Interpretacja indywidualna z dnia 24 kwietnia 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.22.2023.1.PJ
Temat interpretacji
Dla obowiązku rejestracji w CRPA, jak i dla wyłączenia z tego obowiązku, nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii (wyprodukowanej przez podmiot nieposiadający koncesji) jest sprzedawana podmiotowi posiadającemu koncesję, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy braku obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych, wpłynął 25 stycznia 2023 r.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Gmina zrealizowała inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii, która polegała na zakupie oraz montażu paneli fotowoltaicznych na budynkach będących własnością Gminy tj. budynku szkoły podstawowej i budynku przedszkola. Zamontowane panele stanowią mikroinstalację odnawialnego źródła energii. Moc zainstalowanych paneli łącznie nie przekracza 1 MW.
Wyprodukowana energia częściowo zużywana jest przez jednostki należące do Gminy, na których zamontowane są panele, a nadwyżki odprowadzane są do sieci i następowało rozliczenie ilościowe z dostawcą energii.
Obecnie Gmina przechodzi na nowy system rozliczania i po zakończeniu starej umowy według nowego systemu energia rozliczana będzie według wartości dostarczonej energii.
Gmina będzie musiała podpisać umowę z firmą X. na sprzedaż nadwyżek wyprodukowanej energii. Zgodnie z projektem umowy Gmina nazywana wytwórcą wystawi odbiorcy czyli firmie X. fakturę za dostarczoną w danym okresie rozliczeniowym energię (okresy kwartalne).
Tak więc oprócz zużycia na własne potrzeby Gmina z formalnego punktu widzenia będzie również sprzedawała część wyprodukowanej energii.
Pytanie
Czy w związku ze zmianą sposobu rozliczania dostarczonej do sieci energii i wystawianiem FV na sprzedaż energii, Gmina będzie nadal mogła skorzystać ze zwolnienia z rejestracji zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym?
Państwa stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy Gmina nadal może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym. Gmina posiada już interpretację w zakresie zwolnienia z obowiązku zgłoszenia rejestracyjnego nr 0111‑KDIB3‑3.4013.216.2022.3.WR jednak wydaną w stanie faktycznym w którym Gmina nie odsprzedawała energii a następowało tylko rozliczenie ilościowe energii. Obecnie po zmianie sposobu rozliczania dostarczonej do sieci energii Gmina zmuszona będzie do wystawiania faktur VAT i z punktu widzenia formalnego do odsprzedawania nadwyżek energii.
Art. 16 ust. 7a pkt 1 wskazuje, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW, która jest zużywana przez te podmioty.
W interpretacji z dnia 13 kwietnia 2022 roku znak 0111-KDIB3-3.4013.39.2022.1.JSU Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że dla obowiązku rejestracji w CRPA nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii jest odprowadzana do instalacji połączonych, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana. Wyłączenie z obowiązku rejestracji to konsekwencja obowiązującego zwolnienia od akcyzy zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.
W podobnym tonie do kwestii obowiązku rejestracji do CRPA odniósł się WSA w Szczecinie w wyroku z dnia 28 września 2022 r. sygn. akt I SA/Sz 244/22. Sąd również stwierdził, że dla obowiązku rejestracji w CRPA nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii jest odprowadzana do instalacji połączonych ponieważ nie jest to czynność opodatkowana.
Niemniej jednak zapis ustawy w wykładni literalnej art. 16 ust. 7a pkt 1 brzmi jednoznacznie:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do:
- podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.
Gmina występuje z ponownym wnioskiem w związku z pojawieniem się wątpliwości po przejściu z rozliczenia ilościowego wprowadzonej do sieci energii na rozliczenie wartościowe wprowadzonej do sieci energii, w którym Gmina będzie wystawiać FV na odsprzedaną energię.
Obecnie nie można już mówić o magazynowaniu energii w sieci. Następuje jej odsprzedaż na podstawie faktury VAT. Jednak w uzasadnieniu do ustawy 10 grudnia 2020 r. o zmianie do ustawy o podatku akcyzowym i niektórych innych ustaw, możemy przeczytać:
Art. 16 ust. 7 i 7a upa - proponuje się uchylenie ust. 7 oraz dokonanie zmiany w ust. 7a. Dotychczasowe wyłączenie zawarte w uchylanym ust. 7, przeredagowano i zawarto w ust. 7a pkt 2. Jednocześnie wyłączenie zawarte w ust. 7a zmodyfikowano poprzez wskazanie, iż obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez ten podmiot, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Zauważyć należy, iż zwolnienie od akcyzy określone § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 2525, z późn. zm.) nie jest uzależnione od tego, czy energia elektryczna wyprodukowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW była niedostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą. Obowiązująca redakcja tego przepisu jednoznacznie wskazuje, iż zwolnieniu od akcyzy podlega energia elektryczna wyprodukowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię niezależnie od tego, czy część wyprodukowanej energii odprowadzana jest do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, czy też nie. Ze zwolnienia od akcyzy korzystać może podmiot, który zużywa energię wyprodukowaną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW na własne potrzeby. Dostarczanie nadwyżki wyprodukowanej energii do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, zgodnie z art. 8 upa., nie powoduje powstania obowiązku podatkowego.
Mając na uwadze uzasadnienie do projektu należy stwierdzić, że Gmina nadal może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, mimo, że zapis ustawy nie do końca odzwierciedla zamiar ustawodawcy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie braku obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Jak stanowi art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy;
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy:
W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 21 ustawy:
Sprzedaż to czynność faktyczna lub prawna, w której wyniku dochodzi do przeniesienia posiadania lub własności przedmiotu sprzedaży na inny podmiot.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych - rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
W myśl art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy:
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Stosownie do art. 16 ust. 7b ustawy:
Przez jednostki organizacyjne jednostki samorządu terytorialnego, o których mowa w ust. 7a pkt 1, rozumie się:
1) utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową oraz samorządowy zakład budżetowy;
2) urząd gminy, starostwo powiatowe oraz urząd marszałkowski.
Zgodnie z art. 2 pkt 19 i 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. z 2022 r., poz. 1378 ze zm.; dalej: ustawa o OZE):
Użyte w ustawie określenia oznaczają
- mikroinstalacja - instalację odnawialnego źródła energii o łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej nie większej niż 50 kW, przyłączoną do sieci elektroenergetycznej o napięciu znamionowym niższym niż 110 kV albo o mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu nie większej niż 150 kW, w której łączna moc zainstalowana elektryczna jest nie większa niż 50 kW;
- odnawialne źródło energii - odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Stosownie do art. 3 pkt 1 ustawy o OZE:
Podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii wymaga uzyskania koncesji na zasadach i warunkach określonych w ustawie - Prawo energetyczne, z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej w mikroinstalacji.
Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego Gmina posiada panele fotowoltaiczne na budynkach będących własnością Gminy tj. budynku szkoły podstawowej i budynku przedszkola, które stanowią mikroinstalacje odnawialnego źródła energii. Moc zainstalowanych paneli łącznie nie przekracza 1 MW. Wyprodukowana energia częściowo zużywana jest przez jednostki należące do Gminy, na budynkach których zamontowane są panele, a nadwyżki odprowadzane są do sieci i rozliczane ilościowo z dostawcą energii elektrycznej. Gmina będzie musiała podpisać umowę z firmą X. na sprzedaż odprowadzanych do sieci nadwyżek wyprodukowanej energii, wystawiając z tego tytułu fakturę.
Przedmiotem Państwa wątpliwości jest możliwość skorzystania przez Gminę ze zwolnienia z obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy w związku ze zmianą sposobu rozliczania dostarczonej do sieci energii wytwarzanej w instalacjach fotowoltaicznych.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, Państwa wątpliwości oraz wskazane wyżej przepisy zaznaczyć w pierwszej kolejności należy, że ustawodawca w zakresie energii elektrycznej w art. 9 ustawy zawarł katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą. Jedną z tych czynności jest m.in. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię (art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy).
Przedmiotem opodatkowania nie jest natomiast sprzedaż energii elektrycznej podmiotowi posiadającemu koncesję przez podmiot, który energię elektryczną wyprodukował i nie jest podmiotem posiadającym koncesję w rozumieniu przepisów ustawy Prawo energetyczne.
Przedstawione okoliczności zdarzenia przyszłego pozwalają stwierdzić, że Gmina nie jest podmiotem posiadającym koncesję, a nadwyżki będą sprzedawane podmiotowi, który koncesję posiada.
Wyprodukowana w posiadanych przez Gminę mikroinstalacjach energia częściowo zużywana jest przez jednostki należące do Gminy (szkołę podstawową i przedszkole), na budynkach których zamontowane są panele. Wobec powyższego taki sposób zużycia energii elektrycznej należy zakwalifikować jako zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, i tym samym stanowił będzie czynność podlegającą opodatkowaniu na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku akcyzowy. W odniesieniu do tej czynności opodatkowanej to Gmina będzie podatnikiem podatku akcyzowego na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym.
Mając na uwadze powyższe przepisy należy wskazać, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym spoczywa na podmiotach prowadzących działalność gospodarczą zamierzających wykonywać m.in. czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności (art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy).
Oznacza to, że obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego - co do zasady - będzie dotyczył jednostki samorządu terytorialnego (prowadzącej co do zasady także działalność gospodarczą), w odróżnieniu od jej jednostek organizacyjnych.
Z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA) wyłączone są natomiast podmioty, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty. Jednakże w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc instalacji fotowoltaicznych – stosownie do art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego, na których zainstalowane są panele fotowoltaiczne.
Ponieważ w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego łączna moc paneli zainstalowanych na budynkach będących własnością Gminy nie przekracza 1 MW, to nie przekracza ona również 1 MW osobno dla poszczególnych jednostek organizacyjnych gminy, na budynkach których są one zamontowane.
Warunkiem zastosowania wyłączenia od obowiązku rejestracji jest również aby od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. W przypadku wytwarzania energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych, wymóg ten nie znajdzie zastosowania ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o odnawialnych źródłach energii.
Dla obowiązku rejestracji w CRPA, jak i dla wyłączenia z tego obowiązku, nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii (wyprodukowanej przez podmiot nieposiadający koncesji) jest sprzedawana podmiotowi posiadającemu koncesję, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana.
Zatem opisana we wniosku zmiana sposobu rozliczania przez Gminę dostarczonej do sieci nadwyżki energii elektrycznej nie ma wpływu na brak obowiązku rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego, na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko przedstawione we wniosku, zgodnie z którym Gmina nadal może korzystać ze zwolnienia z obowiązku rejestracji wynikającego z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnienia objętego zakresem sformułowanego przez Państwa pytania i została wydana w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
W przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259, dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.).