Interpretacja indywidualna z dnia 26 czerwca 2023 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0111-KDIB3-3.4013.103.2023.2.AM
Temat interpretacji
Podleganie opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w zakresie odsprzedaży zużytego oleju kuchennego będącego odpadem w momencie zakupu.
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowni Państwo,
stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku akcyzowym jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
Państwa wniosek z (…) r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy opodatkowania podatkiem akcyzowym zakupu i odsprzedaży zużytego oleju kuchennego, wpłynął (…) r. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Kod celny: 1518 00 99 40
Towar - zużyty olej kuchenny (posmażalniczy) zebrany z punktów żywienia zbiorowego.
Firma w ramach prowadzonej działalności zajmuje się handlem wewnątrzwspólnotowym oraz importem z krajów trzecich olejów kuchennych posmażalniczych.
Spółka zakupuje na ww. kodzie towar, który w chwili zakupu oraz odsprzedaży jest odpadem przeznaczonym do odzysk. Towar i odpad po sprowadzeniu na teren Polski zostanie odsprzedany rafineriom polskim, bądź zagranicznym (z UE), ewentualnie pośrednikom w handlu odpadami do produkcji estrów metylowych. Importer nie zmienia właściwości oleju.
Olej nie zawiera alkoholu, nie jest samoistnym paliwem, nie jest samodzielnym dodatkiem, jest odpadem, olej nie będzie przeznaczony na cele opałowe.
Zdaniem Państwa Spółki, nie powinni Państwo podlegać opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, gdyż:
‒odpad importowany jest do dalszej odsprzedaży,
‒Państwo nie decydują o bezpośrednim przeznaczeniu końcowym importowanego odpadu,
‒do momentu odsprzedaży nie modyfikują Państwo w żaden sposób odpadu,
‒odpad, zużyty olej kuchenny, nie będzie przeznaczony na cele opałowe,
‒olej nie jest samoistnym paliwem.
Mając na uwadze powyższe, ww. oleje posmażalnicze staną się przedmiotem podatku akcyzowego dopiero, gdy ostateczny odbiorca przetworzy je, oczyści z zanieczyszczeń i wykorzysta do produkcji estrów metylowych.
Państwa Spółka nie nadaje ww. odpadom przeznaczenia końcowego, tym samym przeznaczenia akcyzowego, gdyż olej nie jest wyrobem energetycznym, a odpadem, nie jest przeznaczony na cele opałowe i nie jest samoistnym paliwem.
Skład oleju w chwili importu i odsprzedaży:
‒niejadalne mieszaniny olejów oraz tłuszczów. Olej bazowy i tłuszcz wykorzystany do smażenia: palmowy, słonecznikowy, rzepakowy oraz inne oleje i tłuszcze w różnych proporcjach.
Olej powstał po obróbce termicznej produktów spożywczych.
Zużyty olej kuchenny w momencie zakupu, importu oraz sprzedaży jest odpadem z zielonej listy odpadów. Na żadnym etapie posiadania przez Państwa ww. odpadu nie dochodzi do zmiany struktury chemicznej, ani nie dochodzi do utraty statusu odpadu.
Pytanie
Czy zgodnie z powyższym, zużyty olej kuchenny będący odpadem w chwili zakupu i odsprzedaży podlega pod podatek akcyzowy?
Państwa stanowisko w sprawie
Zgodnie z artykułami wskazanymi we wniosku, konsultacjami z prawnikiem ds. akcyzy oraz wieloma konsultacjami z konsultantami z KIS, Państwa zdaniem odpad zużyty olej kuchenny nie powinien podlegać pod podatek akcyzowy w momencie importu, odsprzedaży, gdyż:
‒nie jest samoistnym dodatkiem do paliw i samoistnym paliwem,
‒nie będzie przeznaczony na cele opałowe,
‒nie zawiera alkoholu,
‒sam w sobie nie jest produktem akcyzowym,
‒jest odpadem, a nie gotowym produktem,
‒nie służy do produkcji produktów akcyzowych.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 143 ze zm., dalej jako „ustawa”):
Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.
W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.
W załączniku nr 1 ustawy, pod poz. 12 znajdują się wyroby oznaczone kodem CN ex 1518 00, tj. tłuszcze i oleje, zwierzęce lub roślinne i ich frakcje, gotowane, utlenione, odwodnione, siarkowane, napowietrzane, polimeryzowane przez ogrzewanie w próżni lub w gazie obojętnym, lub inaczej modyfikowane chemicznie, z wyłączeniem objętych pozycją 1516; niejadalne mieszaniny lub produkty z tłuszczów lub olejów, zwierzęcych lub roślinnych, lub z frakcji różnych tłuszczów lub olejów z działu 15 Nomenklatury Scalonej, gdzie indziej niewymienione ani niewłączone - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.
Jak stanowi 2 ust. 1 pkt 7 ustawy:
Import to przywóz:
a) samochodów osobowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju,
b) wyrobów akcyzowych z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju:
- jeżeli wyroby te z chwilą ich wprowadzenia na terytorium kraju nie zostaną objęte procedurą specjalną: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, a także nie zostaną objęte czasowym składowaniem,
- jeżeli zostało zakończone czasowe składowanie tych wyrobów lub została zamknięta procedura specjalna: tranzytu zewnętrznego, składowania celnego, wolnego obszaru celnego, odprawy czasowej lub uszlachetniania czynnego, którą wyroby te były objęte, i powstał dług celny;
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 9 ustawy:
Nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju
W myśl art. 3 ustawy:
1. Do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a także do wiążących informacji akcyzowych, zwanych dalej "WIA", stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz.Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).
2. Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.
Jak wynika z art. 5 ustawy:
Czynności lub stany faktyczne, o których mowa w art. 8 ust. 1-5, art. 9 ust. 1, art. 9a ust. 1 i 2, art. 9b ust. 1 i 2, art. 9c ust. 1 i 2 oraz art. 100 ust. 1-2, są przedmiotem opodatkowania akcyzą niezależnie od tego, czy zostały wykonane lub powstały z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:
1) produkcja wyrobów akcyzowych;
2) wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
3) import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem:
a) importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów,
b) importu wyrobów akcyzowych wprowadzonych do składu podatkowego, w celu dopuszczenia ich do obrotu w rozumieniu przepisów prawa celnego i objęcia procedurą zawieszenia poboru akcyzy, w miejscu importu znajdującym się w tym składzie podatkowym,
c) przypadków, gdy dług celny wygasł na podstawie art. 124 ust. 1 lit. e-g lub k unijnego kodeksu celnego;
4) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
5) wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
6) wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.
Jak stanowi art. 8 ust. 2 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:
1) użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
a) było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
b) nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
2) dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
3) sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
4) nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.
Stosownie do art. 8 ust. 3 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą są również ubytki wyrobów akcyzowych lub całkowite zniszczenie wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 20. Wyrób uważa się za całkowicie zniszczony, gdy nie może już zostać wykorzystany jako wyrób akcyzowy.
W myśl art. 8 ust. 4 ustawy:
Przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:
1) wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
2) napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.
Zgodnie z art. 8 ust. 6 ustawy:
Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.
Jak stanowi art. 86 ust. 1 pkt 1 ustawy:
Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN od 1507 do 1518 00, jeżeli są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.
Stosownie do art. 86 ust. 2, 3 oraz 4 ustawy:
2. Paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.
3. Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.
4. Biokomponentami są biokomponenty w rozumieniu ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych.
Z przedstawionego przez Państwa opisu stanu faktycznego wynika, że w ramach prowadzonej działalności zajmują się Państwo handlem wewnątrzwspólnotowym oraz importem z krajów z trzecich zużytych olejów kuchennych (posmażalniczych).
Zakupują i odsprzedają Państwo towar, klasyfikowany do kodu CN 1518 00 99 40, który w momencie zakupu i odsprzedaży jest odpadem przeznaczonym do odzysku. Towar i odpad po sprowadzeniu na teren Polski zostanie odsprzedany rafineriom polskim, bądź zagranicznym (z UE), ewentualnie pośrednikom w handlu odpadami do produkcji estrów metylowych
Ponadto, jak wynika z treści wniosku, kupowany i sprzedawany przez Państwa olej nie zawiera alkoholu, nie jest wyrobem energetycznym, nie jest samoistnym paliwem, nie jest samodzielnym dodatkiem, jest odpadem i nie będzie przeznaczony na cele opałowe.
Na żadnym etapie posiadania przez Państwa ww. towaru nie dochodzi do zmiany struktury chemicznej, ani nie dochodzi do utraty statusu odpadu.
Mając na uwadze powyższe okoliczności wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby klasyfikowane do kodu CN 1518 00 99 40, są wyrobami akcyzowymi, o ile wyroby te są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych. Aby zatem jakaś czynność lub stan faktyczny względem tych wyrobów stał się przedmiotem opodatkowania akcyzą, wyroby te muszą być przeznaczone do celów opałowych lub napędowych.
Przedstawione okoliczności stanu faktycznego wskazują, że wyroby objęte wnioskiem nie są przeznaczone do celów opałowych lub napędowych (nie są wyrobem energetycznym).
Tym samym należy stwierdzić, że w Państwa sytuacji, jako podmiotu, który nabywa oleje posmażalnicze, a następnie sprzedaje je rafineriom lub pośrednikom w handlu odpadami w celu produkcji estrów metylowych (nie zmieniając na żadnym etapie procesu kupna i sprzedaży właściwości oleju, składu chemicznego, jak i jego przeznaczenia), nie zachodzą przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o podatku akcyzowym.
Oznacza to, że zakup i sprzedaż takiego wyrobu przez Państwa w przedstawionych we wniosku okolicznościach nie jest jeszcze przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym.
Tym samym Państwa stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Zastrzega się, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie Państwa zapytania w zakresie ustawy o podatku akcyzowym i udzielono jej wyłącznie w oparciu o przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, w tym wskazaną przez Państwa klasyfikację i przeznaczenie przedmiotowych wyrobów (olejów posmażalniczych).
Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.
Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 259 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
‒w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
‒w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.