. akt I SA/Po 520/21).

Tym samym w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej w niniejszej sprawie, Organ może się co do zasady wypowiedzieć wyłącznie w zakresie możliwości złożenia przez Wnioskodawcę wniosku o zwrot, w oparciu o przedstawione w opisie stanu faktycznego okoliczności sprawy. Faktyczne przyznanie prawa do zwrotu lub jego brak, jest w kompetencji innego właściwego organu podatkowego.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 107 ustawy wynika, że w przypadku dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej samochodu osobowego, podmiot ma prawo do zwrotu akcyzy zapłaconej na terytorium kraju, przy czym prawo to uwarunkowane jest spełnieniem łącznie wszystkich następujących przesłanek:

1.Podmiot występujący o zwrot nabywa prawo rozporządzania samochodem osobowym jak właściciel;

2.Dokonuje we własnym imieniu lub zleca we własnym imieniu dostawę wewnątrzwspólnotową;

3.Samochód nie był wcześniej zarejestrowany na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;

4.Przedmiotem dostawy jest samochód, od którego akcyza została zapłacona na terytorium kraju;

5.Podmiot wystąpi z wnioskiem o zwrot akcyzy do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie roku od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej;

6.Podmiot załączy do wniosku o zwrot akcyzy wymagane dokumenty, tj. dowód zapłaty akcyzy lub fakturę z wykazaną kwotą akcyzy oraz dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej, którymi są w szczególności: dokumenty przewozowe, celne, faktura i specyfikacja dostawy oraz inne dokumenty handlowe związane z dostawą wewnątrzwspólnotową.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że zaimportowali Państwo trzy samochody zakwalifikowane w trakcie zgłoszenia celnego jako samochody ciężarowe (pod kodem CN 8704 31 91). Pojazdy nie zostały zarejestrowane na terenie kraju. Dwa z pojazdów zostały dostarczone wewnątrzwspólnotowo do nowych nabywców odpowiednio (...) października 2021 r. i (...) października 2021 r. Dostawy są udokumentowane listem przewozowym CMR oraz odpowiednio fakturami sprzedaży. Jednocześnie (...) listopada 2022 r. został wystawiony protokół kontroli celnej w wyniku której stwierdzono, że pojazdy należy sklasyfikować do kodu CN 8703 23 19 00 czyli jako samochody osobowo-towarowe. Zamierzacie Państwo złożyć korektę zgłoszeń celnych oraz uiścić naliczone podatki.

Spełnione zatem w Państwa przypadku, w stosunku do dwóch zaimportowanych samochodów, będących przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, będą przesłanki wskazane w punktach 1-3, warunek wskazany w pkt 4 będzie spełniony kiedy dokonają Państwo korekty zgłoszenia celnego oraz uiszczą akcyzę w należnej wysokości, a wymóg z pkt 6 – jeżeli do wniosku dołączą Państwo wymienione w opisie stanu faktycznego dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy wewnątrzwspólnotowej (listy przewozowe CMR oraz odpowiednie faktury sprzedaży).

Nie może zostać jednak spełniony warunek wskazany w pkt 5 dotyczący rocznego terminu na złożenie wniosku o uzyskanie zwrotu akcyzy. Termin ten biegnie bowiem od czynności faktycznej, którą jest dostawa wewnątrzwspólnotowa, tj. przemieszczenie samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.

Należy w tym miejscu przywołać wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 4 kwietnia 2013 r., sygn. akt I GSK 1752/11, w którym NSA jednoznacznie stwierdził, że podmiot uprawniony do złożenia wniosku o zwrot akcyzy winien go złożyć w ustawowym terminie określonym w art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, którego bieg rozpoczyna się od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej albo eksportu samochodu osobowego.

Nie można zatem zgodzić się z Państwa stanowiskiem, że „bieg roczny [terminu] do możliwości złożenia wniosku o zwrot akcyzy powinien nastąpić w momencie uzyskania korekty deklaracji celnej”.

W przedstawionym stanie faktycznym termin na złożenie wniosku o zwrot akcyzy w związku z wewnątrzwspólnotową dostawą zaimportowanego pojazdu upłynął dla:

samochodu X1 – (...) października 2022 r.,

samochodu X2 – (...) października 2022 r.

Podsumowując należy stwierdzić, że w stosunku do dwóch zaimportowanych pojazdów, które zgodnie z wynikiem kontroli celnej należy sklasyfikować jako samochody osobowo-towarowe, i które były przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej nie będą Państwo spełniali wszystkich przesłanek do wystąpienia z wnioskiem o zwrot akcyzy na podstawie art. 107 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. W przedstawionym bowiem stanie faktycznym, wobec obu ww. pojazdów upłynął już roczny termin na złożenie takiego wniosku, którego bieg rozpoczynał się od dnia dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej każdego z ww. pojazdów

Tym samym Państwa stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w momencie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia objętego treścią sformułowanego przez Państwa pytania w zakresie podatku akcyzowego i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, z którym Organ w toku postępowania o wydanie interpretacji indywidualnej jest związany.

Zastrzec należy, że prawo do zbadania zasadności wniosku o zwrot akcyzy, w tym do oceny załączonych do wniosku dokumentów – w drodze postępowania, o którym mowa w § 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwrotu akcyzy od samochodu osobowego – przysługuje właściwemu organowi podatkowemu. To właściwy dla Spółki organ podatkowy dokonuje bowiem oceny, czy zgromadzone przez Wnioskodawcę konkretne dokumenty, w związku z dokonywanymi czynnościami, wypełniały warunki uprawniające do zwrotu akcyzy w danym przypadku. O zasadności zwrotu podatku rozstrzyga, w konkretnej sprawie, właściwy naczelnik urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 107 ust. 5 ustawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

-     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

-     W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

-     Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

-     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

-     w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

-     w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).