Interpretacja indywidualna z dnia 16 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.98.2023.2.MW
Temat interpretacji
Zwolnienie z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia na własne potrzeby wyprodukowanej energii elektrycznej, braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, braku obowiązku składania deklaracji podatkowych oraz braku obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
Stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z 29 marca 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie podatku akcyzowego, który dotyczy zwolnienia z obowiązku uiszczania podatku akcyzowego od zużycia na własne potrzeby wyprodukowanej energii elektrycznej, braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, braku obowiązku składania deklaracji podatkowych oraz braku obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej wpłynął 31 marca 2023 r.
Uzupełnili go Państwo – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 12 czerwca 2023 r. (data wpływu 12 czerwca 2023 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest spółką kapitałową, która została powołana celem świadczenia na rzecz innych podmiotów usług w zakresie eksploatacji i utrzymania odcinków autostrad. W ramach realizacji swoich usług, do obowiązków Spółki należy m.in. świadczenie ciągłych usług dotyczących bezpieczeństwa i ruchu na autostradzie (...), świadczenie usług utrzymania autostrady (...), a także obsługa systemu poboru opłat za przejazd i pobór opłat na rzecz koncesjonariuszy.
W ramach prowadzonej działalności Spółka kupuje i wykorzystuje energię elektryczną dostarczaną przez firmy zajmujące się jej dystrybucją. Dodatkowo, w celu zapewnienia ciągłości działalności, Spółka w sytuacjach awarii lub przerw w dostawie energii od Operatorów Sieci Dystrybucyjnych wykorzystuje różne źródła pozwalające na generowanie energii elektrycznej, w tym m.in. użytkuje awaryjne agregaty prądotwórcze zamontowane na stałe w największych punktach/budynkach użytkowanych przez Spółkę. Agregaty te mogą być własnością innych podmiotów (na rzecz których Spółka świadczy swoje usługi w zakresie eksploatacji i utrzymania dróg) lub Spółki. Agregaty są zasilane kupowanym przez Spółkę paliwem, od którego uprzednio została już zapłacona akcyza. Energia elektryczna wytwarzana w tych agregatach jest użytkowana wyłącznie przez Spółkę. Powyższe generatory stacjonarne są wykorzystywane przez Spółkę w konkretnych lokalizacjach jedynie w sytuacji wystąpienia przerwy w dostawach energii elektrycznej (w praktyce nie występują sytuacje, w których wszystkie te agregaty pracowałyby jednocześnie). Pojedyncze agregaty mają różną moc, żaden z nich pojedynczo nie ma mocy większej niż 1 MW, jednak łącznie przekraczają one tę moc.
Oprócz wskazanych powyżej agregatów zamontowanych na stałe, Spółka posiada również tzw. agregaty przenośne, które stanowią własność Spółki. Agregaty te są doraźnie wykorzystywane przez służby wykonujące swoje zadania w terenie w ramach usług świadczonych przez Wnioskodawcę. Agregaty te są również zasilane kupowanym przez Spółkę paliwem, od którego uprzednio została już zapłacona akcyza. Pojedyncze agregaty mają różną moc, żaden z nich pojedynczo nie ma mocy większej niż 1 MW.
Spółka planuje również zamontowanie kilku instalacji fotowoltaicznych, które mogą znajdować się m.in. w tych samych punktach co agregaty zamontowane na stałe lub w innych lokalizacjach (w których nie ma agregatów stacjonarnych). Spółka zaznacza również, że ze względów technicznych nigdy w jednej lokalizacji nie będzie w tym samym czasie korzystać jednocześnie z energii elektrycznej wytworzonej w agregacie zamontowanym na stałe oraz energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej. W przypadku uruchomienia awaryjnego agregatu w danej lokalizacji, Spółka w takiej sytuacji wyłączy instalację fotowoltaiczną lub całość energii elektrycznej wytworzonej w danej instalacji fotowoltaicznej odprowadzi do sieci energetycznej.
Na chwilę obecną, planowane przez Wnioskodawcę instalacje fotowoltaiczne będą mikroinstalacjami w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. 2022 poz. 1378 ze zm., dalej: „ustawa o OZE”) o mocy do 50 kW, które będą funkcjonowały w ramach przyłączy, na które Spółka zawarła umowy z Operatorami Sieci Dystrybucyjnych. Spółka nie wyklucza jednak zamontowania w przyszłości kolejnych instalacji fotowoltaicznych, które będą miały większą moc jednostkową niż te wyżej wymienione. Stosownie do obecnych planów Spółki, łączna moc instalacji fotowoltaicznych będzie oscylowała pomiędzy 200, a 300 kW, jednakże w przyszłości łączna moc instalacji fotowoltaicznych może ulec zwiększeniu.
Łączna moc wykorzystywanych przez Wnioskodawcę instalacji fotowoltaicznych oraz faktyczna moc wytwarzana w tym samym czasie przez agregaty na paliwo (stacjonarne oraz przenośne) sumarycznie nie przekroczy 1 MW.
Spółka wskazuje również, że nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu ustawy z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (t.j. Dz. U. 2022 poz. 1385 ze zm., dalej: „Koncesja”).
W uzupełnieniu wniosku wskazali Państwo, że:
1)Łączna moc wszystkich generatorów (tj. agregatów awaryjnych, przenośnych oraz instalacji fotowoltaicznych, które Spółka zamierza zainstalować) rozumiana przez Spółkę jako faktyczna moc elektryczna wytwarzana przez wszystkie generatory, we wszystkich lokalizacjach w których Spółka produkuje/będzie produkować energię elektryczną, którą następnie Spółka zużywa/będzie zużywać, nie przekroczy w jakimkolwiek momencie 1 MW.
2)Co do agregatów używanych przez Spółkę, niebędących własnością Spółki, to wskazali Państwo, iż:
- agregaty te są obsługiwane przez pracowników Spółki,
- Spółka ponosi koszty zakupu paliwa do tych agregatów,
- Spółka ponosi koszty serwisowania przedmiotowych agregatów,
- podmioty będące właścicielami agregatów, w związku z udostępnieniem ich Spółce nie wystawiają/ nie będą wystawiały faktur, w których wyszczególniona jest/będzie należność za energię elektryczną wytworzoną w agregacie prądotwórczym,
- zgodnie z zawartymi umowami, podmioty będące właścicielami agregatów udostępniają Spółce swoje wyposażenie w tym agregaty w celu umożliwienia Spółce realizacji jej usług, natomiast do zadań Spółki należy m.in. wspomniana wyżej obsługa agregatów oraz koszt zakupu paliwa,
- niezależnie od energii wytworzonej w omawianych agregatach niebędących własnością Spółki, Spółka zużywa również energię nabywaną od innych podmiotów, z którymi Spółka posiada zawarte stosowne umowy na zakup oraz dystrybucję energii elektrycznej.
W świetle powyższych okoliczności, uważają Państwo, iż w zakresie korzystania z agregatów należących do innych podmiotów, to Spółkę należy uznać za podmiot, który zużywa energię elektryczną wyprodukowaną przez siebie w tych agregatach.
Pytania
1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, w stosunku do zużytej energii elektrycznej, wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych i agregatach, Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia na podstawie § 5 ust. 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego?
2. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych i agregatach Spółka będzie zobowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego, czy też będzie z tego obowiązku zwolniona stosownie do art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej?
3. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym, w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych oraz agregatach i zużyciem tej energii przez Wnioskodawcę, Spółka będzie zobowiązana do składania deklaracji miesięcznych, o których mowa w art. 24 ust. 1 Ustawy akcyzowej albo deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 Ustawy akcyzowej?
4. Czy w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, czy też będzie z tego obowiązku zwolniona, stosownie do przepisu art. 138h ust. 2 Ustawy akcyzowej?
Państwa stanowisko w sprawie
W zakresie pytania 1
W ocenie Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka będzie uprawniona do korzystania ze zwolnienia na podstawie § 5 ust. 1 i ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego w stosunku do zużytej energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych i agregatach.
W zakresie pytania 2
W ocenie Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym, w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych i agregatach Spółka, będzie zwolniona z obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego, stosownie do art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej.
W zakresie pytania 3:
W ocenie Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym, w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych i agregatach oraz zużyciem tej energii elektrycznej przez Wnioskodawcę, Spółka nie będzie zobowiązana do składania deklaracji miesięcznych, o których mowa w art. 24 ust. 1 Ustawy akcyzowej, a także nie będzie zobowiązana do składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 Ustawy akcyzowej. Zdaniem Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym znajdą zastosowanie wyłączenia, o których mowa w art. 24 ust. 3 Ustawy akcyzowej oraz art. 24e ust. 1b pkt 1 Ustawy akcyzowej.
W zakresie pytania 4:
W ocenie Spółki, w opisanym zdarzeniu przyszłym, Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenie ewidencji ilościowej energii elektrycznej. W opisanym zdarzeniu przyszłym znajdzie zastosowanie art. 138 ust. 2 Ustawy akcyzowej.
UZASADNIENIE STANOWISKA SPÓŁKI
W zakresie pytania nr 1
Pojęcie wyrobu akcyzowego zostało zdefiniowane w art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Również w załączniku nr 1 do Ustawy akcyzowej w pozycji nr 33 została wskazana energia elektryczna o kodzie CN 2716 00 00. W świetle powyższego energia elektryczna stanowi wyrób akcyzowy i co do zasady podlega opodatkowaniu akcyzą.
Przedmiot opodatkowania akcyzą, w odniesieniu do energii elektrycznej został określony w art. 9 ust. 1 Ustawy akcyzowej. Stosownie do wskazanego przepisu w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1)nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2)sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający Koncesji, który wyprodukował tę energię;
3)zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający Koncesję;
4)zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający Koncesji, który wyprodukował tę energię;
5)import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6)zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
Podkreślić należy, że w myśl zacytowanego przepisu art. 9 ust. 1 pkt 4 Ustawy akcyzowej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający Koncesji. Tym samym stwierdzić należy, że co do zasady zużycie przez Spółkę energii elektrycznej wyprodukowanej w opisanych w zdarzeniu przyszłym instalacjach fotowoltaicznych i agregatach będzie stanowiło przedmiot opodatkowania podatkiem akcyzowym.
Jak stanowi art. 13 ust. 1 Ustawy akcyzowej podatnikiem akcyzy jest m.in. osoba prawna, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą. W związku ze zużyciem energii elektrycznej wyprodukowanej w instalacjach fotowoltaicznych i agregatach Spółka będzie zatem miała status podatnika podatku akcyzowego.
Zgodnie z przepisem § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy o OZE łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b Ustawy akcyzowej.
Jak stanowi § 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego w przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o OZE zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Z zacytowanego przepisu § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego energii elektrycznej wynika, że zwolnieniem określonym w tym przepisie objęte jest zużycie energii elektrycznej. Podstawowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia jest, aby energia elektryczna została wyprodukowana z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Powyższe znajduje oparcie w wydanych dotąd interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego. Przykładowo wskazać należy, że w interpretacji indywidualnej z 5 stycznia 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.258.2022.1.MAZ Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „Wobec powyższego Wnioskodawca będzie uprawniony - na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia - do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy zużywanej energii elektrycznej, wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej o mocy nieprzekraczającej 1 MW”.
W świetle natomiast § 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego warunkiem zwolnienia z akcyzy w przypadku wykorzystania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii warunkiem zastosowania zwolnienia, jest również wykorzystanie do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych, od których akcyza została zapłacona w należnej wysokości.
Przenosząc powyższe uwagi na grunt niniejszej sprawy podkreślić należy, że Spółka będzie dokonywała produkcji energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach fotowoltaicznych, agregatach zamontowanych na stałe w największych budynkach wykorzystywanych przez Spółkę i agregatach przenośnych. Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego łączna moc wykorzystywanych przez Wnioskodawcę instalacji fotowoltaicznych oraz faktyczna moc wytwarzana w tym samym czasie przez agregaty na paliwo (stacjonarne oraz przenośne) sumarycznie nie przekroczy 1 MW. Podkreślić również należy, że do produkcji energii elektrycznej w agregatach będzie stosowane paliwo, od którego akcyza została zapłacona w należnej wysokości. Wskazać jednocześnie należy, że warunek określony w § 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego nie ma zastosowania w przypadku wykorzystania do produkcji energii elektrycznej odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o OZE.
Definicja odnawialnych źródeł energii została zamieszczona w art. 2 pkt 22 Ustawy o OZE. Zgodnie ze wspomnianym art. 2 pkt 22 ustawy OZE odnawialne źródła energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Zatem w przypadku wytwarzania energii elektrycznej w instalacji fotowoltaicznej nie ma potrzeby spełnienia warunku, o którym mowa w § 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, ponieważ do produkcji energii elektrycznej jest zużywana energia promieniowania słonecznego stanowiąca odnawialne źródło energii.
Podobny pogląd został wyrażony przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 24 marca 2022 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.18.2022.1.MW, w której wskazano „Jednocześnie należy wskazać, że wytwarzania przez Państwa energii elektrycznej nie dotyczy wymóg ustanowiony w § 5 ust. 2 rozporządzenia, ponieważ energia promieniowania słonecznego jest jednym z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o OZE”. Na gruncie art. 16 ust. 7a Ustawy akcyzowej zbliżoną opinię Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wyraził również w interpretacji z 7 grudnia 2020 r., znak: 0111-KDIB3-3.4013.167.2020.1.PJ, w której stwierdził, że: „Ustawodawca przewidział wyjątki od konieczności złożenia zgłoszenia rejestracyjnego i w przypadku energii elektrycznej wyjątek ten został zawarty w art. 16 ust. 7a ustawy, zgodnie z którym przepis art. 16 ust. 1 nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która nie jest dostarczana do instalacji połączonych i współpracujących ze sobą, służących do przesyłania tej energii, lecz jest zużywana przez ten podmiot pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Warunek ten nie będzie miał zastosowania do energii elektrycznej wytwarzanej w odnawialnych źródłach energii, ponieważ odnawialne, niekopalne źródła energii takie jak energia promieniowania słonecznego nie stanowią wyrobów akcyzowych, od których byłaby należna akcyza, którą podmiot byłby zobowiązany zapłacić”.
Podnieść również należy, że dla zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego bez znaczenia pozostaje okoliczność, że wszystkie posiadane przez Spółkę agregaty łącznie posiadają moc przekraczającą 1MW. Istotna jest jedynie moc wytwarzana przez agregaty działający w danym momencie. Wskazany pogląd znajduje swoje oparcie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 czerwca 2014 r., sygn. akt I FSK 959/13, w którym NSA stwierdził, że „nie jest zatem istotna łączna moc posiadanych generatorów; jeżeli moc generatorów używanych w procesie wytwarzania energii nie przekracza 1 MW, ww. zwolnienie znajdzie zastosowanie”.
Mając zatem na uwadze przedstawiony wyżej opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka spełni wszystkie warunki do zastosowania zwolnienia z akcyzy, o którym mowa w § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień z podatku akcyzowego.
Na marginesie należy również dodać, że odprowadzenie do sieci energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej, w czasie, gdy w tym samym punkcie Spółka wytwarza energię elektryczną z agregatów nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Odprowadzenie nadwyżki wytworzonej energii elektrycznej do sieci nie stanowi, bowiem czynności opodatkowanej podatkiem akcyzowym, co zostało również potwierdzone w wydanych interpretacjach indywidualnych prawa podatkowego. Przykładowo można tu wymienić interpretację indywidualną z 13 lutego 2023 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.17.2023.1.MS oraz interpretację indywidualną z 30 maja 2022 r., sygn. 0111-KDIB3-3.4013.71.2022.2.MW.
W zakresie pytania 2:
Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego został określony w art. 16 Ustawy akcyzowej. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a Ustawy akcyzowej zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Stwierdzić zatem należy, że podmiot wykonujący działalność gospodarczą, nie posiadający Koncesji, który zamierza dokonywać zużycia wyprodukowanej przez siebie energii elektrycznej co do zasady powinien w związku z tą czynnością dokonać rejestracji dla potrzeb podatku akcyzowego. Rejestracja powinna być w takim przypadku dokonana przed dniem wykonania pierwszej czynności, a więc zanim pierwszy raz dojdzie do zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez taki podmiot.
Od powyższej zasady ustawodawca przewidział jednak wyjątek. Zgodnie z przepisem art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r. obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy o OZE ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
Z powyższego wynika zatem, że podmioty, które zużywają energię elektryczną wyprodukowaną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, nie są zobowiązane do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w podatku akcyzowym. Niezbędne jest również, aby do produkcji energii elektrycznej zostały zużyte wyroby energetyczne, od których akcyza została zapłacona w należnej wysokości. Podobnie jednak, jak na gruncie § 5 ust. 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień w podatku akcyzowym wymóg zapłaty akcyzy w należnej wysokości nie dotyczy energii promieniowania słonecznego używanej do wytworzenia energii elektrycznej w panelach fotowoltaicznych, ponieważ energia ta stanowi odnawialne źródło energii. W tym zakresie w pełni aktualne są uwagi przytoczone powyżej - w uzasadnieniu do stanowiska Spółka w zakresie pytania nr 1.
W opinii Spółki, dla dokonania oceny czy próg 1 MW został przekroczony, na gruncie art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej uwzględnić należy jedynie generatory, które w danej chwili są przez Spółkę wykorzystywane. Zatem również i w tym przypadku zastosowanie powinien znaleźć wskazywany wcześniej pogląd Naczelnego Sadu Administracyjnego wyrażony w wyroku z 10 czerwca 2014 r., sygn. akt I FSK 959/13.
Przenosząc powyższe uwagi na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że Spółka będzie zużywała energię elektryczną wytworzoną przez siebie w instalacjach fotowoltaicznych, agregatach zamontowanych na stałe, a także agregatach przenośnych. Co istotne łączna moc wykorzystywanych instalacji fotowoltaicznych oraz faktyczna moc wytwarzana przez wykorzystywane w tym samym czasie agregaty na paliwo sumarycznie nie przekroczy 1 MW. Ponadto od paliwa zużywanego do produkcji energii elektrycznej w agregatach została zapłacona akcyza w należnej wysokości. Mając to na uwadze stwierdzić należy, że w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego zostaną spełnione wszystkie warunki, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej. Tym samym w opisanym zdarzeniu przyszłym, w związku z wytwarzaniem energii elektrycznej w instalacjach fotowoltaicznych i agregatach Spółka, zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej, będzie zwolniona z obowiązku złożenia zgłoszenia rejestracyjnego dla potrzeb podatku akcyzowego.
W zakresie pytania nr 3
Co do zasady obowiązek składania deklaracji od zużytej energii energetycznej przez podmiot nie posiadający Koncesji, który wyprodukował tę energię wynika z art. 24 ust. 1 Ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem w przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej - w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6 Ustawy akcyzowej.
Niemniej od 1 stycznia 2023 r. wszedł w życie przepis art. 24 ust. 3 Ustawy akcyzowej w świetle, którego przepis art. 24 ust. 1 pkt 3 Ustawy akcyzowej nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Pamiętać jednak należy, że stosownie do brzmienia art. 24e ust. 1 Ustawy akcyzowej w przypadku wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy może powstać obowiązek składania tzw. deklaracji kwartalnych w podatku akcyzowym. Zgodnie z przepisem art. 24e ust. 1 Ustawy akcyzowej w zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru za kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Począwszy od 1 stycznia 2023 r. wszedł jednak w życie przepis art. 24e ust. 1b Ustawy akcyzowej zgodnie, z którym deklaracji, o której mowa w art. 24e ust. 1 Ustawy akcyzowej, nie składa:
1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do Ustawy akcyzowej, objętych zerową stawką akcyzy.
W świetle przytoczonych powyżej przepisów wskazać należy, że podmiot nie posiadający Koncesji, który wytwarza energię elektryczną i następnie ją zużywa będzie zobowiązany do złożenia deklaracji, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 3 Ustawy akcyzowej. Natomiast w przypadku stosowania zwolnienia dla całości takiej energii elektrycznej z podatku akcyzowego dany podmiot będzie składał deklaracje kwartalne, o których mowa w art. 24e ust. 1 pkt 1 Ustawy akcyzowej. Stosownie do wyżej przytoczonych przepisów od powyższych zasad istnieją jednak wyjątki. Obowiązku składania deklaracji miesięcznej i deklaracji kwartalnej nie będzie posiadał podmiot, który:
- wytwarza energię elektryczną w generatorach o łącznej mocy nie przekraczającej 1MW;
- do wytwarzania energii elektrycznej wykorzysta wyroby energetyczne, od których akcyza została zapłacona w należnej wysokości.
Pamiętać jednak należy, że warunek wykorzystania do wytwarzania energii elektrycznej wyrobów, od których akcyza została zapłacona w należnej wysokości nie odnosi się do odnawialnych źródeł energii, o czym szerzej Spółka napisała w uzasadnieniu do swojego stanowiska w zakresie pytania nr 1. W tym miejscu wskazać należy, że obowiązek zapłaty akcyzy w należnej wysokości nie dotyczy między innym energii promieniowania słonecznego, która będzie wykorzystywana do produkcji energii elektrycznej przez instalacje fotowoltaiczne.
Podkreślić należy, że Spółka będzie dokonywała zużycia energii elektrycznej wytworzonej w generatorach i instalacjach fotowoltaicznych, przy czym:
- łączna moc wykorzystywanych przez Wnioskodawcę instalacji fotowoltaicznych oraz faktyczna moc wytwarzana w tym samym czasie przez agregaty na paliwo (stacjonarne oraz przenośne) sumarycznie nie przekroczy 1 MW;
- do wytwarzania energii elektrycznej w agregatach na paliwo zostanie wykorzystane paliwo, od którego akcyza została uiszczona w należnej wysokości.
Zatem stwierdzić należy, że w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka, zgodnie z art. 24 ust. 3 Ustawy akcyzowej i art. 24e ust. 1b Ustawy akcyzowej, będzie zwolniona z obowiązku składania deklaracji miesięcznych oraz deklaracji kwartalnych w odniesieniu do zużywanej energii elektrycznej, którą Spółka wytworzy w instalacjach fotowoltaicznych i agregatach na paliwo.
Powyższe uwagi znajdują swoje oparcie również w wydawanych interpretacjach indywidualnych. Przykładowo w interpretacji indywidualnej z 5 stycznia 2023 r. sygn. 0111-KDIB3-3.4013.258.2022.1.MAZ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że „Obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika - co do zasady - z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Jednak od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje art. 24 ust. 3 ustawy (dodany do ustawy na mocy art. 1 pkt 7 ustawy zmieniającej), zgodnie z którym obowiązek wynikający z ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Natomiast art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy odnosi się do braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.
Z kolei obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy. Jednak od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje art. 24e ust. 1b ustawy (dodany do ustawy na mocy art. 1 pkt 9 lit. b ustawy zmieniającej), zgodnie z którym deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW”.
Podkreślić zatem należy, że, w zakresie zużycia energii elektrycznej, z obowiązku składania deklaracji kwartalnych, jak i deklaracji miesięcznych zwolnione są podmioty, które zużywają energię elektryczną wytworzoną przez siebie energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem, że do wytworzenia energii elektrycznej używają wyrobów energetycznych, od których została zapłacona akcyza w należnej wysokości
W opinii Spółki, dla dokonania oceny czy próg 1MW został przekroczony, na gruncie art. 24 ust. 3 i art. 24e ust. 1b pkt 1 Ustawy akcyzowej również uwzględnić należy jedynie generatory, które w danej chwili są przez Spółkę wykorzystywane. Zatem również i w tym przypadku zastosowanie powinien znaleźć pogląd Naczelnego Sadu Administracyjnego wyrażony w wyroku z 10 czerwca 2014 r., sygn. akt I FSK 959/13.
Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Spółka spełnia warunki wskazane w art. 24 ust. 3 Ustawy akcyzowej oraz w art. 24e ust. 1b Ustawy akcyzowej, ponieważ:
- łączna moc wykorzystywanych przez Wnioskodawcę instalacji fotowoltaicznych oraz faktyczna moc wytwarzana w tym samym czasie przez agregaty na paliwo (stacjonarne oraz przenośne) sumarycznie nie przekroczy 1 MW,
do produkcji energii elektrycznej w agregatach Spółka będzie wykorzystywała paliwo, od którego akcyza została zapłacona w należnej wysokości.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w związku ze zużyciem energii elektrycznej wytwarzanej w instalacjach fotowoltaicznych i agregatach, Spółka nie będzie zobowiązana do składania deklaracji miesięcznych, o których mowa w art. 24 ust. 1 Ustawy akcyzowej, a także nie będzie zobowiązana do składania deklaracji kwartalnych, o których mowa w art. 24e ust. 1 Ustawy akcyzowej.
W zakresie pytania 4
Katalog podmiotów zobowiązanych do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej został określony w art. 138h ust. 1 Ustawy akcyzowej. Zgodnie z tym przepisem ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
Tym samym podmiot, który nie posiada Koncesji i zużywa wytworzoną przez siebie energię elektryczną, co do zasady jest zobowiązany do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Stanowi o tym przepis art. 138h ust. 1 pkt 2 Ustawy akcyzowej. Niemniej, również i w tym przypadku ustawodawca przewidział wyłączenia od tego obowiązku.
Zgodnie z art. 138h ust. 2 Ustawy akcyzowej przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej. Zgodnie natomiast z art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy o OZE ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W opinii Spółki, dla dokonania oceny czy próg 1 MW został przekroczony, na gruncie art. 138h ust. 2 Ustawy akcyzowej, z uwagi na odesłanie do art. 16 ust. 7a pkt 1 Ustawy akcyzowej, również uwzględnić należy jedynie generatory, które w danej chwili są przez Spółkę wykorzystywane. Zatem również i w tym przypadku zastosowanie powinien znaleźć pogląd Naczelnego Sadu Administracyjnego wyrażony w wyroku z 10 czerwca 2014 r., sygn. akt I FSK 959/13.
Tym samym obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną, jeżeli spełnione zostały następujące warunki:
- energia elektryczna jest produkowana przez te podmioty w generatorach o łącznej mocy nieprzekraczającej 1MW,
- do produkcji energii elektrycznej stosowane są wyroby energetyczne, od których akcyza została zapłacona w należnej wysokości.
W ocenie Spółki w przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego zostały spełnione wszystkie wyżej wymienione warunki, ponieważ:
- łączna moc wykorzystywanych przez Wnioskodawcę instalacji fotowoltaicznych oraz faktyczna moc wytwarzana w tym samym czasie przez agregaty na paliwo (stacjonarne oraz przenośne) sumarycznie nie przekroczy 1 MW,
- do produkcji energii elektrycznej w agregatach będzie wykorzystywane wyłącznie paliwo, od którego akcyza została zapłacona w należnej wysokości.
Podsumowując, w opisanym zdarzeniu przyszłym Spółka nie będzie zobowiązana do prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej, ponieważ zastosowanie znajdzie wyłączenie z obowiązku prowadzenia tej ewidencji określone w art. 138h ust. 2 Ustawy akcyzowej.
Ocena stanowiska:
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie sformułowanych pytań jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W poz. 33 załącznika nr 1 wymieniono energię elektryczną o kodzie CN 2716 00 00.
Jak stanowi art. 2 ust. 1 pkt 5a ustawy:
Centralny Rejestr Podmiotów Akcyzowych to rejestr podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 1 i 1a.
Jak wynika z art. 9 ust. 1-3 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
3) zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
4) zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
5) import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
6) zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.
2. Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania, dystrybucji lub magazynowania energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem, dystrybucją lub magazynowaniem oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie.
3. Jeżeli w stosunku do energii elektrycznej powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Stosownie natomiast do art. 11 ustawy:
1. W przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:
1) z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
3) z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
4) z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.
2. Wydanie energii elektrycznej, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nabywcy końcowemu jest związane z wystawieniem przez podatnika faktury lub innego dokumentu, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną.
Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy:
Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą (…).
W myśl art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy:
Zgłoszenia rejestracyjnego jest obowiązany dokonać:
1) podmiot prowadzący działalność gospodarczą zamierzający:
a) wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu akcyzą - przed dniem wykonania pierwszej takiej czynności.
Zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
Obowiązek dokonania zgłoszenia rejestracyjnego nie ma zastosowania do podmiotów produkujących energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383 i 2370) ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.
W myśl art. 24 ust. 1, 3 i 4 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
1. W przypadku energii elektrycznej podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru oraz obliczać i wpłacać akcyzę na rachunek właściwego urzędu skarbowego, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym:
1) upłynął termin płatności wynikający z faktury, a jeżeli termin ten nie został określony - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę - w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
2) upłynął termin płatności określony w umowie właściwej dla rozliczeń z tytułu dostaw energii elektrycznej albo, jeżeli termin ten nie został określony w umowie - upłynął termin płatności wynikający z faktury lub innego dokumentu wystawionego przez podatnika, z którego wynika zapłata należności za sprzedaną przez podatnika energię elektryczną, a jeżeli termin płatności nie został określony w umowie ani w fakturze lub w tym dokumencie albo gdy z faktury nie wynika należność za energię elektryczną sprzedaną w tym okresie - po miesiącu, w którym wystawiono fakturę lub ten dokument – w przypadku sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju;
3) nastąpiło zużycie energii elektrycznej – w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6.
3. Przepis ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
4. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego składa deklarację podatkową, w której wykazuje energię elektryczną w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.
Stosownie do art. 24e ust. 1, 1a i 1b ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
1. W zakresie wyrobów akcyzowych:
1) objętych zwolnieniem od akcyzy, z wyjątkiem zwolnień częściowych lub zwolnień realizowanych przez zwrot akcyzy, lub zwolnień ubytków wyrobów akcyzowych, lub całkowitego zniszczenia wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 30 ust. 3,
2) wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy
- podatnik jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, składać właściwemu
- naczelnikowi urzędu skarbowego deklaracje podatkowe według ustalonego wzoru z
- kwartalny okres rozliczeniowy w terminie do 25. dnia drugiego miesiąca następującego po
- kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
1a. W przypadku gdy podatnik jest obowiązany do wykazania w deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 21 ust. 1 i 2, art. 21a ust. 1, art. 24, art. 24a i art. 24b ust. 1, również wyrobów, o których mowa w ust. 1, nie składa deklaracji, o której mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem art. 21a ust. 1a.
1b. Deklaracji, o której mowa w ust. 1, nie składa:
1) podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, pod warunkiem że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości;
2) zużywający podmiot gospodarczy w zakresie zużycia wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, objętych zerową stawką akcyzy.
Jak stanowi art. 26 ust. 1 ustawy:
Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych i deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego składania tych deklaracji, informacjami o terminach i miejscu ich składania oraz pouczeniem podatnika, że deklaracje podatkowe stanowią podstawę do wystawienia tytułu wykonawczego, zapewniając możliwość prawidłowego obliczenia wysokości akcyzy.
Wzory deklaracji, w tym deklaracji w zakresie podatku akcyzowego od energii elektrycznej AKC-4/H (składanego wraz z formularzem głównym AKC-4) oraz deklaracji kwartalnej AKC-KZ określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych w sprawie podatku akcyzowego oraz deklaracji w sprawie przedpłaty podatku akcyzowego (Dz.U. z 2021 r. poz. 2436 ze zm.).
Zgodnie z art. 138h ust. 1, 2 i 2a ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
1. Ewidencję ilościową energii elektrycznej prowadzą:
1) podatnik dokonujący sprzedaży energii elektrycznej nabywcy końcowemu;
2) podatnik zużywający energię elektryczną w przypadku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 i 4;
3) podmiot reprezentujący, o którym mowa w art. 13 ust. 5;
4) podmiot dokonujący dostawy wewnątrzwspólnotowej lub eksportu energii elektrycznej.
2. Przepisy ust. 1 nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1.
2a. W przypadku gdy moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii jednostki organizacyjnej jednostki samorządu terytorialnego przekroczy 1 MW, jednostka samorządu terytorialnego prowadzi ewidencję, o której mowa w ust. 1, tej energii w zakresie odnoszącym się do tej jednostki organizacyjnej.
Na podstawie natomiast § 5 rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z dnia 28 czerwca 2021 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2021 r. poz. 1178 ze zm.) (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2023 r.):
1. Zwalnia się od akcyzy zużycie energii przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, z tym że w przypadku jednostki samorządu terytorialnego produkującej energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2022 r. poz. 1378, 1383, 2370 i 2687) łączna moc generatorów jest ustalana odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego w rozumieniu art. 16 ust. 7b ustawy.
2. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.
Mając na uwadze powyższe przepisy, należy w pierwszej kolejności stwierdzić, że obrót energią elektryczną, w tym jej zużycie, na zasadach określonych w art. 9 ust. 1 w zw. z art. 11 ustawy, podlega opodatkowaniu akcyzą. Ustawodawca w zakresie energii elektrycznej zawarł w art. 9 ust. 1 ustawy wyczerpujący katalog czynności, których zaistnienie stanowić będzie czynność podlegającą opodatkowaniu akcyzą, skutkującą obowiązkiem złożenia odpowiedniej deklaracji podatkowej i zapłaty akcyzy przez podatnika na zasadach wynikających z art. 24 ustawy.
Z przedstawionego opisu stanu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka świadczy usługi na rzecz innych podmiotów w zakresie eksploatacji i utrzymania odcinków autostrad. W celu zapewnienia ciągłości działalności Spółka, w sytuacjach awarii lub przerw w dostawie energii od Operatorów Sieci Dystrybucyjnych (od których Spółka kupuje energię elektryczną), wykorzystuje różne źródła pozwalające na generowanie energii elektrycznej, w tym m.in. użytkuje awaryjne agregaty prądotwórcze zamontowane na stałe w największych punktach/budynkach użytkowanych przez Spółkę. Agregaty te mogą być własnością innych podmiotów.
Jak wskazali Państwo w uzupełnieniu wniosku:
- agregaty te są obsługiwane przez pracowników Spółki,
- Spółka ponosi koszty zakupu paliwa do tych agregatów,
- Spółka ponosi koszty serwisowania przedmiotowych agregatów,
- podmioty będące właścicielami agregatów, w związku z udostępnieniem ich Spółce nie wystawiają/ nie będą wystawiały faktur, w których wyszczególniona jest/będzie należność za energię elektryczną wytworzoną w agregacie prądotwórczym,
- zgodnie z zawartymi umowami, podmioty będące właścicielami agregatów udostępniają Spółce swoje wyposażenie w tym agregaty w celu umożliwienia Spółce realizacji jej usług, natomiast do zadań Spółki należy m.in. wspomniana wyżej obsługa agregatów oraz koszt zakupu paliwa,
- niezależnie od energii wytworzonej w omawianych agregatach niebędących własnością Spółki, Spółka zużywa również energię nabywaną od innych podmiotów, z którymi Spółka posiada zawarte stosowne umowy na zakup oraz dystrybucję energii elektrycznej.
Ww. agregaty są zasilane kupowanym przez Spółkę paliwem, od którego uprzednio została już zapłacona akcyza. Energia elektryczna wytwarzana w tych agregatach jest użytkowana wyłącznie przez Spółkę. Powyższe generatory stacjonarne są wykorzystywane przez Spółkę w konkretnych lokalizacjach jedynie w sytuacji wystąpienia przerwy w dostawach energii elektrycznej.
Wskazali Państwo w treści wniosku, że w praktyce nie występują sytuacje, w których wszystkie te agregaty pracowałyby jednocześnie. Pojedyncze agregaty mają różną moc, żaden z nich pojedynczo nie ma mocy większej niż 1 MW, jednak łącznie przekraczają one tę moc.
Spółka posiada również tzw. agregaty przenośne, które stanowią własność Spółki. Agregaty te są doraźnie wykorzystywane przez służby wykonujące swoje zadania w terenie w ramach usług świadczonych przez Spółkę. Agregaty te są również zasilane kupowanym przez Spółkę paliwem, od którego uprzednio została już zapłacona akcyza. Pojedyncze agregaty mają różną moc, żaden z nich pojedynczo nie ma mocy większej niż 1 MW.
Spółka planuje także zamontowanie kilku instalacji fotowoltaicznych, które mogą znajdować się m.in. w tych samych punktach co agregaty zamontowane na stałe lub w innych lokalizacjach (w których nie ma agregatów stacjonarnych). Jak wskazali Państwo w treści wniosku, stosownie do obecnych planów Spółki, łączna moc instalacji fotowoltaicznych będzie oscylowała pomiędzy 200, a 300 kW, jednakże w przyszłości łączna moc instalacji fotowoltaicznych może ulec zwiększeniu.
Spółka nie posiada koncesji na wytwarzanie, magazynowanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną.
Łączna moc wszystkich generatorów (tj. agregatów awaryjnych, przenośnych oraz instalacji fotowoltaicznych, które Spółka zamierza zainstalować) we wszystkich lokalizacjach w których Spółka produkuje/będzie produkować energię elektryczną, którą następnie Spółka zużywa/będzie zużywać, nie przekroczy w jakimkolwiek momencie 1 MW.
W związku z powyższym powzięli Państwo wątpliwość w zakresie:
- zwolnienia z opodatkowania zużycia na własne potrzeby wytworzonej przez siebie w agregatach i instalacjach fotowoltaicznych energii,
- obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego,
- obowiązku składania deklaracji podatkowych (miesięcznych lub kwartalnych),
- obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy wskazać że, zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 pkt 4 ustawy akcyzowej - Spółka jest podatnikiem podatku akcyzowego w zakresie zużycia energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, który wyprodukował tę energię, na którym ciąży obowiązek zapłaty podatku akcyzowego z tego tytułu.
Ustawodawca przewidział jednak możliwość zwolnienia z opodatkowania akcyzą zużycia energii elektrycznej przez podmiot, który wyprodukował ją z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Zatem okoliczność dotycząca mocy generatorów (agregatów i instalacji fotowoltaicznych), w których wytwarzana jest/będzie zużywana następnie przez Spółkę energia elektryczna ma kluczowe znaczenie dla możliwości zastosowania zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od akcyzy.
Zgodnie z informacjami przedstawionymi we wniosku, łączna moc wszystkich generatorów (tj. agregatów awaryjnych, przenośnych oraz instalacji fotowoltaicznych, które Spółka zamierza zainstalować i użytkować) we wszystkich lokalizacjach w których Spółka produkuje/będzie produkować energię elektryczną, którą następnie Spółka zużywa/będzie zużywać, nie przekroczy w jakimkolwiek momencie 1 MW.
Kluczowy dla sprawy jest fakt, że w ramach przedstawionego we wniosku zdarzenia przeszłego nie dochodzi i nie będzie dochodziło do zużycia przez Spółkę energii elektrycznej, wyprodukowanej w generatorach (agregatach i instalacjach fotowoltaicznych), których łączna moc przekracza/przekroczy w jakimkolwiek momencie 1MW.
Wskazali Państwo również, że do produkcji energii elektrycznej w agregatach (zamontowanych na stałe i przenośnych) wykorzystują Państwo paliwo, od którego uprzednio została już zapłacona akcyza. Oznacza to, że do zastosowania zwolnienia od akcyzy wytwarzanej i zużywanej przez Państwa energii elektrycznej wyprodukowanej w ww. agregatach prądotwórczych będzie odnosił się warunek zawarty w § 5 ust. 2 rozporządzenia. Warunek ujęty w § 5 ust. 2 nie dotyczy natomiast energii elektrycznej, którą zamierzają Państwo produkować w instalacjach fotowoltaicznych, albowiem jest to energia elektryczna produkowana z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy o OZE.
Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (t.j. Dz. U. z 2022 poz. 1378 ze zm., zwana dalej „ustawą o OZE”):
Odnawialne źródło energii to odnawialne, niekopalne źródła energii obejmujące energię wiatru, energię promieniowania słonecznego, energię aerotermalną, energię geotermalną, energię hydrotermalną, hydroenergię, energię fal, prądów i pływów morskich, energię otrzymywaną z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego oraz z biopłynów.
Wobec powyższego są/będą Państwo uprawnieni - na podstawie § 5 ust. 1 rozporządzenia - do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy w zakresie zużywanej na własne potrzeby energii elektrycznej, wytworzonej w agregatach (zamontowanych na stałe i przenośnych), a także z instalacji fotowoltaicznych które planują Państwo zamontować, o mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Należy więc uznać, że Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 1 jest prawidłowe.
Odnosząc się do Państwa wątpliwości sformułowanych w pytaniu nr 2 należy wskazać, że co do zasady - zgodnie z wyżej wskazanym art. 16 ust. 1 pkt 1 lit a) - zgłoszenia rejestracyjnego powinny dokonać podmioty prowadzące działalność gospodarczą, które zamierzają wykonywać czynności opodatkowane akcyzą.
Z obowiązku rejestracji w Centralnym Rejestrze Podmiotów Akcyzowych (CRPA), zgodnie z art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy, wyłączone są natomiast podmioty, które produkują energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty, pod warunkiem, że od wyrobów energetycznych wykorzystywanych do produkcji tej energii elektrycznej została zapłacona akcyza w należnej wysokości, przy czym w przypadku jednostki samorządu terytorialnego łączną moc generatorów produkujących energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego. Jednocześnie dla obowiązku rejestracji w CRPA nie ma znaczenia fakt, że część niewykorzystanej energii jest odprowadzana do sieci, ponieważ nie jest to czynność opodatkowana.
W sprawie objętej wnioskiem Spółka wytwarza energię elektryczną z agregatów (zamontowanych stacjonarnie i przenośnych) oraz planuje zużywać z instalacji fotowoltaicznych. Wytworzona energia elektryczna jest/będzie zużywana na potrzeby własne Spółki, a tym samym - co zostało wskazane powyżej – wykonuje/będzie wykonywać czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Jednak z uwagi na fakt że - zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego - nie dochodzi i nie będzie dochodziło do zużycia przez Państwa energii elektrycznej, wyprodukowanej w generatorach (agregatach i instalacjach fotowoltaicznych), których łączna moc przekracza/przekroczy w jakimkolwiek momencie 1MW, Spółka na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy nie jest zobowiązana do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.
Obowiązek składania deklaracji podatkowych od zużytej energii elektrycznej wynika - co do zasady - z art. 24 ust. 1 pkt 3 ustawy. Ustawodawca wprowadził jednak art. 24 ust. 3 ustawy (dodany do ustawy na mocy art. 1 pkt 7 ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw - Dz.U. z 2022 r., poz. 2707), zgodnie z którym obowiązek wynikający z ust. 1 pkt 3 nie ma zastosowania do podmiotu, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW. Natomiast, jak zostało wyżej wskazane, art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy odnosi się do braku obowiązku dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez podmioty produkujące energię elektryczną z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW, która jest zużywana przez te podmioty.
Z kolei obowiązek składania deklaracji kwartalnych wynika z art. 24e ust. 1 pkt 1 ustawy. Stosownie do tego przepisu obowiązek ten dotyczy podatników dokonujących czynności w zakresie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy (o ile nie są podatnikami z tytułu innych czynności opodatkowanych akcyzą, z tytułu których byliby zobowiązani do składania deklaracji w okresach miesięcznych). Jednak od 1 stycznia 2023 r. obowiązuje także art. 24e ust. 1b ustawy (dodany do ustawy na mocy art. 1 pkt 9 lit. b ustawy z dnia 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw), w myśl którego deklaracji kwartalnej nie składa podmiot, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1, w zakresie zużycia energii elektrycznej wyprodukowanej przez ten podmiot z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW.
Należy więc wskazać, ze względu na to, że nie dochodzi i nie będzie dochodziło do zużycia przez Państwa energii elektrycznej, wyprodukowanej w generatorach (agregatach i instalacjach fotowoltaicznych), których łączna moc przekracza/przekroczy w jakimkolwiek momencie 1MW, na podstawie art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej Spółka nie jest zobowiązana jak wykazano wyżej - do dokonania zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej, nie jest również zobowiązana do składania deklaracji podatkowych.
W związku z powyższym, Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 3 należy uznać za prawidłowe.
Przepisy art. 138h ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nakładają na podatników obowiązek prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Z art. 138h ust. 1 pkt 2 ustawy wynika obowiązek prowadzenia ewidencji przez podatnika zużywającego energię elektryczną, który tę energię wyprodukował i nie posiada koncesji.
Ustawodawca przewidział jednak wyjątki również odnoszące się do obowiązku prowadzenia ewidencji ilościowej energii elektrycznej. Jak zostało wskazane w art. 138h ust. 2 przepisy ust. 1 (czyli również wyżej wskazanego ust. 1 pkt 2) nie mają zastosowania do podmiotów, o których mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy.
Skoro, co zostało wyżej wskazane, są Państwo podmiotem, o którym mowa w art. 16 ust. 7a pkt 1 ustawy akcyzowej, nie są Państwo wobec tego zobowiązani do prowadzenia ewidencji ilościowej zużytej energii elektrycznej.
Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania nr 4 należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informujemy Państwa, że w sytuacji, gdy Spółka zacznie zużywać energię wyprodukowaną w przedmiotowych agregatach i instalacjach fotowoltaicznych, których moc w danym momencie przekroczy ustanowiony przez prawodawcę próg łącznej mocy generatorów, tj. 1 MW, ww. zwolnienie na podstawie § 5 rozporządzenia nie będzie miało zastosowania, a Spółka będzie zobowiązana do obliczenia i zapłacenia podatku akcyzowego od zużytej energii wyprodukowanej we wszystkich agregatach i instalacjach fotowoltaicznych o których mowa we wniosku.
Co za tym idzie Spółka będzie zobligowana do:
- złożenia zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie energii elektrycznej,
- składania deklaracji podatkowych,
- prowadzenia ewidencji ilościowej zużytej energii elektrycznej.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.
W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259; dalej jako „PPSA”.
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa.