Uznanie ZCP Produkcja za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, stanowiącą zakład energochłonny uprawniony do nabycia w zwolnieniu od akcyzy zużywanych... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.286.2022.2.MAZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 8 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.286.2022.2.MAZ

Temat interpretacji

Uznanie ZCP Produkcja za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, stanowiącą zakład energochłonny uprawniony do nabycia w zwolnieniu od akcyzy zużywanych wyrobów gazowych, a także możliwości wliczenia miesięcznego czynszu za użytkowanie Sprzętu przy kalkulacji udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej

Interpretacja indywidualna – stanowisko jest prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek z 21 grudnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania ZCP Produkcja za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, stanowiącą zakład energochłonny uprawniony do nabycia w zwolnieniu od akcyzy zużywanych wyrobów gazowych, a także możliwości wliczenia miesięcznego czynszu za użytkowanie Sprzętu przy kalkulacji udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, wpłynął 23 grudnia 2022 r. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 lutego 2023 r. (wpływ 24 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Spółka (dalej także jako: „Wnioskodawca”) w ramach prowadzonej działalności wytwarza papier higieniczny z masy makulaturowej oraz celulozowej. Wnioskodawca dokonuje także przetworzenia tych papierów do postaci papieru toaletowego, chusteczek higienicznych czy też ręczników papierowych.

Aktualnie Spółka prowadzi działalność w ramach wydzielonego działu produkcji (dalej jako: „ZCP Produkcja” lub „Dział Produkcji”), ale też działu przetwórstwa, kotłowni, jak i pozostałej części przedsiębiorstwa. ZCP Produkcja realizuje swoje funkcje w oparciu o przypisane składniki materialne i niematerialne, w tym aktywa i pasywa oraz wyspecjalizowany personel. Dział Produkcji zajmuje się przede wszystkim prowadzeniem głównej działalności Spółki, tj. produkcją papieru surowego w postaci bel. Wytworzone przez ZCP Produkcja bele są wykorzystywane w dalszych procesach wytwórczych przez pozostałe działy Spółki lub sprzedawane na rzecz osób trzecich. Aktualnie około 10% bel wytworzonych przez Dział Produkcji jest sprzedawanych do podmiotów zewnętrznych.

W celu realizacji założonych zadań, do ZCP Produkcja przypisano część aktywów i pasywów Spółki, związanych z opisaną powyżej działalnością. Do składników majątku Działu Produkcji przypisano m.in.:

    - materiały do produkcji,

    - alokowane na ZCP Produkcja zobowiązania i należności wobec kontrahentów, inne zobowiązania handlowe oraz zobowiązania o charakterze finansowym,

    - wyposażenie fabryki oraz biur, w tym m.in. maszyny i urządzenia, linie technologiczne, oczyszczalnię ścieków (działającą wyłącznie na potrzeby Działu Produkcji), meble, sprzęt komputerowy i licencje na oprogramowanie (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne), służące do produkcji wyrobów gotowych.

Podstawowe źródło przychodów ZCP Produkcja stanowi wynagrodzenie alokowane odpowiednio z tytułu wykonywania zadań w postaci przygotowania materiałów produkcyjnych na rzecz pozostałej części przedsiębiorstwa Spółki, zajmującej się przetwórstwem półproduktu na gotowy produkt końcowy. Aktualnie około 90% wytwarzanych przez Dział Produkcji bel jest wykorzystywanych przez pozostałą część przedsiębiorstwa. Wynagrodzenie to jest zawarte w finalnej cenie sprzedaży produktów końcowych. Pozostałe 10% bel jest zbywanych na zewnątrz przedsiębiorstwa do podmiotów zewnętrznych.

Natomiast do kosztów ZCP Produkcja należą m.in. następujące rodzaje wydatków:

  - koszy nabywania materiałów i surowców,

  - koszty pracowników przypisanych do Pionu Produkcyjnego (wynagrodzenia, składki na ubezpieczenie społeczne, świadczenia pozapłacowe),

  - koszty amortyzacji i eksploatacji majątku i m.in. maszyn,

  - koszty licencji na oprogramowanie,

  - koszty doradztwa zewnętrznego,

  - koszty ubezpieczeń,

  - koszty podatków i opłat.

ZCP Produkcja prowadzi swoją działalność poprzez pracowników zatrudnionych w Spółce, posiadających doświadczenie i wiedzę konieczną do realizacji zadań Działu Produkcji. Z perspektywy organizacyjnej Dział Produkcji jest formalnie wyodrębniony, tj. określono schemat organizacyjny działu oraz podział stanowisk przypisanych do funkcji realizowanych przez ten dział. Należy podkreślić, że pracownicy przypisani do Działu Produkcji podlegają odrębnemu kierownictwu. Ponadto zasady pracy w ZCP Produkcja zostały określone w wewnętrznym regulaminie.

Ewidencja księgowa, prowadzona dla Spółki do celów zarządczych i kontrolingowych, umożliwia identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w ramach ZCP Produkcja. Koszty i przychody związane z działalnością Działu Produkcji, wynikające z produkcji wyrobów, przyporządkowywane są na podstawie prowadzonych ewidencji. Ponadto Spółka dokonuje alokacji kosztów pośrednich, dotyczących działalności ZCP Produkcja. Na podstawie prowadzonych dla Spółki ksiąg i ewidencji możliwe jest zatem ustalenie wyniku finansowego (określenie kosztów i przychodów) osobno dla ZCP Produkcja.

ZCP Produkcja nie jest mniejsza niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Wnioskodawca posiada status finalnego nabywcy gazowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 19a UPA [ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.)] i w tym charakterze nabywa na terytorium kraju wyroby gazowe o kodzie CN 2711, które są wykorzystywane m.in. w ramach ZCP Produkcja do celów opałowych. Przedmiotowe wyroby są obecnie nabywane z akcyzą uwzględnioną w cenie.

Spółka, w zakresie ZCP Produkcja, na mocy umów ze sprzedawcami wyrobów gazowych, dostarcza dostawcom stosowne oświadczenia, w których określa sposób wykorzystania nabywanych wyrobów gazowych.

W ZCP Produkcja został wprowadzony system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, w postaci systemu zarządzania środowiskowego potwierdzonego przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001 oraz systemu zarządzania energią potwierdzonego przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Dodatkowo Spółka uczestniczy w Europejskim Systemie Handlu Emisjami (EU ETS), o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Na podstawie analiz i dokonanych kalkulacji Spółka ustaliła iż, udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w ramach ZCP Produkcja wyniesie w obecnym roku (2022) nie mniej niż 5% (tj. w roku 2022). Spółka zakłada, że będzie on również na tym samym poziomie w następnych latach. Powyższe będzie na bieżąco przez Spółkę monitorowane.

Wnioskodawca dodatkowo wskazuje, iż w związku z nabyciem wyrobów gazowych dla ZCP Produkcja, zawarł umowę z dostawcą gazu (dalej jako: „Umowa”), w której oprócz dostaw skroplonego, schłodzonego gazu ziemnego zawarto zapis, iż Spółce zostanie wydzierżawiony określony sprzęt tj. cysterny kriogeniczne, parownica mobilna na podwoziu, węże kriogeniczne oraz trójnik, czyli elementy składające się na terminal LNG (dalej jako: „Sprzęt”) niezbędny do załadunku i rozładunku cystern oraz obsługi instalacji LNG.

Proces zachodzący w ramach omawianej instalacji wygląda – w uproszczeniu – następująco:

  1. LNG dostarczany przez dostawcę gazu transportowany jest do stacji regazyfikacji LNG za pomocą cysterny kriogenicznej, utrzymującej niską temperaturę paliwa w czasie transportu.

  2. Paliwo z cysterny kriogenicznej przepompowywane jest do dwupłaszczowych zbiorników LNG, stanowiących największy i najbardziej widoczny element każdej stacji regazyfikacji.

  3. Gazowy metan poprzez rurociąg fazy gazowej przepływa do stacji redukcyjnej, gdzie następuje dalsze przygotowanie paliwa.

  4. Po ostatecznej obróbce gaz ziemny trafia do odbiorników gazu, zależnych od rodzaju prowadzonej działalności.

Powyższe jest niezbędne do odbierania gazu ziemnego i jego regazyfikacji, czyli przywrócenia gazu z postaci skroplonej ponownie do postaci gazowej, poprzez ogrzanie skroplonego surowca. Sprzęt może być wykorzystywany przez Spółkę wyłącznie w celu wykonywania wskazanych usług wynikających z Umowy. Wnioskodawca nie może dokonywać w nim żadnych zmian i napraw, a po wygaśnięciu Umowy Spółka jest zobowiązana do wydania go w stanie niepogorszonym poza normalnym stopniem zużycia, wynikającym z prawidłowej eksploatacji.

W związku z dzierżawą niniejszego Sprzętu, w oparciu o stosowne faktury od dostawcy, Spółka płaci określony w wymiarze miesięcznym czynsz za użytkowany Sprzęt i – na ten moment – nie wlicza omawianych wydatków do „udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej”, czyli procentowego udziału dla zakładu energochłonnego wykorzystującego wyroby gazowe, o którym mowa w przepisach ustawy akcyzowej (przedmiotowy wskaźnik energochłonności jest, jak wskazano wcześniej, osiągnięty również bez uwzględnienia w nim wskazanych wydatków). Oprócz wskazanego wydatku na fakturach znajdują się m.in. opłaty za transport i sprzedaż gazu.

W piśmie z 7 lutego 2023 r. Organ wezwał Spółkę do uzupełnienia opisu stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego przez jednoznaczne wskazanie:

Czy w umowie zawartej między sprzedawcą wyrobów gazowych a Spółką jest lub będzie określone, że te wyroby są lub będą użyte w celu zastosowania zwolnienia od akcyzy, określonego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.)?

W uzupełnieniu wniosku z 24 lutego 2023 r., odpowiadając na pytanie zadane przez Organ, Wnioskodawca podał, że:

W opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wniosku Spółka wskazała m.in., że: „Wnioskodawca posiada status finalnego nabywcy gazowego, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 19a UPA i w tym charakterze nabywa na terytorium kraju wyroby gazowe o kodzie CN 2711, które są wykorzystywane m.in. w ramach ZCP Produkcja do celów opałowych. Przedmiotowe wyroby są obecnie nabywane z akcyzą uwzględnioną w cenie. Spółka, w zakresie ZCP Produkcja, na mocy umów ze sprzedawcami wyrobów gazowych, dostarcza dostawcom stosowne oświadczenia, w których określa sposób wykorzystania nabywanych wyrobów gazowych”. (por. str. 3 wniosku).

Uzupełniając powyższe, niniejszym Wnioskodawca pragnie wskazać, iż na mocy zawartych umów o dostawy wyrobów gazowych Spółka jest/będzie zobowiązana składać swoim dostawcom wyrobów gazowych określone oświadczenia (wymagane przez dostawców wyrobów gazowych), w których Spółka deklaruje/zadeklaruje, iż w 2023 r. – na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 w zw. z art. 31b ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym – zużycie wyrobów gazowych zakupionych przez Spółkę będzie odpowiadało zużyciu na cele opałowe objęte zwolnieniem z art. 31b ust. 1 pkt 5 przez zakład energochłonny, tj. zakład wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej (tj. z przeznaczeniem na cele zwolnione, wskazane w ww. przepisach).

Pytania

  1. Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ZCP Produkcja stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania i należności, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zmianami, dalej jako: „UPA”)?

  2. Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, ZCP Produkcja stanowi zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe w rozumieniu art. 31b ust. 10 UPA?

  3. Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, przy założeniu otrzymania odpowiedzi twierdzącej na pytanie oznaczone nr 1 i 2, Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów gazowych wykorzystywanych w obrębie ZCP Produkcja, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 UPA, począwszy od 2023 r.?

  4. Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, miesięczny czynsz za użytkowanie Sprzętu w oparciu o Umowę, który jest ujęty na fakturach razem z kosztami sprzedaży gazu i transportu, może być przez Wnioskodawcę wliczany do kalkulacji „udziału zakupu wyrobów gazowych” w ramach wskaźnika energochłonności, o którym mowa w art. 31b ust. 10 UPA, obliczanego jako udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej?

Państwa stanowisko w sprawie

  1. ZCP Produkcja, opisana szczegółowo w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania i należności, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania w rozumieniu art. 31b ust. 10 UPA.

  2. ZCP Produkcja, opisana szczegółowo w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym wniosku, stanowi zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe w rozumieniu art. 31b ust. 10 UPA, gdyż spełnione zostały kryteria wydzielenia wskazane powyżej (pkt 1), a udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany ten udział, wyniesie nie mniej niż 5% (powyższe zostało spełnione od 2022 r.)

  3. Wnioskodawca będzie uprawniony do korzystania ze zwolnienia od akcyzy dla wyrobów gazowych wykorzystywanych w obrębie ZCP Produkcja na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 UPA, począwszy od 2023 r.

  4. Wydatki na dzierżawę Sprzętu opisane szczegółowo w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym, które są ujęte na fakturach razem z kosztami sprzedaży i transportu gazu, powinny być również wliczane do kalkulacji „udziału zakupu wyrobów gazowych” w ramach wskaźnika energochłonności, o którym mowa w art. 31b ust. 10 UPA, obliczanego jako udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, ponieważ są nierozerwalnie powiązane z nabyciem wyrobów gazowych dla ZCP Produkcja i powinny być traktowane jako niezbędne koszty dodatkowe.

Uwagi ogólne

Zgodnie z art. 1 ust. 1 UPA, ustawa ta określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy. Jednocześnie, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 UPA, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do tej ustawy.

Co więcej, przez wyroby gazowe w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 1b UPA rozumie się wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Mając na uwadze powyższe, gaz ziemny wykorzystywany w ramach ZCP Produkcja jest wyrobem akcyzowym.

Przechodząc dalej, w oparciu o regulację zawartą w art. 9c ust. 1 pkt 2 UPA, w przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu.

Ponadto, stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a UPA, za finalnego nabywcę gazowego uznaje się podmiot, który:

a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe,

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

Tym samym, w ślad za opisem ze stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, należy uznać, że Spółka posiada status finalnego nabywcy gazowego.

Ad 1.

Z przepisu art. 31b ust. 10 UPA [wynika, że] „przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Zarówno w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, jak i orzecznictwie sądów administracyjnych, wskazuje się, że wydzielenie takie powinno zachodzić zasadniczo na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (por. przykładowo wyrok NSA z dnia 16 marca 2021 r., sygn. II FSK 1311/18).

Mając na uwadze powyższe, aby ZCP Produkcja stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 31b ust. 10 UPA, Dział Produkcji musi:

1. stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych;

2. być wyodrębniony pod względem organizacyjnym;

3. być wyodrębniony pod względem finansowym;

4. być wyodrębniony pod względem funkcjonalnym.

Poniżej Wnioskodawca wskazuje na spełnienie każdej z ww. przesłanek.

Zespół składników materialnych i niematerialnych

W celu uznania danej jednostki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa musi ona stanowić zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań.

Co więcej, jak wynika ze stanowiska zaprezentowanego przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej jako: „Dyrektor KIS”) zawartego w interpretacji indywidualnej z dnia 24 lutego 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.344.2021.1.MAZ: „wyodrębnienie składników materialnych i niematerialnych w jednostce musi wiązać się z przypisaniem do niej aktywów i pasywów: takich jak m.in. środki trwałe, aktywa trwałe i obrotowe, zapasy i należności z tytułu dostaw i usług, a także zobowiązania związane z funkcjonowaniem jednostki”.

W ślad za opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego z wniosku, należy przypomnieć, iż do ZCP Produkcja przypisano część aktywów i pasywów Spółki, w tym:

   - materiały/surowce do produkcji,

   - zobowiązania i należności wobec kontrahentów, czy inne zobowiązania handlowe alokowane na ZCP Produkcja (z tytułu nabywania energii elektrycznej, gazu, wody, usług wywozu odpadów oraz usług ochrony; zobowiązania pracownicze; pożyczki i inne zobowiązania o charakterze finansowym w części przypadające na rzeczowe aktywa trwałe związane z ZCP Produkcja),

   - wyposażenie, meble, sprzęt komputerowy i licencje na oprogramowanie, środki trwałe (urządzenia/linie produkcyjne, maszyny) i wartości niematerialne i prawne służące do produkcji wyrobów gotowych w ZCP Produkcja.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, iż ZCP Produkcja stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych, bowiem składają się na niego aktywa trwałe i obrotowe. Dodatkowo, jak zostanie wskazane w dalszej kolejności, składa się na niego również czynnik ludzki, tj. wydzielona kadra pracownicza. Do ZCP Produkcja alokowane zostały również zobowiązania związane z funkcjonowaniem tej jednostki.

Wyodrębnienie organizacyjne

Aby uznać, że dana jednostka jest zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, powinna ona spełniać także przesłankę wyodrębnienia pod względem organizacyjnym.

W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora KIS w dniu 20 września 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.146.2022.2.MAZ, wskazano, iż tego typu wyodrębnienie oznacza, że „zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa”.

W odniesieniu do powyższego Wnioskodawca podnosi, iż ZCP Produkcja została formalnie wyodrębniona w strukturze organizacyjnej Spółki (określono schemat organizacyjny Działu Produkcji, podział stanowisk pracy przypisanych do funkcji realizowanych przez ten dział itp.), a w dokumentach wewnętrznych występuje pod nazwą „Dział Produkcji”. Ponadto zasady pracy w ZCP Produkcja zostały określone w odrębnym regulaminie.

Tym samym, na podstawie powyższego, wskazać należy, że w ZCP Produkcja istnieje również stosowne wyodrębnienie organizacyjne.

Wyodrębnienie finansowe

Oprócz wskazanego powyżej wyodrębnienia, mówiąc o zorganizowanej części przedsiębiorstwa należy również mieć na uwadze tzw. „wyodrębnienie finansowe”.

Definiując przedmiotową przesłankę w interpretacji indywidualnej z dnia 29 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.133.2022.2.JS, Dyrektor KIS nadmienił, że „wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową”.

W tym miejscu należy przypomnieć, iż jak wynika z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego z wniosku, ewidencja księgowa, prowadzona dla Wnioskodawcy do celów zarządczych i kontrolingowych, umożliwia identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w ramach ZCP Produkcja. Koszty i przychody związane z działalnością Działu Produkcji, wynikające z produkcji wyrobów, przyporządkowywane są na podstawie prowadzonych ewidencji.

Ponadto Spółka dokonuje alokacji kosztów pośrednich, dotyczących działalności ZCP Produkcja. Na podstawie prowadzonych dla Spółki ksiąg i ewidencji możliwe jest zatem ustalenie wyniku finansowego (określenie kosztów i przychodów) osobno dla ZCP Produkcja.

W świetle powyższego uznać trzeba, że Dział Produkcji spełnia również kryterium wyodrębnienia finansowego, ponieważ posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne

Ostatnim z kryteriów, niezbędnym do uznania danej jednostki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, jest wyodrębnienie funkcjonalne.

W ocenie Dyrektora KIS, zawartej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 listopada 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.200.2022.2.PJ, wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako: „(...) przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia  przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona - obiektywnie oceniając - posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwiać podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa”.

Spółka, na podstawie przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, wskazuje, że wszystkie składniki majątku (materialne i niematerialne) przypisane do Działu Produkcji, w tym zobowiązania, pozostają w ścisłym funkcjonalnym związku służąc do wykonywania przez ZCP Produkcja określonych, odrębnych zadań gospodarczych. Ponadto do działalności Działu Produkcji przypisani są konkretni pracownicy. Majątek Działu Produkcji jest wystarczająco wyodrębniony i kompletny, aby mógł bez jakichkolwiek uzupełnień kontynuować działalność gospodarczą. Jednocześnie ma faktyczną zdolność do niezależnego i samodzielnego działania na rynku jako odrębny podmiot prowadzący określone zadania gospodarcze (co oznacza, że może funkcjonować jako przedsiębiorstwo realizujące przypisane mu zadania i funkcje). Podkreślenia wymaga bowiem że produkowane przez Dział Produkcji bele są przedmiotem obrotu na rynku papierniczym i są sprzedawane na rzecz podmiotów zewnętrznych.

Jak wynika z powyższego, Dział Produkcji jest również wyodrębniony pod względem funkcjonalnym.

Mając na uwadze całość powyższych rozważań, w ocenie Spółki, ZCP Produkcja, opisana szczegółowo w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wniosku, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa, rozumianą jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania i należności, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, w rozumieniu art. 31b ust. 10 UPA.

Abstrahując od powyższego należy w tym miejscu podkreślić, iż charakter ZCP Produkcja – jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa w powyższym rozumieniu art. 31b ust. 10 UPA – został potwierdzony przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 27 lipca 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.45.2017.2.LG, wydanej na wniosek Spółki, dotyczącej zwolnienia z akcyzy dla zakładu energochłonnego wykorzystującego energię elektryczną.

Ad 2.

Przechodząc dalej podkreślenia wymaga również, iż w analizowanym przepisie art. 31b ust. 10 UPA wskazano, że zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe to również (...) podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, ZCP Produkcja w ramach swojej działalności wykorzystuje wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych. Udział zakupu wspominanych wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w ramach ZCP Produkcja wynosi w obecnym roku nie mniej niż 5% (2022). Ponadto Spółka zakłada, że będzie on również na tym samym poziomie w następnych latach. Wnioskodawca każdorazowo wylicza/będzie wyliczał i weryfikuje/będzie weryfikował wskazany współczynnik.

Tym samym w przypadku ZCP Produkcja warunek, aby udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosił nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, należy uznać za spełniony.

Ad 3.

Jak wynika z art. 31b ust. 1 pkt 5 UPA, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Z kolei jak stanowi art. 31c UPA, za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w wyżej wskazanym przepisie uważa się:

  1. system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1201 i 2538 oraz z 2019 r. poz. 730 i 1501) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

  2. system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. poz. 1060);

  3. uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2019 r. poz. 545), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

  4. system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

  5. system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Tym samym, aby Spółka była uprawniona do korzystania ze wskazanego wyżej zwolnienia z akcyzy dla wyrobów gazowych wykorzystywanych na cele ZCP Produkcja musi spełniać łącznie następujące przesłanki:

  1. zużywać wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych, a także 

  2. zużywać je w ramach zakładu energochłonnego w rozumieniu definicji ustawowej zawartej w art. 31b ust. 10 UPA,

  3. w tym zakładzie energochłonnym powinien być wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jak wskazano w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku, wyroby gazowe na cele opałowe będą wykorzystywane w ramach ZCP Produkcja. Dodatkowo Spółka stoi na stanowisku, iż Dział Produkcji stanowi zakład energochłonny w rozumieniu definicji ustawowej z art. 31b ust. 10 UPA, ponieważ spełnia wszystkie przesłanki do uznania go za powyższe. Z tego względu, aby skorzystać z omawianego zwolnienia, do spełnienia pozostała ostatnia przesłanka dotycząca systemu środowiskowego.

W ślad za opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego Spółka, działając w celu wypełnienia przepisów prawa ochrony środowiska oraz jako podmiot, który jest aktywny w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu również w zakresie ochrony środowiska, wprowadziła system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001, oraz system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001, obejmujące właśnie Dział Produkcji.

Jednocześnie Spółka uczestniczy także w Europejskim Systemie Handlu Emisjami (EU ETS), o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż warunek wprowadzenia w życie w ramach ZCP Produkcja systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej zostanie spełniony.

Ad 4.

Zgodnie z treścią przytaczanego wcześniej art. 31b ust. 10 UPA, wskaźnik energochłonności jest obliczany jako „udział zakupu wyrobów gazowych” w „wartości produkcji sprzedanej”. Jednocześnie przepisy UPA nie precyzują w żaden sposób czy jakieś wydatki poniesione na zakup gazu powinny zostać wyłączone przy kalkulacji tego wskaźnika. W oparciu o powyższe Spółka uważa, iż do wyliczenia powyższego należy uwzględnić wszelkie niezbędne wydatki oraz koszty, które muszą być poniesione w jej sytuacji w celu nabycia gazu ziemnego z wyłączeniem podatku VAT.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż gdyby intencją ustawodawcy było, aby określone wydatki związane z zakupem gazu miały nie być uwzględniane przy kalkulacji wskaźnika energochłonności, zostałoby zawarte stosowne ograniczenie w przepisach UPA. Natomiast biorąc pod uwagę, że literalne brzmienie wyżej wymienionego przepisu, nie wskazuje na to, aby jakieś wydatki związane z zakupem gazu miały zostać pominięte przy kalkulacji wskaźnika energochłonności, Spółka uważa, iż wszelkie wydatki poniesione na zakup gazu zużywanego przez ZCP Produkcja, w tym wydatki na dzierżawę Sprzętu, niezbędnego do wykorzystania gazu w ramach ZCP Produkcja, opisane szeroko w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym niniejszego wniosku, powinny być ujęte w kalkulacji wskaźnika energochłonności.

Powyższe stanowisko, per analogiam, znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, wydanych w zakresie innych wydatków związanych z zakupem wyrobów gazowych, takich jak opłaty dystrybucyjne:

    - interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 2 listopada 2016 r., sygn. 2461-IBPP4.4513.283.2016.1.MK, w której organ wskazał, że: „(...) przy obliczaniu współczynnika, na podstawie którego definiowane są zakłady energochłonne, należy uwzględniać wartość nabywanych wyrobów gazowych. Zgodnie z literalnym brzmieniem ustawodawca posługując się sformułowaniem „udział zakupu wyrobów gazowych” odwołuje się do kwoty globalnej jaką należy ponieść, aby dokonać zakupu wyrobów gazowych, tj. uwzględniającą wszelkie opłaty (m.in. opłaty dystrybucyjne) związane z tym zakupem, które podmiot nabywający wyroby gazowe zobowiązany jest ponieść. Mówiąc wprost, w ww. przepisie jest mowa o wartości transakcji za zakup wyrobów gazowych, z wyłączeniem podatku od towarów i usług (VAT)”.

   - interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.93.2022.2.MK, w której podkreślono, iż: „(...) w tym zakresie wskazać należy, że ustawodawca w treści art. 31b ust. 10 ustawy wprost wskazał, że przy obliczaniu współczynnika na podstawie którego definiowane są zakłady energochłonne, należy uwzględniać wartość nabywanych wyrobów gazowych. Zgodnie z literalnym brzmieniem ustawodawca posługując się sformułowaniem „udział zakupu wyrobów gazowych” odwołuje się do kwoty globalnej jaką należy ponieść, aby dokonać zakupu wyrobów gazowych, tj. uwzględniającą wszelkie opłaty (m.in. opłaty dystrybucyjne, opłaty abonamentowe) związane z tym zakupem, które podmiot nabywający wyroby gazowe zobowiązany jest ponieść. Mówiąc wprost w ww. przepisie jest mowa o wartości transakcji za zakup wyrobów gazowych z wyłączeniem podatku od towarów i usług (VAT). Zgodzić się zatem należy z Wnioskodawcą, że dla potrzeb kalkulacji wskaźnika energochłonności dla Działu Utility należy wyliczyć sumę kosztów netto samego gazu oraz pozostałych kosztów dodatkowych (w tym m.in. takie koszty jak opłata dystrybucyjna stała, opłata dystrybucyjna zmienna, opłata abonamentowa), jakie Spółka ponosi w celu nabycia gazu ziemnego”.

Reasumując, w ocenie Spółki, udział zakupu wyrobów gazowych należy określić uwzględniając wszelkie niezbędne wydatki, które ZCP Produkcja musi ponieść, aby nabyć gaz, w tym opłaty za dzierżawę Sprzętu niezbędnego do wykorzystywania wyrobów gazowych (z wyłączeniem podatku VAT).

Należy bowiem zaznaczyć, iż Spółka bez omawianego Sprzętu, nabywając gaz ziemny od dostawcy nie byłaby w stanie doprowadzić do jego regazyfikacji i przywrócenia gazu z postaci skroplonej ponownie do postaci gazowej, a – co za tym idzie – nie istniałaby możliwość jego wykorzystania na potrzeby działalności gospodarczej Spółki w ZCP Produkcja.

Tym samym powyższy wydatek jest immanentnie powiązany z nabyciem gazu na potrzeby ZCP Produkcja i powinien być wliczany do „udziału zakupu wyrobów gazowych”.

Na marginesie Wnioskodawca wskazuje, iż – niezależnie od rozstrzygnięcia w ramach powyższego – w niniejszej sytuacji przedmiotowy 5% udział, o którym mowa w przepisie art. 31b ust. 10 UPA, jest wobec Spółki spełniony nawet w momencie nieuwzględniania wskazanych kosztów na potrzeby kalkulacji wskaźnika energochłonności dla wyrobów gazowych. Niemniej jednak Spółka pragnie potwierdzić możliwość jego wkalkulowania w łączny koszt zakupu wyrobów gazowych. Poniesienie tego kosztu przez Spółkę jest niejako warunkiem sine qua non zakupu też gazu od dostawcy.

Uwagi końcowe

Końcowo Wnioskodawca podkreśla, iż jego stanowisko w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia od akcyzy w stosunku do nabywanych wyrobów gazowych znajduje potwierdzenie także w interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego, wydanych przez Dyrektora KIS w ramach analogicznych stanów faktycznych. Przykładowo tak stwierdzono m.in. w:

   - interpretacji indywidualnej z dnia 8 lipca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.93.2022.2.MK;

   - interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.1.2022.2.MAZ;

   - interpretacji indywidualnej z dnia 26 marca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.5.2021.2.PJ;

   - interpretacji indywidualnej z dnia 8 kwietnia 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.70.2021.2.MAZ;

   - interpretacji indywidualnej z dnia 1 lipca 2020 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.69.2020.2.MAZ.

W ramach powyższych rozstrzygnięć Dyrektor KIS uznał, iż stanowisko poszczególnych wnioskodawców w zakresie zwolnienia z opodatkowania akcyzą wyrobów gazowych zużywanych w ramach wydzielonej części, będącej zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa i jednocześnie zakładem energochłonnym, jest prawidłowe.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod pozycją 28 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 2711 został wymieniony:

Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:

Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy:

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Przepis art. 2 ust. 1 pkt 19a ustawy wskazuje, że:

Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:

a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub

b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe

- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.

W myśl art. 9c ust. 1 ustawy:

W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

1) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

2) sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;

3) import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;

4) użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;

5) użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:

  a) uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,

  b) jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,

  c) nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.

Jak stanowi art. 9c ust. 3 ustawy:

Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.

Zgodnie z art. 9c ust. 4 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.

W myśl art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy:

Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.

Jak stanowi art. 31b ust. 5 ustawy:

W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Stosownie do art. 31b ust. 10 ustawy:

Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W myśl art. 31c ustawy:

Za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:

  1) system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2021 r. poz. 332 i 1047 oraz z 2022 r. poz. 1) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;

  2) system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. z 2020 r. poz. 634);

  3) uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2021 r. poz. 2166), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;

  4) system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;

  5) system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.

Państwa wątpliwości dotyczą:

    - uznania ZCP Produkcja za zorganizowaną część przedsiębiorstwa Wnioskodawcy,

    - uznania ZCP Produkcja za zakład energochłonny,

    - możliwości skorzystania, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, ze zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych zużywanych przez ZCP Produkcja,

    - możliwości wliczenia miesięcznego czynszu za użytkowanie Sprzętu (niezbędnego do załadunku i rozładunku cystern oraz obsługi instalacji LNG) przy kalkulacji udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej.

Możliwość skorzystania – na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy – z nabycia w zwolnieniu od akcyzy wyrobów gazowych wymaga równoczesnego (łącznego) spełnienia przez finalnego nabywcę gazowego kumulatywnie następujących warunków:

- wykorzystania wyrobów gazowych do celów opałowych;

- posiadania statusu zakładu energochłonnego;

- wprowadzenia w życie systemu prowadzącego do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej;

- zawarcia ze sprzedawcą wyrobów gazowych umowy, w której określone jest, że wyroby te będą użyte do celów zwolnienia od akcyzy.

Posiadanie statusu zakładu energochłonnego wykorzystującego wyroby gazowe wymaga spełnienia przez finalnego nabywcę gazowego następujących warunków:

    - udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział;

    - zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, zdefiniowana w art. 31b ust. 10 ustawy.

Zorganizowana część przedsiębiorstwa, na gruncie przepisów akcyzowych, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym. Oznacza to, że najistotniejsze dla przedmiotowego zagadnienia jest ustalenie, czy ZCP Produkcja stanowi na tyle zorganizowany kompleks praw, obowiązków i rzeczy, iż zdolna jest do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych przypisywanych przedsiębiorstwu.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa jest, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), wydzielonych organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie (przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych) w istniejącym przedsiębiorstwie.

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące „część przedsiębiorstwa” powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w „istniejącym przedsiębiorstwie”, a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której przez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwiać podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, w rozumieniu przepisów podatkowych, aby określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie organizacyjno-majątkowe, ale takie, które musi się odznaczać pełną odrębnością, niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki (elementy), będące w takich wzajemnych relacjach, by można było mówić o nich jak o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest istnienie w ramach jednego podmiotu gospodarczego.

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku akcyzowym mamy do czynienia z zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania;

2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;

3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;

4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

W przedstawionych przez Wnioskodawcę okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego należy uznać ZCP Produkcja za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, spełniającą definicję zawartą w art. 31b ust. 10 ustawy. ZCP Produkcja tworzy zespół powiązanych ze sobą składników, mogących stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania, który został wyodrębniony:

    - organizacyjnie (znalazło to odzwierciedlenie w wydzieleniu w przedsiębiorstwie Spółki działu ZCP Produkcja, posiadającego określony schemat organizacyjny, realizującego swoją funkcję w oparciu o przypisane składniki materialne i niematerialne, w tym aktywa, pasywa oraz wyspecjalizowany personel, podległy odrębnemu kierownictwu);

    - finansowo (ewidencja księgowa prowadzona w Spółce do celów zarządzania i kontrolingu umożliwia identyfikację i przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz aktywów i pasywów związanych z prowadzeniem działalności w ramach ZCP Produkcja; na podstawie ksiąg i ewidencji możliwe jest ustalenie wyniku finansowego dla ZCP Produkcja; do ZCP Produkcja alokowane są zobowiązania i należności wobec kontrahentów, a także inne zobowiązania handlowe i finansowe);

    - funkcjonalnie (zadaniem ZCP Produkcja jest prowadzenie głównej działalności Spółki, tj. produkcja papieru surowego w postaci bel, wykorzystywane w dalszych procesach produkcyjnych).

Jak wskazał Wnioskodawca, ZCP Produkcja jest nie mniejsza niż zorganizowana część przedsiębiorstwa, rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.

Wnioskodawca wykorzystuje nabywane wyroby gazowe o kodzie CN 2711 do celów opałowych w ZCP Produkcja.

Na podstawie analiz Spółki i dokonanych kalkulacji udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wyniesie w roku 2022 nie mniej niż 5%. Spółka zakłada, że w kolejnych latach udział będzie na tym samym poziomie.

Oznacza to, że udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zatem ZCP Produkcja, będąc zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, spełnia także podstawowy z warunków (wskazany w art. 31b ust. 10 ustawy, a dotyczący odpowiedniego udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej) dla uznania tego działu za zakład energochłonny.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 jest prawidłowe.

Spółka wykorzystuje w ZCP Produkcja wyroby gazowe do celów opałowych. Ponadto – jak wynika z oceny stanowiska Spółki w zakresie pytania nr 2 – ZCP Produkcja posiada status zakładu energochłonnego, w którym udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej w 2022 r. miał być nie mniejszy niż 5% (miała zostać osiągnięta, wskazana w art. 31b ust. 10 ustawy, wielkość minimalna tego udziału). Oznacza to, że Spółka spełni – stosownie do przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego – w odniesieniu do ZCP Produkcja dwa pierwsze z wymienionych powyżej warunków, uprawniających do nabycia w zwolnieniu od akcyzy wyrobów gazowych na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.

Wnioskodawca podał w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, że w ZCP Produkcja został wprowadzony system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub podwyższenia efektywności energetycznej, w postaci systemu zarządzania środowiskowego, potwierdzonego przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001 oraz systemu zarządzania energią, potwierdzonego przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001. Ponadto Spółka uczestniczy w Europejskim Systemie Handlu Emisjami (EU ETS), o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych.

Wskazane przez Wnioskodawcę certyfikaty stanowią potwierdzenie wdrożenia w ZCP Produkcja systemu zarządzania środowiskowego, wymienionego w art. 31c pkt 4 ustawy oraz systemu zarządzania energią wymienionego w art. 31c pkt 5 ustawy. Poza tym z okoliczności sprawy wynika, że uczestnicząc w Europejskim Systemie Handlu Emisjami Spółka wprowadziła system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, wskazany w art. 31c pkt 1 ustawy. Powyższe oznacza, że trzeci ze wskazanych warunków, uprawniających do nabycia w zwolnieniu od akcyzy wyrobów gazowych, jest spełniony przez Spółkę w odniesieniu do ZCP Produkcja.

Skorzystanie ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy wymaga także zawarcia ze sprzedawcą wyrobów gazowych umowy, w której określone jest, że wyroby te będą użyte do celu zwolnienia, o którym mowa we wskazanym przepisie. Ten warunek upoważniający sprzedawcę do stosowania zwolnienia od akcyzy został zawarty w art. 31b ust. 5 ustawy.

Wnioskodawca podał w uzupełnieniu opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, że na mocy umów zawartych z dostawcami wyrobów gazowych jest/będzie zobowiązany składać im wymagane oświadczenia, w których Spółka deklaruje/zadeklaruje, iż w 2023 r. zużycie zakupionych wyrobów gazowych będzie odpowiadało zużyciu na cele opałowe, objęte zwolnieniem z art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.

Reasumując należy stwierdzić, że w przedstawionym we wniosku opisie stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca spełnia wszystkie przesłanki (warunki) uprawniające do nabycia w zwolnieniu od akcyzy – na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy – wyrobów gazowych zużywanych do celów opałowych przez ZCP Produkcja.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 jest prawidłowe.

Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, że w związku z nabyciem wyrobów gazowych dla ZCP Produkcja, zawarł z dostawcą gazu umowę, w której oprócz dostaw skroplonego, schłodzonego gazu ziemnego zamieszczono o wydzierżawieniu Spółce określonego Sprzętu, składającego się na terminal LNG, niezbędny do załadunku i rozładunku cystern oraz obsługi instalacji LNG. Sprzęt jest niezbędny do odbierania gazu ziemnego i jego regazyfikacji, czyli przywrócenia gazu z postaci skroplonej do postaci gazowej, poprzez ogrzanie skroplonego surowca. Sprzęt może być wykorzystywany przez Spółkę wyłącznie w celu wykonywania wskazanych usług wynikających z umowy z dostawcą. Wnioskodawca nie może dokonywać w Sprzęcie żadnych zmian i napraw, a po wygaśnięciu umowy jest zobowiązana do wydania go w stanie niepogorszonym poza normalny stopień zużycia, wynikający z prawidłowej eksploatacji. W związku z dzierżawą niniejszego Sprzętu, Spółka płaci określony w wymiarze miesięcznym czynsz. Obecnie Spółka nie wlicza omawianych wydatków do „udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej”.

Zauważyć należy, że przy obliczaniu współczynnika definiującego zakład energochłonny, wskazanego w art. 31b ust. 10 ustawy, konieczne jest uwzględnienie całkowitej wartości nabywanych wyrobów gazowych. Posługując się we wskazanym przepisie sformułowaniem „udział zakupu wyrobów gazowych”, ustawodawca odwołuje się do kwoty globalnej (całkowitej) jaką należy ponieść, aby dokonać zakupu wyrobów gazowych. Jest to więc kwota uwzględniająca wszelkie koszty związane z tym zakupem, które podmiot nabywający zobowiązany jest ponieść, aby wyroby gazowe mógł zużyć w celu w jakim je nabył. Zatem w tym przepisie jest mowa o wartości transakcji za zakup wyrobów gazowych, z wyłączeniem podatku od towarów i usług (VAT).

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, Spółka nabywa gaz LNG, czyli gaz ziemny skroplony. Jego wykorzystanie przez ZCP Produkcja wymaga natomiast zmiany stanu skupienia na gazowy (regazyfikacja), do czego niezbędny jest opisany we wniosku Sprzęt, który Spółka dzierżawi od dostawcy, ponosząc koszty użytkowania tego Sprzętu. Zatem wykorzystanie Sprzętu do zmiany stanu skupienia nabytych wyrobów gazowych jest niezbędne dla możliwości ich wykorzystania do celu opałowego. Dlatego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przy ustalaniu udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej, o którym mowa w art. 31b ust. 10 ustawy, należy uwzględnić czynsz ponoszony z tytułu użytkowania Sprzętu w koszcie zakupu wyrobów gazowych. Nabycie prawa do użytkowania Sprzętu pozostaje bowiem w bezpośrednim związku z nabyciem skroplonego gazu ziemnego, którego wykorzystanie przez ZCP Produkcja jest możliwe po jego regazyfikacji (przywróceniu z postaci skroplonej do postaci gazowej).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanych pytań) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniami wskazanymi we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;

- zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do faktu, że na poparcie własnej argumentacji Wnioskodawca powołał się na funkcjonujące w obrocie prawnym interpretacje indywidualne, Organ pragnie zauważyć, że zostały one wydana w indywidualnych sprawach i odnoszą się wyłącznie do okoliczności przedstawionych w inicjujących tę sprawę wnioskach. Podkreślenia w tym miejscu bowiem wymaga, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podmiotów w wyniku rozstrzygnięć, dotyczących konkretnych stanów faktycznych/zdarzeń przyszłych. Interpretacje indywidualne nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego, co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z dnia 27 marca 2015 r., sygn. akt III SA/Łd 109/15).

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

      Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych i zastosują się Państwo do interpretacji.

      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

      Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  - w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

  - w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.).