Wskazana w opisie sprawy okoliczność, że objęty wnioskiem wyrób będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw o... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.273.2022.2.PJ

ShutterStock

Interpretacja indywidualna z dnia 24 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.273.2022.2.PJ

Temat interpretacji

Wskazana w opisie sprawy okoliczność, że objęty wnioskiem wyrób będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie oznacza że nie jest on wyrobem akcyzowym i że nie podlega opodatkowaniu podatkiem.

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym – jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Pana wniosek z 2 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wyrobu akcyzowego „X.” klasyfikowanego do kodu CN 2710 19 29 wpłynął 13 grudnia 2022 r. Wniosek uzupełnił Pan pismem z 15 lutego 2023 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie z 7 lutego 2023 r.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

„X.” o kodzie producenta CN 2710 12 25 (Y.). Środek ten nie zawiera w swoim składzie alkoholu etylowego ale ma kod CN 2710 12 25, z powodu że zawiera ropopochodne substancje. 75% składu to są hydrocarbons ale nie jest on stosowany jako paliwo.

Wyłącznym użyciem tego produktu jest stosowanie go w badaniach nieniszczących, do przygotowania zawiesiny magnetycznej. Do tego nośnika (X.) dodaje się proszek magnetyczny i powstaje zawiesina magnetyczna, która umożliwia wykrywanie wad w metalach.

Środek ten stosowany jest w przemyśle do kontroli jakości produkowanych metalowych elementów.

Występuje w opakowaniach 25 l i 200 l. Po badaniu próbki w laboratorium celnym uzyskał on kod CN 2710 19 25.

W uzupełnieniu, odpowiadając na pytania zawarte w wezwaniu, wskazał Pan że:

  1) Czy interpretacja ma dotyczyć wyrobu (X.) klasyfikowanego do kodu CN 2710 12 25, CN 2710 19 29 czy też CN 2710 19 25?

- Interpretacja ma dotyczyć wyrobu „X.” kod CN 2710 19 29.

  2) W jaki sposób nabędzie Pan objęty wnioskiem wyrób, tj. na terytorium kraju, w drodze importu lub nabycia wewnątrzwspólnotowego. W zależności od sposobu nabycia, proszę także wskazać jaki status akcyzowy posiada Pan i podmiot od którego będzie nabywał Pan objęte wnioskiem wyroby (podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany odbiorca, zarejestrowany wysyłający, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, zużywający podmiot gospodarczy).

- Wyrób sprowadzany jest z UK w drodze importu poprzez odprawy celne.

   - Status podmiotu akcyzowego: podatnik podatku akcyzowego (…),

   - Firma od której nabywany jest wyrób sprzedaje go Panu bez naliczania akcyzy (…).

  3) W jaki sposób będzie Pan wykorzystywał nabyty wyrób, tj. czy będzie Pan go sprzedawał, zużywał (jeśli tak to w jaki sposób) lub wykorzystywał w inny sposób (a jeśli tak, to w jaki)?

- Nabyty wyrób sprzedaje Pan w Polsce innym polskim firmom, hutom lub fabrykom, w przemyśle do badań nieniszczących, do przygotowania zawiesiny magnetycznej. Do tego nośnika X. dodaje się proszek magnetyczny i powstaje zawiesina magnetyczna, która umożliwia wykrywanie wad w metalach. Tak przygotowany środek stosowany jest w przemyśle w kontroli jakości produkowanych metalowych elementów. Produkt występuje w opakowaniach 25 litrów i 200 litrów.

  4) Czy i na jakiej podstawie prawnej zostanie od tego wyrobu zapłacona na wcześniejszym etapie akcyza, zastosowano zwolnienie lub opodatkowano zerową stawką akcyzy?

- Agencja Celna Z. na początku roku 2021 odprawiała Panu ten wyrób i nie zgłosiła Panu informacji dotyczących opłat akcyzowych. Nie naliczała ich również. Pod koniec roku 2021 zgłosił się do Pana jeden z Klientów dla którego był zamawiany ten produkt z pytaniem, czy produkt jest zwolniony z opłaty akcyzowej. Sprawdził to Pan w swojej Agencji Celnej Z., która odpowiedziała Panu, że ten kod CN jest objęty opłatą akcyzową. I od tamtej pory naliczają Panu opłatę akcyzową. Z. zaczęło naliczać opłatę akcyzową dopiero po tym jak zwrócił się Pan do nich z zapytaniem. Od razu wystąpił Pan z wnioskiem WIT (tak Pana pokierowano) a później z wnioskiem WIS i na końcu z wnioskiem WIA aby nabyć potrzebnych Panu informacji. Jak również podczas odpraw faktury są tłumaczone i podawane kody CN do każdej pozycji. Kody również widnieją na fakturze producenta przy odprawie. Produkt sprowadza Pan bezpośrednio od producenta firmy Y. z UK.

  5) Czy objęty wnioskiem wyrób będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych?

- Objęty wnioskiem wyrób będzie przeznaczony do celów innych niż: opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych. Produkt będzie przeznaczony do innych celów takich jak w pkt 3.

Pytanie

Czy produkt objęty jest akcyzą czy ma zerową [stawkę – przypis organu] czy jest zwolniony?

Pana stanowisko w sprawie w zakresie podatku akcyzowego

Uważa Pan, że wyrób nie powinien być objęty akcyzą ponieważ to nie jest paliwo, ani dodatek do paliwa. Stosowany jest do innych celów w przemyśle, do wykrywania wad w metalach.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Zgodnie z art. 3 ustawy

1.Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej „WIA”, stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

2.Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

W załączniku nr 1 do ustawy – wykazie wyrobów akcyzowych – w poz. 27 pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Natomiast w załączniku nr 2 do ustawy – wykazie wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG – w poz. 20 pod kodem CN od ex 2710 12 do ex 2710 19 68 i od ex 2710 20 11 do ex 2710 20 90 wskazano oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów.

Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

W myśl art. 89 ust. 2 i 3 ustawy:

2.Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

3.Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

Będący przedmiotem wniosku wyrób „X.” o kodzie producenta CN 2710 19 29 jest wyrobem akcyzowym wymienionym w załączniku 1 do ustawy, oraz w załączniku nr 2 do ustawy.

Jednocześnie wskazana w opisie sprawy okoliczność, że objęty wnioskiem wyrób będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, nie oznacza że nie jest on wyrobem akcyzowym i że nie podlega opodatkowaniu podatkiem. Paliwa silnikowe i paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 2 i 3 stanowią tylko szczególne kategorie wyrobów akcyzowych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

a)importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

b)importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

c)przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b ustawy:

Użyte w ustawie określenie import oznacza przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:

­jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,

­jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.

Jak stanowi art. 10 ust. 2 ustawy:

Obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego. Przepisu nie stosuje się w przypadku, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego.

Jednocześnie w myśl art. 27 ust. 1 ustawy:

W przypadku importu podatnik jest obowiązany, z zastrzeżeniem ust. 3 i 3a, do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy:

1)w zgłoszeniu celnym;

2)w przypadku stosowania uproszczeń, o których mowa w art. 166 i art. 182 unijnego kodeksu celnego, w:

a)zgłoszeniu uproszczonym lub

b)wpisie do rejestru zgłaszającego

- oraz w zgłoszeniu uzupełniającym, w rozumieniu przepisów prawa celnego;

3)w rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.Urz. UE L 343 z 29.12.2015, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem 2015/2446”.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 22a ustawy:

Zużywający podmiot gospodarczy to podmiot mający miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium kraju lub przedsiębiorcę zagranicznego posiadającego oddział z siedzibą na terytorium kraju, utworzony na warunkach i zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. o zasadach uczestnictwa przedsiębiorców zagranicznych i innych osób zagranicznych w obrocie gospodarczym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2021 r. poz. 994, 1641 i 2140), którzy dokonali zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 i zużywają na terytorium kraju w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowane zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, do celów uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy.

Jednocześnie zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Wyrób „X.” o kodzie CN 2710 19 29 jest przez Pana sprowadzany z Wielkiej Brytanii w drodze importu poprzez odprawy celne. Firma od której nabywany jest wyrób sprzedaje go Panu bez naliczania akcyzy. Agencja celna nalicza Panu opłatę akcyzową za ten wyrób.

Stosownie do Pana odpowiedzi na pytania sformułowane w wezwaniu jest Pan podatnikiem podatku akcyzowego i nie posiada Pan żadnego innego statusu na gruncie przepisów o podatku akcyzowym (podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany odbiorca, zarejestrowany wysyłający, podmiot pośredniczący, podmiot zużywający, zużywający podmiot gospodarczy).

Odnosząc powyższe do przywołanych przepisów, należy stwierdzić, że dokonuje Pan importu wyrobu akcyzowego o kodzie CN 2710 19 29, o którym mowa we wniosku, co stanowi czynność opodatkowaną akcyzą stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 ustawy:

Stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

1)węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ);

2)benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1529 zł/1000 litrów;

3)(uchylony)

4)benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 - 1822,00 zł/1000 litrów;

5)paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;

6)olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1160 zł/1000 litrów;

7)(uchylony)

8)biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1160 zł/1000 litrów;

9)olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;

10)olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:

a)z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów,

b)pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych

- 69,00 zł/1000 kilogramów;

11)olejów i preparatów smarowych:

a)olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,

b)olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,

c)preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją

- 1180,00 zł/1000 litrów;

12)gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:

a)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:

­skroplonych - 659,00 zł/1000 kilogramów,

­w stanie gazowym - 10,32 zł/1 gigadżul (GJ),

aa)gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,

b)wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach:

­biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,

­wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,

c)pozostałych - 14,00 zł/1 gigadżul (GJ);

13)gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych - 1,38 zł/1 gigadżul (GJ);

14)pozostałych paliw silnikowych - 1786 zł/1000 litrów;

15)pozostałych paliw opałowych:

a)w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:

­niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,

­równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 69,00 zł/1000 kilogramów,

b)gazowych - 1,38 zł/gigadżul (GJ).

Stosownie do art. 89 ust. 2 ustawy:

Stawka akcyzy na wyroby energetyczne wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł, jeżeli wyroby te są:

1)w posiadaniu zużywającego podmiotu gospodarczego;

2)przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD ze składu podatkowego do zużywającego podmiotu gospodarczego lub do składu podatkowego od zużywającego podmiotu gospodarczego, który posiadał je w celu zużycia do celów uprawniających do zastosowania zerowej stawki akcyzy;

3)przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD do składu podatkowego w przypadku niedostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego;

4)nabywane wewnątrzwspólnotowo na podstawie e-SAD lub dokumentu handlowego przez zużywający podmiot gospodarczy;

5)nabywane wewnątrzwspólnotowo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przez zarejestrowanego odbiorcę w celu dostarczenia ich do zużywającego podmiotu gospodarczego i przemieszczane do tego podmiotu na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD;

6)importowane przez zużywający podmiot gospodarczy;

6a)przemieszczane na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy na podstawie e-DD albo dokumentu zastępującego e-DD - w przypadku zwrotu przez zużywający podmiot gospodarczy, który importował te wyroby, do sprzedawcy spoza terytorium Unii Europejskiej, jeżeli wyprowadzenie wyrobów akcyzowych następuje przez urząd celno-skarbowy znajdujący się na terytorium kraju;

7)przeznaczone do sprzedaży detalicznej w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów;

8)importowane lub nabywane wewnątrzwspólnotowo w opakowaniach jednostkowych o pojemności do 5 litrów lub wadze do 5 kilogramów przez osobę fizyczną w celach innych niż prowadzenie działalności gospodarczej lub innych niż cele handlowe.

Zgodnie z art. 89 ust. 2aa ustawy:

W przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 2, 3 i 5-6a, warunkiem zastosowania zerowej stawki akcyzy jest zakończenie przemieszczania w sposób, o którym mowa w art. 46b ust. 2, oraz w terminie, o którym mowa w art. 46b ust. 3.

Jak stanowi art. 89 ust. 2e ustawy:

Jeżeli do wyrobów energetycznych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, innych niż określone w ust. 1 pkt 1-13, nie ma zastosowania zerowa stawka akcyzy, stosuje się stawkę akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 litrów, a w przypadku gazów - 14,72 zł/GJ.

X. o kodzie CN 2710 19 29 będący przedmiotem wniosku, jest wyrobem wymienionym w załączniku nr 2 do ustawy, a więc wyrobem akcyzowym objętym szczególnym nadzorem, którego sama produkcja winna odbywać się już w składzie podatkowym.

Co prawda wyrób o tym kodzie jest wyrobem innym niż określone w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy i ustawodawca przewidział dla takiego wyrobu możliwość zastosowania zerowej stawki akcyzy, niemniej zastosowanie takiej preferencji wynikającej z art. 89 ust. 2 ustawy, wymaga spełniania wszystkich przesłanek ujętych w treści art. 89 ust. 2 w zw. z art. 89 ust. 2aa ustawy. Niespełnienie tych przesyłek skutkuje zastosowaniem wobec tych wyrobów stawki określonej w art. 89 ust. 2e ustawy. Wobec powyższego należy rozważyć, czy wobec objętego wnioskiem wyrobu może znaleźć zastosowanie zerowa stawka o której mowa w art. 89 ust. 2 ustawy.

Zdaniem Organu w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym do wyrobu o kodzie CN 2710 19 29 nie znajdzie zastosowania stawka akcyzy wynosząca 0 zł, ponieważ nie ma w Pana przypadku miejsca żadna z sytuacji wskazanych w pkt 1-8 art. 89 ust. 2 ustawy, w szczególności nie jest to przypadek opisany w pkt 6 – wyrób nie jest bowiem importowany przez zużywający podmiot gospodarczy. Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego nabyty wyrób sprzedaje Pan w Polsce innym polskim firmom, hutom lub fabrykom, w przemyśle do badań nieniszczących, do przygotowania zawiesiny magnetycznej. Spełniona zatem jest przesłanka dotycząca przeznaczenia – wyrób będzie przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, przy czym wyrób ten nie będzie przez Pana zużywany, a Pan nie posiada statusu zużywającego podmiotu gospodarczego.

Należy zatem wskazać, że importowany przez Pana wyrób o kodzie CN 2710 19 29 będzie opodatkowany stawką wynikającą z art. 89 ust. 2e ustawy, tj.: 1822,00 zł/1000 litrów.

Do przedmiotowego wyrobu nie znajdzie również zastosowania zwolnienie z podatku akcyzowego.

Przepisy ustawy i aktów wykonawczych nie przewidują zwolnienia mogącego mieć zastosowanie do wyrobu będącego przedmiotem wniosku jaki i do opisanej przez Pana sytuacji.

Tym samym Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia będącego przedmiotem Pana wątpliwości objętych treścią pytania i wyrobu o klasyfikacji którą Pan wskazał.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.

    Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1.z zastosowaniem art. 119a;

2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).