Interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.93.2022.2.MK
Temat interpretacji
Zwolnienie z akcyzy wyrobów gazowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, dotyczące zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny, jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 kwietnia 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 1 kwietnia 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący zwolnienia z akcyzy wyrobów gazowych wykorzystywanych przez zakład energochłonny. Wniosek został uzupełniony pismem z 1 lipca 2022 r. (data wpływu 6 lipca 2022 r.) Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sprecyzowany po uzupełnieniu wniosku)
[…] (dalej: „Spółka”) jest podmiotem, który w ramach prowadzonej działalności zajmuje się m.in. […].
Spółka jest zarejestrowana w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (dalej: „CRPA”) i posiada status podatnika podatku akcyzowego, podmiotu zużywającego oraz zużywającego podmiotu gospodarczego. Spółka jest także finalnym nabywcą gazowym w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 19a Ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej: „Ustawa Akcyzowa”).
W ramach prowadzonej działalności Spółka nabywa gaz ziemny wysokometanowy z grupy E o kodzie CN 2711 21 00 (dalej: „gaz ziemny” lub „gaz”). Wyrób ten nabywany jest od kontrahentów posiadających status pośredniczących podmiotów gazowych, w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 23d Ustawy Akcyzowej. Około 90 % gazu ziemnego nabywanego przez Spółkę jest zużywane przez Dział Utility (dalej również: „Dział” lub „Dział Infrastruktury Technicznej”) na cele opałowe. Całość produkowanego przez Dział Utility ciepła jest wykorzystywana w procesie produkcji styropianu a także do ogrzewania pomieszczeń biurowych oraz budynków przemysłowych Spółki. Pozostała część gazu ziemnego nabywanego przez Spółkę (ok. 10 %) jest zużywana przez inne działy Spółki, głównie działy produkcyjne, gdzie gaz ziemny jest wykorzystywany do pakowania wyrobów w folię termokurczliwą oraz w nieznacznej ilości - do […].
Dział Utility został wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Spółki w ramach pionu HR Team zarządzanego przez Dyrektora HR. Jego wyodrębnienie w strukturze organizacyjnej znajduje potwierdzenie w wewnętrznym dokumencie określającym schemat organizacyjny Spółki. Dział Infrastruktury Technicznej kierowany jest przez Senior Managera, a zadania związane z funkcjonowaniem Działu realizują pracownicy warsztatowi (elektrycy, hydraulicy, mechanicy, pracownicy techniczni) oraz pracownicy biurowi. Pracownicy Działu posiadają odpowiednie uprawnienia stanowiskowe niezbędne do wykonywania przypisanych im zadań, m.in. elektrycy posiadają uprawnienia grupy 1 (G1), hydraulicy uprawnienia grupy 2 i 3 (G2 i G3), natomiast mechanicy posiadają uprawnienia do konserwacji wózków i suwnic udzielone przez Urząd Dozoru Technicznego.
Do zadań Działu Utility należy w szczególności:
a)produkcja ciepła na potrzeby socjalne i produkcyjne Spółki,
b)zapewnienie dostaw energii elektrycznej, gazu, pary, gorącej wody oraz innych czynników energetycznych,
c)utrzymanie infrastruktury technicznej, elektrycznej,
d)wytwarzanie sprężonego powietrza oraz pary technologicznej na potrzeby produkcji,
e)zapewnienie wentylacji i klimatyzacji na cele produkcyjne i socjalne oraz eksploatacja poszczególnych systemów,
f)świadczenie usług remontowych, naprawczych na rzecz Spółki,
g)konserwacja wózków widłowych oraz konserwacja i naprawa suwnic.
Do Działu Utility przypisane są składniki majątkowe umożliwiające samodzielne świadczenie wyżej wskazanych usług. Są to w szczególności grunty, budynki, sieci, instalacje, urządzenia, sprzęt IT i licencje. Należy jednak zauważyć, iż wśród zadań realizowanych przez Dział Utility mieszczą się także obowiązki dotyczące obsługi oraz konserwacji składników majątkowych, które mogą być przypisane innym komórkom organizacyjnym Spółki (np. wózki widłowe używane przez działy produkcyjne lub logistyczne).
Zgodnie ze stosowaną przez Spółkę polityką rachunkowości, Dział Utility posiada własne miejsce powstawania kosztów (dalej: „MPK”), dzięki czemu Spółka może precyzyjnie określić koszty bezpośrednie tego Działu, w szczególności koszty związane z wytwarzaniem ciepła oraz świadczeniem usług wymienionych w pkt b-g (np. koszty świadczeń pracowniczych, koszty nabycia gazu ziemnego, koszty nabycia energii elektrycznej, opłaty związane z najmem wózków widłowych, koszty amortyzacji budynków, koszty serwisu, opłaty licencyjne). Spółka jest również w stanie przypisać do Działu Utility zobowiązania związane z funkcjonowaniem tego Działu, wynikające np. z umów na zakup mediów (gazu ziemnego, wody, energii elektrycznej), umów serwisowych, umów leasingowych.
Dodatkowo Dział Utility funkcjonuje w oparciu o zaplanowany budżet przypadający na przydzielone mu działania. Budżet konstruowany jest na podstawie przewidywanych wydatków związanych z bieżącym funkcjonowaniem Działu oraz planowanymi inwestycjami.
Z uwagi na to, iż Dział Utility nie funkcjonuje jako odrębny podmiot, lecz jako jednostka wyodrębniona w ramach Spółki i realizująca zadania wyłącznie na jej wewnętrzne potrzeby, przychody Działu Utility nie mają charakteru zewnętrznego strumienia pieniężnego. Niemniej możliwe jest przypisanie do Działu Utility "wewnętrznego" przychodu w związku z wykonywaną działalnością (produkcją ciepłą oraz świadczeniem pozostałych usług wymienionych w lit. b-g powyżej).
Odnosząc się natomiast do systemów prowadzących do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska oraz podwyższenia efektywności energetycznej, należy zauważyć, że w Spółce zostały wdrożone następujące systemy:
- system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001,
- system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.
Spółka rozważa zawarcie ze sprzedawcą gazu ziemnego umowy (ewentualnie aneksu do umowy), w której zostanie określone, że część nabywanego przez Spółkę gazu będzie zużywana na cele uprawniające do zastosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy Akcyzowej, tj. przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
Ponadto w uzupełnieniu wniosku Spółka wskazała:
W ocenie Wnioskodawcy wyodrębniony w strukturze Spółki Dział Utility, realizujący zadania polegające w szczególności na:
a)produkcji ciepła na potrzeby socjalne i produkcyjne Spółki,
b)zapewnieniu dostaw energii elektrycznej, gazu, pary, gorącej wody oraz innych czynników energetycznych,
c)utrzymaniu infrastruktury technicznej, elektrycznej,
d)wytwarzaniu sprężonego powietrza oraz pary technologicznej na potrzeby produkcji,
e)zapewnieniu wentylacji i klimatyzacji na cele produkcyjne i socjalne oraz eksploatacja poszczególnych systemów,
f)świadczeniu usług remontowych, naprawczych na rzecz Spółki,
g)konserwacji wózków widłowych oraz konserwacji i naprawie suwnic,
h)nadzorowaniu i zarządzaniu prowadzonych na terenie Spółki prac budowlanych,
mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Ponadto, jak rozumie Wnioskodawca Dział Utility może być uznany za zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań, gdyż do tego Działu zostały przypisane zarówno składniki majątkowe np. budynki, sieci, instalacje, urządzenia, sprzęt IT i licencje, jak i umowy i zobowiązania (np. umowa na zakup gazu ziemnego, wody, energii elektrycznej), które służą realizacji przez Dział wymienionych powyżej zadań.
Jednocześnie Dział Utility spełnia także warunek wyodrębnienia organizacyjnego, ponieważ od początku istnienia Spółki jest wydzielony w jej w strukturze jako osobny Dział podlegający pod Dyrektora HR, co znajduje potwierdzenie w schemacie organizacyjnym, stanowiącym wewnętrzny dokument Spółki. Ponadto do Działu Utility można przypisać pracowników, którzy wykonują określone zadania związane z jego funkcjonowaniem i świadczeniem przez niego określonych usług. Są to zarówno pracownicy biurowi, jaki i pracownicy warsztatowi, którzy posiadają wymagane przepisami prawa kwalifikacje, niezbędne do realizacji zadań z zakresu obsługi budynków, urządzeń, instalacji i sieci energetycznych, elektrycznych i gazowych. Ta okoliczność w ocenie Wnioskodawcy również potwierdza wyodrębnienie organizacyjne Działu.
W rozumieniu Spółki, Dział Utility spełnia również warunek wyodrębnienia finansowego, gdyż posiada osobne miejsce powstawania kosztów (tzw. MPK), dzięki czemu Spółka jest w stanie wyodrębnić koszty bezpośrednio związane z funkcjonowaniem tego Działu m.in.: koszty nabywanych wyrobów gazowych, koszty serwisu, koszty amortyzacji, koszty wynagrodzeń pracowników. Ponadto Senior Manager Działu Utility planuje samodzielnie swój budżet oraz dysponuje nim.
W ocenie Wnioskodawcy, Dział Infrastruktury Technicznej spełnia także warunek wyodrębnienia funkcjonalnego, gdyż został utworzony w ramach struktur Spółki w celu realizacji konkretnych zadań (w szczególności zadań wymienionych powyżej w lit. a-h), a zadania przypisane do tego Działu nie są i me mogą być realizowane przez inne działy Spółki.
Wszystkie instalacje Działu Infrastruktury Technicznej, w których będą zużywane wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych zostały objęte:
•systemem zarządzania środowiskowego potwierdzonym przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001 oraz
•systemem zarządzania energią potwierdzonym przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.
Pytania
1)Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Dział Utility może być uznany za organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania?
2)Czy przy założeniu, że odpowiedź na pierwsze pytanie jest pozytywna oraz że udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej Działu Utility wynosi nie mniej niż 5 % w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu, do którego jest ustalany procentowy udział, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, gaz ziemny wykorzystywany przez Dział Utility może podlegać zwolnieniu z akcyzy o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy Akcyzowej (dalej: „Zwolnienie z akcyzy” lub „Zwolnienie”)?
3)Czy w przypadku, kiedy Spółka określi w aneksie do umowy zawartej ze sprzedawcą gazu ziemnego, przeznaczenie gazu uprawniające do zastosowania zwolnienia z akcyzy oraz wstępną ilość gazu zużytego na ten cel, warunek zastosowania Zwolnienia z akcyzy o którym mowa w art. 31b ust. 5 Ustawy Akcyzowej należy uznać za spełniony?
4)Czy w przypadku, kiedy w Spółce formalnie nie występuje sprzedaż ciepła wyprodukowanego przez Dział Utility ani usług świadczonych przez Dział Utility na zewnątrz, pojęcie „wartość produkcji sprzedanej”, o którym mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej obejmuje (i) produkcję ciepła w całości przekazaną do zużycia na potrzeby własne Spółki oraz (ii) usługi obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji wskazane w opisie zdarzenia przyszłego (lit. b-g) świadczone wyłącznie na rzecz Spółki?
5)W jaki sposób należy określić, dla celów kalkulacji współczynnika energochłonności, wartość produkcji sprzedanej, o której mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, w sytuacji, gdy ciepło wyprodukowane przez Dział Utility nie jest sprzedawane na zewnątrz, a w całości przekazywane do zużycia na potrzeby własne Spółki, zaś usługi obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji wskazane w opisie zdarzenia przyszłego (lit. b-g) nie będą świadczone przez Dział Utility na rzecz zewnętrznych podmiotów, lecz świadczone są wewnętrznie dla Spółki?
6)W jaki sposób należy określić wartość „zakupu wyrobów gazowych” na potrzeby wyliczenia wskaźnika energochłonności, o którym mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej?
Państwa stanowisko w sprawie
W zakresie pytania 1:
W ocenie Spółki Dział Utility może być uznany za organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie (Spółce) zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, tym samym stanowi on zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej.
W zakresie pytania 2:
Spółka uważa, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym będzie uprawniona do zastosowania Zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy Akcyzowej, w odniesieniu do nabywanego gazu ziemnego zużywanego przez Dział Utility, przy założeniu, że spełnione są następujące warunki: (i) Dział Utility stanowi organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (tj. zorganizowaną część przedsiębiorstwa) oraz (ii) udział zakupu wyrobów gazowych w wartość produkcji sprzedanej wynosi dla Działu Utility nie mniej niż 5 % w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu, do którego jest ustalany procentowy udział.
W zakresie pytania 3:
Spółka uważa, że jeżeli określi w aneksie do umowy zawartej ze sprzedawcą gazu ziemnego, że część zakupionego gazu zostanie zużyta na cele uprawniające do zastosowania Zwolnienia z akcyzy oraz wskaże wstępnie ilość gazu zużytego na taki cel, to warunek stosowania Zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 5 Ustawy Akcyzowej należy uznać za spełniony.
W zakresie pytania 4:
W ocenie Spółki, w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego, gdy ciepło produkowane w Dziale Utility nie jest sprzedawane na zewnątrz, a świadczone usługi obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji, wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, nie są świadczone na rzecz podmiotów trzecich, pojęcie „wartości produkcji sprzedanej”, o której mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, należy rozumieć w ten sposób, iż obejmuje ono wartość wytworzonego ciepła w całości przekazanego do zużycia na potrzeby własne Spółki oraz wartość usług obsługi budynków, urządzeń, sieci, instalacji, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego świadczonych na rzecz wewnętrznych działów Spółki.
W zakresie pytania 5:
W sytuacji, gdy ciepło wyprodukowane przez Dział Utility nie jest sprzedawane na zewnątrz, a w całości przekazywane do zużycia na potrzeby własne Spółki, zaś usługi obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji wskazane w opisie zdarzenia przyszłego (lit. b-g) nie będą świadczone przez Dział Utility na rzecz zewnętrznych podmiotów, lecz świadczone są wewnętrznie dla Spółki, dla celów kalkulacji współczynnika energochłonności, „wartość produkcji sprzedanej”, o której mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, niesprzedana na zewnątrz, a przekazana czy wyświadczona w całości na potrzeby wewnętrzne Spółki, powinna zostać określona według wartości kosztów wytworzenia ciepła/kosztów wyświadczenia usług obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego (lit. b-g).
W zakresie pytania 6:
Spółka stoi na stanowisku, że dla wyliczenia wskaźnika energochłonności, o którym mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, pod pojęciem „zakupu wyrobów gazowych” należy rozumieć wszelkie niezbędne wydatki (z wyłączeniem VAT), które Spółka musi ponieść, aby nabyć gaz zużywany przez Dział Utility. W konsekwencji, w ocenie Spółki, oznacza to, że dla potrzeb kalkulacji wskaźnika energochłonności dla Działu Utility należy wyliczyć sumę kosztów netto samego gazu oraz pozostałych kosztów dodatkowych (w tym m.in. takie koszty jak opłata dystrybucyjna stała, opłata dystrybucyjna zmienna, opłata abonamentowa), jakie Spółka ponosi w celu nabycia gazu ziemnego zużywanego przez Dział Utility.
Uzasadnienie stanowiska Spółki
W zakresie pytania 1:
Zgodnie z treścią art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy Akcyzowej, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
W myśl art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok w odniesieniu, do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Mając na względzie brzmienie art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, wątpliwości Spółki budzi to czy Dział Utility w przedstawionym zdarzeniu przyszłym może być uznany za organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania, a więc zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”). Aby ustalić czy Dział Utility może być uznany za ZCP należy przeanalizować czy Dział ten spełnia wszystkie kryteria, które zostały wskazane w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, mianowicie czy:
a)stanowi wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań,
b)jest wyodrębniony finansowo oraz organizacyjnie w danym przedsiębiorstwie,
c)jest wyodrębniony funkcjonalnie, tzn. stanowi zespół składników majątkowych służących realizacji określonych zadań gospodarczych,
d)mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
ADział Utility jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań
Pierwszym kryterium, warunkującym uznanie Działu Utility za ZCP jest, aby Dział ten stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych.
Dokonując wykładni literalnej i odwołując się do definicji „zespołu” zawartej w Słowniku Języka Polskiego zgodnie z którą zespół to: „grupa rzeczy lub zjawisk tworzących harmonijną całość” [Słownik Języka Polskiego (źródło: https://sjp.pl/zespoły)], „grupa rzeczy lub zjawisk stanowiących wyodrębnioną całość” [Słownik języka polskiego PWN (źródło: https://sjp.pwn.pl/sjp/zespol;2545568.html)], należy zauważyć, iż aby składniki materialne i niematerialne, które wchodzą w skład danego przedsiębiorstwa mogły być uznane za zespół powinny tworzyć pewną całość w istniejącym przedsiębiorstwie.
Natomiast zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w wydanych dotychczas interpretacjach podatkowych, np. 0111- KDIB3-3.4013.5.2021.2.PJ, 0111-KDIB3-3.4013.76.2020.1.PJ, 0111-KDIB3-3.4013.8.2020.2.PK, aby mówić o zespole składników konieczne jest, aby składniki tworzące ZCP były we wzajemnych relacjach, tak aby można o nich mówić jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.
Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia przyszłego należy zauważyć, iż składniki majątkowe (tj. budynki, maszyny, urządzenia, narzędzia, licencje na korzystanie z oprogramowania), a także umowy i zobowiązania (np. umowa na zakup gazu ziemnego, wody, energii elektrycznej), które zostały przypisane do Działu Utility, służą realizacji określonych zadań gospodarczych przez ten Dział, przede wszystkim produkcji ciepła i świadczenia usług obsługi budynków, instalacji, urządzeń, wymienionych w lit. b-g opisu zdarzenia przyszłego. Zatem należy uznać, że składniki majątkowe, które zostały przypisane do Działu Utility nie stanowią zbioru przypadkowo dobranych elementów, ale tworzą pewną całość, która jest wykorzystywana do realizacji określonych zadań przez ten Dział.
W związku z powyższym w ocenie Wnioskodawcy, składniki materialne i niematerialne w tym zobowiązania, przypisane do Działu Utility można uznać za zespół składników materialnych i niematerialnych.
BWyodrębnienie finansowe i organizacyjne Działu Utility
Kolejnym kryterium, które należy przeanalizować na gruncie art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej jest wyodrębnienie organizacyjne. Przepisy akcyzowe nie wymieniają warunków, które muszą być spełnione, aby zespół składników materialnych i niematerialnych można uznać za wyodrębniony organizacyjnie.
Jednakże jak wskazują organy w wydawanych dotychczas interpretacjach indywidualnych, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu jako dział, wydział, oddział, itp., np. interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.5.2021.2.PJ, interpretacja indywidualna z dnia 2 listopada 2016 r., sygn. 2461-IBPP4.4513.283.2016.1.MK. Ponadto w ocenie Wnioskodawcy dla uznania danej jednostki za wyodrębniony organizacyjnie zespól składników materialnych i niematerialnych, istotne znaczenie ma też wewnętrzne zorganizowanie tej jednostki, które umożliwia jej realizowanie przypisanych zadań.
Biorąc pod uwagę, że Dział Utility został wyodrębniony w strukturze organizacyjnej Spółki jako osobny Dział podlegający pod Dyrektora HR, co znajduje potwierdzenie w schemacie organizacyjnym stanowiącym wewnętrzny dokument Spółki, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, iż formalnie Dział ten spełnia warunek wyodrębnienia organizacyjnego. Ponadto należy zauważyć, iż Dział ten posiada również własną strukturę organizacyjną, do Działu tego można bowiem przypisać pracowników, którzy wykonują określone zadania związane z funkcjonowaniem tego Działu i świadczeniem przez niego określonych usług. Są to zarówno pracownicy biurowi, jaki i pracownicy warsztatowi, którzy posiadają wymagane przepisami prawa kwalifikacje niezbędne do realizacji zadań z zakresu obsługi budynków, urządzeń, instalacji i sieci energetycznych, elektrycznych i gazowych. Dział Utility jest zarządzany przez Senior Managera, który podlega Dyrektorowi Działu HR.
Mając na uwadze powyższe, według Wnioskodawcy, Dział Utility może zostać uznany za wyodrębniony organizacyjnie.
Przepisy akcyzowe nie definiują również, co należy rozumieć pod pojęciem wyodrębnienia finansowego. W wydawanych dotychczas interpretacjach indywidualnych zwracano uwagę, że wyodrębnienie finansowe nie oznacza całkowitej samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, np. interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3- 3.4013.5.2021.2.PJ, interpretacja indywidualna z dnia 21 października 2020 r. o sygn. IBPP4/4513-219/15-1/MK.
Dział Utility posiada wyodrębnione miejsce powstawania kosztów (tzw. MPK), dzięki czemu Spółka jest w stanie wyodrębnić koszty bezpośrednie związane z funkcjonowaniem tego Działu m.in.: koszty nabywanych wyrobów gazowych, koszty serwisu, koszty amortyzacji, koszty wynagrodzeń pracowników. Ponadto Senior Manager Działu Utility planuje samodzielnie swój budżet oraz dysponuje nim. Budżet Działu jest planowany w oparciu o przewidywane wydatki bieżące oraz prognozowane nakłady inwestycyjne.
Z uwagi na to, że Dział Infrastruktury Technicznej nie świadczy usług na rzecz podmiotów zewnętrznych, ale realizuje zadania wyłącznie na wewnętrzne potrzeby Spółki, przychody Działu Utility nie mają charakteru zewnętrznego strumienia pieniężnego. Niemniej jednak brak przychodów zewnętrznych i w rezultacie brak samodzielności finansowej nie wyklucza możliwości uznania Działu Utility za jednostkę wyodrębnioną pod względem finansowym. Jak wskazują organy w wydawanych interpretacjach indywidualnych, dla uznania danej jednostki za ZCP nie jest konieczne, aby dana jednostka posiadała samodzielność finansową, ale istotne jest posiadanie potencjału do funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo. Zatem biorąc pod uwagę, że Dział Utility dysponuje określonymi składnikami majątkowymi należy uznać, że Dział ten posiada potencjał do wygenerowania strumienia zewnętrznych przychodów. Innymi słowy w przypadku podjęcia decyzji o wyprowadzeniu na zewnątrz wszystkich zadań realizowanych przez Dział Utility, w tym wytwarzania ciepła, Dział ten mógłby realizować przychody ze sprzedaży. W rezultacie Spółka uważa, iż również warunek wyodrębnienia finansowego pozostaje spełniony w odniesieniu do Działu Utility.
CWyodrębnienie funkcjonalne Działu Utility
Wyodrębnienie funkcjonalne oznacza, że zespół składników wchodzących w skład danej jednostki jest przeznaczony do realizacji określonych działań gospodarczych, np. interpretacja indywidualna z dnia 19 listopada 2018 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.219.2018.1.MPU interpretacja indywidualna z dnia 26 marca 2021 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.5.2021.2.PJ.
Dział Utility został wydzielony w strukturze Spółki po to, aby realizować określone zadania gospodarcze na rzecz Spółki. W ramach swojej działalności zajmuje się m.in.:
- produkcją ciepła na potrzeby socjalne i produkcyjne Spółki,
- zapewnieniem dostaw energii elektrycznej, gazu, pary, gorącej wody oraz innych czynników energetycznych,
- utrzymaniem infrastruktury technicznej, elektrycznej,
- wytwarzaniem sprężonego powietrza oraz pary technologicznej na potrzeby produkcji,
- zapewnieniem wentylacji i klimatyzacji na cele produkcyjne i socjalne oraz eksploatacją poszczególnych systemów,
- świadczeniem usług remontowych, naprawczych na rzecz Spółki,
- konserwacją wózków widłowych oraz konserwacją i naprawą suwnic.
Biorąc pod uwagę, że Dział Utility został utworzony w ramach struktur Spółki w celu realizacji konkretnych zadań, a także mając na względzie, że zadania przypisane do niego nie są realizowane przez inne działy Spółki, Wnioskodawca uważa, iż Dział Utility spełnia warunek wyodrębnienia funkcjonalnego.
DDział Utility jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania
Kolejny z warunków wymieniony w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej wymaga, aby zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań, stanowił niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone zadania. W wydawanych dotychczas interpretacjach [np. interpretacja indywidualna o sygn. 0111-KDIB3-3.4013.219.2018.1.MPU] organy wskazują, że powyższą przesłankę rozumie się zasadniczo jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459). Stosownie do tego przepisu, przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów uznania, że dany zespól składników niematerialnych i materialnych mógłby stanowić odrębne przedsiębiorstwo, w sposób samodzielny realizujące określone zadania gospodarcze wystarczy, że będzie zachodziła nawet potencjalna możliwość realizacji zadań gospodarczych. Warunkiem koniecznym jest jednak, aby realizacja tych zadań była faktycznie możliwa do wykonania, np. interpretacja indywidualna z 8 sierpnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.46.2017.3.LG.
Jak wskazała Spółka w opisie zdarzenia przyszłego, do Działu Infrastruktury Technicznej zostały przypisane zarówno zasoby materialne, jak również pracownicy, związani z zadaniami gospodarczymi wykonywanymi przez ten Dział. Zatem biorąc pod uwagę, że w ramach Spółki całość procesów produkcji energii cieplnej i obsługi budynków, instalacji, sieci oraz urządzeń została skupiona w Dziale Utility, do którego Spółka jest wstanie przydzielić wszystkie elementy niezbędne do realizacji tych procesów, Spółka uważa, iż Dział Utility ma potencjalną zdolność do działania jako niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące przypisane mu zadania gospodarcze (bez znaczenia pozostaje przy tym fakt, iż samodzielne funkcjonowanie mogłoby wiązać się np. z koniecznością zawarcia umów dotyczących korzystania z nieruchomości czy outsourcingu usług administracyjnych - są to transakcje standardowo zawierane przez niezależnie działające przedsiębiorstwa). Mając na względzie powyższe, należy uznać, iż Dział Utility spełnia warunek określony w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej polegający na tym, że mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.
Podsumowując powyższe, w ocenie Wnioskodawcy Dział Utility stanowi organizacyjnie, finansowo wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Tym samym Dział Utility może być uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej.
W zakresie pytania 2:
Zgodnie z treścią art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy Akcyzowej, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
Zgodnie z treścią art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Natomiast jak wynika z art. 31b ust. 5 oraz 5a Ustawy Akcyzowej, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów. W przypadku, gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana w drodze oświadczenia na piśmie nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie.
Natomiast w myśl art. 31c Ustawy Akcyzowej, za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy Akcyzowej, uznaje się:
1)system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2020 r. poz. 136 i 284) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
2)system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. poz. 1060, z 2019 r. poz. 1501 oraz z 2020 r. poz. 284);
3)uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz. U. z 2020 r. poz. 264 i 284), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
4)system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;
5)system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.
Jak wynika z powyższych przepisów zastosowanie Zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy Akcyzowej w odniesieniu do wyrobów gazowych przeznaczonych na cele opałowe jest możliwe o ile są spełnione łącznie następujące warunki:
a)wyroby gazowe są wykorzystywane przez zakład energochłonny, o którym mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej,
b)w tym zakładzie energochłonnym wykorzystującym wyroby gazowe wprowadzony został system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej,
c)w umowie zawartej ze sprzedawcą gazu zostało określone przeznaczenie wyrobów uprawniające do zastosowania zwolnienia z akcyzy (w przypadku, gdy umowa dotyczy zarówno wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie należy określić wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie, ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze oświadczenia na piśmie nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy).
Biorąc pod uwagę, że zgodnie z informacjami zawartymi w opisie zdarzenia przyszłego w Spółce został wdrożony zarówno system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001 jak i system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001 oraz to, że Spółka zamierza zawrzeć ze sprzedawcą gazu ziemnego umowę (ewentualnie aneks do umowy), w której zostanie określone, że część nabywanego przez Spółkę gazu ziemnego zostanie wykorzystana na cele uprawniające do zastosowania Zwolnienia z akcyzy oraz wskazana będzie wstępnie ilość gazu zużytego na ten cel, Spółka uważa, iż spełnia warunki wymienione w lit. b i c powyżej.
Natomiast warunkiem koniecznym dla zastosowania Zwolnienia z akcyzy jest również to, aby gaz ziemny był wykorzystywany przez zakład energochłonny, o którym mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej. Mając na względzie to, że w świetle powyższego przepisu przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział i jednocześnie zakład energochłonny nie może być mniejszy niż ZCP, Spółka uważa, iż w przypadku uzyskania pozytywnej odpowiedzi na pierwsze pytanie (dot. spełniania przez Dział Utility kryteriów ZCP) i przy założeniu, że udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej dla Działu Utility wynosi nie mniej niż 5%, spełniony jest również warunek o którym mowa w lit. a powyżej.
Podsumowując powyższe Spółka uważa, iż, w przypadku potwierdzenia, że stanowisko Spółki w zakresie pierwszego pytania jest prawidłowe i przy założeniu, że udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie uprawniona do zastosowania Zwolnienia z akcyzy dla gazu ziemnego wykorzystywanego przez Dział Utility.
W zakresie pytania 3:
Zgodnie z treścią art. 31b ust. 5 Ustawy Akcyzowej, w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach Zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy Akcyzowej, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem Zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.
Jak wynika z powyższego przepisu jednym z warunków zastosowania Zwolnienia z akcyzy jest określenie w umowie zawartej ze sprzedawcą, że wyroby gazowe zostaną zużyte do celów uprawniających do zastosowania Zwolnienia z akcyzy. W ocenie Wnioskodawcy, aby warunek określony w art. 31b ust. 5 Ustawy Akcyzowej był zachowany, przeznaczenie wyrobów gazowych może być również określone w aneksie do umowy. Mimo iż art. 31b ust. 5 Ustawy Akcyzowej, odnosi się wyłącznie do umowy to należy zauważyć, iż aneks stanowi formę umowy. Jak wynika bowiem z art. 77 § 1 Kodeksu cywilnego (Dz.U. 2020, poz. 1740 z pózn. zm.), uzupełnienie lub zmiana umowy wymaga zachowania takiej formy, jaką ustawa lub strony przewidziały w celu jej zawarcia. Zatem przeznaczenie wyrobów na cele uprawniające do zastosowania Zwolnienia z art. 31b ust. 1 pkt 5 Ustawy Akcyzowej może zostać określone również w aneksie do umowy zawartej ze sprzedawcą gazu.
Podsumowując, jeżeli Spółka określi w aneksie do umowy, że część nabywanego gazu ziemnego będzie wykorzystywana na cele uprawniające do zastosowania Zwolnienia z akcyzy wówczas warunek zastosowania Zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 5 Ustawy Akcyzowej, należy uznać za spełniony.
W zakresie pytania 4:
Jak wynika z art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu, do którego jest ustalany procentowy udział. Przepisy akcyzowe nie definiują co należy rozumieć pod pojęciem wartości produkcji sprzedanej. Niemniej jednak zagadnienie to było niejednokrotnie rozstrzygane przez organy podatkowe. W wydawanych dotychczas rozstrzygnięciach organy wskazywały, że dla ustalenia znaczenia pojęcia „wartość produkcji sprzedanej” należy odwołać się do przepisów z zakresu statystki publicznej. Konieczność odwołania się do przepisów z zakresu statystyki publicznej była niejednokrotnie potwierdzana także przez sądy administracyjne, np. wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 14 stycznia 2014 r. sygn. akt I SA/Bd 936/13, wyrok WSA w Gdańsku z 5 października 2016 r., sygn. akt I SA/Gd 975/16, wyrok WSA w Lublinie z 21 lutego 2017 r., sygn. akt I SA/Lu 934/16.
Zatem w świetle powyższego Wnioskodawca uważa, iż w celu ustalenia znaczenia pojęcia „wartość produkcji sprzedanej" w przedmiotowej sprawie należy odwołać się w szczególności do przepisów Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września 2020 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2021, Dz. U. z 2020 r. poz. 2062 z późn. zm., dalej: „Rozporządzenie ws. PBSSP”).
Jak wynika z pkt 1.46 Rozporządzenia ws. PBSSP, zakres przedmiotowy kategorii „Działalność Przemysłowa - Produkcja sprzedana przemysłu” obejmuje - "Przychody netto ze sprzedaży produktów (wyrobów i usług) oraz ze sprzedaży towarów i materiałów, wartość produktów wytworzonych niezaliczonych do sprzedaży, podatek akcyzowy od wyrobów własnej produkcji, podatek akcyzowy od towarów i materiałów, dotacje przedmiotowe". Natomiast jak wynika z wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego https://stat.gov.pl (dalej: „GUS”), wartość produkcji sprzedanej obejmuje m.in.:
1)Wartość sprzedanych na zewnątrz przedsiębiorstwa produktów (niezależnie od tego, czy otrzymano za nie należne opłaty),
2)Wartość produktów wytworzonych niezaliczanych do sprzedaży, traktowanych na równi ze sprzedażą, tj. wartość:
- własnych wyrobów przekazanych do własnych punktów sprzedaży detalicznej, jak również do własnych zakładów gastronomicznych i do własnych hurtowni,
- wykonanych świadczeń na rzecz funduszu świadczeń socjalnych,
- wykonanych i przekazanych wyrobów i usług własnej produkcji na powiększenie wartości własnych środków trwałych,
- nieodpłatnie przekazanych wyrobów i usług na potrzeby reprezentacji i reklamy,
- przekazanych wyrobów i usług na potrzeby osobiste podatników i pracowników oraz,
- darowizny wyrobów i świadczonych usług bez pobrania zapłaty.
Produkcję sprzedaną prezentuje się w cenach bazowych, tj. po wyeliminowaniu z wartości produkcji sprzedanej wyżej opisanej - zawartego w niej podatku akcyzowego, a dodaniu wartości otrzymanych dotacji przedmiotowych, tj. dotacji do produktów (wyrobów i usług):
Sa = Sw + Sz - Da + Dp
przy czym poszczególne wartości oznaczają:
Sa - wartość produkcji sprzedanej przemysłu w bieżących cenach bazowych,
Sw - przychody ze sprzedaży produktów, zryczałtowana odpłatność agenta,
Sz - koszty wytworzenia świadczeń na własne potrzeby jednostki (wartość produktów wytworzonych, niezaliczanych do sprzedaży)
Da - podatek akcyzowy od wyrobów własnej produkcji (producent),
Dp - dotacje przedmiotowe (otrzymane do produktów).
Jak wynika z powyższych przepisów oraz wyjaśnień GUS, wartość produkcji sprzedanej obejmuje m.in. koszty wytworzenia świadczeń na własne potrzeby jednostki. W ocenie Wnioskodawcy pod pojęciem świadczeń wytworzonych na własne potrzeby jednostki należy rozumieć zarówno wytworzone produkty, jak i usługi świadczone na potrzeby jednostki. Zgodnie bowiem z definicją zawartą w Słownik Języka Polskiego PWN, „świadczyć” oznacza robić coś dla kogoś, natomiast „świadczenie” oznacza obowiązek wykonania lub przekazania czegoś na czyjąś rzecz; też: to, co jest z tytułu takich zobowiązań wykonywane lub przekazywane. Zatem powyższe wskazuje, że pojęcie świadczenie należy rozumieć szeroko, jako obejmujące zarówno wyroby, które są przekazywane na rzecz innego podmiotu, jak i wykonywane dla niego usługi.
Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawca uważa, iż do obliczania wskaźnika energochłonności, zdefiniowanego w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, za wartość produkcji sprzedanej w Dziale Utility należy przyjąć: (i) wartość ciepła wytworzonego przez ten Dział przekazanego na potrzeby własne Spółki oraz (ii) wartość usług obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego lit. b-g.
Powyższe znajduje także potwierdzenie w wydanych dotychczas interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji o sygn. 2461-IBPP4.4513.283.2016.1.MK z 2 listopada 2016 r. organ stwierdził: „Tym samym w analizowanej sprawie "wartość produkcji sprzedanej" o której mowa w art. 31b ust. 10 ustawy obejmuje wartość produkcji (wartość wytworzenia) ciepła niesprzedanego na zewnątrz, a przekazanego w całości do zużycia na potrzeby własne Wnioskodawcy oraz wartość usług obsługi urządzeń, sieci oraz instalacji nieświadczonych na rzecz podmiotów trzecich, lecz dla działów wewnętrznych Wnioskodawcy.”
Podsumowując powyższe w sytuacji przedstawionej w opisie zdarzenia przyszłego, tj. gdy ciepło produkowane w Dziale Utility nie jest sprzedawane na zewnątrz i usługi wykonywane przez ten Dział są świadczone wyłącznie na potrzeby wewnętrzne Spółki, pojęcie "wartości produkcji sprzedanej", o którym mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej należy rozumieć w ten sposób, iż obejmuje ono wartość (i) produkcji ciepła niesprzedanego na zewnątrz, a przekazanego w całości do zużycia na potrzeby własne Spółki oraz (ii) usług obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego nieświadczonych na rzecz podmiotów trzecich, lecz dla działów wewnętrznych Spółki.
W zakresie pytania 5:
Przepisy akcyzowe nie precyzują w jaki sposób należy ustalić wartość produkcji sprzedanej, stosowanej do wyliczenia wskaźnika energochłonności, o którym mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej. Zatem w tym zakresie zgodnie z utrwalonymi w orzecznictwie zasadami, należy również odwołać się do przepisów oraz reguł obowiązujących na gruncie przepisów o statystyce publicznej.
Jak wynika z wyjaśnień zamieszczonych na stronie GUS, produkcję sprzedaną prezentuje się w cenach bazowych, tj. po wyeliminowaniu z wartości produkcji sprzedanej wyżej opisanej - zawartego w niej podatku akcyzowego, a dodaniu wartości otrzymanych dotacji przedmiotowych, tj. dotacji do produktów (wyrobów i usług):
Sa = Sw + Sz - Da + Dp
przy czym poszczególne wartości oznaczają:
Sa - wartość produkcji sprzedanej przemysłu w bieżących cenach bazowych,
Sw - przychody ze sprzedaży produktów, zryczałtowana odpłatność agenta,
Sz - koszty wytworzenia świadczeń na własne potrzeby jednostki (wartość produktów wytworzonych, niezaliczanych do sprzedaży),
Da - podatek akcyzowy od wyrobów własnej produkcji (producent),
Dp - dotacje przedmiotowe (otrzymane do produktów).
Z powyższych wyjaśnień wynika zatem, że przy wyliczaniu wartości produkcji sprzedanej należy uwzględnić świadczenia na własne potrzeby jednostki. W świetle przedstawionych wyjaśnień GUS, wartość tych świadczeń określa się według kosztów wytworzenia. W konsekwencji, w ocenie Spółki, mając na uwadze tę specyficzną sytuację występującą w Spółce, w której produkowane w Dziale Utility ciepło jest w całości konsumowane przez Spółkę, a nie sprzedawane na zewnątrz, wartość produkcji na potrzeby wyliczenia wskaźnika energochłonności należy określić według kosztu wytworzenia tego ciepła. Natomiast z uwagi na to, że Dział Utility świadczy również dla działów wewnętrznych Spółki różnego rodzaju usługi polegające w szczególności na obsłudze budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji, wartość produkcji na potrzeby wyliczenia wskaźnika energochłonności powinna także obejmować wartość kosztu wyświadczenia tych usług.
Prawidłowość takiego podejścia została także potwierdzona w wydawanych dotychczas interpretacjach indywidualnych np. w interpretacji indywidualnej z dnia 11 marca 2016 r. nr IBPP4/4513-219/15/EK, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, stwierdził: „należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że do wartości produkcji sprzedanej oddziału wlicza się wartości produktów i usług wytworzonych przez oddział i sprzedanych przez oddział dla odbiorców zewnętrznych, (...) a także, że wlicza się do wartości produkcji sprzedanej wartości produktów wytworzonych przez oddział (zorganizowaną część przedsiębiorstwa) i sprzedanych w obrocie wewnętrznym Spółki według kosztu wytworzenia”.
W konsekwencji, w ocenie Spółki, w sytuacji takiej jak w Spółce, wartość produkcji sprzedanej, o której mowa w art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, niesprzedana na zewnątrz a przekazana/wyświadczona w całości na potrzeby wewnętrzne Spółki, powinna zostać określona według kosztów wytworzenia ciepła oraz kosztów świadczenia usług obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji, wymienionych w opisie zdarzenia przyszłego (lit. b-g).
W zakresie pytania 6:
Zgodnie z treścią art. 31b ust. 10 Ustawy Akcyzowej, wskaźnik energochłonności jest obliczany jako udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej. Przepisy Ustawy Akcyzowej, nie precyzują czy jakieś wydatki poniesione na zakup gazu powinny zostać wyłączone przy kalkulacji wskaźnika energochłonności. W związku z tym Spółka uważa, iż do wyliczenia udziału zakupu wyrobów gazowych należy uwzględnić wszelkie niezbędne wydatki oraz koszty, które muszą być poniesione w celu nabycia gazu ziemnego z wyłączeniem podatku VAT. Zatem dla potrzeb kalkulacji wskaźnika energochłonności należy więc wyliczyć sumę kosztów netto samego gazu oraz pozostałych kosztów dodatkowych (tj. opłaty dystrybucyjne, opłaty handlowe), jakie Spółka ponosi w celu nabycia gazu, zużywanego przez Dział Utility.
W ocenie Wnioskodawcy, gdyby intencją ustawodawcy było, aby określone wydatki związane z zakupem gazu miały nie być uwzględniane przy kalkulacji wskaźnika energochłonności, ustawodawca zawarłby stosowne ograniczenie w przepisach akcyzowych. Natomiast biorąc pod uwagę, że literalne brzmienie przepisu nie wskazuje na to, aby jakieś wydatki związane z zakupem gazu miały zostać pominięte przy kalkulacji wskaźnika energochłonności, Spółka uważa iż wszelkie wydatki poniesione na zakup gazu zużywanego przez Dział Utility (z wyłączeniem VAT) powinny być ujęte w kalkulacji wskaźnika energochłonności.
Stanowisko to znajduje także potwierdzenie w wydawanych interpretacjach indywidualnych, np. z dnia 2 listopada 2016 r., sygn. 2461-IBPP4.4513.283.2016.1.MK, w której organ przyznał, że: „W kwestii ustalenia udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wskazać należy, że ustawodawca w art. 31b ust. 10 ustawy wprost wskazał, że przy obliczaniu współczynnika, na podstawie którego definiowane są zakłady energochłonne, należy uwzględniać wartość nabywanych wyrobów gazowych. Zgodnie z literalnym brzmieniem ustawodawca posługując się sformułowaniem "udział zakupu wyrobów gazowych" odwołuje się do kwoty globalnej jaką należy ponieść, aby dokonać zakupu wyrobów gazowych, tj. uwzględniającą wszelkie opłaty (m.in. opłaty dystrybucyjne) związane z tym zakupem które podmiot nabywający wyroby gazowe zobowiązany jest ponieść. Mówiąc wprost w ww. przepisie jest mowa o wartości transakcji za zakup wyrobów gazowych z wyłączeniem podatku od towarów i usług (VAT).”
Reasumując, w ocenie Spółki, udział zakupu wyrobów gazowych należy określić uwzględniając wszelkie niezbędne wydatki, które Dział Infrastruktury Technicznej musi ponieść, aby nabyć gaz z wyłączeniem podatku VAT.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1, 2, 19a, 21, 23d, 37 ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:
•wyroby akcyzowe - wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
•wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00;
•finalny nabywca gazowy - podmiot, który:
a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe
- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym;
•sprzedaż - czynność faktyczną lub prawną, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
•pośredniczący podmiot gazowy - podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju lub posiadający koncesję na obrót gazem ziemnym na terytorium kraju:
a)dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów gazowych, lub
b)używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów nieobjętych zwolnieniem od akcyzy, lub
c)używający wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem od akcyzy i do celów objętych zerową stawką akcyzy, lub
d)będący spółką prowadzącą giełdę towarową w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 5 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
e)będący towarowym domem maklerskim lub domem maklerskim w rozumieniu ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, nabywającym wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych lub nabywającym wyroby gazowe na rachunek dającego zlecenie na rynku regulowanym w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub
f)będący giełdową izbą rozrachunkową, Krajowym Depozytem Papierów Wartościowych S.A. lub spółką, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającymi wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji opisanej w art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych, lub
g)będący spółką prowadzącą jednocześnie izbę rozliczeniową i izbę rozrachunkową w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, nabywającą wyroby gazowe z tytułu pełnienia funkcji, o której mowa w art. 68a ust. 14 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub w celu rozliczenia i rozrachunku transakcji zawieranych na rynku regulowanym
- który dokonał zgłoszenia rejestracyjnego zgodnie z art. 16;
•okresowa umowa - umowę sprzedaży, z której treści wynika ilość sprzedawanych wyrobów akcyzowych w określonym czasie.
W załączniku nr 1 do ustawy w poz. 28, pod kodem 2711 wymieniono gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.
W myśl art. 9c ustawy:
1.W przypadku wyrobów gazowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2)sprzedaż wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu;
3)import wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4)użycie wyrobów gazowych przez pośredniczący podmiot gazowy;
5)użycie wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego:
a)uzyskanych w sposób inny niż w drodze nabycia,
b)jeżeli nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tych wyrobów finalnemu nabywcy gazowemu, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że akcyza została zapłacona w należnej wysokości,
c)nabytych w ramach zwolnienia, o którym mowa w art. 31b ust. 1-4, do innych celów niż zwolnione na podstawie tych przepisów, przy czym za takie użycie uważa się również naruszenie warunku, o którym mowa w art. 31b ust. 5-7 lub 9, a także sprzedaż, eksport lub dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego zamiast użycia ich do celów, o których mowa w art. 31b ust. 1-4.
2.Za sprzedaż finalnemu nabywcy gazowemu wyrobów gazowych uznaje się czynności, o których mowa w art. 9a ust. 2 pkt 1-8.
3.Jeżeli w stosunku do wyrobów gazowych powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o której mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości.
4.W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych sprzedawca jest obowiązany ustalić, czy sprzedaje te wyroby pośredniczącemu podmiotowi gazowemu czy finalnemu nabywcy gazowemu.
Zgodnie z art. 11b ustawy:
1.W przypadku wyrobów gazowych obowiązek podatkowy powstaje z dniem:
1)nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
2)wydania wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu, w przypadku ich sprzedaży na terytorium kraju;
3)powstania długu celnego, w przypadku importu wyrobów gazowych przez finalnego nabywcę gazowego;
4)użycia wyrobów gazowych przez podmioty w przypadkach, o których mowa w art. 9c ust. 1 pkt 4 lub 5.
2.Jeżeli sprzedaż wyrobów gazowych jest potwierdzona fakturą lub innym dokumentem, z którego wynika zapłata należności za sprzedane przez podatnika wyroby gazowe, wydanie wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub tego dokumentu.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 pkt 13 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą, w tym podmiot będący finalnym nabywcą gazowym – w przypadku, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 5.
Stosownie do art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe, w którym wprowadzony został w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.
Zgodnie z art. 31b ust. 5 i 5a ustawy:
5.W przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.
5a.W przypadku gdy umowa, o której mowa w ust. 5, dotyczy wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, których sprzedaż jest rozliczana okresowo, w umowie określa się wstępnie ilość wyrobów podlegających zwolnieniu. Ilość wyrobów podlegających zwolnieniu określona wstępnie w umowie może zostać skorygowana, w drodze oświadczenia na piśmie nabywcy stanowiącego załącznik do tej umowy, najpóźniej do dnia wystawienia przez sprzedawcę faktury za okres rozliczeniowy, jeżeli rzeczywista ilość wyrobów gazowych podlegających zwolnieniu, zużytych w tym okresie, różni się od ilości określonej wstępnie w umowie.
Jak z kolei stanowi art. 31b ust. 10, 10a oraz 10b ustawy:
10.Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe rozumie się podmiot, u którego udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
10a.Przez zakład energochłonny wykorzystujący wyroby gazowe uznaje się także podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą z wykorzystaniem wyrobów gazowych lub podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który uruchamia nową instalację wykorzystującą wyroby gazowe, pod warunkiem złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia o planowanym osiągnięciu w pierwszym roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w ust. 10.
10b.W przypadku nieosiągnięcia na koniec pierwszego roku działalności procentowego udziału, o którym mowa w ust. 10, podmiot określony w ust. 10a jest obowiązany do zapłaty w pierwszym kwartale kolejnego roku akcyzy od zużytych wyrobów gazowych, od których nie została zapłacona akcyza, wraz z odsetkami.
W myśl art. 31c ustawy:
Za system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31a ust. 1 pkt 8 i art. 31b ust. 1 pkt 5, uznaje się:
1)system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, o którym mowa w ustawie z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz.U. z 2021 r. poz. 332 i 1047 oraz z 2022 r. poz. 1) i przepisach wydanych na podstawie art. 25 ust. 4 i art. 29 ust. 1 tej ustawy;
2)system EMAS, o którym mowa w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. z 2020 r. poz. 634);
3)uzyskiwanie i umarzanie świadectw efektywności energetycznej, o których mowa w ustawie z dnia 20 maja 2016 r. o efektywności energetycznej (Dz.U. z 2021 r. poz. 2166), przez podmioty obowiązane na podstawie tej ustawy do uzyskania i przedstawienia do umorzenia świadectw efektywności energetycznej lub uiszczenia w zamian opłaty zastępczej;
4)system zarządzania środowiskowego potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 14001;
5)system zarządzania energią potwierdzony przez niezależną i uprawnioną w tym zakresie jednostkę akredytującą certyfikatem ISO 50001.
Mając na uwadze powyższe przepisy w pierwszej kolejności wskazać należy, że co do zasady podmiotem korzystającym ze zwolnienia określonego w art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy jest pośredniczący podmiot gazowy dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych finalnemu nabywcy gazowemu. W sytuacji zaś gdy sprzedaż wyrobów gazowych została dokonana zgodnie z wszystkimi warunkami uprawniającymi sprzedawcę do zastosowania zwolnienia z akcyzy, a wyroby gazowe zostały przez finalnego nabywcę gazowego zużyte do celów innych niż objęte zwolnieniem, podatnikiem podatku akcyzowego, zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 13 w zw. z w art. 9c ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy, stanie się finalny nabywca gazowy.
W dalszej kolejności wskazać należy, że podmiot ubiegający się o prawo do nabycia w zwolnieniu wyrobów gazowych w oparciu o art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy, oprócz przeznaczenia tych wyrobów gazowych do celów opałowych i spełnienia warunku o którym mowa w art. 31a ust. 5-5a ustawy (zawarcie umowy ze sprzedawcą, określającej przeznaczenie uprawniające do nabycia wyrobów w zwolnieniu), winien stanowić również zakład energochłonny o którym mowa w art. 31b ust. 10 ustawy oraz winien posiadać wprowadzony w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, o którym mowa w art. 31c ustawy.
Zakładem energochłonnym w myśl art. 31b ust. 10 ustawy może być całe przedsiębiorstwo lub też jedynie zorganizowana część przedsiębiorstwa (rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania), w którym udział zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 5% w roku poprzedzającym rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział.
W tym miejscu zwrócić należy uwagę na pojęcie zorganizowanej części przedsiębiorstwa o której mowa w art. 31a ust. 10 ustawy, a która w kontekście analizowanej sprawy ma istotne znaczenie. Stosownie do tego przepisu, zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jest jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.
Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).
Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podmiotu jako dział, wydział, oddział itp. Przy czym, w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze. Organizacyjny aspekt wyodrębnienia oznacza, że składniki tworzące "część przedsiębiorstwa" powinny posiadać cechę zorganizowania. Cecha ta powinna występować w "istniejącym przedsiębiorstwie", a więc w ramach prowadzonej działalności i dotyczyć określonego zespołu składników tworzących część tego przedsiębiorstwa.
Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.
Natomiast wyodrębnienie funkcjonalne należy rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość – obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa. Aby zatem część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona – obiektywnie oceniając – posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.
Wymagane jest zatem, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Tą ostatnią przesłankę rozumie się zazwyczaj jako potencjalną zdolność (zorganizowanej części przedsiębiorstwa) do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielnego podmiotu gospodarczego i to jeszcze w ramach istniejącego przedsiębiorstwa. Winno ono mieć również zdolność zaistnienia jako niezależne przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz.U. z 2022 r. poz. 1360).
Stosownie do tego przepisu:
Przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:
1)oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
2)własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;
3)prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
4)wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;
5)koncesje, licencje i zezwolenia;
6)patenty i inne prawa własności przemysłowej;
7)majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
8)tajemnice przedsiębiorstwa;
9)księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka nabywa wyroby gazowe, które w większości (90%) są zużywane przez Dział Infrastruktury Technicznej – Dział Utility do celów opałowych. Do zadań tego działu należy:
a)produkcja ciepła na potrzeby socjalne i produkcyjne Spółki;
b)zapewnienie dostaw energii elektrycznej, gazu, pary, gorącej wody oraz innych czynników energetycznych;
c)utrzymanie infrastruktury technicznej, elektrycznej;
d)wytwarzanie sprężonego powietrza oraz pary technologicznej na potrzeby produkcji;
e)zapewnienie wentylacji i klimatyzacji na cele produkcyjne i socjalne oraz eksploatacja poszczególnych systemów;
f)świadczenie usług remontowych, naprawczych na rzecz Spółki;
g)konserwacja wózków widłowych oraz konserwacja i naprawie suwnic;
h)nadzorowanie i zarządzanie prowadzonymi na terenie Spółki pracami budowlanymi.
Dział Utility stanowi zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań, gdyż do tego Działu zostały przypisane zarówno składniki majątkowe jak i umowy oraz zobowiązania, które służą realizacji przez Dział wymienionych powyżej zadań.
Dział Utility jest wyodrębniony organizacyjnie jako wydzielony w strukturze osobny Dział podlegający pod Dyrektora HR, co znajduje potwierdzenie w schemacie organizacyjnym, stanowiącym wewnętrzny dokument Spółki. Do Działu Utility można przypisać pracowników, którzy wykonują określone zadania związane z jego funkcjonowaniem i świadczeniem przez niego określonych usług.
Dział Utility posiada wyodrębnienie finansowe, gdyż posiada osobne miejsce powstawania kosztów (MPK), dzięki czemu Spółka jest w stanie wyodrębnić koszty bezpośrednio związane z funkcjonowaniem tego Działu m.in.: koszty nabywanych wyrobów gazowych, koszty serwisu, koszty amortyzacji, koszty wynagrodzeń pracowników. Ponadto Senior Manager Działu Utility planuje samodzielnie swój budżet oraz dysponuje nim.
Dział Infrastruktury Technicznej jest także wyodrębniony funkcjonalnie, gdyż został utworzony w ramach struktur Spółki w celu realizacji konkretnych zadań (w szczególności zadań wymienionych powyżej w lit. a-h), a zadania przypisane do tego Działu nie są i me mogą być realizowane przez inne działy Spółki.
Co najistotniejsze, wyodrębniony w strukturze Spółki Dział Utility, mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące opisane powyżej zadania.
Mając na względzie powyższe oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy ustawy o podatku akcyzowym, zdaniem Organu opisany we wniosku Dział Infrastruktury Technicznej – Dział Utillity można uznać za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (wypełniającą przesłanki zawarte w art. 31b ust. 10 ustawy), stanowiącą zespół powiązanych ze sobą składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, mogących stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące działania opisane we wniosku.
Biorąc równocześnie pod uwagę, że z treści przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca wprowadził w życie dwa systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej, które obejmują wszystkie instalacje Działu Utility, to przy założeniu wypełnienia warunku dotyczącego udziału zakupu wyrobów gazowych w wartości produkcji sprzedanej (wskaźnika energochłonności nie mniejszego niż 5%) oraz wypełnienia warunku dotyczącego posiadania stosownej umowy zawartej ze sprzedawcą (pośredniczącym podmiotem gazowym), określającej przeznaczenie wyrobów gazowych do celów objętych zwolnieniem, Dział Infrastruktury Technicznej będzie spełniał przesłanki do uznania za zakład energochłonny w rozumieniu art. 31b ust. 10 ustawy a tym samym Spółka będzie uprawniona do nabycia w ramach zwolnienia wyrobów gazowych, na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 5 ustawy.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 i 2 uznać należy za prawidłowe.
Odnosząc się do pytania nr 3, Organ zaznacza, że treść art. 31b ust. 5 ustawy zasadniczo odnosi się do umowy zawartej między sprzedawcą a nabywcą. Niemniej treść art. 31b ust. 5a ustawy, regulującego sprzedaż wyrobów gazowych zwolnionych od akcyzy oraz wyrobów gazowych niepodlegających zwolnieniu, daje możliwość korygowania ilości wyrobów podlegających zwolnieniu, określonych wstępnie w umowie, poprzez oświadczenia stanowiące załącznik do tej umowy (z pewnymi zastrzeżeniami).
Zdaniem zatem Organu brak jest przeszkód aby w drodze aneksu do umowy zawartej ze sprzedawcą wyrobów gazowych, który będzie stanowił jej integralną cześć, strony określiły przeznaczenie wyrobów gazowych uprawniające sprzedawcę do zastosowania zwolnienia z akcyzy oraz wstępną ilość gazu sprzedawanego na cele uprawniające do zwolnienia.
W ocenie Organu taki aneks będący integralną częścią umową, od chwili jego obowiązywania będzie wypełniał przesłanki do uznania, że jest spełniony warunek o którym mowa w art. 31b ust. 5 ustawy.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3 uznać należy za prawidłowe.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 jest sposób ustalania „wartości produkcji sprzedanej”, w przypadku gdy nie występuje sprzedaż ciepła wyprodukowanego przez Dział Utility ani usług świadczonych przez Dział Utility na zewnątrz. Z kolei w pytaniu nr 5 Wnioskodawca dąży do ustalenia czy ww. sytuacji, na potrzeby kalkulacji współczynnika energochłonności, wartość produkcji sprzedanej powinna być określona według kosztów wytworzenia ciepła oraz kosztów świadczenia usług obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji wyszczególnionych w opisie zdarzania przyszłego.
Ustawodawca nie precyzuje co należy rozumieć pod pojęciem „wartości produkcji sprzedanej”. Zasadne w tej sytuacji więc jest odwołanie się do przepisów o statystyce publicznej. Jak wynika z pkt 1.46 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września 2020 r. w sprawie programu badań statystycznych statystyki publicznej na rok 2021, Dz.U. z 2020 r. poz. 2062, (Działalność przemysłowa – Zakres przedmiotowy - Produkcja sprzedana przemysłu) załącznika do ww. rozporządzenia, produkcja sprzedana to przychody netto ze sprzedaży produktów (wyrobów i usług) oraz ze sprzedaży towarów i materiałów, wartość produktów wytworzonych niezaliczonych do sprzedaży, podatek akcyzowy od wyrobów własnej produkcji, podatek akcyzowy od towarów i materiałów, dotacje przedmiotowe.
Jak z kolei wynika ze słownika pojęć dotyczących statystyki publicznej Głównego Urzędu statystycznego (https://stat.gov.pl), produkcja sprzedana przemysłu jest to wartość wyrażona w bieżących cenach bazowych tj. bez podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego, a łącznie z wartością otrzymanych dotacji przedmiotowych tj. dotacji do produktów (wyrobów i usług).
W wyjaśnieniach tych dalej wskazano, że wartość produkcji sprzedanej obejmuje zarówno wartość sprzedanych na zewnątrz przedsiębiorstwa produktów (niezależnie od tego, czy otrzymano za nie należne opłaty), jak i wartość produktów wytworzonych niezaliczanych do sprzedaży, traktowanych na równi ze sprzedażą, tj. wartość:
-własnych wyrobów przekazanych do własnych punktów sprzedaży detalicznej, jak również do własnych zakładów gastronomicznych i do własnych hurtowni,
-wykonanych świadczeń na rzecz funduszu świadczeń socjalnych,
-wykonanych i przekazanych wyrobów i usług własnej produkcji na powiększenie wartości własnych środków trwałych,
-nieodpłatnie przekazanych wyrobów i usług na potrzeby reprezentacji i reklamy,
-przekazanych wyrobów i usług na potrzeby osobiste podatników i pracowników oraz,
-darowizny wyrobów i świadczonych usług bez pobrania zapłaty.
Produkcję sprzedaną wyraża się w cenach realizacji, tj. w cenach faktycznie uzyskiwanych w transakcjach sprzedaży z bezpośrednimi odbiorcami, w wartości netto tj. bez należnego od tej sprzedaży podatku od towarów i usług (VAT). W zależności od kategorii odbiorców mogą to być ceny zbytu, hurtowe, detaliczne, transakcyjne i inne uwzględniające dopłaty, opusty i bonifikaty przewidziane w warunkach umowy.
Tak wyrażona wartość produkcji sprzedanej stanowi wartość w cenach producenta.
Produkcję sprzedaną prezentuje się w cenach bazowych, tj. po wyeliminowaniu z wartości produkcji sprzedanej wyżej opisanej - zawartego w niej podatku akcyzowego, a dodaniu wartości otrzymanych dotacji przedmiotowych, tj. dotacji do produktów (wyrobów i usług):
Sa = Sw + Sz - Da + Dp
Sa - wartość produkcji sprzedanej przemysłu w bieżących cenach bazowych,
Sw - przychody ze sprzedaży produktów, zryczałtowana odpłatność agenta,
Sz - koszty wytworzenia świadczeń na własne potrzeby jednostki (wartość produktów wytworzonych, niezaliczanych do sprzedaży)
Da - podatek akcyzowy od wyrobów własnej produkcji (producent),
Dp - dotacje przedmiotowe (otrzymane do produktów)
Za moment sprzedaży należy uważać:
1.przy sprzedaży na zewnątrz przedsiębiorstwa - datę sprzedaży uwidocznioną na fakturze.
2.przy produkcji wytworzonej niezaliczonej do sprzedaży, a traktowanej na równi ze sprzedażą - datę fizycznego przekazania wyrobów.
3.przy realizacji usług: - datę zapłaty usługi - w przypadku usług płaconych z chwilą ich odbioru, - datę odbioru usługi - w pozostałych przypadkach, np. usług niewykonywanych w zakładach własnych, a u usługobiorcy w mieszkaniu i rozliczanych dopiero po potwierdzeniu odbioru usługi.
Tym samym w analizowanej zakresie zgodzić się należy z Wnioskodawcą że wartość produkcji sprzedanej o której mowa w art. 31b ust. 10 ustawy obejmuje wartość wytworzonego ciepła w całości przekazanego do zużycia na potrzeby własne Spółki oraz wartość usług obsługi budynków, urządzeń, sieci, instalacji, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego świadczonych na rzecz wewnętrznych działów Spółki.
Równocześnie dla celów kalkulacji współczynnika energochłonności, wartość produkcji sprzedanej, o której mowa w art. 31b ust. 10 usatwy, niesprzedana na zewnątrz, a przekazana czy wyświadczona w całości na potrzeby wewnętrzne Spółki, powinna zostać określona według wartości kosztów wytworzenia ciepła/kosztów wyświadczenia usług obsługi budynków, urządzeń, sieci oraz instalacji wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego.
Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 i 5 uznać należy za prawidłowe.
Ostatnią wątpliwością Wnioskodawcy jest sposób ustalenia „wartości zakupu wyrobów gazowych” na potrzeby wyliczenia wskaźnika energochłonności.
W tym zakresie wskazać należy, że ustawodawca w treści art. 31b ust. 10 ustawy wprost wskazał, że przy obliczaniu współczynnika na podstawie którego definiowane są zakłady energochłonne, należy uwzględniać wartość nabywanych wyrobów gazowych. Zgodnie z literalnym brzmieniem ustawodawca posługując się sformułowaniem „udział zakupu wyrobów gazowych” odwołuje się do kwoty globalnej jaką należy ponieść aby dokonać zakupu wyrobów gazowych, tj. uwzględniającą wszelkie opłaty (m.in. opłaty dystrybucyjne, opłaty abonamentowe) związane z tym zakupem które podmiot nabywający wyroby gazowe zobowiązany jest ponieść. Mówiąc wprost ww. przepisie jest mowa o wartości transakcji za zakup wyrobów gazowych z wyłączeniem podatku od towarów i usług (VAT).
Zgodzić się zatem należy z Wnioskodawcą, że dla potrzeb kalkulacji wskaźnika energochłonności dla Działu Utility należy wyliczyć sumę kosztów netto samego gazu oraz pozostałych kosztów dodatkowych (w tym m.in. takie koszty jak opłata dystrybucyjna stała, oplata dystrybucyjna zmienna, opłata abonamentowa), jakie Spółka ponosi w celu nabycia gazu ziemnego zużywanego przez Dział Utility.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 6 należało uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu objętego sformułowanymi pytaniami i została wydana w oparciu o przedstawiony opis sprawy.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
•Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
•Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).