Brak opodatkowania akcyzą nabywanego wewnątrzwspólnotowo płynu do chłodnic, zawierającego w swym składzie glikol etylowy - Interpretacja - 0111-KDIB3-3.4013.29.2023.1.MAZ

Shutterstock

Interpretacja indywidualna z dnia 28 marca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.29.2023.1.MAZ

Temat interpretacji

Brak opodatkowania akcyzą nabywanego wewnątrzwspólnotowo płynu do chłodnic, zawierającego w swym składzie glikol etylowy

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny prawnej skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z 16 stycznia 2023 r., dotyczący braku opodatkowania akcyzą nabywanego wewnątrzwspólnotowo płynu do chłodnic, zawierającego w swym składzie glikol etylowy, wpłynął 2 lutego 2023 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

ABX Sp. z o.o. (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest producentem … .

W związku z prowadzoną działalnością Spółka nabywa wewnątrzwspólnotowo płyn do chłodnic … od producenta – … . Przedmiotowy płyn do chłodnic dostarczany jest z Niemiec do Polski w cysternie zawierającej 18 500 litrów. Głównym składnikiem płynu do chłodnic jest glikol etylenowy. W karcie charakterystyki produktu producent informuje, że produkt ten stosowany jest jako płyn do chłodnic zapobiegający zamarzaniu.

Producent informuje również, że produkt klasyfikowany jest jako ostro toksyczny (wykazuje toksyczne działanie na narządy, może powodować ich uszkodzenia poprzez długotrwałą lub powtarzaną ekspozycję). Wg producenta, skutki toksykologiczne mogą wystąpić w przypadku wdychania produktu, kontaktu ze skórą, połknięcia oraz kontaktu z oczami. Producent zaleca zachowanie środków ostrożności podczas stosowania produktu, m.in. zaleca, aby stosować produkt wyłącznie przy odpowiedniej wentylacji, a jeśli stosowna wentylacja wyciągowa nie jest dostępna zaleca stosować ochronę dróg oddechowych. Ponadto producent wskazuje, by nie wdychać oparów produktu, nie jeść, nie pić i nie palić podczas jego używania. W przypadku wdychania produktu producent zaleca wyprowadzić osobę na świeże powietrze oraz uzyskać pomoc medyczną w przypadku pojawienia się niepokojących objawów.

W związku ze zmianą od 1 stycznia 2023 r. definicji płynu do e-papierosów, zawartej w ustawie z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, z późn. zm.; dalej jako: „AKC”), Spółka powzięła wątpliwości, czy nabywany przez nią roztwór, zawierający glikol, mieści się w znowelizowanej definicji płynu do papierosów elektronicznych, a tym samym stanowi wyrób akcyzowy podlegający opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w przypadku jego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Pytanie

Czy nabywany przez Wnioskodawcę płyn do chłodnic, zawierający w swym składzie glikol etylenowy, jest wyrobem akcyzowym – płynem do papierosów elektronicznych, a więc wyrobem, którego wewnątrzwspólnotowe nabycie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Państwa stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 AKC, przez wyroby akcyzowe rozumie się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 2 ust 1 pkt 34 AKC, papierosami elektronicznymi są urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartdridże lub zbiorniki.

Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 35 AKC, płyn do papierosów elektronicznych oznacza roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 AKC, nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 13 ust. 1 AKC, podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu, w tym podmiot wskazany w pkt 1-14 tego przepisu.

Jak natomiast wynika z art. 8 ust. 1 pkt 4 AKC, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonanego do składu podatkowego.

Z powyższego wynika, że każdy podmiot, który dokonuje nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobu akcyzowego – płynu do e-papierosów, stanowiącego roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, dokonuje czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą. A contrario, nabycie takiego roztworu, który nie jest przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, nie będzie rodzić obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym w zakresie dotyczącym płynu do e-papierosów.

Jednocześnie Wnioskodawca pragnie zauważyć, że na skutek nowelizacji dokonano rozszerzenia definicji płynu do papierosów elektronicznych. W nowym brzmieniu art. 2 ust. 1 pkt 35 AKC ustawodawca doprecyzował, że roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

Kluczowym kryterium powodującym uznanie danego roztworu za płyn do papierosów elektronicznych jest zatem jego przeznaczanie do wykorzystania w e-papierosach.

W związku z prowadzoną działalnością, jaką jest produkcja samochodów i części do samochodów, Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo płyn do chłodnic, którego głównym składnikiem jest glikol. Jak podaje producent, roztwór ten stosowany jest jako płyn do chłodnic zapobiegający zamarzaniu, a zatem nie jest on przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych.

Rozszerzenie definicji płynu do e-papierosów nie oznacza w ocenie Wnioskodawcy, że nabywany przez niego płyn do chłodnic, będący roztworem zawierającym w składzie glikol, będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Należy bowiem podkreślić, że nabywany przez Spółkę roztwór nie tylko nie jest przeznaczony (wg informacji producenta) do papierosów elektronicznych, ale także nie może zostać uznany za możliwy do użycia w papierosach elektronicznych ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne.

Podkreślenia wymaga bowiem, że samochodowe płyny chłodzące, stosowane w układach chłodzenia, wytwarzane są na bazie glikolu etylenowego lub glikolu propylenowego. Choć oba te związki organiczne mają podobne właściwości i oba znajdują zastosowanie w systemach chłodzących, to różnią się m.in. toksycznością. Glikol etylenowy jest toksyczny (może spowodować uszkodzenie organów człowieka, a nawet śmierć), w przeciwieństwie do glikolu propylenowego, który jest szeroko stosowany także m in. w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym, kosmetycznym i tytoniowym (w tym ostatnim m.in. jako składnik płynu do papierosów elektronicznych) i nie jest toksyczny dla człowieka.

Nabywany przez Spółkę płyn do chłodnic zawiera glikol etylenowy, dlatego też w ocenie Wnioskodawcy nie może zostać uznany za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, w tym jako możliwy do użycia w papierosach elektronicznych, przede wszystkim ze względu na jego silną toksyczność. Użycie nabywanego przez Spółkę płynu do chłodnic jako płynu do papierosów doprowadziłoby do zatrucia organizmu, co wskazuje na niemożność stosowania go w innych celach niż jako płyn do chłodnic. Potwierdza to także sporządzona przez producenta karta produktu, z której jednoznacznie wynika, że stosowanie produktu w inny sposób niż jako płyn do chłodnic, w tym jego wdychanie (co miałoby miejsce w przypadku użycia jako płyn do e-papierosa) jest niebezpieczne dla człowieka. Przy czym należy zaznaczyć, że istotą używania e-papierosa jest spożywanie za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, co wskazano w samej definicji papierosa elektronicznego, zawartej w art. 2 ust. 1 pkt 34 AKC.

Co więcej, uznanie, że płyn do chłodnic na bazie glikolu etylowego jest przeznaczony lub mógłby być użyty do wykorzystania w papierosach elektronicznych, byłoby sprzeczne z ratio legis przepisu. Jak bowiem wynika z uzasadnienia do projektu nowelizacji, zmiana definicji płynu do e-papierosów obowiązująca od 1 stycznia 2023 r. jest efektem doświadczeń zebranych przez organy KAS podczas kontroli podatkowych. Wyroby, które ze względu na swój skład surowcowy albo formę opakowania czy wreszcie miejsce sprzedaży w wyspecjalizowanych punktach mogły być użyte bezpośrednio jako płyn do papierosów elektronicznych albo jako baza do sporządzenia tego roztworu (np. aromaty), były deklarowane jako np. aromat do kominków czy odświeżacz powietrza, co skutkowało unikaniem opodatkowania przez niektóre podmioty.

Celem ustawodawcy było zatem uszczelnienie systemu podatkowego poprzez poszerzenie definicji płynu do papierosów elektronicznych o te wyroby, które ze względu na swój skład były używane jako tego rodzaju płyn (lub jako baza takiego płynu), ale były oznaczane jako inny wyrób, co skutkowało obejściem prawa. Absurdalne byłoby jednak twierdzenie, że wolą ustawodawcy było objęcie znowelizowaną definicją takich produktów jak płyny do chłodnic.

Taką interpretację potwierdzają również wyjaśnienia opublikowane przez Ministerstwo Finansów na stronie podatk.gov.pl w dniu 1 grudnia 2022 r. („Zmiana definicji płynu do e-papierosów”), w których wskazano, że: „warunkiem zakwalifikowania wyrobu jako płyn do e-papierosów będzie jego użycie albo możliwość takiego użycia w papierosach elektronicznych wynikająca z jego składu i właściwości fizykochemicznych. Poszczególne komponenty, które nie stanowią roztworu lub ich skład i właściwości fizykochemiczne nie wskazują na użycie w papierosach elektronicznych w celu efektywnej konsumpcji, jak np. sama gliceryna czy glikol, nie podlegają opodatkowaniu akcyzą. Podobnie nie będzie podlegała akcyzie produkcja i dystrybucja glikolu propylenowego czy gliceryny oraz ich użycie np. w branżach farmaceutycznej, kosmetycznej, budowlanej, motoryzacyjnej. [...] Przykładowo: Gliceryna oferowana na sprzedaż w aptece, zarówno w chwili obecnej jak i po zmianach, nie będzie podlegała opodatkowaniu akcyzą. Tak samo glikol propylenowy używany do produkcji żelu do mycia me podlega opodatkowaniu akcyzą”.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy niemożliwe jest uznanie, że płyn do chłodnic na bazie glikolu etylowego, który Wnioskodawca nabywa wewnątrzwspólnotowo z Niemiec, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym jako płyn do papierosów elektronicznych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w odniesieniu do postawionego pytania jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”):

Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:

Wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Płyn do papierosów elektronicznych, bez względu na kod CN, został wymieniony w poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy. Jednocześnie wyrób ten nie został wskazany w załączniku nr 2 do ustawy.

Stosownie do art. 2 ust. 2 pkt 9 ustawy:

Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

W rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 34 ustawy:

Za papierosy elektroniczne rozumie się urządzenia jednorazowego albo wielokrotnego użytku służące do spożywania za pomocą ustnika pary powstającej z płynu do papierosów elektronicznych, wyposażone w szczególności w kartridże lub zbiorniki.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):

Płyn do papierosów elektronicznych to roztwór przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, zarówno z nikotyną, jak i bez nikotyny, w tym bazę do tego roztworu zawierającą glikol lub glicerynę, przy czym roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r.):

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1) produkcja wyrobów akcyzowych;

  2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;

  3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:

 a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,

 b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,

 c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego; importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;

  4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;

4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;

  5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;

 6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy:

Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

 1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:

a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub

b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;

 2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;

 3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;

 4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:

Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy:

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania akcyzą nabywanego wewnątrzwspólnotowo płynu do chłodnic, zawierającego w swym składzie glikol etylenowy.

Należy zauważyć, że na mocy art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2022 r. poz. 2707), zmianie uległa definicja płynu do papierosów elektronicznych, zawarta w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z brzemieniem tego przepisu, od 1 stycznia 2023 r. płynem do papierosów elektronicznych są wszelkie roztwory, w tym bazy do tych roztworów, przeznaczone do wykorzystania w papierosach elektronicznych. Przepis ten precyzuje również, że roztwór uważa się za przeznaczony do wykorzystania w papierosach elektronicznych, gdy jest używany albo ze względu na jego skład i właściwości fizykochemiczne może być użyty w papierosach elektronicznych, bez względu na miejsce jego sprzedaży bądź oferowania na sprzedaż.

Jednocześnie dla uznania danego roztworu za płyn do papierosów, nie ma znaczenia kod CN tego roztworu (zgodnie z poz. 46 załącznika nr 1 do ustawy).

Zmiana wprowadzona w powyższej nowelizacji ustawy definiuje płyn do papierosów elektronicznych jako roztwór, czyli w powszechnym rozumieniu tego pojęcia, jednorodną mieszaninę dwóch lub więcej związków chemicznych. Nabywany wewnątrzwspólnotowo przez Spółkę płyn do chłodnic, którego główny składnik stanowi glikol etylenowy, jest – na co wskazuje opis stanu faktycznego – roztworem. Natomiast przeznaczeniem tego płynu jest jego stosowanie w chłodnicach samochodowych jako środek zapobiegający zamarzaniu. Produkt ten jest klasyfikowany jako ostro toksyczny w przypadku wdychania, połknięcia, kontaktu z oczami lub skórą.

We wskazanej nowelizacji ustawy – w stosunku do stanu prawnego przed 1 stycznia 2023 r. – doprecyzowano pojęcie płynu do papierosów elektronicznych, podkreślając kwestię „przeznaczenia do wykorzystania w papierosach elektronicznych”. Oznacza to, że warunkiem uznania danego płynu jako zdefiniowanego w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy, jest jego przeznaczenie do wykorzystania w papierosach elektronicznych, przejawiające się użyciem albo możliwością takiego użycia w tych papierosach, ze względu na skład i właściwości fizykochemiczne tego wyrobu.

Mając na uwadze przedstawiony opis stanu faktycznego należy stwierdzić, że płyn do chłodnic, który nabywa wewnątrzwspólnotowo Spółka, nie spełnia obowiązującej od 1 stycznia 2023 r. definicji płynu do papierosów elektronicznych. Fakt, że glikol etylenowy stanowi główny składnik tego płynu do chłodnic nie przesądza o możliwości uznania go za płyn do papierosów elektronicznych. W tym wypadku decydująca jest okoliczność, że ten płyn – odznaczający się silnym działaniem toksycznym na człowieka – jest przeznaczony do stosowania w chłodnicach, jako środek zapobiegający zamarzaniu. Czyli opisane w stanie faktycznym i pytaniu przeznaczenie, użycie, właściwości fizykochemiczne pozwalają stwierdzić, że objęty wnioskiem  płyn do chłodnic nie jest płynem do papierosów elektronicznych. Zatem z tej racji – opisany w stanie faktycznym – płyn do chłodnic nie jest wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu akcyzą w przypadku jego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

W konsekwencji, mając na uwadze opis stanu faktycznego, należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy, w zakresie przedstawionego we wniosku pytania, jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Organ zastrzega, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie przedstawionego we wniosku pytania Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego produktu w postaci płynu do chłodnic zawierającego glikol etylenowy. Przy czym przedstawiona charakterystyka płynu do chłodnic stanowi element opisu stanu faktycznego i zadanego pytania, przedstawionych jednoznacznie przez Wnioskodawcę, a zatem nie podlega ocenie w ramach wydawania interpretacji.

W trybie wydawania interpretacji indywidualnej Organ jest związany treścią pytania, a opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawiony we wniosku jest wyłączną podstawą do wydania rozstrzygnięcia. Z kolei ocena, czy dana substancja (nabywana wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę) stanowi wyrób akcyzowy, może być dokonywana wyłącznie przez właściwe organy, w których kompetencjach leży analiza i badania tego typu substancji w ramach prowadzonych przez nie postępowań. Jednocześnie wskazać należy, że w trakcie kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego właściwy organ może badać okoliczności sprawy i przesądzić, czy nabywany wewnątrzwspólnotowo przez Wnioskodawcę wyrób spełnia warunki uznania go za wyrób akcyzowy, o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego oraz zadanymi pytaniami. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez podmiot wnioskujący w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

     Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

      Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

     Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako: „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.