Interpretacja indywidualna z dnia 13 grudnia 2022 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.243.2022.2.JS
Temat interpretacji
Możliwość ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym, w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczący możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego, wpłynął 24 października 2022 r. Wniosek uzupełnili Państwo pismem z 9 grudnia 2022 r., stanowiącym odpowiedź na wezwaniu Organu z 2 grudnia 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.243.2022.1.JS. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku)
A. jest spółką (…).
Głównym przedmiotem działalności Spółki jest (…). Spółka należy do grupy (…) specjalizującej się w (…). W ramach międzynarodowej działalności gospodarczej grupa (…) współpracuje z (…). Spółki grupy (…) współpracują w Unii Europejskiej z (…). Grupa (…) posiada wielojęzyczny personel operacyjny, który funkcjonuje (…).
Do grupy (...) należy także (...) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w (…). (...) uzyskała (…) Polska spółka nie podjęła jeszcze działalności operacyjnej w zakresie określonym w (…), gdyż wystąpiła do Krajowej Informacji Skarbowej z wnioskami o wydanie indywidualnych interpretacji podatkowych w zakresie (…). Interpretacja dotycząca podatku VAT była pozytywna: uznano, że (...)miałaby prawo do zastosowania obniżonej do wysokości 0% stawki podatku VAT do (…).
Natomiast interpretacja dotycząca podatku akcyzowego była negatywna: uznano, że (...) nie przysługuje prawo do zwrotu podatku akcyzowego wynikającego z faktur, które na tę spółkę wystawiałyby (…) ze względu na fakt, że (...) jest podmiotem krajowym i nie może mieć statusu (…).
Z racji tego, że (…), Spółka jako podmiot zagraniczny zamierza uzyskać (…) i zawrzeć z uprawnioną organizacją (…) długoterminową umowę (…).
Sprzedawane przez Spółkę (…) przeznaczone będzie do (…). Miejscem dostawy towarów (…) w wykonaniu Umowy ramowej będzie wyłącznie Polska, a w celu realizacji takich dostaw Spółka zarejestruje się jako czynny podatnik podatku od towarów i usług VAT, zgodnie z art. 96 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.).
Jako osoba prawna, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług (…) na podstawie umowy (…) Spółka będzie miała status „…” w rozumieniu (…).
Dostawca (…) posiadający własną sieć dystrybucji, z którym Spółka zawrze umowę handlową zwany jest dalej Firmą (…).
Zgodnie z Umową ramową (…).
Zaimplementowany schemat transakcyjny będzie pozwalał na wydanie osobom upoważnionym towaru (…). Wnioskodawca nie będzie posiadał w Polsce (…).
Planowana działalność opierać się zatem będzie na transakcjach łańcuchowych (…)
Na podstawie dokonanych transakcji, (…) będzie wystawiać na Wnioskodawcę fakturę zbiorczą, obejmującą wszystkie zarejestrowane w danym okresie transakcje dokonane przez osoby upoważnione (…). (…).
Z kolei sprzedaż (…) przez Spółkę na rzecz (…)
Spółka zakłada uzyskanie dla Umowy (…).
Ponadto Wnioskodawca zakłada, że (…).
Do świadectwa zwolnienia z VAT będą dołączane dokumenty: (…).
Wystawiane przez Wnioskodawcę (…) faktury dotyczyć będą w całości towarów, których miejscem dostawy jest Polska. Wszystkie faktury VAT wystawiane przez Wnioskodawcę zawierać będą dodatkowy opis o treści: „…”.
Ponadto, w uzupełnieniu wniosku z 9 grudnia 2022 r. (data wpływu 12 grudnia 2022 r.) wskazali Państwo:
1) Wnioskodawca wyjaśnia, że faktury VAT odnoszące się do nabycia przez Spółkę wyrobów akcyzowych (…) będących przedmiotem wniosku będą spełniać wymagania określone (…)
2)(…).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca ma prawo do ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego wynikającego z faktur (lub załączników do faktur) (…)?
Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca ma prawo do ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego wynikającego z faktur (lub załączników do faktur) wystawianych na Wnioskodawcę (…)
(…)
Ocena stanowiska
Państwa stanowisko w zakresie możliwości ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 143 ze zm.) zwanej dalej „ustawą”:
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Art. 4 ustawy stanowi, że:
Ulgi i zwolnienia podatkowe udzielone na podstawie odrębnych przepisów nie mają zastosowania do akcyzy.
Jak wynika z art. 31 ust. 1 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby akcyzowe mające być wykorzystywane:
1)przez instytucje Unii Europejskiej;
2)w ramach stosunków dyplomatycznych lub konsularnych, w odniesieniu do osób, które nie są obywatelami polskimi i nie mają stałego miejsca pobytu na terytorium kraju;
3)przez organizacje międzynarodowe uznawane przez właściwe organy na terytorium kraju oraz członków takich organizacji, w granicach i na warunkach określonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w umowach w sprawie ich siedzib;
3a)przez siły zbrojne państwa członkowskiego Unii Europejskiej innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, na terytorium którego podatek akcyzowy jest wymagalny, do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego im personelu cywilnego lub w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn, gdy siły te biorą udziałw działaniach obronnych prowadzonych w celu realizacji działania Unii Europejskiej w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obron (wchodzi w życie 1 lipca 2022);
4)przez siły zbrojne państwa będącego stroną Traktatu Północnoatlantyckiego, innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej, na terytorium którego podatek akcyzowy jest wymagalny, a także przez siły zbrojne uczestniczące w Partnerstwie dla Pokoju, Kwaterę Główną Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego oraz przez dowództwa sojusznicze, do użytku tych sił zbrojnych lub towarzyszącego personelu cywilnego lub w celu zaopatrzenia ich mes lub kantyn;
5)do konsumpcji zgodnie z umową zawartą z państwami trzecimi lub organizacjami międzynarodowymi, pod warunkiem że wyroby te są zwolnione od podatku od towarów i usług.
Stosownie do art. 31 ust. 4 ustawy:
Zwolnienia, o których mowa w ust. 1, mogą być realizowane również przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy.
Jak z kolei stanowi art. 31 ust. 5 ustawy:
W przypadku zwolnienia od akcyzy realizowanego przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, wyznaczony naczelnik urzędu skarbowego określa, w drodze decyzji, wysokość kwoty zwrotu akcyzy.
Zgodnie z art. 31 ust. 6 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:
1)określi szczegółowy zakres oraz warunki i tryb stosowania zwolnień od akcyzy, o których mowa w ust. 1,
2)wyznaczy naczelników urzędów skarbowych właściwych w sprawach zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy
- uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy, konieczność zapewnienia właściwej kontroli oraz konieczność zapewnienia przepływu informacji dotyczących wyrobów zwolnionych od akcyzy.
W myśl § 37 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 1178)
1.Zwolnienie realizowane przez zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, z zastrzeżeniem § 41, przysługuje:
1)siłom zbrojnym USA - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych do celów służbowych, na potrzeby tych sił zbrojnych oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej;
2)wykonawcom kontraktowym USA - z tytułu nabycia na terytorium kraju wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych na potrzeby sił zbrojnych USA oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej te siły zbrojne.
2.W przypadku zwolnienia samochodów osobowych, o którym mowa w ust. 1, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna wydaje zaświadczenie stwierdzające zwolnienie od akcyzy samochodu osobowego.
Jak stanowi § 38 rozporządzenia:
1.Zwrot zapłaconej kwoty akcyzy zawartej w cenach wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych nabytych przez podmioty, o których mowa w § 37, obejmuje kwotę akcyzy wyliczoną na podstawie stawki akcyzy obowiązującej w dniu zakupu.
2.Dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia akcyzy podlegającej zwrotowi podmiotom, o których mowa w § 37, jest faktura wystawiana w trzech egzemplarzach, której dwa egzemplarze otrzymują te podmioty, lub faktura w formie elektronicznej.
3.W uzasadnionych przypadkach i po uzgodnieniu z naczelnikiem urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4, zwrot kwoty akcyzy zapłaconej przez podmioty, o których mowa w § 37, może być dokonany na podstawie dokumentów innych niż faktury, pod warunkiem że z dokumentów tych bezspornie wynika, że kwota akcyzy, o której zwrot ubiegają się te podmioty, została zapłacona na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez siły zbrojne USA lub przez wykonawcę kontraktowego USA w związku z nabyciem towarów na potrzeby tych sił zbrojnych lub na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej.
4.Wniosek w sprawie zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy jest przekazywany przez siły zbrojne USA lub wykonawcę kontraktowego USA Naczelnikowi Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna.
5.Wniosek, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1)określenie zapłaconej kwoty akcyzy, o której zwrot ubiegają się siły zbrojne USA lub wykonawca kontraktowy USA;
2)numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot zapłaconej kwoty akcyzy.
6.Do wniosku, o którym mowa w ust. 4, dołącza się:
1)wykaz wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych nabytych do celów służbowych, na potrzeby sił zbrojnych USA oraz na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej, wraz z wykazem kwot akcyzy przypadających do zwrotu, z wyszczególnieniem wyrobów oraz kwot akcyzy przeznaczonych na potrzeby prowadzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej;
2)kopię dokumentu, o którym mowa w art. 19 ust. 3 umowy wymienionej w § 2 pkt 3;
3)faktury lub faktury w formie elektronicznej, z których wynikają wskazane we wniosku kwoty zwrotu zapłaconej kwoty akcyzy, lub dokumenty, o których mowa w ust. 3.
7.Wniosek, o którym mowa w ust. 4, jest składany za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, za który składany jest wniosek.
8.W uzasadnionych przypadkach i po uzgodnieniu z naczelnikiem urzędu skarbowego, o którym mowa w ust. 4, zwrot zapłaconej kwoty akcyzy może być dokonany na podstawie wniosku złożonego w terminie późniejszym niż określony w ust. 7.
Zgodnie z § 39 rozporządzenia:
1.Zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, o którym mowa w § 38 ust. 1, orzeka Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna. Wypłaty kwoty z tytułu zwrotu akcyzy dokonuje się na rachunek bankowy wskazany we wniosku, o którym mowa w § 38 ust. 4, w terminie 30 dni od dnia złożenia tego wniosku wraz z dokumentami, o których mowa w § 38 ust. 6. Przepis § 30 ust. 12 stosuje się odpowiednio.
2.W razie powstania uzasadnionych wątpliwości dotyczących wniosku, o którym mowa w § 38 ust. 4, Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna wzywa podmiot składający wniosek do złożenia stosownych wyjaśnień.
3.W przypadku, o którym mowa w ust. 2, wypłata kwoty z tytułu zwrotu akcyzy następuje w terminie 30 dni od dnia otrzymania wyjaśnień od podmiotu składającego wniosek, według kwot faktycznie uznanych.
Wskazać także należy, że zgodnie z § 2 pkt 3-6 rozporządzenia:
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
3)siły zbrojne USA - siły zbrojne, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154);
4)personel cywilny sił zbrojnych USA - osoby, o których mowa w art. 2 lit. c umowy wymienionej w pkt 3;
5)członkowie rodzin sił zbrojnych USA - osoby, o których mowa w art. 2 lit. d umowy wymienionej w pkt 3;
6)wykonawca kontraktowy USA - osobę, o której mowa w art. 2 lit. f umowy wymienionej w pkt 3.
Ponadto wskazać należy, że zgodnie z art. 2 lit. a, b, e i f Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 2153) (zwanej dalej „Umową”):
Dla celów niniejszej Umowy, wyrażenie:
a.„siły zbrojne USA” - oznacza podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA, w tym informacje oficjalne USA, znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
b.„siły zbrojne” - posiada takie samo znaczenie, jak w Artykule 1 ustęp 1 litera (a) umowy NATO SOFA.
e.„wykonawca kontraktowy” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
f.„wykonawca kontraktowy USA” - oznacza osobę fizyczną, która nie jest obywatelem Rzeczypospolitej Polskiej i nie jest osobą zamieszkałą na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub osobę prawną, która nie jest zarejestrowana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz jest obecna na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu dostarczania towarów i świadczenia usług siłom zbrojnym USA na podstawie umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.
Stosownie do art. 19 ust. 1-4 Umowy:
1.Zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO SOFA (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili wwozu. Dla celów niniejszej Umowy import i eksport dotyczy także przemieszczania towarów z lub do jakiegokolwiek innego kraju, w tym z lub do krajów pozostających z Rzecząpospolitą Polską we wspólnym obszarze celnym, do lub z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2.Zwalnia się od podatku od towarów i usług, podatku akcyzowego lub podobnych podatków, opłat i należności albo takich, które je zastąpią towary i usługi nabywane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz w celach określonych w ustępie 1 niniejszego Artykułu. Zwolnienie stosuje się w chwili zakupu, jeśli transakcja jest potwierdzona dokumentem wydanym przez siły zbrojne USA, który siły zbrojne USA przedkładają odpowiedniemu organowi podatkowemu Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku towarów akcyzowych zwolnienie z podatku akcyzowego w chwili sprzedaży ma zastosowanie wyłącznie, jeśli takie towary są nabywane ze składu podatkowego i transakcja jest potwierdzona dokumentem, o którym mowa powyżej. W pozostałych przypadkach zwolnienie realizowane jest poprzez zwrot podatku zapłaconego w danym kwartale. Zwrot jest dokonywany w terminie trzydziestu (30) dni od otrzymania przez organ podatkowy Rzeczypospolitej Polskiej wniosku o taki zwrot.
3.Właściwe władze Rzeczypospolitej Polskiej otrzymają stosowny dokument, wydany przez siły zbrojne USA, zaświadczający, że towary i usługi, o których mowa odpowiednio w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, zostały wysłane, nabyte lub przeznaczone do użytku sił zbrojnych USA lub do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej. Dokument taki może zawierać jedno potwierdzenie kontraktu w ramach którego wymagane jest wykonanie wielu dostaw.
4.Procedury i formularze wymagane dla celów zwolnień określonych w ustępach 1 i 2 niniejszego Artykułu, jak również jakiekolwiek ograniczenia w ilości dóbr, o ile będą mieć zastosowanie, zostaną określone w porozumieniu wykonawczym.
Jednocześnie, jak wynika z art. 37 ust. 3 i 4 ww. Umowy:
3. Z chwilą wyjścia w życie, niniejsza Umowa zastępuje Umowę między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, sporządzoną w Warszawie, dnia 11 grudnia 2009 roku („umowa SOFA”) oraz Porozumienie między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki dotyczące współpracy, zawarte poprzez wymianę not w Warszawie w dniach 22 czerwca i 15 lipca 2015 roku, ze zmianami („Porozumienie o współpracy”).
4. Wszystkie porozumienia i ustalenia wykonawcze do umowy SOFA i Porozumienia o współpracy pozostają w mocy jako porozumienia lub ustalenia wykonawcze do niniejszej Umowy, w zakresie, w jakim porozumienia lub ustalenia wykonawcze nie są sprzeczne z niniejszą Umową. Strony zgadzają się, że w przypadkach niezgodności z niniejszą Umową, zastosowanie mają postanowienia niniejszej Umowy, a Strony lub ich organy wykonawcze, w zależności od sytuacji, niezwłocznie podejmują działania zmierzające do zmiany lub uzupełnienia takiego porozumienia lub ustalenia wykonawczego w celu zapewnienia zgodności z niniejszą Umową.
Zgodnie z art. 2 Porozumienia Wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 817) (dalej: „Porozumienie”):
1.Zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług. Jako "dokument" o którym mowa w artykule 18 ustęp 2 Umowy, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych będą stosowały świadectwo zwolnienia z podatku VAT i podatku akcyzowego ("świadectwo"), którego wzór określa załącznik do niniejszego Porozumienia. Świadectwo będzie rozumiane wyłącznie jako potwierdzenie, że zostały spełnione warunki dla zwolnienia z podatku VAT i/lub podatku akcyzowego, określone w artykule 18 ustęp 2 Umowy.
2.Świadectwo wystawia się, zgodnie z następującą procedurą:
a)Przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wypełnia i podpisuje świadectwo w dwóch egzemplarzach.
b)Minister Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej, upoważniony dowódca bazy wojskowej sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej lub jakikolwiek inny upoważniony przedstawiciel Ministra Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej wypełniają odpowiednie pola świadectwa lub wydają pojedyncze poświadczenie ("poświadczenie").
W drugim przypadku kopię poświadczenia dołącza do świadectwa przedstawiciel sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych. Poświadczenie jest stosowane do:
(i)wszelkich zakupów realizowanych w ramach umowy długoterminowej zawartej w formie pisemnej, której kopia jest przedstawiana osobie upoważnionej do wydania poświadczenia. Świadectwo zawiera odniesienie do umowy, której dotyczy.
(ii)zakupów towarów, innych niż opodatkowane podatkiem akcyzowym. dokonywanych przy użyciu Karty Płatniczej Rządu Stanów Zjednoczonych. Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawiają pełną listę osób zawierającą imiona i nazwiska oraz funkcję każdej osoby upoważnionej do posługiwania się kartą wraz z numerem przypisanej jej karty.
c)Niewykorzystane pola świadectwa przekreśla się.
3.Wszelkie kwestie uregulowane w artykule 35 ustęp 2 Umowy, dotyczące towarów i/lub usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz mogą zostać kierowane do odpowiedniego podkomitetu Wspólnej Komisji.
Z kolei art. 3 Porozumienia stanowi:
1.Jeżeli zwolnienie z podatków nie jest stosowane w momencie sprzedaży, właściwe organy podatkowe Rzeczypospolitej Polskiej ("organy podatkowe") zapewnią realizację zwolnienia poprzez zwrot zapłaconych podatków na wniosek sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych lub wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
2.Siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub wykonawcy kontraktowi sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych powinni składać wnioski o zwrot podatku za okresy kwartalne do 25. dnia miesiąca następującego po zakończeniu danego kwartału. Jeżeli termin ten nie zostanie zachowany, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych oraz organy podatkowe podejmą konsultacje w celu umożliwienia niezwłocznego zwrotu zapłaconych podatków.
3.Każdy wniosek o zwrot podatku zawiera nazwę wnioskodawcy, wnioskowaną kwotę zwrotu podatku oraz numer rachunku bankowego, na który ma zostać dokonany zwrot podatku. Do wniosku dołącza się:
a)wykaz towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, zgodnie z artykułem 20 ustęp 1 Umowy, lub służących do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej zdefiniowanej w artykule 23 Umowy;
b)faktury otrzymane w danym kwartale w związku z nabyciem towarów i usług, dla celów obliczenia kwoty zwrotu. Wnioskodawca jest zobowiązany do dochowania należytej staranności dla zapewnienia przedstawienia faktur, niemniej jednak wnioskodawca może dochodzić zwrotu podatku po konsultacji w tej sprawie między siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych a organami podatkowymi, na podstawie dowodów takich jak dokumenty wskazujące, że podatki zostały uiszczone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
c)kopię dokumentu, o którym mowa w artykule 18 ustęp 3 Umowy, w przypadku wykonawcy kontraktowego sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych.
4.Organy podatkowe dokonują zwrotu podatku na rachunek bankowy wskazany we wniosku o zwrot podatku w ciągu trzydziestu (30) dni od dnia otrzymania tego wniosku.
5.Jeżeli ze względu na niekompletność wniosku niezbędne jest przedstawienie dodatkowych informacji w celu rozpatrzenia wniosku o zwrot podatku, organy podatkowe poinformują o tym wnioskodawcę. W takim przypadku zwrot podatku zostanie dokonany przez organy podatkowe na konto bankowe wymienione we wniosku nie później niż w ciągu trzydziestu (30) dni od dnia otrzymania przez organy podatkowe dodatkowych informacji.
6.Jeżeli towary zostały zwrócone dostawcy, a dokonano już zwrotu podatku, wnioskodawca zobowiązany jest do zwrotu kwoty podatku organom podatkowym poprzez obniżenie o tę kwotę podatku wnioskowanego do zwrotu za następny okres. Jeżeli wnioskodawca nie ubiega się o zwrot podatku za następny okres, dokonuje zwrotu kwoty uprzednio zwróconego podatku na rachunek bankowy organu podatkowego w ciągu sześciu (6) miesięcy od dnia. w którym towary zwrócono dostawcy.
Mając na uwadze powyższe Organ w pierwszej kolejności zauważa, że zwolnienie od podatku akcyzowego m.in. dla (…) , które będą wykorzystywane (…), jest realizowane w dwóch formach. Pierwsza forma dotyczy sprzedaży, która jest realizowana ze składu podatkowego. Natomiast druga forma zwolnienia jest realizowana poprzez zwrot zapłaconego podatku przez wyznaczonego naczelnika urzędu skarbowego.
Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest prawo do ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego. Zwolnienie to (w formie zwrotu) zostało uregulowane w rozporządzeniu w sprawie zwolnień, przy czym, odwołuje się ono do zapisów cytowanej wyżej Umowy.
Jak wynika z treści (…), przysługuje (…) – z tytułu (…).
Jak z kolei stanowi (…).
(…)
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika jednoznacznie, że Wnioskodawca będzie miał status (…).
Jednocześnie, Spółka wskazała, że w odniesieniu do przedmiotowych dostaw (…) będzie posiadać: (…).
Tym samym – mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego – należy stwierdzić, że warunki, na podstawie których Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot zapłaconej kwoty akcyzy, zostaną spełnione w tym opisanym zdarzeniu przyszłym.
Wnioskodawca posiada bowiem status (…). W konsekwencji, posiadając ww. wymagane dokumenty, o których mowa (…) Spółka będzie miała prawo ubiegania się o zwrot podatku akcyzowego zapłaconego w cenie (…) zakupionego na potrzeby dostaw w związku z wykonaniem Umowy (…).
Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w uzupełnieniu wniosku), w odniesieniu do zadanego pytania, należało zatem uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia w podatku akcyzowym, objetego wprost treścią sformułowanego przez Państwa pytania, i została wydana ściśle w oparciu o przedstawiony we wniosku opis sprawy. Inne kwestie, które nie wynikały z pytania, nie mogły być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.
Organ podkreśla, że interpretacja dotyczy (stosownie do treści sformułowanego przez Państwa pytania oraz własnego stanowiska) – wyłącznie prawa do ubiegania się przez Państwa o zwrot podatku akcyzowego, w związku z posiadanym przez Państwa statusem (…) i posiadaniem dokumentów, wskazanych w zdarzeniu przyszłym.
Należy bowiem zastrzec, że Dyrektor KIS może w ramach postepowania o wydanie interpretacji jedynie wyjaśnić treść przepisów, tj. stwierdzić, czy w ramach przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawcy przysługiwać będzie, czy też nie, możliwość wystąpienia z wnioskiem o zwrot akcyzy (tj. prawo ubiegania się o zwrot podatku). Samo natomiast przyznanie zwrotu i jego wysokości, w oparciu o dokumenty dołączone do wniosku o zwrot akcyzy – jest zastrzeżone dla właściwego naczelnika urzędu skarbowego. To bowiem leży w gestii właściwego organu podatkowego w sprawie zwrotu zapłaconej akcyzy na rzecz (…), który to organ po analizie konkretnych przedstawionych mu dokumentów, w konkretnych okolicznościach, może orzec o zwrocie akcyzy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Jesteśmy ściśle związani przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r., poz. 1540 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
•Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
•Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2022 r. poz. 329 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.).