Interpretacja indywidualna z dnia 19 sierpnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.171.2022.1.JS
Temat interpretacji
Prowadzenie elektronicznej ewidencji energii elektrycznej
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie prowadzenia elektronicznej ewidencji energii elektrycznej – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 lipca 2022 r. wpłynął Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący prowadzenia elektronicznej ewidencji energii elektrycznej. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
A. (dalej: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) prowadzi działalność gospodarczą m.in. (…).
Spółka jako podmiot wytwarzający energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii (instalacja fotowoltaiczna) jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj.: Dz.U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.; dalej: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”).
W stosunku do Spółki nie znajduje zastosowania wyłączenie określone w art. 138h ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym tj. wyłączenie z obowiązku prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej.
Spółka zamierza prowadzić przedmiotową ewidencję w formie elektronicznej, zgodnie z możliwością przewidzianą w art. 138p ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Wnioskodawca w celu prowadzenia ewidencji energii elektrycznej w takiej formie planuje zakupić od zewnętrznej firmy dostęp do specjalnego programu komputerowego ułatwiającego prowadzenie ww. ewidencji w formie elektronicznej (dalej: „Program”).
Program nie wymaga instalacji i będzie nabywany w formule (…) czyli dostępu przez przeglądarkę www. Będzie on uruchamiany przez wyszukiwarkę internetową tj. w wersji online jako usługa internetowa. Każdy użytkownik ww. Programu w celu zalogowania się będzie posiadał własną nazwę i hasło. Uniemożliwi to otrzymanie dostępu (dodawanie wpisów) do ewidencji osobom do tego nieuprawnionym.
Nowo dodani przez administratora użytkownicy otrzymają hasło, a następnie każdy użytkownik będzie posiadać możliwość jego zmiany.
W Programie będą wyświetlane listy wszystkich wpisów w ramach prowadzonej ewidencji akcyzowej. Ponadto Program umożliwi prowadzenie właściwej ewidencji w tym przypadku ewidencji ilościowej energii elektrycznej z podziałem na lokalizacje.
W podglądzie danego wpisu w ewidencji ilościowej energii elektrycznej widoczne będą dane w zakresie:
- numeru wpisu,
- wersji wpisu,
- daty zdarzenia,
- osoby wpisującej: imię i nazwisko,
- momentu wpisu: z uwzględnieniem daty dziennej oraz godziny wpisu,
- kategorii: np. energia elektryczna zużyta na potrzeby własne,
- ilości energii.
Dodawanie nowych wpisów odbywać się będzie poprzez wybranie właściwej lokalizacji Spółki oraz odpowiedniej ewidencji akcyzowej, która jest prowadzona przez Spółkę (w przypadku Spółki będzie to ewidencja ilościowa energii elektrycznej, ponieważ to do niej Spółka będzie miała wykupiony dostęp w ramach Programu). Następnie Program umożliwi dodanie wpisu, poprzez uzupełnienie:
- daty zdarzenia: możliwe będzie wybranie z katalogu konkretnej daty w miesiącu,
- kategorii: np. energia elektryczna zużyta na potrzeby własne (co do której powstał obowiązek podatkowy w akcyzie),
- ilości energii w MWh,
- dodatkowo we wpisie będzie można dodać komentarz od autora dokonującego wpisu w ewidencji.
Po ukończeniu uzupełniania danych konieczne będzie zapisanie wprowadzonych informacji.
Spółka będzie dokonywać wpisów w ewidencji na podstawie urządzeń pomiarowo – rozliczeniowych z dokładnością do 0,001 MWh.
W przypadku potrzeby skorygowania danego wpisu, Program umożliwia dokonywanie korekt dokonanych wpisów. Korekta wpisu możliwa jest po wybraniu odpowiedniej opcji w Programie (opcja „skoryguj”). Program umożliwi wpisanie danych, które uległy skorygowaniu w ramach danego wpisu. W polu „Komentarz” z kolei będzie możliwe wpisanie przyczyny dokonanej korekty.
Pierwotny wpis w stosunku do wpisu skorygowanego zostaje zachowany w historii ewidencji z oznaczeniem „wersja 1”, natomiast skorygowane wpisy widoczne będzie w wykazie jako „wersja wpisu 2”, „wersja wpisu 3” itd. (w zależności od ilości dokonanych korekt danego wpisu). Ponadto skorygowany wpis w ewidencji będzie automatycznie zawierał datę zmiany oraz dane osoby, która danej korekty dokonała.
Po wejściu w informacje szczegółowe skorygowanego wpisu widoczny będzie m.in. moment dokonania wpisu, imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu oraz komentarz, w którym uwzględniono przyczynę korekty.
Wszystkie wpisy w ewidencji posiadać będą swój numer wpisu. Program w żadnym zakresie nie da możliwości użytkownikowi na usunięcie wpisu z ewidencji. Możliwe będzie jedynie jego skorygowanie, które zostanie zapisane stosownie w ewidencji.
W każdym momencie użytkownik uprawniony do wejścia w ewidencję energii elektrycznej prowadzoną przez Spółkę, będzie mieć możliwość wglądu w całą historię dokonywanych wpisów w ewidencji. Ponadto będzie możliwy podgląd wpisów w brzmieniu przed ich korektą.
Możliwe będzie również wygenerowanie raportów zbiorczych w zakresie prowadzonej ewidencji akcyzowej za wskazany przez Spółkę okres. Raport będzie mieć formę PDF. Przedmiotowy raport będzie mógł zostać wygenerowany również z podziałem na lokalizacje, dla których Spółka prowadzi ewidencję akcyzową.
Spółka wraz z zakupem dostępu do elektronicznej ewidencji otrzyma pisemną instrukcję do Programu.
Z danych zawartych w ewidencji elektronicznej będzie tworzona kopia zapasowa, która zapisywana będzie automatycznie każdego dnia w godzinach nocnych. Następnie dane te będą kopiowane na oddzielny fizyczny zasób sieciowy w serwerowni podmiotu, od którego zostanie zakupiony dostęp do Programu oraz w chmurze Microsoft. Dzięki temu dane będą przechowywane w dwóch niezależnych lokalizacjach.
Kopie zapasowe utworzone z poszczególnych dni będą przechowywane przez okres kolejnych 30 dni. Dodatkowo najnowsza kopia będzie specjalnie przechowywana i zabezpieczona przed skasowaniem przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona. Dane zawarte w utworzonych kopiach zapasowych będą zabezpieczone przed ingerencją w ich treść.
Pytanie
Czy prowadzenie przez Spółkę ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przy wykorzystaniu Programu zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym będzie można uznać za prowadzenie ewidencji akcyzowej w formie elektronicznej zgodnie z art. 138p ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, która spełnia wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r., poz. 1150; dalej: „rozporządzenie ws. ewidencji”) wydanym na podstawie art. 138s ustawy o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Prowadzenie ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przy wykorzystaniu Programu zgodnie z opisem przedstawionym w zdarzeniu przyszłym będzie można uznać za prowadzenie ewidencji w formie elektronicznej zgodnie z art. 138p ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym oraz ewidencja ta będzie spełniać wymogi określone w rozporządzeniu ws. ewidencji, wydanym na podstawie art. 138s ww. ustawy.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:
W pierwszej kolejności Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż celem niniejszego wniosku nie jest dokonanie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej oceny technicznej poprawności rozwiązań technologicznych zastosowanych w Programie. Opis techniczny stanowi element zdarzenia przyszłego, które Wnioskodawca obowiązany jest przedstawić w sposób wyczerpujący. Przedmiotem wniosku jest natomiast ocena rozwiązania pod kątem spełnienia przedstawionych w rozporządzeniu ws. ewidencji wymogów technicznych, przy założeniu, iż poszczególne elementy składające się na rozwiązanie funkcjonują w taki sposób, jak przedstawił to Wnioskodawca, a tym samym określenie czy ewidencja akcyzowa prowadzona z wykorzystaniem Programu może zostać uznana za ewidencję prowadzoną w sposób elektroniczny w rozumieniu ustawy akcyzowej.
Spółka jest zobowiązana do prowadzenia ewidencji energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust.1 ustawy o podatku akcyzowym. Spółka planuje prowadzić przedmiotową ewidencję w formie elektronicznej, zgodnie z możliwością przewidzianą w art. 138p ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z art. 138q ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138o (w tym m.in. ilościowa ewidencja energii elektrycznej), powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.
Zgodnie z delegacją ustawową określoną w art. 138s ustawy o podatku akcyzowym, minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia m.in. szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach oraz sposób prowadzenia ewidencji, uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.
Na tej podstawie zostało wydane rozporządzenie ws. ewidencji, jako akt wykonawczy do ustawy o podatku akcyzowym.
Zgodnie z § 2 rozporządzenia ws. ewidencji, ewidencja powinna być prowadzona:
- w sposób ciągły,
- odpowiednio dla prowadzonej działalności,
- odpowiednio dla poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.
Jak wskazuje § 2 ust. 2 rozporządzenia ws. ewidencji, dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.
Zgodnie z § 2 ust. 3 ww. rozporządzenia, wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
W przypadku jednak zużycia energii elektrycznej wpisów do dokumentacji prowadzonej przez podatnika zużywającego energię elektryczną, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o podatku akcyzowym dokonuje się nie rzadziej niż raz w miesiącu (§ 2 ust. 4 rozporządzenia ws. ewidencji).
W przedmiotowym rozporządzeniu zawarto również szczegółowe informacje w zakresie wymagań technicznych dla programów komputerowych, wykorzystywanych do prowadzenia elektronicznej ewidencji akcyzowej.
Mając na uwadze, § 7 rozporządzenia ws. ewidencji:
- do prowadzenia dokumentacji może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy,
- dokumentacja jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji i w taki sposób, aby:
- umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;
- umożliwiała dokonywanie korekty danych, identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;
- umożliwiała wygenerowanie i wydruk, w porządku chronologicznym:
(i) wpisów do dokumentacji,
(ii) zestawień danych określonych w rozporządzeniu ws. ewidencji oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych, w tym suszu tytoniowego, oraz banderol podatkowych,
(iii) raportów, o których mowa w § 6 rozporządzenia ws. ewidencji, tj. podmiot prowadzący dokumentację przekazuje na żądanie właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego lub naczelnika urzędu skarbowego raport z dokumentacji we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące, w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.
(iv) uniemożliwiała usuwanie wpisów.
Podmiot prowadzący dokumentację przechowuje kopię dokumentacji zapisaną na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.
W zakresie prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej dane jakie powinny się w niej znaleźć zostały określone w art. 138h ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z art. 138h ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotowa ewidencja powinna zawierać w ujęciu miesięcznym dane dotyczące łącznej ilości energii elektrycznej m.in.:
- energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;
- energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;
- energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
- energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne.
Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że Program wykorzystywany do prowadzenia ilościowej ewidencji energii elektrycznej będzie zawierać wszystkie dane wymagane przez ustawę o podatku akcyzowym oraz rozporządzenie ws. ewidencji, a ponadto będzie spełniać wymagania techniczne określone w rozporządzeniu ws. ewidencji w zakresie prowadzenia elektronicznej ewidencji wyrobów.
Przede wszystkim, Program dostępny jest w postaci online jako usługa internetowa, w związku z tym, umożliwia prowadzenie elektronicznej ewidencji ilościowej w sposób ciągły. Po zalogowaniu się do Programu, upoważniony pracownik będzie miał do wyboru właściwą spółkę w imieniu której działa oraz stosowne lokalizacje spółki, dla których prowadzone będą elektroniczne ewidencje akcyzowe (w przypadku Spółki będzie to ewidencja ilościowa energii elektrycznej). Jest to rozwiązanie analogiczne do rozwiązania dostępnego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo - Celnych, gdzie po zalogowaniu się osoby fizycznej na konto, ma ona możliwość wyboru podmiotu w imieniu, której chce dokonywać danych czynności (z uwzględnieniem dokonania na uprzednim etapie stosownej rejestracji reprezentacji, aby móc składać deklaracje w imieniu tego podmiotu). Oznacza to, że w prosty sposób możliwe będzie zidentyfikowanie, który podmiot prowadzi daną ewidencję i w jakim zakresie ewidencja ta jest prowadzona.
Program daje możliwość na poziomie administratora do utworzenia stosownych lokalizacji Spółki, aby było możliwe powiązanie danej ewidencji z daną lokalizacją w której Spółka prowadzi działalność, której to przedmiotowa ewidencja będzie dotyczyć.
W zależności od wyrobów akcyzowych, jakie są wykorzystywane przez podmiot zobowiązany do prowadzenia ewidencji akcyzowej, ewidencja będzie prowadzona tylko dla konkretnego wyrobu akcyzowego - w przypadku Spółki będzie to energia elektryczna. W związku z tym, Spółka będzie prowadzić stosowną ewidencję, która dotyczyć będzie tylko energii elektrycznej i będzie ona wyodrębniona od pozostałych ewidencji prowadzonych dla innych wyrobów akcyzowych (jeżeli wystąpią inne wyroby akcyzowe dla których będzie konieczne prowadzenie ewidencji akcyzowych).
Prowadzona przez Spółkę ewidencja elektroniczna przy wykorzystaniu Programu wprost będzie wskazywać na zakres prowadzonej ewidencji tj. „energia elektryczna” i utworzona zostanie dla konkretnych czynności, jakie są wykonywane w Spółce z energią elektryczną tj. zużycie wyprodukowanej energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował tę energię. Oznacza, to że dzięki Programowi wprost możliwe będzie do zweryfikowania, dla jakich wyrobów ewidencja będzie prowadzona i będzie ona odpowiednia dla konkretnych wykonywanych czynności związanej z energią elektryczną.
W przypadku, gdyby Spółka była zobowiązana do prowadzenia ewidencji energii elektrycznej np. jako podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu, to w Programie zostałaby wyszczególniona oddzielna ewidencja dla dokonywanych czynności w tym zakresie.
Mając powyższe na uwadze, można stwierdzić, że Program, który będzie wykorzystywany do prowadzenie elektronicznej ewidencji energii elektrycznej spełnia wymogi określone w § 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia ws. ewidencji tj. ewidencja prowadzona będzie:
- w sposób ciągły – poprzez dokonywanie przez użytkowników Programu wpisów do ewidencji w wymaganych terminach;
- odpowiednio dla prowadzonej działalności – zakres danych jakie będą wprowadzane przez Spółkę do Programu będzie uzależniony od charakteru czynności dokonywanych przez nią (tj. wytwarzanie, zużycie, sprzedaż itp.);
- odpowiednio dla poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych – Program zawiera wyodrębnioną ewidencję dla energii elektrycznej obejmującą dane wymagane przez regulacje akcyzowe;
- umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do jej prowadzenia – Program wskazywać będzie dla jakiego podmiotu (tj. dla Spółki) ewidencja będzie prowadzona oraz użytkownika uprawnionego do dokonywania wpisów;
- umożliwiać identyfikację miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy – w Programie możliwe będzie wybranie od razu lokalizacji Spółki, dla której uprawniony użytkownik chce dokonać wpisu do ewidencji akcyzowej.
W zakresie samego programu komputerowego, który może być wykorzystywany do prowadzenia ewidencji elektronicznej, to w § 7 ust. 1 rozporządzenia ws. ewidencji wprost wskazano, że do prowadzenia elektronicznej ewidencji może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy, który będzie spełniał określone w ww. paragrafie wymogi techniczne.
Spółka pragnie zwrócić ponadto uwagę, że do Programu zostanie dołączona stosowna pisemna instrukcja, w której będą zawarte informacje umożliwiające zalogowanie się do Programu dla jego użytkowników oraz instrukcja m.in. w zakresie sporządzania wpisów, dokonywania korekt czy generowania raportów.
Program ponadto umożliwiać będzie w każdym momencie wgląd w całą historię dokonywanych wpisów i korekt, a w przypadku wybrania stosownej opcji możliwy będzie podgląd szczegółów związanych z danym wpisem. Co więcej, nie będzie możliwości, aby którykolwiek z użytkowników ewidencji dokonał usunięcia danego wpisu. Dzięki temu dokonane wpisy będą chronione przed ich utratą lub zniekształceniem. Zmiana danych w danym wpisie możliwa będzie jedynie poprzez dokonanie korekty, która zostaje zapisana jako „wersja nr 2” (i dalsze wersje, w przypadku dalszych korekt) do pierwotnego wpisu. Tym samym, możliwe będzie powiązanie ze sobą wpisów pierwotnych z wpisami skorygowanymi.
Wszelkie dokonywane korekty wpisów będą zapisywane i zawierać będą informacje o dacie dokonania korekty oraz danych osoby, która daną korektę dokonała. Co więcej Program zawierać będzie kolumnę „komentarze”, która zezwoli na dodatkowe określenie np. przyczyn dokonania korekty.
Dokonane wpisy w ewidencji będą objęte ochroną przed utratą lub zniszczeniem, ponieważ nie będzie możliwe dokonywanie usunięcia dokonanych już wpisów. Na podstawie wprowadzonych danych do Programu będzie tworzona w godzinach nocnych automatyczna kopia zapasowa. Kopia przechowywana będzie na oddzielnym fizycznym zasobie sieciowym w serwerowni podmiotu, od którego będzie zakupiony dostęp do Programu oraz w chmurze Microsoft. Dzięki temu dane będą przechowywane w dwóch niezależnych miejscach w celu zwiększenia bezpieczeństwa danych. Wszelkie dostępy do utworzonych kopii zapasowych będą również zabezpieczone przed dostępem osób nieuprawnionych.
Każdy użytkownik, który będzie posiadał dostęp do ewidencji elektronicznej będzie posiadał własny login i hasło, w związku z tym zalogowanie się do Programu zostaje ograniczone do kręgu osób, które uzyskają powyższe dane do logowania. Tym samym, powyższe będzie stanowiło dodatkowe zabezpieczenie zawartych w ewidencji danych przed ich zniekształceniem lub utratą oraz przed osobami nieuprawnionymi.
Program umożliwiać będzie również wygenerowanie wpisów oraz zestawień zawartych w ewidencji danych w porządku chronologicznym za dowolnie wskazany okres. Możliwe będzie również wygenerowanie wpisów z podziałem na dane lokalizacje, wobec których prowadzona będzie elektroniczna ewidencja akcyzowa.
Program da możliwość na sporządzenie raportu z dokumentacji we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące, w razie konieczności przekazania takich danych na żądanie właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego lub naczelnika urzędu skarbowego, zgodnie z § 6 rozporządzenia ws. ewidencji.
W związku z tym, należy uznać, że Program spełnia wymogi techniczne określone w § 7 rozporządzenia ws. ewidencji.
Ponadto, Program wykorzystywany do prowadzonej ewidencji energii elektrycznej umożliwi przechowywanie zwartych w niej danych przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym dokumentacja została sporządzona, zgodnie z art. 138q ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Kopie zapasowe bowiem utworzone z poszczególnych dni będą przechowywane przez okres kolejnych 30 dni. Dodatkowo najnowsza kopia będzie specjalnie przechowywana i zabezpieczona przed skasowaniem przez okres 5 lat, zgodnie z art. 138q ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym. Dane zwarte w utworzonych kopiach zapasowych będą zabezpieczone przed ingerencją w ich treść.
W związku z tym, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, iż planowany zakup dostępu do Programu do prowadzenia elektronicznej ewidencji akcyzowej będzie zawierał wymagane przez ustawę o podatku akcyzowym i akty wykonawcze do niej (rozporządzenie ws. ewidencji) dane oraz będzie spełniał wymogi techniczne tj. będzie zapewniał w szczególności wgląd w treść dokonywanych wpisów, zapewniał ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, umożliwiał dokonywanie korekty danych wyłącznie przy opatrzeniu jej adnotacją osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania, pozwalał na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji w porządku chronologicznym oraz uniemożliwiał usuwanie wpisów. Tym samym, będzie możliwe prowadzenie elektronicznej ewidencji ilościowej energii elektrycznej zgodnie z art. 138p ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym przy wykorzystaniu Programu.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanego pytania jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Jak stanowi art. 138h ustawy:
1. Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do:
1) podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot,
2) osób fizycznych produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW
- pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
3. Podmioty określone w ust. 1 pkt 1-3 prowadzą ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych u nabywcy końcowego lub podmiotu zużywającego energię, a w przypadku braku urządzeń pomiarowych - na podstawie współczynnikowo określonego poziomu poboru energii przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podatnika.
4. Podmiot określony w ust. 1 pkt 4 prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, na podstawie wskazań urządzeń pomiarowo-rozliczeniowych, a w przypadku braku takich możliwości - na podstawie dokumentów rozliczeniowych.
5. Ewidencja, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać odpowiednio dane niezbędne do określenia w okresach miesięcznych, z dokładnością do 0,001 MWh, łącznej ilości:
1) energii elektrycznej wyprodukowanej, nabytej wewnątrzwspólnotowo, zaimportowanej lub zakupionej na terytorium kraju;
2) energii elektrycznej sprzedanej nabywcom końcowym na terytorium kraju;
3) energii elektrycznej sprzedanej podmiotom posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne;
4) energii elektrycznej dostarczonej wewnątrzwspólnotowo i wyeksportowanej;
5) energii elektrycznej zużytej na potrzeby własne;
6) energii elektrycznej zwolnionej od akcyzy na podstawie art. 30 ust. 6, 7 i 7a oraz przepisów wydanych na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 2;
7) strat energii elektrycznej niepodlegających opodatkowaniu, o których mowa w art. 9 ust. 2.
6. W przypadku braku urządzeń pomiarowych pozwalających na precyzyjne określenie ilości, o których mowa w ust. 5 pkt 5 i 7, prowadzący ewidencję określa ilości szacunkowe.
Stosownie do art. 138p ustawy:
1.Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w formie papierowej lub elektronicznej.
2.Ewidencje, o których mowa w art. 138a-138c i art. 138e-138l, mogą zostać zastąpione dokumentacją prowadzoną na podstawie przepisów prawa podatkowego innych niż przepisy o akcyzie, albo na podstawie przepisów o rachunkowości, pod warunkiem że dokumentacja ta zawiera wszystkie dane wymagane dla danej ewidencji.
Zgodnie z art. 1 pkt 53 w zw. z art. 39 pkt 6 ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. z 2021 r. poz. 694 ze zm.), art. 138p ust. 1 ustawy z dniem 1 stycznia 2023 r. otrzymuje brzmienie:
Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o, prowadzi się w postaci elektronicznej.
Jak stanowi art. 138q ust. 1 ustawy:
Ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138o, powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostały sporządzone.
Zgodnie z art. 138s ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1)szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1,
2)sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l,
3)wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4,
4)rodzaje dokumentacji, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia,
- uwzględniając konieczność zapewnienia właściwej kontroli nad wyrobami akcyzowymi oraz wydanymi znakami akcyzy, a także właściwego poboru akcyzy od wyrobów akcyzowych i funkcjonowania zwolnień od akcyzy.
Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 11 czerwca 2021 r. w sprawie ewidencji i innych dokumentacji dotyczących wyrobów akcyzowych i znaków akcyzy (Dz.U. z 2021 r. poz. 1150 ze zm.), rozporządzenie określa:
1)szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w ewidencjach, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138g i art. 138l ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym, zwanej dalej „ustawą”, oraz protokołach, o których mowa w art. 138m ust. 1 ustawy;
2)sposób prowadzenia ewidencji, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c, art. 138e-138l ustawy;
3)wzory protokołów, o których mowa w art. 138m ust. 1 pkt 2-4 ustawy;
4)rodzaje dokumentacji, o której mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, szczegółowy zakres danych, które powinny znajdować się w tych dokumentacjach, a także sposób ich prowadzenia.
Jak wynika z § 2 ww. rozporządzenia:
1. Ewidencje, o których mowa w art. 138a ust. 1, art. 138b, art. 138c i art. 138e-138l ustawy, i dokumentacje, o których mowa w art. 138d ust. 1 i art. 138o ustawy, zwane w niniejszym rozdziale łącznie „dokumentacją”, są prowadzone w sposób ciągły, odpowiednio dla prowadzonej działalności, a także poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych.
2. Dokumentacja powinna umożliwiać identyfikację podmiotu zobowiązanego do jej prowadzenia i miejsca prowadzenia działalności, której ta dokumentacja dotyczy.
3. Wpisów do dokumentacji dokonuje się w porządku chronologicznym, niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
1) zużycia energii elektrycznej, użycia wyrobów gazowych albo wyrobów węglowych - wpisów do dokumentacji prowadzonej odpowiednio przez podatnika zużywającego energię elektryczną, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy, pośredniczący podmiot gazowy albo pośredniczący podmiot węglowy dokonuje się nie rzadziej niż raz w miesiącu;
2) informacji dotyczących zużywanych wyrobów zwolnionych od podatku akcyzowego ze względu na ich przeznaczenie, których ilość jest ustalana na podstawie współczynnikowo określonego poziomu ich zużycia przez poszczególne urządzenia, wskazanego w dokumentacji prowadzonej przez podmiot zużywający - wpisów do ewidencji, o której mowa w art. 138f ustawy, prowadzonej przez podmiot zużywający, dokonuje się raz w miesiącu, po zweryfikowaniu ilości podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.
W myśl § 3 rozporządzenia:
W ewidencji, o której mowa w art. 138h ust. 1 pkt 1 ustawy, ilość energii elektrycznej, o której mowa w art. 138h ust. 5 pkt 2 i 3 ustawy, wynikająca z faktur, jest ujmowana zgodnie z datą dokonania lub zakończenia dostawy wykazaną na fakturze.
Jak stanowi z kolei § 6 rozporządzenia:
Podmiot prowadzący dokumentację przekazuje na żądanie właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego lub naczelnika urzędu skarbowego raport z dokumentacji we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące, w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.
Zgodnie z § 7ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia:
1. Do prowadzenia dokumentacji może być wykorzystywany więcej niż jeden program komputerowy.
2. Dokumentacja jest prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji i w taki sposób, aby:
1) umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;
2) umożliwiała dokonywanie korekty danych, identyfikację osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;
3) umożliwiała wygenerowanie i wydruk, w porządku chronologicznym:
a) wpisów do dokumentacji,
b) zestawień danych określonych w § 8-20, § 22-25, § 27-33, § 36, § 39 i § 40 oraz podsumowanie ilości odpowiednio wyrobów akcyzowych, w tym suszu tytoniowego, oraz banderol podatkowych,
c) raportów, o których mowa w § 6;
4) uniemożliwiała usuwanie wpisów.
3. Podmiot prowadzący dokumentację przechowuje kopię dokumentacji zapisaną na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.
Z przedstawionych wyżej przepisów wynika, że ustawodawca wymaga od określonych podmiotów prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych. Ewidencja ta powinna być prowadzona w sposób ciągły i umożliwiający identyfikację poszczególnych rodzajów wyrobów akcyzowych oraz podlegających wpisaniu czynności lub stanów faktycznych związanych z wyrobami akcyzowymi, znakami akcyzy lub dokumentami handlowymi towarzyszącymi przemieszczaniu wyrobów akcyzowych. Wpisów do ewidencji dokonuje się niezwłocznie po zakończeniu czynności lub zaistnieniu stanu faktycznego, podlegających wpisaniu, nie później jednak niż następnego dnia roboczego.
W przypadku wyboru przez podmiot obowiązany do prowadzenia ewidencji, wersji elektronicznej (obowiązkowo od 1 stycznia 2023 r.), ewidencja ta winna być prowadzona zgodnie z pisemną instrukcją obsługi programu komputerowego wykorzystywanego do prowadzenia tej dokumentacji i w taki sposób, aby:
1) umożliwiała wgląd w treść dokonywanych wpisów oraz zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą;
2) umożliwiała dokonywanie korekty danych, z możliwością identyfikacji osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania;
3) pozwalała na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji w porządku chronologicznym;
4) uniemożliwiała usuwanie wpisów.
Ponadto, na żądanie właściwego organu podatkowego, podmiot obowiązany do prowadzenia ewidencji jest zobligowany do przekazania raportu z ewidencji we wskazanym zakresie i za wskazane miesiące, w terminie 14 dni od dnia doręczenia żądania.
Jednocześnie podmiot prowadzący ewidencję w wersji elektronicznej ma obowiązek przechowywać kopię dokumentacji zapisaną na informatycznym nośniku danych, w sposób zapewniający ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, lub w formie wydruku sporządzonego za okresy jednodniowe.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza rozpocząć prowadzenie ewidencji ilościowej energii elektrycznej, o której mowa w art. art. 138b ust. 1 ustawy akcyzowej, w formie elektronicznej z wykorzystaniem rozwiązania opartego o program komputerowy.
Program nie wymaga instalacji i będzie nabywany w formule (…) – czyli dostępu przez przeglądarkę www. Będzie on uruchamiany przez wyszukiwarkę internetową tj. w wersji online jako usługa internetowa. Każdy użytkownik ww. Programu w celu zalogowania się będzie posiadał własną nazwę i hasło. Uniemożliwi to otrzymanie dostępu (dodawanie wpisów) do ewidencji osobom do tego nieuprawnionym. Nowo dodani przez administratora użytkownicy otrzymają hasło, a następnie każdy użytkownik będzie posiadać możliwość jego zmiany.
W podglądzie danego wpisu w ewidencji ilościowej energii elektrycznej widoczne będą dane w zakresie:
- numeru wpisu,
- wersji wpisu,
- daty zdarzenia,
- osoby wpisującej: imię i nazwisko,
- momentu wpisu: z uwzględnieniem daty dziennej oraz godziny wpisu,
- kategorii: np. energia elektryczna zużyta na potrzeby własne,
- ilości energii.
Dodawanie nowych wpisów odbywać się będzie poprzez wybranie właściwej lokalizacji Spółki oraz odpowiedniej ewidencji akcyzowej, która jest prowadzona przez Spółkę. Następnie Program umożliwi dodanie wpisu, poprzez uzupełnienie:
- daty zdarzenia: możliwe będzie wybranie z katalogu konkretnej daty w miesiącu,
- kategorii: np. energia elektryczna zużyta na potrzeby własne (co do której powstał obowiązek podatkowy w akcyzie),
- ilości energii w MWh,
- dodatkowo we wpisie będzie można dodać komentarz od autora dokonującego wpisu w ewidencji.
Po ukończeniu uzupełniania danych konieczne będzie zapisanie wprowadzonych informacji.
Spółka będzie dokonywać wpisów w ewidencji na podstawie urządzeń pomiarowo – rozliczeniowych z dokładnością do 0,001 MWh.
W przypadku potrzeby skorygowania danego wpisu, Program umożliwia dokonywanie korekt dokonanych wpisów. Korekta wpisu możliwa jest po wybraniu odpowiedniej opcji w Programie (opcja „skoryguj”). Program umożliwi wpisanie danych, które uległy skorygowaniu w ramach danego wpisu. W polu „Komentarz” z kolei będzie możliwe wpisanie przyczyny dokonanej korekty. Pierwotny wpis w stosunku do wpisu skorygowanego zostaje zachowany w historii ewidencji z oznaczeniem „wersja 1”, natomiast skorygowane wpisy widoczne będzie w wykazie jako „wersja wpisu 2”, „wersja wpisu 3” itd. (w zależności od ilości dokonanych korekt danego wpisu). Ponadto skorygowany wpis w ewidencji będzie automatycznie zawierał datę zmiany oraz dane osoby, która danej korekty dokonała.
Po wejściu w informacje szczegółowe skorygowanego wpisu widoczny będzie m.in. moment dokonania wpisu, imię i nazwisko osoby dokonującej wpisu oraz komentarz, w którym uwzględniono przyczynę korekty.
Wszystkie wpisy w ewidencji posiadać będą swój numer wpisu. Program w żadnym zakresie nie da możliwości użytkownikowi na usunięcie wpisu z ewidencji. Możliwe będzie jedynie jego skorygowanie, które zostanie zapisane stosownie w ewidencji.
W każdym momencie użytkownik uprawniony do wejścia w ewidencję energii elektrycznej prowadzoną przez Spółkę, będzie mieć możliwość wglądu w całą historię dokonywanych wpisów w ewidencji. Ponadto będzie możliwy podgląd wpisów w brzmieniu przed ich korektą.
Możliwe będzie również wygenerowanie raportów zbiorczych w zakresie prowadzonej ewidencji akcyzowej za wskazany przez Spółkę okres. Raport będzie mieć formę PDF. Przedmiotowy raport będzie mógł zostać wygenerowany również z podziałem na lokalizacje, dla których Spółka prowadzi ewidencję akcyzową.
Spółka wraz z zakupem dostępu do elektronicznej ewidencji otrzyma pisemną instrukcję do Programu.
Z danych zawartych w ewidencji elektronicznej będzie tworzona kopia zapasowa, która zapisywana będzie automatycznie każdego dnia w godzinach nocnych. Następnie dane te będą kopiowane na oddzielny fizyczny zasób sieciowy w serwerowni podmiotu, od którego zostanie zakupiony dostęp do Programu oraz w chmurze Microsoft. Dzięki temu dane będą przechowywane w dwóch niezależnych lokalizacjach. Kopie zapasowe utworzone z poszczególnych dni będą przechowywane przez okres kolejnych 30 dni. Dodatkowo najnowsza kopia będzie specjalnie przechowywana i zabezpieczona przed skasowaniem przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona. Dane zawarte w utworzonych kopiach zapasowych będą zabezpieczone przed ingerencją w ich treść.
Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, z którego wynika, że prowadzona przez Wnioskodawcę ewidencja ilościowa energii elektrycznej będzie zawierała wymagane przez ustawę i akty wykonawcze do niej dane oraz będzie zapewniała w szczególności wgląd w treść dokonywanych wpisów, zapewniała ochronę przechowywanych danych przed zniekształceniem lub utratą, umożliwiała dokonywanie korekty danych wyłącznie przy opatrzeniu jej adnotacją (komentarzem) osoby dokonującej tej korekty oraz daty jej dokonania, pozwalała na drukowanie wpisów i raportów z ewidencji w porządku chronologicznym oraz uniemożliwiała usuwanie wpisów – stwierdzić należy, że w ocenie Organu, prowadzenie w powyższy sposób ilościowej ewidencji energii elektrycznej będzie można uznać za prowadzenie ewidencji w formie elektronicznej zgodnie z art. 138p ust. 1, spełniające wymogi określone w rozporządzeniu ws. ewidencji wydanym na podstawie art. 138s ustawy.
Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy względem przedstawionego we wniosku pytania uznać należy za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zastrzegamy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionego przez Państwa pytania i w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego. Pozostałe kwestie, w szczególności kwestie techniczne opisanego rozwiązania nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Zaznaczamy, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Jako Zainteresowani ponoszą Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm..; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).