Możliwość prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz nabywanych wewnątrzwspóln... - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.2.2023.2.MAZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.2.2023.2.MAZ

Temat interpretacji

Możliwość prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz nabywanych wewnątrzwspólnotowo w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie pytania nr 1, jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 5 stycznia 2023 r., dotyczy możliwości prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz nabywanych wewnątrzwspólnotowo w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego (pytanie nr 1). Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2023 r. (wpływ 24 lutego 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku z 20 lutego 2023 r.)

Spółka jest zarejestrowana dla celów podatku akcyzowego m.in. jako podatnik podatku akcyzowego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabywania wyrobów akcyzowych klasyfikowanych do pozycji CN 2710 oraz CN 3403. Wyroby akcyzowe będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia (dalej jako: „WNT”) przez Spółkę są zwolnione z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, zgodnie z rozporządzeniem z dnia 20 sierpnia 2010 r. w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (tj. Dz.U. z 2021 r., poz. 1631). Co więcej, Spółka nie dokonuje i nie zamierza dokonywać WNT wyrobów akcyzowych, na których będzie ciążyć obowiązek ich znakowania i barwienia w rozumieniu art. 90 ustawy akcyzowej [ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.)].

Ponadto Wnioskodawca posiada status podmiotu zużywającego wyroby zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie na cele uprawniające do zwolnienia w rozumieniu art. 2 [ust. 1] pkt 22 lit. a ustawy akcyzowej. Spółka otrzymywane wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na przeznaczenie magazynuje w osobnych zbiornikach w stosunku do wyrobów akcyzowych, które nie są zwolnione od podatku akcyzowego. Jednocześnie, Spółka nie posiada statusu podmiotu pośredniczącego, w rozumieniu art. 2 [ust. 1] pkt 23 ustawy akcyzowej.

W związku z prowadzoną działalnością w obszarze podatku akcyzowego, Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie:

-ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ust. 1 ustawy akcyzowej,

-ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, o której mowa w art. 138c ust. 1 ustawy akcyzowej,

w formie elektronicznej z wykorzystaniem rozwiązania opartego o program ERP SAP (dalej jako: „Rozwiązanie”), które będzie służyć do ewidencjonowania informacji w zakresie przepływu ruchów materiałowych Wnioskodawcy. Wnioskodawca wyjaśnia, iż w rozwiązaniu będą znajdowały się również informacje dotyczące wyrobów nieakcyzowych (tj. niewymienionych w załączniku nr 1 do ustawy akcyzowej).

Wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie. Ponadto specyfikacja Rozwiązania pozwoli na przechowywanie informacji o ruchach materiałowych przez okres 10 lat.

Spółka określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli nadane uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania, odnoszących się do określonych ruchów (takich jak wydanie czy przyjęcie wyrobu). Osoby mające nadane uprawnienia będą mogły wprowadzać dane zarówno wobec wyrobów akcyzowych, jak nieakcyzowych. Osoby nieuprawnione nie będą miały dostępu do Rozwiązania. Prawidłowo określony użytkownik będzie mógł wykonywać określony zakres czynności. Po zalogowaniu się do Rozwiązania, będzie mógł wykonywać następujące czynności:

1.dodawanie wpisów w zakresie wymaganym przez ustawę akcyzową i akty wykonawcze do niej, w szczególności w zakresie wymaganym rozporządzeniem ws. ewidencji;

2.korygowanie wpisów już dokonanych – niemożliwym będzie trwałe usunięcie wpisów w ewidencji, natomiast możliwa będzie korekta wpisów już istniejących, w odniesieniu do których przed dokonaniem korekty wskazana będzie data dokonania korekty, jej przyczyna oraz osoba użytkownika, który jej dokonał;

3.wgląd w treść dokonywanych wpisów poprzez wygenerowanie raportu (podglądu ewidencji) według zdefiniowanych kryteriów (np. kodu CN, daty) oraz jego wydrukowanie.

Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ewidencji [rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r., poz. 1150, ze zm.)], kopię dokumentacji w formie elektronicznej podmiot przechowuje na informatycznym nośniku danych w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.

Dane wprowadzone do Rozwiązania są przechowywane w bazie danych na serwerach (tj. informatycznym nośniku danych) Rozwiązania w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą. Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane okresy (miesiące, lata), w porządku chronologicznym. Rozwiązanie nie będzie umożliwiało wydruku danych w formie papierowej za okresy jednodniowe.

Wnioskodawca, zgodnie ze specyfikacją techniczną Rozwiązania, będzie zidentyfikowany pośrednio jako podmiot zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo. Informacje dotyczące Spółki, tj. nazwa i adres Spółki, będą ewidencjonowane jako tzw. company code (pol. kod zakładu), co pozwoli przyporządkować każdą czynność zewidencjonowaną w Rozwiązaniu do Wnioskodawcy. Powyższe oznacza, że Rozwiązanie będzie umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do prowadzenia ewidencji akcyzowej oraz miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.

Tak przygotowane Rozwiązanie miałoby składać się na ewidencję akcyzową prowadzoną w formie elektronicznej. Ponadto zostanie ona uzupełniona o pisemną instrukcję obsługi Rozwiązania.

Pytanie

Czy prowadzenie przez Spółkę ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ust. 1 ustawy akcyzowej oraz ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, o której mowa w art. 138c ust. 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, będzie można uznać za prowadzenie ewidencji akcyzowej w formie elektronicznej, w rozumieniu art. 138p ustawy akcyzowej? (we wniosku pytanie nr 1)

Państwa stanowisko w sprawie (w zakresie dotyczącym pytania nr 1)

Spółka stoi na stanowisku, iż prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ust. 1 ustawy akcyzowej, ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, o której mowa w art. 138c ust. 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym, będzie można uznać za prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo, w rozumieniu ustawy akcyzowej, tj. zgodnie z treścią art. 138p ust. 1 oraz art. 138s ustawy akcyzowej.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

W pierwszej kolejności Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż celem niniejszego wniosku nie jest dokonanie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oceny technicznej poprawności zastosowanych przez Wnioskodawcę rozwiązań technologicznych zawartych w Rozwiązaniu. Opis techniczny stanowi element zdarzenia przyszłego, które Wnioskodawca obowiązany jest przedstawić w sposób wyczerpujący. Przedmiotem wniosku jest natomiast ocena Rozwiązania pod kątem spełnienia przedstawionych w rozporządzeniu ws. ewidencji wymogów technicznych, przy założeniu, iż poszczególne elementy składające się na Rozwiązanie funkcjonują w taki sposób, jak przedstawił to Wnioskodawca, a tym samym określenie czy ewidencja akcyzowa prowadzona z wykorzystaniem Rozwiązania może zostać uznana za ewidencję prowadzoną w sposób elektroniczny w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Jak stanowi art. 138p ust. 1 ustawy akcyzowej, ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, tj.:

1.ewidencja składów podatkowych;

2.ewidencja zarejestrowanych wysyłających;

3.ewidencja wyrobów nabywanych wewnątrzwspólnotowo;

4.księgi kontroli nad produkcją alkoholu etylowego, obrotem nim i jego zużyciem;

5.ewidencja dokumentów handlowych;

6.ewidencja wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie;

7.ewidencja suszu tytoniowego;

8.ewidencja energii elektrycznej;

9.ewidencja wyrobów węglowych;

10.ewidencja wyrobów gazowych;

11.ewidencje rodzaju, ilości i wartości wyrobów akcyzowych określonych w art. 118 ust. 1 pkt 1-3 i 6 u.p.a.;

12.ewidencja znaków akcyzy;

13.dokumentacja podmiotów z branży winiarskiej i browarniczej,

mogą być prowadzone w formie papierowej lub elektronicznej. Ponadto, na gruncie art. 2 ustawy o z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2021 r. poz. 2313) oraz § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 grudnia 2021 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. 2021 r. poz. 2475) z dniem 1 stycznia 2023 r. powyższe ewidencje będzie można prowadzić wyłącznie w formie elektronicznej.

Na podstawie delegacji ustawowej z art. 138s ustawy akcyzowej wydane zostało rozporządzenie ws. ewidencji określające m.in. sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e, art. 138f i art. 138h-138i, uwzględniając przy tym konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia ws. ewidencji, do prowadzenia dokumentacji w formie elektronicznej może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy.

Jak Spółka wskazała w opisie zdarzenia przyszłego, Rozwiązanie miałoby się opierać o program ERP SAP, w którym ewidencjonowane będą czynności lub stany faktyczne związane z wyrobami akcyzowymi zwolnionymi od akcyzy ze względu na przeznaczenie oraz z wyrobami akcyzowymi nabywanymi w drodze WNT przez Spółkę. W konsekwencji, Wnioskodawca posługiwałby się programem komputerowym skonfigurowanym do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia ws. ewidencji.

W myśl § 7 ust. 2 rozporządzenia ws. ewidencji, dokumentacja w formie elektronicznej prowadzona jest zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji.

Ewidencja, którą zamierza prowadzić Wnioskodawca, prowadzona będzie zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego, w której będą zawarte informacje w zakresie logowania się do programu przez uprawnionych użytkowników, sporządzania wpisów do ewidencji, dokonywania korekt czy generowania raportów.

W związku z powyższym Spółka uważa, iż dokumentacja w formie elektronicznej – w myśl § 7 ust. 2 rozporządzenia ws. ewidencji – będzie prowadzona zgodnie ze sporządzoną do tego pisemną instrukcją programu komputerowego.

§ 7 ust. 2 rozporządzenia ws. ewidencji wskazuje także, że dokumentacja w formie elektronicznej prowadzona jest w taki sposób, aby:

1. umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

2. umożliwiała dokonywanie korekty danych, identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;

3. umożliwiała wygenerowanie i wydruk, w porządku chronologicznym:

a) wpisów do dokumentacji,

b) zestawień danych określonych w § 8-20, § 22-25, § 27-33, § 36, § 39 i § 40 rozporządzenia ws. ewidencji oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych oraz banderol podatkowych,

c) raportów, o których mowa w § 6 rozporządzenia ws. ewidencji;

4. uniemożliwiała usuwanie wpisów.

Rozwiązanie, którego wdrożenie rozważa Spółka, spełnia zadość wszystkim wymogom określonym w przywołanym przepisie. W szczególności Rozwiązanie pozwala zdefiniowanym użytkownikom uzyskać wgląd w dokonane wpisy, jednocześnie zapewniając ochronę wpisów przed utratą lub zniekształceniem – ani użytkownik, ani administrator nie jest w stanie trwale usunąć wpisów. Wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie. Nadto data zmiany korekty wpisów już dokonanych oraz użytkownik jej dokonujący będzie automatycznie uzupełniany. Ponadto będzie możliwy podgląd wpisów w brzmieniu przed ich korektą. Spółka określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania. Osoby nieuprawnione nie będą miały dostępu (tj. dodawania wpisów) do Rozwiązania. W konsekwencji, mając na uwadze zastosowane działania, w ocenie Wnioskodawcy rozważane Rozwiązanie do prowadzenia ewidencji w formie elektronicznej będzie umożliwiało wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniało ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą zgodnie z § 7 ust. 2 pkt 1 oraz umożliwiało dokonywanie korekty danych, identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania, zgodnie § 7 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia ws. ewidencji.

Rozwiązanie umożliwi wyświetlenie wpisów w porządku chronologicznym, jak również według innych, zdefiniowanych kryteriów, a następnie ich wydrukowanie.

Ponadto, zgodnie z § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ewidencji, kopię dokumentacji w formie elektronicznej podmiot przechowuje na informatycznym nośniku danych w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.

Dane wprowadzone do Rozwiązania są przechowywane w bazie danych na serwerach Rozwiązania, w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą. Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane okresy (miesiące, lata), w porządku chronologicznym. Rozwiązanie nie będzie umożliwiało wydruku danych w formie papierowej za okresy jednodniowe.

Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż spełnione zostaną wymagania określone w § 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie ewidencji oraz wymagania określone w § 7 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia ws. ewidencji.

W przedstawionym we wniosku schemacie prowadzenia dokumentacji, wszystkie dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi jakąkolwiek ingerencję w te dane, w szczególności niemożliwe będzie ich trwałe usunięcie. Spółka określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania. Osoby nieuprawnione nie będą miały dostępu (tj. dodawania wpisów) do Rozwiązania. Należy zatem uznać, iż spełniony jest warunek, o którym mowa w § 7 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia ws. ewidencji. Ponadto specyfikacja Rozwiązania pozwoli na przechowywanie informacji o ruchach materiałowych przez okres 10 lat. W efekcie spełniony zostanie wymóg w zakresie przechowywania ewidencji i innej dokumentacji, do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone, o którym mowa w art. 138q ustawy akcyzowej.

Mając na uwadze powyżej przedstawione argumenty należy uznać, iż prowadzenie ewidencji akcyzowej z wykorzystaniem Rozwiązania będzie można uznać za prowadzenie ewidencji w sposób elektroniczny w rozumieniu ustawy akcyzowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem sformułowanego pytania nr 1, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:

Nabycie wewnątrzwspólnotowe oznacza przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:

Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.

W myśl art. 138c ust. 1 ustawy:

Ewidencję wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo prowadzą:

1)    zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2)    podatnik nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, znajdujące się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, na potrzeby wykonywanej działalności gospodarczej na terytorium kraju;

3)    podatnik nabywający wewnątrzwspólnotowo wyroby akcyzowe niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, które są objęte na terytorium kraju stawką akcyzy inną niż stawka zerowa.

Stosownie do art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:

Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:

1)    zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;

2)    podmiot pośredniczący;

3)    podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.

Zgodnie z art. 138p ustawy:

1.    Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w postaci papierowej lub elektronicznej.

2.    Ewidencje, o których mowa w art. 138a-138c i art. 138e-138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.

W myśl art. 1 pkt 53 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 694, ze zm.; dalej jako: „ustawa zmieniająca”):

W ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 722, 1747, 23202419 oraz z 2021 r. poz. 72 i 255) wprowadza się następujące zmiany:

53) w art. 138p ust. 1 otrzymuje brzmienie:

Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w postaci elektronicznej.

W art. 39 pkt 6 ustawy zmieniającej, w stanie prawnym z dnia jej uchwalenia, wskazano:

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2021 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 53, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2022 r.

Następnie na mocy art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2021 r., poz. 2313), w ustawie zmieniającej wprowadzone zostało kolejne przesunięcie daty wprowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej:

W ustawie z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 694 i 1642) wprowadza się następujące zmiany:

2)  w art. 39 w pkt 6 wyrazy ,,1 stycznia 2022 r.” zastępuje się wyrazami ,,1 stycznia 2023 r.”.

Wreszcie kolejna zmiana terminu wprowadzenia ewidencji w postaci elektronicznej nastąpiła w myśl art. 13 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U z 2022 r., poz. 2707):

W ustawie z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 694, 1642, 2313 i 2427) wprowadza się następujące zmiany:

w art. 39 w pkt 6 wyrazy ,,1 stycznia 2023 r.” zastępuje się wyrazami ,,1 lutego 2024 r.”.

Powyższe oznacza, że art. 138p ust. 1 ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, w zakresie wprowadzenia ewidencji wyłącznie w postaci elektronicznej, będzie obowiązywał od 1 lutego 2024 r.

Zgodnie z art. 138q ust. 1 ustawy:

Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138o, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.

Stosownie do art. 138s ustawy:

Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

1)    szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1,

2)    sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l,

3)    wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4,

4)    rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia,

5)    (uchylony)

- uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 138s ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r., poz. 1150, ze zm.; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie ewidencji”).

W myśl § 1 rozporządzenia w sprawie ewidencji:

Rozporządzenie określa:

1)    szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1 ustawy;

2)    sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l ustawy;

3)    wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4 ustawy;

4)    rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia.

Jak wskazano w § 2 ust. 1-4 rozporządzenia w sprawie ewidencji:

1.    Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.

2.    Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.

3.    Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.

4.    W przypadku:

1)    zużycia energii elektrycznej, użycia wyrobów gazowych albo wyrobów węglowych - wpisów do dokumentacji prowadzonej odpowiednio przez podatnika zużywającego energię elektryczną, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, pośredniczący podmiot gazowy albo pośredniczący podmiot węglowy dokonuje się nie rzadziej niż raz w miesiącu;

2)    informacji dotyczących zużywanych wyrobów zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, których ilość jest ustalana na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający - wpisów do ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy, prowadzonej przez podmiot zużywający, dokonuje się raz w miesiącu, po zweryfikowaniu ilości podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.

Stosownie do § 6 rozporządzenia w sprawie ewidencji:

Podmiot prowadzący dokumentację przekazuje na żądanie właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego lub naczelnika urzędu skarbowego raport z dokumentacji we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące, w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.

W myśl § 7 rozporządzenia w sprawie ewidencji:

1.    Do prowadzenia dokumentacji może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy.

2.    Dokumentacja jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji i w taki sposób, aby:

1)    umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;

2)    umożliwiała dokonywanie korekty danych, identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;

3)    umożliwiała wygenerowanie i wydruk, w porządku chronologicznym:

a)wpisów do dokumentacji,

b)zestawień danych określonych w § 8-20, § 22-25, § 27-33, § 36, § 39 i § 40 oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych, w tym suszu tytoniowego, oraz banderol podatkowych,

c)raportów, o których mowa w § 6;

4)    uniemożliwiała usuwanie wpisów.

3.    Podmiot prowadzący dokumentację przechowuje kopię dokumentacji zapisaną na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.

Państwa wątpliwości, wyrażone w pytaniu (we wniosku pytanie nr 1), dotyczą możliwości prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, w sposób przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca podał w opisie zdarzenia przyszłego, że zamierza rozpocząć prowadzenie, w formie elektronicznej z wykorzystaniem wskazanego rozwiązania informatycznego, ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ust. 1 ustawy oraz ewidencji nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 138c ust. 1 ustawy. Przyjęte Rozwiązanie będzie służyć do ewidencjonowania informacji w zakresie ruchów materiałowych dokonywanych u Wnioskodawcy. Dane wprowadzone do Rozwiązania będą zabezpieczone, co uniemożliwi ingerencję w te dane, w szczególności ich trwałe usunięcie. Informacje będą przechowywane przez okres 10 lat. Spółka określi użytkowników ewidencji elektronicznej, którzy będą mieli nadane uprawnienia do wprowadzania danych do Rozwiązania, takich jak wydanie czy przyjęcie wyrobu, a także będą mieli określony zakres czynności. Po zalogowaniu się do Rozwiązania użytkownik będzie mógł: dodawać wpisy w zakresie wymaganym przez ustawę akcyzową i akty wykonawcze do niej, w szczególności w zakresie wymaganym rozporządzeniem w sprawie ewidencji; korygować wpisy już dokonane (niemożliwe będzie trwałe usunięcie wpisów w ewidencji, natomiast możliwa będzie korekta wpisów już istniejących, w odniesieniu do których przed dokonaniem korekty wskazana będzie data dokonania korekty, jej przyczyna oraz osoba użytkownika, który jej dokonał); przeglądać treść dokonywanych wpisów przez wygenerowanie raportu (podglądu ewidencji) według zdefiniowanych kryteriów (np. kodu CN, daty) oraz jego wydrukowanie. Dane wprowadzone do Rozwiązania są przechowywane w bazie danych na serwerach, w sposób zapewniający ich ochronę przed zniekształceniem lub utratą. Rozwiązanie będzie pozwalało na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji, we wskazanym zakresie i za wskazane okresy (miesiące, lata), w porządku chronologicznym. Rozwiązanie nie będzie umożliwiało wydruku danych w formie papierowej za okresy jednodniowe. Wnioskodawca, zgodnie ze specyfikacją techniczną Rozwiązania, będzie zidentyfikowany pośrednio jako podmiot zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo. Informacje dotyczące Spółki, tj. nazwa i adres Spółki, będą ewidencjonowane jako tzw. company code (pol. kod zakładu), co pozwoli przyporządkować każdą czynność zewidencjonowaną w Rozwiązaniu do Wnioskodawcy. Powyższe oznacza, że Rozwiązanie będzie umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do prowadzenia ewidencji akcyzowej oraz miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy. Ponadto zostanie przygotowana pisemna instrukcja obsługi Rozwiązania.

Przepisy art. 138c ust. 1 oraz art. 138f ust. 1 ustawy wskazują na obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie. Wnioskodawca przedstawił w opisie zdarzenia przyszłego planowany mechanizm prowadzenia tej ewidencji z wykorzystaniem przyjętego w Spółce Rozwiązania. Opisane okoliczności zdarzenia przyszłego wskazują, że ewidencja – w odniesieniu do wskazanych rodzajów wyrobów akcyzowych – będzie prowadzona w sposób zgodny z wymaganiami określonymi w § 2 i 7 rozporządzenia w sprawie ewidencji.

Wnioskodawca podał również, że uprawniony użytkownik będzie mógł dodawać do ewidencji wpisy o zakresie wymaganym przez ustawę akcyzową oraz akty wykonawcze do niej. Zauważyć więc należy, że szczegółowy zakres danych, które powinny znaleźć się w ewidencji wyrobów akcyzowych, został zawarty w § 18-19 (w przypadku nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów) oraz w § 22 (w przypadku wyrobów zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie) rozporządzenia w sprawie ewidencji. Zatem literalne odczytanie opisu zdarzenia przyszłego wskazuje, że Wnioskodawca będzie wykazywał w prowadzonych ewidencjach dane wymagane przepisami rozporządzenia w sprawie ewidencji.

Powyższe prowadzi w konsekwencji do konkluzji, że przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego sposób ewidencji nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów akcyzowych oraz wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, będzie wskazywał na prowadzenie tej ewidencji w postaci elektronicznej, na podstawie art. 138p ust. 1 ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że wbrew twierdzeniu Spółki, zawartemu w stanowisku własnym w sprawie, obowiązek prowadzenia ewidencji wyłącznie w postaci elektronicznej wejdzie w życie 1 lutego 2024 r., a nie od 1 stycznia 2023 r. Powyżej Organ przedstawił, na podstawie jakich przepisów zmieniany był wskazany termin obowiązku prowadzenia ewidencji wyłącznie w postaci elektronicznej, co pozostaje bez wpływu na ocenę stanowiska Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego we wniosku pytania nr 1 jest prawidłowe.

W zakresie objętym zawartymi we wniosku pytaniami nr 2-5 wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.).