Interpretacja indywidualna z dnia 28 lutego 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.294.2022.1.PJ
Temat interpretacji
Przeniesienie własności wyrobów węglowych objętych procedurą składowania celnego lub składowanych w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej nie będzie stanowić czynności opodatkowanej na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy (sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu), czynności opodatkowanej na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy (użycia lub sprzedaży wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary) i nie stanowi również importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - czynności opodatkowanej na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 3 ustawy.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania przywozu towarów objętych procedurą składowania celnego lub składowanych w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, wpłynął 30 grudnia 2022 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Spółka jest podmiotem z siedzibą w Republice Czeskiej, działającym zarówno w Republice Czeskiej, jak i za granicą, w tym na terytorium kraju. Spółka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT w Polsce. Działalność Spółki koncentruje się na handlu w następujących obszarach: (...).
Działalność Spółki wspierana przez sieć partnerskich podwykonawców i własne zakłady produkcyjne, oferując szerokie portfolio produktów i towarów. Jako wartość dodaną Spółka oferuje swoją wieloletnią tradycję i biznesowe know-how, umożliwiające zaspokojenie wszystkich wymagań klientów.
W związku z wykonywaną działalnością gospodarczą Spółka planuje zakup od szwajcarskiego kontrahenta wyrobów węglowych w postaci węgla o kodzie CN 2701 19 00 lub 2701 12 90 w ilości ok. 50 000 MT (pełna pojemność jednego statku; dalej: „Towary”). Wydanie i transport Towarów odbędzie się na warunkach FOB (...), Mozambik według formuły Incoterms 2020.
Zgodnie z warunkami FOB szwajcarski kontrahent zobowiązany jest do dostarczenia Towarów do portu w Mozambiku i ich załadunku na statek. Przeniesienie odpowiedzialności za Towary ze szwajcarskiego kontrahenta na Wnioskodawcę nastąpi na terytorium Mozambiku (w momencie ukończenia ich załadunku na statek).
Towary będą transportowane z (...) w Mozambiku do portu w X. w ramach procedury celnej tranzytu. Wnioskodawca poniesie koszty transportu morskiego z portu (...) w Mozambiku do (...) portu w X.
Wszystkie koszty związane z usługami portowymi w miejscu wyładunku również zostaną poniesione przez Spółkę. Usługi portowe (takie jak odbiór, przechowywanie, wysyłanie itp.) będą świadczone przez podmiot trzeci (polską spółkę) w imieniu Wnioskodawcy. Towary będą przechowywane w składzie celnym w porcie w X. pod dozorem celnym, tj. w ramach procedury składowania celnego (kod procedury „71”) – wydany zostanie wobec nich dokument „Poświadczone zgłoszenie celne (ZC299)” lub będą składowane w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym – wystawiony zostanie wobec nich dokument „Deklaracja czasowego składowania”.
Następnie Towary będą sprzedane na rzecz podmiotu z siedzibą w Polsce (dalej: „Ostatecznego Nabywcy”). Wydanie i transport Towarów odbędzie się na warunkach FCA X. według formuły Incoterms 2020, bez ponoszenia przez Spółkę kosztu opłat celnych i podatków.
Zgodnie z tą regułą sprzedający (Spółka) wypełnia ciążące na nim obowiązki wynikające z dostawy w momencie dostawy Towarów osobie nominowanej przez kupującego (Ostatecznego Nabywcę), np. kurierowi, w określonym czasie i miejscu. Za moment dostarczenia towaru uznaje się chwilę, w której zostaje on przekazany fizycznie pod opiekę kuriera lub innej osoby wyznaczonej przez kupującego (Ostatecznego Nabywcę).
Prawo własności do towarów zostanie przeniesione ze Spółki na rzecz Ostatecznego Nabywcy przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, tj. w momencie, gdy Towary nadal objęte będą procedurą składowania celnego, opisaną w art. 240 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz. U. UE L z dnia 10 października 2013 r.; dalej: „UKC”). Jednocześnie możliwe jest, że w umowie pomiędzy Spółką a Ostatecznym Nabywcą znajdzie się klauzula wskazująca, że własność Towarów zostanie przeniesiona dopiero po zapłaceniu pełnej ceny zakupu.
Następnie Ostateczny Nabywca obejmie Towary procedurą celną dopuszczenia do obrotu lub zakończy czasowe składowanie Towarów i będzie występował jako importer Towarów na terenie UE (Polski) zgodnie z art. 201 UKC. To Ostateczny Nabywca będzie odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie importu Towarów, uiszczenia cła i podatków wynikających z importu Towarów w Polsce.
Ostateczny Nabywca posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego oraz jest czynnym podatnikiem podatku VAT w Polsce.
Pytania w zakresie podatku akcyzowego
1. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym przywóz Towarów i objęcie ich procedurą składowania celnego lub składowanie ich w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce?
2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym dostawa Towarów objętych procedurą składowania celnego lub składowanych w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, do Ostatecznego Nabywcy, będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce?
Państwa stanowisko w sprawie w zakresie podatku akcyzowego
W ocenie Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym przywóz Towarów i objęcie ich procedurą składowania celnego lub składowanie ich w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.
Do wyrobów energetycznych ustawa o podatku akcyzowym zalicza m.in. węgiel kamienny. Zgodnie, bowiem z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy o podatku akcyzowym, przez wyroby węglowe rozumie się wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.
W wykazie wyrobów akcyzowych stanowiącym załącznik 1 do ustawy o podatku akcyzowym, w poz. 19 pod kodem CN 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.
Tym samym węgiel kamienny (Towary), którego zakup od szwajcarskiego kontrahenta planuje Spółka jest wyrobem akcyzowym. Analizy wymaga zatem kwestia jego opodatkowania.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
2)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
3)import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
4)użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
5)użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
a) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,
b) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
c) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;
6)użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
7)powstanie ubytków wyrobów węglowych.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym, za finalnego nabywcę węglowego uznaje się podmiot, który:
a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe
- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.
Natomiast art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż pośredniczący podmiot węglowy pośredniczący podmiot węglowy to podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:
a)dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub
b)używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
c)używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą
- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16.
Jednocześnie kluczowe znaczenie w niniejszej sprawie posiada definicja importu zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem import to przywóz:
a)samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,
b)wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
- jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
- jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny.
W związku z planowanym zakupem, który opisany został w stanie faktycznym [zdarzeniu przyszłym] niniejszego wniosku, Towary po wprowadzeniu na terytorium kraju objęte będą od razu procedurą składowania celnego lub objęte zostaną czasowym składowaniem. W związku z konstrukcją definicji importu zawartej w przytaczanym powyżej art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, Wnioskodawca nie dokona importu wyrobów węglowych w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym.
Zatem w ocenie Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym przywóz Towarów i objęcie ich procedurą składowania celnego lub składowanie ich w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2
Jak wskazane zostało to w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, które to uzasadnienie znajduje zastosowanie również w odniesieniu do pytania nr 2, Wnioskodawca przywożąc Towary i obejmując je procedurą składowania celnego lub składowaniem w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym nie dokonuje czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym, jaką jest import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym.
Przechodząc do analizy opisanej w zdarzeniu przyszłym dostawy Towarów objętych procedurą składowania celnego lub składowanych w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, dokonywanej przez Wnioskodawcę do Ostatecznego Nabywcy, należy zwrócić uwagę na przedmiot opodatkowania wyrobów węglowych w ustawie o podatku akcyzowym.
Zgodnie z przytaczanym już powyżej art. 9a ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
2)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
3)import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
4)użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
5)użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
a) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,
b) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
c) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;
6)użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
7)powstanie ubytków wyrobów węglowych.
Zatem jak wynika wprost z treści tego przepisu, dostawy krajowe wyrobów węglowych podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym tylko, jeżeli są dokonywane na rzecz finalnego nabywcy węglowego lub uzyskane zostały w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary.
Drugi z tych przypadków nie będzie miał w oczywisty sposób zastosowania do transakcji określonych z opisie zdarzenia przyszłego, dlatego Wnioskodawca pragnie odnieść się do pierwszego z tych przypadków.
W związku z tym należy wskazać, że zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym, za finalnego nabywcę węglowego uznaje się podmiot, który:
a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe
- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym.
Jednocześnie w art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy o podatku akcyzowym wskazana została definicja pośredniczącego podmiotu węglowego, zgodnie z którą pośredniczący podmiot węglowy oznacza podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:
a)dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub
b)używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
c)używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą
- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16;
Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy o podatku akcyzowym sprzedaż oznacza czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
Jak wynika z opisanego w niniejszym wniosku zdarzenia przyszłego, Ostateczny Nabywca Towarów dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16 ustawy o podatku akcyzowym i posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego. Co za tym idzie, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 2 ust. 1 pkt 23c ustawy o podatku akcyzowym, nie może posiadać on jednocześnie posiadać statusu finalnego nabywcy węglowego.
W konsekwencji dokonywana przez Wnioskodawcę sprzedaż wyrobów węglowych (Towarów) na rzecz Ostatecznego Nabywcy nie będzie stanowić sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu, co sprawia, że nie będzie ona stanowić czynności opodatkowanej na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Jak wspomniane zostało to powyżej, Towary (wyroby węglowe) nie zostaną uzyskane przez Wnioskodawcę w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary, zatem ich sprzedaż na terytorium kraju nie będzie mieścić się również w zakresie opodatkowania na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku akcyzowym.
W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy w opisanym zdarzeniu przyszłym dostawa Towarów objętych procedurą składowania celnego lub składowanych w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, do Ostatecznego Nabywcy, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1, 1a ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1)wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
1a)wyroby węglowe - wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 do ustawy – wykazie wyrobów akcyzowych – w poz. 19 pod kodem CN ex 2701 wymieniono węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy:
W przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu;
2)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
3)import wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego;
4)użycie wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
5)użycie wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego:
a)nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 1, do celów innych niż zwolnione na podstawie tego przepisu, przy czym za takie użycie uznaje się również naruszenie warunków, o których mowa w art. 31a ust. 3, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31a ust. 1,
b)uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
c)jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży wyrobów węglowych finalnemu nabywcy węglowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony w należnej wysokości;
6)użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
7)powstanie ubytków wyrobów węglowych.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 7, 21, 23a i 23c ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają
7)import - przywóz:
a)samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,
b)wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny;
21)sprzedaż - czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot
23a)pośredniczący podmiot węglowy - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju:
c)dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, lub
d)używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
e)używający wyrobów węglowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów niepodlegających opodatkowaniu akcyzą
- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16;
23c)finalny nabywca węglowy - podmiot, który:
a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby węglowe, lub
b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby węglowe
- niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym;
Jednocześnie stosownie do art. 9a ust. 3 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobów węglowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, (...).
Jak stanowi art. 13 ust. 2 ustawy
Podatnikiem jest również podmiot niebędący importerem, jeżeli ciąży na nim obowiązek uiszczenia cła.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Spółka planuje zakup od szwajcarskiego kontrahenta wyrobów węglowych w postaci węgla o kodzie CN 2701 19 00 lub 2701 12 90 w ilości ok. 50 000 MT. Towary będą transportowane z (...) w Mozambiku do portu w X. w ramach procedury celnej tranzytu. Towary będą przechowywane w składzie celnym w porcie w X. pod dozorem celnym, tj. w ramach procedury składowania celnego (kod procedury „71”) – wydany zostanie wobec nich dokument „Poświadczone zgłoszenie celne (ZC299)” lub będą składowane w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym – wystawiony zostanie wobec nich dokument „Deklaracja czasowego składowania”. Następnie Towary będą sprzedane na rzecz Ostatecznego Nabywcy z siedzibą w Polsce. W dalszej kolejności Ostateczny Nabywca obejmie Towary procedurą celną dopuszczenia do obrotu lub zakończy czasowe składowanie Towarów i będzie występował jako importer Towarów na terenie UE. Ostateczny Nabywca posiada status pośredniczącego podmiotu węglowego.
Przedmiotem Państwa wątpliwości przedstawionych w pytaniu nr 1 jest opodatkowanie podatkiem akcyzowym w Polsce przywozu Towarów, które będą objęte procedurą składowania celnego lub składowania w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej.
Opisany we wniosku scenariusz wydarzeń obejmuje dwie transakcje – nabycie przez Państwa wyrobów węglowych od szwajcarskiego kontrahenta w Mozambiku i przywóz ich do kraju w ramach tranzytu oraz sprzedaż przez Państwa tych wyrobów Ostatecznemu Nabywcy w Polsce. Przywołane wyżej pytanie dotyczy zatem opodatkowania pierwszej z tych czynności.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 7 lit. b tiret pierwsze przywóz wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju które zostaną objęte procedurą składowania celnego lub objęte czasowym składowaniem jest wyłączony z definicji importu dla potrzeb ustawy akcyzowej.
Tym samym w opisanej we wniosku sytuacji nie dokonują Państwo czynności opodatkowanej, o której mowa w art. 9a ust. 1 pkt 3 ustawy.
Należy wobec powyższego zgodzić się z Państwa stanowiskiem, zgodnie z którym w opisanym zdarzeniu przyszłym przywóz Towarów i objęcie ich procedurą składowania celnego lub składowanie ich w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w Polsce.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Przedmiotem Państwa wątpliwości przedstawionych w pytaniu nr 2 jest opodatkowanie dostawy przez Państwa wyrobów węglowych objętych procedurą składowania celnego lub składowanych w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, do Ostatecznego Nabywcy, a więc drugiej z przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego czynności.
Zgodnie z art. 77 ust. 1 lit. a i b Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego Unijny Kodeks Celny (Dz. Urz. UE. L 2013 nr 269, str. 1), zwany dalej UKC:
Dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym jedną z następujących procedur celnych:
a)dopuszczenia do obrotu, w tym na mocy przepisów o końcowym przeznaczeniu,
b)odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem z należności celnych przywozowych.
W myśl art. 77 ust. 2-3 UKC,
2.Dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego.
3.Dłużnikiem jest zgłaszający. W przypadku przedstawicielstwa pośredniego dłużnikiem jest również osoba, na której rzecz dokonuje się zgłoszenia celnego. Jeżeli zgłoszenie celne dotyczące jednej z procedur, o których mowa w ust. 1, zostaje sporządzone na podstawie danych powodujących, że nie zostają pobrane w całości lub części należności celne przywozowe, osoba, która dostarczyła dane wymagane do sporządzenia zgłoszenia i która wiedziała lub powinna była wiedzieć, że dane te są nieprawdziwe, jest również dłużnikiem.
W myśl art. 5 pkt 15-19 UKC:
15)„zgłaszający” oznacza osobę, która składa zgłoszenie celne, deklarację do czasowego składowania, przywozową deklarację skróconą, wywozową deklarację skróconą, zgłoszenie do powrotnego wywozu lub powiadomienie o powrotnym wywozie we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu takie zgłoszenie, deklaracja lub powiadomienie są składane;
16)„procedura celna" oznacza jedną z następujących procedur, którą zgodnie z przepisami kodeksu można objąć towary:
a)dopuszczenie do obrotu;
b)procedury specjalne;
c)wywóz;
17)„czasowe składowanie” oznacza sytuację, w której towary nieunijne są czasowo składowane pod dozorem celnym w okresie między ich przedstawieniem organom celnym a objęciem jedną z procedur celnych lub powrotnym wywozem;
18)„dług celny” oznacza nałożony na określoną osobę obowiązek zapłaty stosownej kwoty należności celnych przywozowych lub wywozowych, określonej dla danych towarów na mocy obowiązujących przepisów prawa celnego;
19)„dłużnik” oznacza każdą osobę odpowiedzialną za dług celny.
Mając na uwadze powyższe należy zauważyć, że towary przechowywane w składzie celnym w porcie w X. pod dozorem celnym, tj. w ramach procedury składowania celnego lub składowane w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym nie są jeszcze dopuszczone do obrotu na terytorium kraju.
Jednocześnie w art. 9a ust. 1 ustawy został wyszczególniony katalog czynności opodatkowanych akcyzą dotyczących wyrobów węglowych.
W ocenie Organu dokonywane przez Państwa na rzecz Ostatecznego Nabywcy (pośredniczącego podmiotu węglowego) przeniesienie własności wyrobów węglowych objętych procedurą składowania celnego lub składowanych w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej nie będzie stanowić czynności opodatkowanej na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 1 ustawy (sprzedaży wyrobów węglowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy węglowemu), czynności opodatkowanej na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy (użycia lub sprzedaży wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary) i nie stanowi również importu wyrobów węglowych przez finalnego nabywcę węglowego - czynności opodatkowanej na podstawie art. 9a ust. 1 pkt 3 ustawy.
Odpowiadając zatem wprost na Państwa pytanie oznaczone we wniosku nr 2 należy wskazać, że dokonywane przez Państwa przeniesienie własności wyrobów węglowych objętych procedurą składowania celnego lub składowanych w magazynie czasowego składowania pod dozorem celnym, przed dopuszczeniem ich do obrotu na terytorium Unii Europejskiej, na Ostatecznego Nabywcę (pośredniczący podmiot węglowy, który zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego będzie odpowiedzialny za prawidłowe rozliczenie importu wyrobów węglowych, uiszczenia cła i podatków wynikających z importu wyrobów węglowych w Polsce), nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Tym samym Państwa stanowisko w zakres pytania nr 2 jest prawidłowe co do wskazania skutku podatkowego jakim jest brak opodatkowania dokonywanej przez Państwa sprzedaży wyrobów węglowych.
Oceniając zatem całościowo Państwa stanowisko przedstawione we wniosku jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych zakresem sformułowanych przez Państwa pytań w zakresie podatku akcyzowego i wyłącznie Państwa sytuacji prawno-podatkowej. Inne kwestie nie objęte pytaniem, nie mogły być przedmiotem rozstrzygnięcia.
W zakresie podatku od towarów i usług wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
• Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
• W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
• Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1.z zastosowaniem art. 119a;
2.w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3.z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
• Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 329, ze zm.; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
• w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
• w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).