Interpretacja indywidualna z dnia 12 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.92.2023.2.MAZ
Temat interpretacji
Możliwość zniszczenia znaków akcyzy naniesionych na wyroby nowatorskie nabyte wewnątrzwspólnotowo.
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 23 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który wpłynął 23 marca 2023 r., dotyczy możliwości zniszczenia znaków akcyzy naniesionych na wyroby nowatorskie nabyte wewnątrzwspólnotowo. Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 25 maja 2023 r. (wpływ 25 maja 2023 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca (dalej także jako: „Spółka”) zgłasza się z prośbą o uzyskanie interpretacji możliwości zniszczenia znaków akcyzowych (banderol). Wnioskodawca uzyskał znaki akcyzowe na produkty nowatorskie od nabycia wewnątrzwspólnotowego w sierpniu i we wrześniu 2022 r. (200 tys. sztuk). Banderole te zostały przetransportowane do Bułgarii po czym zostały naniesione na produkty (e-papierosy) i wróciły do Polski. Wnioskodawca stosownie zgłosił wniosek o nabyciu wewnątrzwspólnotowym, deklarację i opłacił akcyzę.
Niestety Wnioskodawca nie zdążył sprzedać wszystkich produktów do końca lutego 2023 [r.], czyli terminu, w którym należało wymienić znaki akcyzowe na nowe. Jako, że legalizowanie banderol znakami akcyzowymi nie było opłacalne, Wnioskodawca zdecydował się wysłać produkty z naniesionymi znakami akcyzowymi z powrotem do Bułgarii, zachowując przy tym stosowną dokumentację transportową i rezygnując tym samym ze składania wniosków o zwrot opłaty za akcyzę.
W uzupełnieniu wniosku z 25 maja 2023 r. Wnioskodawca udzielił odpowiedzi na następujące pytanie Organu: Czy opis stanu faktycznego dotyczy nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów nowatorskich, na które zostały na terytorium Bułgarii naniesione znaki akcyzy?
Tak, opis sytuacji dotyczy nabytych wewnątrzwspólnotowo wyrobów nowatorskich, na które zostały na terytorium Bułgarii naniesione znaki akcyzy
Pytanie
Czy Spółka może zniszczyć znaki akcyzowe naniesione na produkty, które zostały zwrócone do Bułgarii, i jeżeli tak to, czy jest wymagany specjalny sposób zniszczenia tych banderol?
Państwa stanowisko w sprawie
Po rozmowie z infolinią do spraw akcyzy jesteśmy stanowiska [zdania], że Spółka może zniszczyć [znaki akcyzowe naniesione na] wyroby akcyzowe zwrócone do Bułgarii. Wnioskodawca poniósł znaczną stratę poprzez wycofanie tych produktów z obiegu, jak również przez opłacenie akcyzy, która w efekcie została niewykorzystana. W związku z faktem rezygnacji ze zwrotu akcyzy jesteśmy stanowiska [zdania], że Spółka w dowolny sposób może zniszczyć wycofane do Bułgarii znaki akcyzowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku, ściśle względem sformułowanego pytania, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 143, ze zm.; dalej jako: „ustawa” lub „ustawa o podatku akcyzowym”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 47 załącznika nr 1, bez względu na kod CN, wymienione zostały wyroby nowatorskie.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy:
Użyte w ustawie określenie „terytorium kraju” oznacza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy:
Określenie „terytorium państwa członkowskiego” oznacza terytorium państwa, do którego zgodnie z art. 52 Traktatu o Unii Europejskiej oraz art. 349 i 355 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej mają zastosowanie te Traktaty, z wyłączeniem terytorium kraju […].
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 8 ustawy:
Dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego.
Z kolei zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 17 ustawy:
Znaki akcyzy to znaki, określone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych, służące do oznaczania wyrobów akcyzowych podlegających obowiązkowi oznaczania, obejmujące:
a)podatkowe znaki akcyzy, które są potwierdzeniem wpłaty kwoty stanowiącej wartość podatkowych znaków akcyzy,
b) legalizacyjne znaki akcyzy, które są potwierdzeniem prawa podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, do przeznaczenia tych wyrobów do sprzedaży.
Jak wskazano w art. 2 ust. 1 pkt 36 ustawy:
Wyroby nowatorskie to wyroby będące:
a) mieszaniną, w której składzie znajduje się tytoń lub susz tytoniowy,
b) mieszaniną, o której mowa w lit. a, oraz zawierające odrębnie płyn do papierosów elektronicznych
- inne niż wyroby, o których mowa w art. 98 ust. 1 i art. 99a ust. 1, które dostarczają aerozol bez spalania mieszaniny.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1)użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2)dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3)sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4)nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
W art. 8 ust. 6 ustawy wskazane zostało, że:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy:
Obowiązek podatkowy powstaje z dniem wykonania czynności lub zaistnienia stanu faktycznego podlegających opodatkowaniu akcyzą, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
W myśl art. 114 ustawy:
Obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.
Wyroby nowatorskie, bez względu na kod CN, zostały wymienione w załączniku nr 3 do ustawy w poz. 13.
W art. 41 ust. 9 pkt 1 ustawy zostało wskazane, że:
Procedura zawieszenia poboru akcyzy nie ma zastosowania wobec wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy przemieszczanych w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej.
Stosownie do art. 116 ust. 1 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, z zastrzeżeniem ust. 1a, ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:
1)podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6 i 7;
3) podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego;
4) przedstawicielem podatkowym;
5) podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
6) właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
7) podmiotem zamierzającym nabyć wyroby akcyzowe i posiadającym zezwolenie, o którym mowa w art. 54 ust. 1.
W myśl art. 116 ust. 3 ustawy:
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych legalizacyjnymi znakami akcyzy powstaje w przypadku wystąpienia poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy wyrobów akcyzowych nieoznaczonych, oznaczonych nieprawidłowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczególności znakami uszkodzonymi, w przypadku gdy wyroby te przeznaczone są do dalszej sprzedaży.
Zgodnie z art. 117 ust. 2 pkt 2 ustawy, który wszedł w życie 13 lutego 2023 r.:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy, przemieszczane na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, chyba że przemieszczanie dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, lub wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, które są przemieszczane w celu wprowadzenia ich do składu podatkowego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy.
W art. 117 ust. 3 ustawy:
Wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio.
Jak stanowi art. 123 ustawy:
1. Znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.
2. Zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu skarbowego na sporządzony na piśmie wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.
1) zwracane do ich wytwórcy albo
2) niezwłocznie niszczone pod nadzorem właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego.
4.Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe przypadki, w których znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych;
2) warunki i tryb zdejmowania znaków akcyzy;
3) wzór wniosku o zdjęcie znaków akcyzy.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, wydając rozporządzenie, o którym mowa w ust. 4, uwzględni przypadki zwrotu wyrobów akcyzowych w związku z występującymi w nich wadami fizycznymi oraz przypadki wyprowadzenia wyrobów akcyzowych poza terytorium kraju, a także konieczność zapewnienia bezpieczeństwa systemu znaków akcyzy.
Na podstawie delegacji ustawowej zawartej m.in. w art. 123 ust. 4 ustawy, wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (t.j. Dz.U. z2022 r., poz. 1753; dalej jako: „rozporządzenie w sprawie znaków akcyzy”).
Stosownie do § 2 rozporządzenia w sprawie znaków akcyzy:
1.Wprowadza się postacie znaków akcyzy:
1) podatkowe znaki akcyzy w postaci banderol podatkowych;
2) legalizacyjne znaki akcyzy w postaci banderol legalizacyjnych.
2.Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o banderolach bez bliższego określenia, należy przez to rozumieć banderole podatkowe i legalizacyjne.
W § 5 rozporządzenia w sprawie znaków akcyzy wskazano, że:
1. Banderole naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe mogą być z nich zdjęte, w przypadku gdy:
1) wyroby akcyzowe mają być zwrócone do podmiotu zagranicznego, od którego zostały otrzymane, w związku z wadami fizycznymi wyrobów lub
2) wyroby akcyzowe są przeznaczone na eksport lub do dostawy wewnątrzwspólnotowej.
2. Wzór wniosku o zdjęcie banderol określa załącznik nr 6 do rozporządzenia.
3. Zdjęcia banderol dokonuje się po pisemnym powiadomieniu właściwego naczelnika urzędu celno-skarbowego o zamiarze ich zdjęcia. Pisemnego powiadomienia należy dokonać w terminie co najmniej 3 dni przed planowanym dniem wydania wyrobów akcyzowych w celu dokonania ich zwrotu do podmiotu zagranicznego lub dokonania eksportu albo dostawy wewnątrzwspólnotowej.
4. Pisemne powiadomienie, o którym mowa w ust. 3, zawiera informacje o rodzaju i ilości wyrobów akcyzowych, z których mają być zdjęte banderole, oraz o terminie zdjęcia banderol i wydania wyrobów akcyzowych.
5. Zdjęcie banderol odbywa się w obecności kontrolującego upoważnionego do przeprowadzenia kontroli na podstawie upoważnienia wydanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego.
6. W przypadku zdjęcia banderol z opakowań jednostkowych wyrobów winiarskich właściwy naczelnik urzędu celno-skarbowego na podstawie przepisów o Krajowej Administracji Skarbowej może odstąpić od obecności przy tych czynnościach kontrolującego upoważnionego do przeprowadzenia kontroli na podstawie upoważnienia wydanego przez naczelnika urzędu celno-skarbowego.
7. W przypadku gdy banderole zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych są zwracane wytwórcy, kopia protokołu z tej czynności jest przekazywana do wytwórcy.
Od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje nowe brzmienie m.in. przepisów art. 136 ust. 4-7 ustawy. W myśl art. 136 ust. 4 ustawy:
Podmiot obowiązany do oznaczania znakami akcyzy wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyrobów nowatorskich jest obowiązany nanieść znaki akcyzy na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyroby nowatorskie do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach.
Stosownie do art. 136 ust. 5 ustawy:
Od dnia 1 stycznia danego roku kalendarzowego na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyroby nowatorskie mogą być nanoszone wyłącznie znaki akcyzy z nadrukowanym rokiem wytworzenia odpowiadającym rozpoczynającemu się rokowi kalendarzowemu.
Zgodnie z art. 136 ust. 6 ustawy:
Znaki akcyzy naniesione na opakowania jednostkowe wyrobów tytoniowych, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyrobów nowatorskich lub na wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyroby nowatorskie w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego.
Jak stanowi art. 136 ust. 7 ustawy:
Znaki akcyzy na wyroby tytoniowe, z wyłączeniem cygar i cygaretek, lub wyroby nowatorskie niewykorzystane do dnia 31 grudnia danego roku kalendarzowego są zwracane w terminie do końca lutego następnego roku kalendarzowego podmiotowi, który je wydał.
W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że w sierpniu i wrześniu 2022 r. nabył wewnątrzwspólnotowo wyroby nowatorskie, na które zostały na terytorium Bułgarii naniesione znaki akcyzy. Spółka nie sprzedała wszystkich wyrobów do końca lutego 2023 r., nie wymieniła znaków akcyzy na nowe. Jako, że legalizowanie banderol znakami akcyzowymi nie było opłacalne, Wnioskodawca zdecydował się wysłać produkty z naniesionymi znakami akcyzowymi z powrotem do Bułgarii, zachowując przy tym stosowną dokumentację transportową i rezygnując tym samym ze składania wniosków o zwrot opłaty za akcyzę.
Państwa wątpliwość dotyczy możliwości zniszczenia znaków akcyzy naniesionych na wyroby nowatorskie nabyte wewnątrzwspólnotowo, zwróconych do Bułgarii.
Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego, co wynika z art. 116 ust. 1 pkt 3 ustawy. Podmiot taki jest obowiązany – do końca roku kalendarzowego odpowiadającego rokowi wytworzenia znaków akcyzy nadrukowanemu na tych znakach – do oznaczania znakami akcyzy wyrobów nowatorskich (art. 136 ust. 4 ustawy). Znaki akcyzy naniesione na wyroby nowatorskie w danym roku kalendarzowym zachowują ważność do ostatniego dnia lutego następnego roku kalendarzowego (art. 136 ust. 6 ustawy). Oznacza to, że takie naniesione na wyroby nowatorskie znaki akcyzy są od 1 marca danego roku znakami nieważnymi (w przypadku znaków naniesionych w poprzednim roku kalendarzowym). W takiej sytuacji podatnik powinien wycofać ze sprzedaży wyroby z nieważnymi znakami akcyzy lub – chcąc te wyroby nowatorskie przeznaczyć do dalszej sprzedaży – ma obowiązek oznaczania ich legalizacyjnymi znakami akcyzy.
W art. 123 ustawy o podatku akcyzowym oraz § 5 rozporządzenia w sprawie znaków akcyzy zostały uregulowane zasady dotyczące możliwości zdjęcia i sposobu postępowania ze zdjętymi znakami akcyzy, naniesionymi na wyroby akcyzowe. Przy czym w żadnym ze wskazanych przepisów nie ma odniesienia do zdejmowania znaków akcyzy, które stały się nieważne w wyniku upływu terminu ich ważności, wskazanego w art. 136 ust. 6 ustawy. W przepisach ustawy ani rozporządzeniach wykonawczych nie uregulowano kwestii możliwości zdejmowania nieważnych znaków akcyzy. Nie ma również przepisów, które by wskazywały na sposób postępowania z nieważnymi znakami akcyzy, zdjętymi uprzednio z wyrobów akcyzowych. Równocześnie możliwość zdjęcia ważnych znaków akcyzy za zgodą właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w przypadku wyrobów mających być przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej, co do zasady jest związana z możliwością zwrotu akcyzy. Jak bowiem stanowi art. 82 ust. 5 ustawy, zwrotowi nie podlega akcyza m.in. w przypadku dostawy wewnąrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.
Opis stanu faktycznego wskazuje, że Wnioskodawca w 2022 r. oznaczył znakami akcyzy nabyte wewnątrzwspólnotowo wyroby nowatorskie od których na terytorium kraju zapłacił akcyzę. Wraz z upływem ostatniego dnia lutego 2023 r., naniesione na wyroby nowatorskie znaki akcyzy, które nie zostały sprzedane, utraciły ważność. Wnioskodawca uznał, że oznaczanie tych wyrobów legalizacyjnymi znakami akcyzy nie będzie opłacalne i zdecydował się wysłać produkty z naniesionymi znakami akcyzowymi z powrotem do Bułgarii, rezygnując tym samym ze składania wniosków o zwrot akcyzy. W tych okolicznościach, mając na uwadze brak w przepisach ustawy o podatku akcyzowym oraz rozporządzeniu w sprawie znaków akcyzy uregulowań dotyczących zdejmowania nieważnych znaków akcyzy, zadaniem Organu Wnioskodawca jest uprawniony do zdjęcia tych znaków, bez konieczności zawiadamiania o tym zamiarze właściwego organu. Również postępowanie ze zdjętymi nieważnymi znakami akcyzy nie wymaga stosowania jakichkolwiek przepisów.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy – w zakresie możliwości zdjęcia i zniszczenia nieważnych znaków akcyzy, naniesionych na nabyte wewnątrzwspólnotowo wyroby nowatorskie – należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zadanego pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego. Zauważyć bowiem należy, że to wyłącznie Wnioskodawca, w treści składanego wniosku, kształtuje jego zakres przedmiotowy. Zatem kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być rozpatrzone – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.
Wydana interpretacja nie dotyczy zatem prawidłowości przemieszczenia przez Wnioskodawcę, z terytorium kraju do Bułgarii, opisanych we wniosku wyrobów nowatorskich z nieważnymi znakami akcyzy, jak również możliwości zwrotu akcyzy, ponieważ nie było to przedmiotem wątpliwości Spółki, wyrażonej w zadanym pytaniu.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2022 r., poz. 2651, ze zm.; dalej jako: „Ordynacja podatkowa”). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1. z zastosowaniem art. 119a;
2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2023 r., poz. 259; dalej jako: „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.