Interpretacja indywidualna z dnia 9 maja 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.72.2023.1.AM
Temat interpretacji
Brak obowiązku składania deklaracji oraz prowadzenia ewidencji z tytułu zużycia propanu do celów opałowych.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych lub kwartalnych deklaracji podatkowych oraz obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, wpłynął (…) r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Prowadzi działalność usługową w zakresie (…).
W ramach swojej działalności Wnioskodawca zajmuje się także dokonywaniem napraw i przeglądów okresowych wagonów, co obejmuje także ich malowanie.
Farba, która jest używana do malowania wagonów, celem zachowania oczekiwanej trwałości po jej nałożeniu na powierzchnię wagonu, wymaga nakładania jej w temperaturze powietrza zalecanej przez producenta farby oraz osuszania po jej nałożeniu w takiej samej temperaturze. W przypadku niedochowania wymogów producenta farby w zakresie temperatury nakładania i osuszania farby, producent mógłby nie uznać ewentualnego zgłoszenia gwarancyjnego w zakresie jakości farby.
Wagony są więc malowane w dedykowanych do tego pomieszczeniach, w których panuje odpowiednia temperatura. Po malowaniu wagon pozostaje w takim pomieszczeniu do czasu osuszenia farby.
W związku z powyższym, Wnioskodawca dokonuje zakupu gazu propan o kodzie CN 2711 12 94 lub CN 2711 12 97. Wykorzystuje go na cele zwolnione z podatku akcyzowego, tj. na cele opałowe. Nabywany gaz propan jest zużywany w całości na potrzeby własne Wnioskodawcy, tj. ogrzewanie pomieszczeń, w których znajdują się malowane wagony.
Wnioskodawca jest finalnym nabywcą gazowym w rozumieniu przepisów Ustawy akcyzowej i korzysta ze zwolnienia od akcyzy wyrobów gazowych (zwolnienie, o którym mowa w art. 32 ust. 1 pkt 3 Ustawy akcyzowej).
Wnioskodawca nie dokonuje sprzedaży propanu w ramach dostawy krajowej, dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu.
Wnioskodawca jest zarejestrowany w Centralnym Rejestrze Pomiotów Akcyzowych.
Wnioskodawca do tej pory uwzględniał w deklaracjach kwartalnych AKC-KZ zwolnienie z akcyzy zużywanego propanu, jednakże powziął wątpliwości, czy jest to właściwe postępowanie. Wnioskodawca w kwartalnych deklaracjach AKC-KZ za okres do końca 2022 r. uwzględniał również zwolnienie z akcyzy w związku z zużywaniem dla własnych celów energii elektrycznej wytworzonej z instalacji fotowoltaicznej o mocy poniżej 1 MW.
W związku ze zmianą przepisów Ustawy akcyzowej od 1 stycznia 2023 r. Wnioskodawca za okres od 1 stycznia 2023 r. nie będzie już zobowiązany do uwzględniania w kwartalnej deklaracji AKC-KZ ww. zwolnienia z akcyzy związanego z fotowoltaiką.
Pytanie
1. Czy Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym, z tytułu zużycia wyrobów gazowych korzystających ze zwolnienia od podatku akcyzowego, ma obowiązek składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru na podstawie art. 21 ust. 1 Ustawy akcyzowej lub kwartalnych deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru na podstawie art. 24e Ustawy akcyzowej?
2. Czy Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym, z tytułu zużycia wyrobów gazowych korzystających ze zwolnienia od podatku akcyzowego, ma obowiązek prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f Ustawy akcyzowej lub ewidencji wyrobów gazowych, o której mowa w art. 138j Ustawy akcyzowej?
Państwa stanowisko w sprawie
1. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, z tytułu zużycia wyrobów gazowych korzystających ze zwolnienia od podatku akcyzowego, nie ma on obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru na podstawie art. 21 ust. 1 Ustawy akcyzowej oraz kwartalnych deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru na podstawie art. 24e Ustawy akcyzowej.
2. Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, z tytułu zużycia wyrobów gazowych korzystających ze zwolnienia od podatku akcyzowego, nie ma on obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f Ustawy akcyzowej oraz ewidencji wyrobów gazowych, o której mowa w art. 138j Ustawy akcyzowej.
UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY
AD. 1
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy akcyzowej wyroby akcyzowe to m.in. wyroby energetyczne określone w załączniku nr 1 do Ustawy akcyzowej.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b Ustawy akcyzowej użyte w ustawie określenia oznaczają wyroby gazowe - wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.
W załączniku nr 1 do Ustawy akcyzowej (Wykazie wyrobów akcyzowych) w poz. 28, oznaczony kodem Nomenklatury Scalonej CN 2711 został wymieniony Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 19a Ustawy akcyzowej finalnym nabywcą gazowym jest podmiot, który:
a)nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
b)posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe
- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.
Zgodnie zaś z art. 2 ust. 1 pkt 22 Ustawy akcyzowej podmiotem zużywającym jest podmiot:
a)mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
b)niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:
‒art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,
‒art. 32 ust. 1 pkt 3.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy akcyzowej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)produkcja wyrobów akcyzowych;
2)wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3)import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
4)nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5)wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6)wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 Ustawy akcyzowej jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a)było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b)nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 Ustawy akcyzowej, jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Ponadto zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 Ustawy akcyzowej, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 Ustawy akcyzowej obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 13 ust. 1 Ustawy akcyzowej podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (...).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 Ustawy akcyzowej, podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1)składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2)obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Przy czym, stosownie do art. 21 ust. 3 Ustawy akcyzowej, przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:
1)w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;
1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 albo art. 78 ust. 1 pkt 3b;
2)w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;
3)do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;
4)do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29.
Zgodnie z art. 24e ust. 1 Ustawy akcyzowej, w zakresie wyrobów akcyzowych:
1)objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2)wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jak stanowi art. 24e ust. 1a Ustawy akcyzowej w przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1. (tj. nie składa deklaracji miesięcznej).
Zgodnie z właściwymi przepisami przejściowymi, podatnik jest obowiązany składać deklaracje kwartalne, o których mowa w art. 24e ust. 1 Ustawy akcyzowej, począwszy od rozliczenia za trzeci kwartał 2021 r.
Wnioskodawca zauważa więc, że z dniem 1 lipca 2021 r. wprowadzono nowy obowiązek składania deklaracji przez podatników za okres kwartalny (formularz AKC-KZ), który co do zasady dotyczyć będzie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do Ustawy akcyzowej, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne.
Niemniej jeśli podatnik względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione, to takich podatników nie będzie dotyczył nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e Ustawy akcyzowej. Oznacza to że, obowiązek składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e Ustawy akcyzowej jest konsekwencją braku obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych. Zasada ta dotyczy wszystkich wyrobów akcyzowych.
Zatem, z art. 21 ust. 1 Ustawy akcyzowej oraz 24e ust. 1 Ustawy akcyzowej wynika, że obowiązek składania deklaracji w podatku akcyzowym, zarówno za miesięczne, jak i kwartalne okresy rozliczeniowe dotyczy wyłącznie podmiotów będących podatnikami podatku akcyzowego.
Mając na uwadze przepisy wskazane powyżej, w stosunku do nabywanego przez Wnioskodawcę gazu propan wykorzystywanego przez Spółkę na cele zwolnione z podatku akcyzowego (tj. na cele opałowe), zdaniem Wnioskodawcy nie dokonuje on czynności opodatkowanych i nie jest podatnikiem podatku akcyzowego.
Po stronie Wnioskodawcy nie powstanie więc obowiązek podatkowy, z którego wynikałaby konieczność składania deklaracji miesięcznych lub kwartalnych i wykazywania w nich ewentualnego zobowiązania podatkowego.
W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma obowiązku składania deklaracji miesięcznych ani kwartalnych w zakresie nabywanych i zużywanych na cele zwolnione z akcyzy wyrobów gazowych.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza także treść Komunikatu Ministerstwa Finansów z 15 czerwca 2021 r. na portalu podatki.gov.pl - „Informacja dla podmiotów - deklaracje w akcyzie od 1 lipca 2021 r.” (dostępny pod adresem: https://www.podatki.gov.pl/akcyza/wyjasnienia/skladanie-deklaracji- akcyzowych-od-1-lipca-2021-r-aktualizacja-o-zmiany-wprowadzone-rozporzadzeniem-z-17-grudnia-2021- r/), zgodnie z którym po 1 lipca 2021 r. nie składają deklaracji podmioty niebędące podatnikami podatku akcyzowego, np. podmioty, które zużywają wyroby podlegające zwolnieniu ze względu na ich przeznaczenie poza składem podatkowym.
Stanowisko Wnioskodawcy zostało potwierdzone również w interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2022 r. (sygn. 0111-KDIB3-3.4013.40.2022.2.JSU), dotyczącej analogicznego stanu faktycznego (zużywanie gazu propan objętego zwolnieniem od akcyzy ze względu na jego przeznaczenie) w której organ podatkowy wskazał, że:
„W przedmiotowej sprawie, Wnioskodawca dokonuje zakupu gazu propan i wykorzystuje go na cele zwolnione z podatku akcyzowego, tj. na cele opalowe.
Tym samym, w stosunku do przedmiotowych wyrobów gazowych Wnioskodawca nie dokonuje czynności opodatkowanych i nie będzie podatnikiem podatku akcyzowego. Po stronie Wnioskodawcy nie powstanie zatem obowiązek podatkowy - z którego wynikałaby konieczność składania deklaracji miesięcznych ani kwartalnych i wykazywania w nich ewentualnego zobowiązania podatkowego”.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, z tytułu zużycia wyrobów gazowych korzystających ze zwolnienia od podatku akcyzowego, nie ma on obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru na podstawie art. 21 ust. 1 Ustawy akcyzowej oraz kwartalnych deklaracji podatkowych według ustalonego wzoru na podstawie art. 24e Ustawy akcyzowej.
AD. 2
Zgodnie z art. 138f ust. 1 pkt 3 Ustawy akcyzowej ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie prowadzi podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.
Z kolei, zgodnie z art. 138j ust. 1 Ustawy akcyzowej, ewidencję wyrobów gazowych prowadzą:
1)Pośredniczący podmiot gazowy dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy gazowemu;
2)Pośredniczący podmiot gazowy używający wyrobów gazowych.
Wnioskodawca jest podmiotem zużywającym, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach od CN 2711 12 11 do 2711 19 00 (konkretnie zużywa węglowodory gazowe o kodach CN 2711 12 94 lub CN 2711 12 97). Oznacza to, że zgodnie z art. 138f ust. 1 pkt 3 Ustawy akcyzowej nie jest on zobowiązany do prowadzenia ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie.
Wnioskodawca nie jest także pośredniczącym podmiotem gazowym. Oznacza to, że nie jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych, o której mowa w art. 138j Ustawy akcyzowej.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, w opisanym stanie faktycznym, z tytułu zużycia wyrobów gazowych korzystających ze zwolnienia od podatku akcyzowego, nie ma on obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f Ustawy akcyzowej oraz ewidencji wyrobów gazowych, o której mowa w art. 138j Ustawy akcyzowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm.; zwana dalej „ustawą” lub „ustawą o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy:
Wyroby gazowe to wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 19a:
Finalny nabywca gazowy to podmiot, który:
a) nabywa na terytorium kraju, importuje lub nabywa wewnątrzwspólnotowo wyroby gazowe, lub
b) posiada uzyskane w sposób inny niż w drodze nabycia wyroby gazowe
- niebędący pośredniczącym podmiotem gazowym.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 22:
Podmiot zużywający to podmiot:
a) mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia,
b) niemający miejsca zamieszkania, siedziby lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który odbiera nabyte wyroby energetyczne objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, określone w:
art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2, bezpośrednio do zbiornika na stałe zamontowanego na statku powietrznym lub jednostce pływającej,
art. 32 ust. 1 pkt 3.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 13 lutego 2023 r.) przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1. Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Przedmiotem opodatkowania akcyzą, zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy:
1. Podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego:
1) składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru,
2) obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego
- za miesięczne okresy rozliczeniowe, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Przy czym, stosownie do art. 21 ust. 3 ustawy (w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r. i od 13 lutego 2023 r. na podstawie art. 1 pkt 5 w zw. z art. 24 ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2022 r., poz. 2707):
Przepisy ust. 1 i 2 nie mają zastosowania:
1) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji uproszczonej, obliczenia i zapłaty akcyzy, o których mowa w art. 78 ust. 1 pkt 3;
1a) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1;
2) w zakresie, w jakim podatnik jest obowiązany do złożenia deklaracji podatkowej, obliczenia i zapłaty akcyzy od energii elektrycznej, o których mowa w art. 24 ust. 1;
3) do podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych niewymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy;
4) do importu wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 27-29;
5) do nabycia wewnątrzwspólnotowego alkoholu etylowego całkowicie skażonego środkiem skażającym dopuszczonym we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej lub dodatkowymi środkami skażającymi dopuszczonymi przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, w którym skażenie następuje, na podstawie rozporządzenia Komisji (WE) nr 3199/93 z dnia 22 listopada 1993 r. w sprawie wzajemnego uznawania procedur całkowitego skażenia alkoholu etylowego do celów zwolnienia z podatku akcyzowego;
6) do zużywającego podmiotu gospodarczego w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.
W myśl art. 24d ust. 1 ustawy:
Deklaracje podatkowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 1, ust. 2 pkt 1 i ust. 9, art. 21a ust. 1 pkt 1, art. 24 ust. 1, art. 24a, art. 24b ust. 1, art. 24e ust. 1, oraz deklaracje w sprawie przedpłaty akcyzy, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 1, składa się za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
W myśl natomiast art. 24e ust. 1 ustawy (wprowadzonego nowelizacją obowiązującą od 1 lipca 2021 r. na podstawie ustawy z dnia 30 marca 2021 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw, Dz. U. z 2021 r. poz. 694 - dalej „ustawa nowelizująca”), w zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Jak stanowi art. 24e ust. 1a ustawy (w brzmieniu od 1 stycznia 2023 r. na podstawie art. 1 pkt 9 ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2022 r., poz. 2707):
W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.
Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.
Wzory deklaracji, w tym deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436 ze zm.).
Zgodnie z art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie wyroby akcyzowe używane do celów opałowych, pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00 - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5, 6, 12 i 13;
Na wstępie oceny Państwa stanowiska Organ wskazuje, że co do zasady dokonywanie czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą powoduje, że podmiot dokonywujący tych czynności staje się podatnikiem podatku akcyzowego. Jest to generalna zasada, wynikająca nie tylko z ustawy o podatku akcyzowym, ale także z art. 7 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Przy czym jak stanowi § 2, ustawy podatkowe mogą ustanawiać podatnikami inne podmioty niż wymienione w § 1.
Konsekwencją dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jest zwykle ciążący na podatniku obowiązek złożenia deklaracji podatkowej i zapłaty podatku, co wynika z przekształcenia obowiązku podatkowego w zobowiązanie podatkowe. Należy jednak wskazać również, że obowiązek deklaracyjny może wystąpić także w przypadku wyrobów opodatkowanych zerową stawką akcyzy jak i w przypadku wyrobów objętych zwolnieniem z opodatkowania akcyzą, a więc w przypadkach gdzie nie zaistnieje konieczność efektywnej zapłaty podatku (zobowiązanie podatkowe w wysokości 0 zł) jak i w przypadku gdy obowiązek podatkowy nie przekształci się w zobowiązanie w związku ze zwolnieniem.
To czy i w jakim zakresie dotyczącym wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych powstaje obowiązek podatkowy, a w konsekwencji i obowiązek deklaracyjny, wynika ze szczegółowych uregulowań ustawy o podatku akcyzowym, aktów wykonawczy do ustawy oraz objaśnień o których ustawodawca mówi w treści art. 26 ust. 1 ustawy.
W kontekście analizowanej sprawy zaznaczyć należy, że od 1 lipca 2021 r., ustawodawca zmodyfikował zasady dotyczące obowiązku składania deklaracji. Na mocy ww. nowelizacji ustawy, od 1 lipca 2021 r., wprowadzono nowy obowiązek składania deklaracji przez podatników za okres kwartalny (formularz AKC-KZ), który co do zasady dotyczy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy oraz opodatkowanych zerową stawką akcyzy i wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, dla których nie wystąpi obowiązek złożenia deklaracji za okresy miesięczne.
Niemniej jeśli podatnik względem wyrobów akcyzowych składa deklaracje za okresy miesięczne, w których wykazuje zarówno wyroby opodatkowane stawką pozytywną, stawką zerową lub wyroby zwolnione, to takich podatników nowy obowiązek składania deklaracji za okresy kwartalne, wynikający z art. 24e ustawy, nie będzie dotyczył. Co więcej w celu rozwiania wątpliwości, ustawodawca zdecydował się na dalsze doprecyzowanie przepisów, wprowadzając z dniem 1 stycznia 2022 r. do ustawy art. 24e ust. 1a, którego aktualne brzmienie obowiązuje od 1 stycznia 2023 r. Od 1 stycznia 2023 r. do ustawy wprowadzono również art. 24e ust. 1b, wyłączający z obowiązku składania deklaracji pewne kategorie wyrobów, niemniej nie ma on w sprawie zastosowania (przypadki te nie są przedmiotem pytań).
Co ważne, wskazany wyżej obowiązek składania deklaracji kwartalnych w przypadku brak obowiązku składania deklaracji miesięcznych dla wyrobów akcyzowych, dotyczy co do zasady wszystkich wyrobów akcyzowych. Jeśli zatem w zakresie jakiegokolwiek wyrobu akcyzowego, na podatniku ciąży obowiązek złożenia deklaracji miesięcznej, nie ciąży na tym podatniku już, co do zasady, obowiązek złożenia deklaracji kwartalnej. W deklaracji miesięcznej będą bowiem uwzględnione wszystkie wyroby, wobec których w tym okresie rozliczeniowym powstał obowiązek podatkowy, który przekształcił się w zobowiązanie podatkowe jak i zastosowano zwolnienie.
W dalszej kolejności należy zauważyć, że wskazane we wniosku wyroby akcyzowe o kodach CN 2711 12 94 lub CN 2711 12 97 nie stanowią wyrobów gazowych w rozumieniu ustawy - stanowią pozostałe węglowodory gazowe, w stosunku do których ich nabywca nie uzyskuje statusu finalnego nabywcy gazowego.
Jak wynika z treści złożonego wniosku, do malowania wagonów wykorzystują Państwo farbę, która wymaga nakładania jej w temperaturze powietrza zalecanej przez producenta farby oraz osuszania jej po nałożeniu w takiej samej temperaturze. W związku z powyższym wagony są malowane w dedykowanych do tego pomieszczeniach, w których panuje odpowiednia temperatura, a pomalowane już wagony pozostają w tym pomieszczeniu do czasu osuszenia. W celu ogrzania wskazanych pomieszczeń dokonują Państwo zakupu gazu propan o kodzie CN 2711 12 94 lub CN 2711 12 97. Nabywany gaz wykorzystywany jest przez Państwa w całości na potrzeby własne, a także jest zużywany wyłącznie do celów zwolnionych z podatku akcyzowego, tj. do celów opałowych. Korzystają Państwo ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy (zastosowanie zwolnienia nie jest przedmiotem wniosku - stanowi element opisu stanu faktycznego).
Ponadto, przedstawione okoliczności stanu faktycznego pozwalają stwierdzić, że są Państwo podmiotem zużywającym w zakresie nabywanych ze zwolnieniem pozostałych węglowodorów gazowych, a także nie dokonują Państwo sprzedaży przedmiotowych pozostałych węglowodorów gazowych w ramach dostawy krajowej, dostawy wewnątrzwspólnotowej oraz eksportu.
Państwa wątpliwości w zakresie pytania nr 1 dotyczą obowiązku składania deklaracji podatkowych, miesięcznych lub kwartalnych, z tytułu zużycia opisanych we wniosku wyrobów akcyzowych używanych do celów opałowych.
W odniesieniu do powyższych wątpliwości wskazać należy, że w stosunku do objętych wnioskiem wyrobów akcyzowych nie dokonują Państwo czynności opodatkowanych i tym samym nie są Państwo podatnikiem podatku akcyzowego. Zużycie bowiem wyrobów do celów objętych zwolnieniem z podatku akcyzowego na podstawie art. 32 ust. 1 pkt 3 ustawy przez podmiot zużywający, nie jest co do zasady przedmiotem opodatkowania akcyzą.
Po Państwa stronie nie powstanie zatem obowiązek składania deklaracji miesięcznych ani kwartalnych, na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy lub art. 24e ustawy.
Tym samym Państwa stanowisko (w zakresie pytania nr 1), w myśl którego, z tytułu zużycia gazu propan nie mają Państwo obowiązku składania właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego miesięcznych oraz kwartalnych deklaracji podatkowych - jest prawidłowe.
Państwa wątpliwości dotyczą również obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, o której mowa w art. 138f ustawy akcyzowej oraz ewidencji wyrobów gazowych, o której mowa w art. 138j ustawy akcyzowej.
W świetle art. 138j ust. 1 ustawy:
Ewidencję wyrobów gazowych prowadzą:
1) pośredniczący podmiot gazowy dokonujący sprzedaży wyrobów gazowych na terytorium kraju finalnemu nabywcy gazowemu;
2) pośredniczący podmiot gazowy używający wyrobów gazowych.
Odnosząc powyższe do Państwa pytania należy wskazać, że nie są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych na podstawie art. 138j ustawy o podatku akcyzowym.
Zużywane przez Państwa bowiem pozostałe węglowodory gazowe (klasyfikowane do kodów CN: 2711 12 94 oraz 2711 12 97) nie stanowią wyrobów gazowych w rozumieniu ustawy. Wobec powyższego przepis art. 138j nie ma zastosowania względem tych wyrobów.
Tym samym, jak zostało wskazane powyżej, nie są Państwo zobowiązani do prowadzenia ewidencji wyrobów gazowych na podstawie art. 138j ustawy o podatku akcyzowym.
Odnosząc się natomiast do obowiązku prowadzenia ewidencji o której mowa w art. 138f ustawy, zaznaczyć w pierwszej kolejności należy, że w sprawie z uwagi na Państwa status (podmiotu zużywającego), zastosowanie znaleźć może wyłącznie pkt 3 tego przepisu.
Zgodnie z treścią art. 138f ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym:
1. Ewidencję wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie prowadzą:
1) zarejestrowany odbiorca, z wyłączeniem zarejestrowanego odbiorcy posiadającego zezwolenie na jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca;
2) podmiot pośredniczący;
3) podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie używa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z definicją podmiotu zużywającego, zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy:
Podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.
Co do zasady zatem do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy, zobowiązany jest podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, z wyłączeniem podmiotu zużywającego, który wyłącznie zużywa do celów opałowych pozostałe węglowodory gazowe o kodach CN od 2711 12 11 do 2711 19 00.
W ramach przedstawionego opisu sprawy (z którym Organ jest związany), wskazali Państwo, że nabywają w ramach zwolnienia do celów opałowych gaz propan o kodzie CN 2711 12 94 lub CN 2711 12 97.
Zatem, w przedstawionych okolicznościach, znajdzie zastosowanie wyżej wskazane wyłącznie z obowiązku prowadzenia ewidencji o której mowa w art. 138f ustawy.
W zakresie bowiem wskazanego we wniosku gazu propan są Państwo podmiotem zużywającym, niemniej z uwagi na klasyfikację zużywanych wyrobów - pozostałych węglowodorów gazowych, znajdzie zastosowanie wyłączenie uregulowane w treści art. 138f ust. 1 pkt 3 ustawy.
W tym zakresie Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja dotyczy wyłącznie zagadnień objętych treścią pytań i została wydana w oparciu o przedstawiony opis stanu faktycznego, którego elementami była klasyfikacja objętych wnioskiem wyrobów akcyzowych jak i fakt stosowania zwolnienia.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie (por. prawomocny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi z 27 marca 2015 r. sygn. akt III SA/Łd 109/15).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
-w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
-w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.